T/7032. számú törvényjavaslat indokolással - A biztosítási adóról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2012. évi CII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § E törvény alkalmazásában:
1. biztosító: a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény (a továbbiakban: Bit.) szerinti biztosító;
2. biztosítási szolgáltatás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco-biztosítás, a vagyon- és balesetbiztosítás nyújtása;
3. kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Kgfb. tv.) szerinti biztosítás;
4. casco biztosítás: a Bit. 1. ...

T/7032. számú törvényjavaslat indokolással - A biztosítási adóról
A társadalmi közös kiadások fedezete, valamint a biztosításokkal összefüggő közterhek számának csökkentése érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
Értelmező rendelkezések
1. § E törvény alkalmazásában:
1. biztosító: a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény (a továbbiakban: Bit.) szerinti biztosító;
2. biztosítási szolgáltatás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco-biztosítás, a vagyon- és balesetbiztosítás nyújtása;
3. kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Kgfb. tv.) szerinti biztosítás;
4. casco biztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) részének 3-6. pontja szerinti biztosítási ágazatok;
5. betegségbiztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) részének 2. pontja szerinti biztosítási ágazat;
6. vagyon- és balesetbiztosítás: a Bit. 1. számú melléklete A) része szerinti biztosítási ágazatok, ide értve az életbiztosításhoz kapcsolódó kiegészítő balesetbiztosítást, de ide nem értve ezen § 3-5. pontjában említett biztosításokat;
7. biztosítási díj: a biztosító által a biztosítási szolgáltatások körébe tartozó biztosítások után a számviteli jogszabályok alapján elszámolt bruttó díj, ideértve a Kgfb. tv. szerinti fedezetlenségi díjat is.
Adókötelezettség, adóalany
2. § Adóköteles a biztosítási szolgáltatás nyújtása, ha a kockázat felmerülésének helye a Bit. 3. § (1) bekezdés 36. pont b) alpontja alapján Magyarország.
3. § Az adó alanya a biztosító. Adóalany az Európai Gazdasági Térség tagállamában székhellyel rendelkező vagy a Bit. szerinti harmadik országbeli biztosító magyarországi fióktelepe, továbbá a határon átnyúló biztosítási szolgáltatást nyújtó is a 2. § szerinti tevékenysége tekintetében.
Adóalap
4. § Az adó alapja a biztosítási díj.
Adómérték
5. § Az adó mértéke
a) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 30%-a,
b) casco biztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 15%-a,
c) vagyon- és balesetbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 10%-a.
Az adó megállapítása
6. § A biztosító az adót a biztosítási díj, díjrészlet elszámolása hónapját követő hónap 20. napjáig állapítja meg, vallja be az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon és fizeti meg.
Eljárási rendelkezések
7. § (1) Az adóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat az állami adóhatóság látja el.
(2) A biztosítási adóból származó bevétel a központi költségvetés bevételét képezi.
Záró és átmeneti rendelkezések
8. § (1) Ez a törvény 2013. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 2013. január 1-jét megelőzően a 2012. december 31-ét követő időszakra megfizetett baleseti adót, a biztosító 2013. január 31-ig az adóalanynak visszafizeti. A biztosító az így megfizetett adót - ha azt az állami adóhatóság számára megfizette - az adózás rendjéről szóló törvény adóvisszatérítésre vonatkozó szabályai szerint 2013. január 31-ét követően visszaigényelheti.
Hatályon kívül helyező rendelkezések
9. § Hatályát veszti:
a) a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény II. fejezete,
b) az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény 4/A. § (4) bekezdés 2. pontja, (6) bekezdés b) pontja, (10) bekezdés e) pontja, 7. § 5-6. pontjai, 16-18. pontjai,
c) az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény 4/A. § (12) bekezdésében a "vagy biztosító" és "együttesen" szövegrészek, 7. § 3. pontjában "a biztosító" szövegrész,
d) a tűz elleni védekezésről a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 44. §-a.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Kormány elkötelezett a költségvetési hiánycél tartását illetően. A 2012. évi költségvetési folyamatokból ugyanakkor az látható, hogy ez a célkitűzés csak pótlólagos intézkedésekkel (részint a költségvetési kiadások csökkentésével, részint az adóbevételek növelésével) érhető el. Ezen költségvetési korrekciók egyik eleme egy új - a biztosítókat terhelő, három közterhet felváltó - adó, a biztosítási adó bevezetése.
