adozona.hu
T/7669. számú törvényjavaslat indokolással - A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény módosításáról
T/7669. számú törvényjavaslat indokolással - A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2012. évi CXLI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gst.) 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az államadósság-mutató számításakor a külföldi pénznemben fennálló adósságot keletkeztető ügyleteket azonos, a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott árfolyamon kell figyelembe venni."
2. § A Gst. 18. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) A Tanács és a Tanács titkársága működésének, valamint a Ta...
"(1) Az államadósság-mutató számításakor a külföldi pénznemben fennálló adósságot keletkeztető ügyleteket azonos, a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott árfolyamon kell figyelembe venni."
2. § A Gst. 18. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) A Tanács és a Tanács titkársága működésének, valamint a Tanács elnöke illetményének és egyéb juttatásainak pénzügyi fedezetét az Országgyűlés Hivatalának költségvetésében kell megtervezni. A Tanács és a Tanács titkársága működésének biztosításával, az illetmény és az egyéb juttatások folyósításával kapcsolatos feladatokat az Országgyűlés Hivatala látja el."
3. § A Gst. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"23. § (1) A Tanács
a) az Alaptörvény 44. cikk (2) bekezdésében foglaltakkal összhangban véleményt nyilvánít a központi költségvetésről szóló törvény tervezetéről,
b) dönt az Alaptörvény 44. cikk (3) bekezdése szerinti előzetes hozzájárulásról,
c) félévente véleményt nyilvánít a központi költségvetésről szóló törvény végrehajtásának helyzetéről és az államadósság várható alakulásáról,
d) véleményt nyilváníthat a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban foglaltak megalapozásához szükséges törvénymódosításokat tartalmazó törvényjavaslatokról, ideértve a 28. § szerinti fizetési kötelezettségre vonatkozó törvényjavaslatot is,
e) véleményt nyilváníthat a központi költségvetés tervezésével, végrehajtásával, a közpénzek egyéb módon történő felhasználásával kapcsolatos bármely kérdésről,
f) megállapítja ügyrendjét.
(2) Az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank az Állami Számvevőszék elnökének és a Magyar Nemzeti Bank elnökének a Tanács tagjaként ellátandó feladatait a Tanács által tárgyalt kérdésekhez kapcsolódó elemzéseknek és megállapításoknak a Tanács rendelkezésére bocsátásával segíti."
4. § A Gst. 27. §-a a következő (5a) és (5b) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Azokban az esetekben, ahol e törvény a Tanács részére egynapos határidőt állapít meg, a Tanács tagjai az ülésen való személyes részvétel helyett elektronikus hírközlő eszköz igénybevételével is gyakorolhatják az e törvényben meghatározott jogaikat.
(5b) A Tanács az ülés napirendjén nem szereplő kérdést csak akkor tárgyalhat meg, ha az ülésen valamennyi tag jelen van, és egyhangúlag hozzájárul a napirenden nem szereplő kérdés megtárgyalásához."
5. § A Gst.
a) preambulumában a "pénzügyi" szövegrész helyébe a "gazdasági" szöveg,
b) 4. § (1) bekezdésében az "(5) és (6)" szövegrész helyébe a "(4) és (5)" szöveg,
c) 5. § (1) bekezdésében a "hogy az eltérés a költségvetési év utolsó napján számított államadósság-mutató a viszonyítási év utolsó napján fennálló államadósság-mutatóhoz képest a 4. § (1) bekezdése szerinti csökkenést veszélyeztetné" szövegrész helyébe az "amely az államadósság-mutató növekedését eredményezné" szöveg,
d) 18. § (2) bekezdésében az "Az elnökjelölt" szövegrészek helyébe az "A kinevezni tervezett személy" szöveg,
e) 18. § (4) bekezdésében a "Tanács" szövegrész helyébe az "A Tanács" szöveg lép.
6. § (1) Hatályát veszti a Gst. 24. § (1) bekezdésében az " , és a jogszabályváltozások költségvetési hatását bemutatva" szövegrész.
(2) Hatályát veszti a Gst. 48. §-a, 51. §-a és 52. §-a.
7. § Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
8. § A 3. §, a 4. § és a 6. § (1) bekezdése az Alaptörvény 44. cikk (5) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.
A törvényjavaslat az ajánlások figyelembevételével pontosítja a Költségvetési Tanács hatáskörére és eljárására vonatkozó szabályokat, így az Alaptörvényben rögzített adósságszabály érvényesülésének feltételei maradéktalanul megteremtődnek.
A módosítás bővíti a Költségvetési Tanács hatáskörét, rögzíti, hogy a Kormány a költségvetés mellett véleményezésre megküldi a költségvetést megalapozó egyes törvények tervezetét, ideértve a fizetési kötelezettséget megállapító törvényjavaslatokat is, amelyről a Költségvetési Tanács véleményt mondhat.
A módosítás egyben azt is rögzíti, hogy a Költségvetési Tanács hatáskörének gyakorlása során felhasználhatja az ÁSZ és az MNB által készített dokumentumokat.