adozona.hu
T/7953. számú törvényjavaslat indokolással - Az egészségügy többletforráshoz juttatása érdekében szükséges törvénymódosításokról, valamint egyéb törvények módosításáról
T/7953. számú törvényjavaslat indokolással - Az egészségügy többletforráshoz juttatása érdekében szükséges törvénymódosításokról, valamint egyéb törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2012. évi CLIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés az egészségügyi ellátás működési feltételeihez szükséges többletforrás megteremtése érdekében a következő törvényt alkotja:
1. § A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 52. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:]
"f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám a...
[Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:]
"f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 71 850 Ft/ezer kg, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12 095 Ft/ezer kg, egyébként 0 Ft/ezer kg,"
2. § A Jöt. 52. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:]
"f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 95 800 Ft/ezer kg, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12 095 Ft/ezer kg, egyébként 0 Ft/ezer kg,"
3. § (1) A Jöt. 64. § (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) Az adó mértéke a szeszes italok meghatározásáról, megnevezéséről, kiszereléséről, címkézéséről, és földrajzi jelzéseinek oltalmáról, valamint az 1576/89/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2008. január 15-i 110/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 110/2008/EK rendelet) II. mellékletében felsorolt termékek, valamint az olyan szeszes italok esetében, amelyek alkoholtartalma kizárólag a 110/2008/EK rendelet II. mellékletének 6. és 9. pontja szerinti termékből származik, és ízesítésükre mézet, vagy az élelmiszerekben és azok felületén használható aromákról és egyes aroma tulajdonságokkal rendelkező élelmiszer-összetevőkről, valamint az 1601/91/EGK tanácsi rendelet, a 2232/96/EK és a 110/2008/EK rendelet, valamint a 2000/13/EK irányelv módosításáról szóló 2008. december 16-i 1334/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikke (2) bekezdésének c) és d) pontjaiban meghatározott aroma anyagot használnak, továbbá a nem szeszes italnak minősülő alkoholtermék esetében - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - az (1) bekezdés szerinti adóalapra 333 385 forint, egyéb szeszes italok esetében 476 270 forint.
(3) A szeszfőzdében bérfőzés keretében, a bérfőzető alapanyagából előállított párlat (a továbbiakban: bérfőzött párlat) adója az (1) bekezdés szerinti adóalapra számítva egy bérfőzető részére évente
a) legfeljebb 50 liter mennyiségig 0 forint,
b) az 50 litert meghaladó mennyiségre 333 385 forint."
(2) A Jöt. 64. § (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően az eladásra szánt bérfőzött párlat - kivéve az alkoholtermék-adóraktár engedélyese részére értékesítésre kerülő bérfőzött párlatot - adója az (1) bekezdés szerinti adóalapra számítva 333 385 forint.
(6) A magánfőzés keretében a magánfőző által évente 50 litert meghaladó mennyiségben előállított párlat, valamint a magánfőző által előállított 50 liter mennyiségen belül a 9. § (3) bekezdés rendelkezése alá nem eső párlat adója az (1) bekezdés szerinti adóalapra számítva 333 385 forint."
4. § A Jöt. 76. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az adó hektoliterre vetítve alkoholfokonként 1620 forint, illetve a 78. § (1) bekezdés a) pontjában írt feltételeknek megfelelő üzemben előállított sörre alkoholfokonként 810 forint."
5. § A Jöt. 89. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke hektoliterenként 16 460 forint."
6. § A Jöt. 93. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke hektoliterenként 25 520 forint."
7. § A Jöt. 97. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke
a) a cigarettára 13 700 forint ezer darabonként és a kiskereskedelmi eladási ár 31 százaléka, de legalább 25 800 forint ezer darabonként,
b) a szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka,
c) a finomra vágott fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 52 százaléka, de legalább 14 650 forint kilogrammonként,
d) az egyéb fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább 14 650 forint kilogrammonként."