A biztosítási adó bevezetése szorosan illeszkedik ahhoz az adópolitikai célkitűzéshez, miszerint az adóstruktúra úgy alakuljon át, hogy abban a munkát terhelő közterhek aránya csökkenjen, a forgalmi-fogyasztási adók szerepe növekedjen, elősegítve ezáltal a munkavállalási hajlandóság és a foglalkoztatás növelését, de nem veszélyeztetve a költségvetési célok megvalósítását. Bár az adó közvetlen adójellegét tekintve mégis forgalmi típusú.
A biztosítási adó három közterhet vált ki:
a biztosítókat terheli pénzügyi intézmények különadóját,
a baleseti adót,
a tűzvédelmi hozzájárulást.
A három közteher megszűntével jelentősen egyszerűsödik az adórendszer. Fontos összefüggés, hogy az adó nem terheli az életbiztosításokat, továbbá a betegségbiztosítást, ekképp nem gyakorol negatív hatást a megtakarításokra.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
A 1. §-hoz
A törvényjavaslat a jogszabály alkalmazását elősegítő értelmező rendelkezéseket tartalmazza. A törvényjavaslat definíciói háttérjogszabályaként a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló törvény és a gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény szolgál.
A 2. §-hoz
A törvényjavaslat az adóköteles tevékenységet a biztosítási szolgáltatásokra vonatkoztatja. A törvény saját szabályozási koncepcióján belül értelmezi e fogalmat, s ide sorolja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco-biztosítás, a vagyon- és balesetbiztosítás nyújtását. A törvényjavaslat hatálya nem terjed ki az életbiztosításra, továbbá a betegségbiztosításra, kiterjed viszont az életbiztosításhoz kapcsolódó kiegészítő balesetbiztosításra.
Az adókötelezettség akkor következik be, ha a kockázat felmerülésének helye - melyet a biztosítási tv. részletesen megállapít - Magyarország.
A 3. §-hoz
A törvényjavaslat szerint az adó alanya a biztosítási törvény szerinti biztosító, az adó megfizetése őt terheli. A törvényjavaslat értelmében természetesen nem csak a magyarországi székhelyű biztosító, hanem bármely EGT államban vagy ezen államokon kívüli harmadik országban székhellyel rendelkező biztosító magyarországi fióktelepe, továbbá a határon átnyúló biztosítási szolgáltatást nyújtó is adóalany, feltéve, hogy ezen külföldi székhelyű biztosítók Magyarországon adóköteles biztosítási szolgáltatást nyújtanak.
A 4. §-hoz
A törvényjavaslat szerint az adó alapja a biztosító által a számviteli szabályok alapján elszámolt bruttó biztosítási díj.
Az 5. §-hoz
Az adó mértéke az egyes biztosítási szolgáltatások esetén eltérő, figyelemmel például arra is, hogy a baleseti adó hatályos mértéke 30%.
Ennek megfelelően az adóalap (bruttó díjbevétel) után a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 30%, casco biztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 15%, vagyon- és balesetbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén 10% az adómérték.
A 6. §-hoz
Az adó önadózásos adónem. Erre tekintettel a törvényjavaslat rögzíti, hogy az adót havonta a biztosító állapítja meg, vallja be és fizeti meg az állami adóhatóság számlájára, mégpedig a biztosítási díj elszámolása hónapját követő hónap 20. napjáig.
A 7. §-hoz
A törvényjavaslat meghatározza, hogy az adóhatósági feladatokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal látja el, a bevétel pedig a központi költségvetés bevételét képezi.
A 8. §-hoz
A törvényjavaslat rögzíti, hogy a biztosítási adó 2013. január 1-jén lép hatályba. A törvényjavaslat átmeneti szabályként arról is rendelkezik, hogy a megszűnő baleseti adó kapcsán a 2012. december 31-ét követő időszakra már beszedett baleseti adó az adóalanynak visszajár, a visszafizetett adót pedig a biztosító az állami adóhatóságtól visszaigényelheti.
A 9. §-hoz
A törvényjavaslat hatályba lépésével egyidejűleg hatályát vesztik a baleseti adóra, a tűzvédelmi hozzájárulásra vonatkozó és a pénzügyi szervezetek különadójának biztosítók fizetési kötelezettségét előíró rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.