adozona.hu
T/7032. számú törvényjavaslat indokolással - A biztosítási adóról
T/7032. számú törvényjavaslat indokolással - A biztosítási adóról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2012. évi CII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § E törvény alkalmazásában:
1. biztosító: a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény (a továbbiakban: Bit.) szerinti biztosító;
2. biztosítási szolgáltatás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco-biztosítás, a vagyon- és balesetbiztosítás nyújtása;
3. kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Kgfb. tv.) szerinti biztosítás;
4. casco biztosítás: a Bit. 1. ...
1. biztosító: a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény (a továbbiakban: Bit.) szerinti biztosító;
2. biztosítási szolgáltatás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco-biztosítás, a vagyon- és balesetbiztosítás nyújtása;
3. kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Kgfb. tv.) szerinti biztosítás;
4. casco biztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) részének 3-6. pontja szerinti biztosítási ágazatok;
5. betegségbiztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) részének 2. pontja szerinti biztosítási ágazat;
6. vagyon- és balesetbiztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) része szerinti biztosítási ágazatok, ide értve az életbiztosításhoz kapcsolódó kiegészítő balesetbiztosítást, de ide nem értve ezen § 3-5. pontjában említett biztosításokat;
7. biztosítási díj: a biztosító által a biztosítási szolgáltatások körébe tartozó biztosítások után a számviteli jogszabályok alapján elszámolt bruttó díj, ideértve a Kgfb. tv. szerinti fedezetlenségi díjat is.
3. § Az adó alanya a biztosító. Adóalany az Európai Gazdasági Térség tagállamában székhellyel rendelkező vagy a Bit. szerinti harmadik országbeli biztosító magyarországi fióktelepe, továbbá a határon átnyúló biztosítási szolgáltatást nyújtó is a 2. § szerinti tevékenysége tekintetében.
a) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 30%-a,
b) casco biztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 15%-a,
c) vagyon- és balesetbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 10%-a.
(2) A biztosítási adóból származó bevétel a központi költségvetés bevételét képezi.
(2) A 2013. január 1-jét megelőzően a 2012. december 31-ét követő időszakra megfizetett baleseti adót, a biztosító 2013. január 31-ig az adóalanynak visszafizeti. A biztosító az így megfizetett adót - ha azt az állami adóhatóság számára megfizette - az adózás rendjéről szóló törvény adóvisszatérítésre vonatkozó szabályai szerint 2013. január 31-ét követően visszaigényelheti.
a) a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény II. fejezete,
b) az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény 4/A. § (4) bekezdés 2. pontja, (6) bekezdés b) pontja, (10) bekezdés e) pontja, 7. § 5-6. pontjai, 16-18. pontjai,
c) az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény 4/A. § (12) bekezdésében a "vagy biztosító" és "együttesen" szövegrészek, 7. § 3. pontjában "a biztosító" szövegrész,
d) a tűz elleni védekezésről a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 44. §-a.
A biztosítási adó bevezetése szorosan illeszkedik ahhoz az adópolitikai célkitűzéshez, miszerint az adóstruktúra úgy alakuljon át, hogy abban a munkát terhelő közterhek aránya csökkenjen, a forgalmi-fogyasztási adók szerepe növekedjen, elősegítve ezáltal a munkavállalási hajlandóság és a foglalkoztatás növelését, de nem veszélyeztetve a költségvetési célok megvalósítását. Bár az adó közvetlen adójellegét tekintve mégis forgalmi típusú.
A biztosítási adó három közterhet vált ki:
a biztosítókat terheli pénzügyi intézmények különadóját,
a baleseti adót,
a tűzvédelmi hozzájárulást.
A három közteher megszűntével jelentősen egyszerűsödik az adórendszer. Fontos összefüggés, hogy az adó nem terheli az életbiztosításokat, továbbá a betegségbiztosítást, ekképp nem gyakorol negatív hatást a megtakarításokra.
Az adókötelezettség akkor következik be, ha a kockázat felmerülésének helye - melyet a biztosítási tv. részletesen megállapít - Magyarország.
Ennek megfelelően az adóalap (bruttó díjbevétel) után a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 30%, casco biztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 15%, vagyon- és balesetbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 10% az adómérték.