8. § A Jöt. 97. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke
a) a cigarettára 15 500 forint ezer darabonként és a kiskereskedelmi eladási ár 31 százaléka, de legalább 29 300 forint ezer darabonként,
b) a szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka,
c) a finomra vágott fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 52 százaléka, de legalább 18 150 forint kilogrammonként,
d) az egyéb fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább 18 150 forint kilogrammonként."
(Adóköteles terméknek minősül az előrecsomagolt termékként forgalomba hozott,)
"b) a 2009, 2202 VTSZ szám alá tartozó termék, ha
ba) metil-xantint tartalmaz, ideértve azt az esetet is, ha a metil-xantint a termék valamely összetevője tartalmazza, és taurint tartalmaz, ideértve azt az esetet is, ha a taurint a termék valamely összetevője tartalmazza, feltéve, hogy metil-xantin-tartalma meghaladja az 1 milligramm metil-xantin/100 milliliter mennyiséget vagy taurintartalma meghaladja a 100 milligramm taurin/100 milliliter mennyiséget, vagy
bb) metil-xantint tartalmaz, ideértve azt az esetet is, ha a metil-xantint a termék valamely összetevője tartalmazza, feltéve, hogy metil-xantin-tartalma meghaladja a 15 milligramm metil-xantin/100 milliliter mennyiséget
(a továbbiakban: energiaital);"
"27. § Az Art. 38. §-a a következő (3a) és (3b) bekezdéssel egészül ki:
"(3 a) Pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó adóköteles tevékenysége keretében más, pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózónak a vele vagy más jogalannyal kötött szerződés alapján, az abban meghatározott szolgáltatás vagy termékértékesítés ellenértékeként, szerződésenként egy naptári hónapban legfeljebb 1,5 millió forint összegben teljesíthet készpénzszolgáltatást.
(3b) Azon készpénzben teljesített kifizetéseket, amelyeket a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó ugyanazon felek között kötött szerződések alapján ugyanazon adózó részére teljesít, a (3a) bekezdés alkalmazásában egy szerződés alapján teljesített készpénzszolgáltatásnak kell tekinteni, ha kétséget kizáróan megállapítható, hogy a felek közötti jogügylet nem rendeltetésszerű joggyakorlás miatt került több szerződésben meghatározásra.""
12. § A Módtv. 35. §-a a következő szöveggel lép hatályba: "35. § Az Art. 172. §-a a következő (20f) bekezdéssel egészül ki:
"(20f) A pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó a 38. § (3a) bekezdésében foglalt előírás megsértése esetén a készpénzszolgáltatásnak a 1,5 millió forintot meghaladó része után 20% mértékű mulasztási bírságot fizet.""
(2) Az 1. §, a 3-7. §, a 9-10. § és az 1. melléklet 2013. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 2. § és a 8. § 2013. május 1-jén lép hatályba.
[A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások]
"I/A. rész: termékek a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásáról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló 14/2007. (III. 14.) EüM rendelet 2012. január 1. napján hatályos 10. számú mellékletében meghatározott gyógyászati segédeszközök közül
A törvényjavaslat ennek érdekében a forgalmi-fogyasztási jellegű adóknak minősülő jövedéki adóban és népegészségügyi termékadóban egyes termékek adómértékének emelését fogalmazza meg. Az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, melyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent, azaz a törvényjavaslat egyfelől az egészségügy számára többletforrást teremt, másfelől pedig a növekvő árak miatti fogyasztáscsökkenés révén enyhülhet az egészségügyi ellátórendszer leterheltsége.
A törvényjavaslat mindemellett az általános forgalmi adóban csökkenti a 98%-os és a 90%-os társadalombiztosítási támogatást élvező gyógyászati segédeszközök áfáját 5 %-os mértékre.
A törvényjavaslat - a készpénzforgalom korlátozása érdekében - azt is megfogalmazza, hogy az adózás rendjéről szóló törvény módosítását tartalmazó törvény módosuljon.