T/7031. számú törvényjavaslat indokolással - A távközlési adóról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2012. évi LVI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § E törvény alkalmazásában:
1. távközlési szolgáltatás: Magyarország területén lévő az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti elektronikus hírközlő hálózaton nyújtott, az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás (ideértve az üzenet küldését lehetővé tevő szolgáltatást is);
2. előfizető: a távközlési szolgáltatás igénybevételére kötött szerződésben előfizetőként megjelölt természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli...

T/7031. számú törvényjavaslat indokolással - A távközlési adóról
A társadalmi közös kiadások fedezete érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
Értelmező rendelkezések
1. § E törvény alkalmazásában:
1. távközlési szolgáltatás: Magyarország területén lévő az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti elektronikus hírközlő hálózaton nyújtott, az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás (ideértve az üzenet küldését lehetővé tevő szolgáltatást is);
2. előfizető: a távközlési szolgáltatás igénybevételére kötött szerződésben előfizetőként megjelölt természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság vagy egyéb szervezet, függetlenül attól, hogy a távközlési szolgáltatás ellenértékét a szolgáltató számára előre vagy utólag fizeti;
3. szolgáltató: Magyarországon távközlési szolgáltatás nyújtására jogosult természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy egyéb szervezet;
4. üzenet: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti SMS, MMS;
5. hívás: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti hívás;
6. hívószám: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti bármely azonosító, amelyről az előfizető hívást kezdeményezhet;
7. segélyhívás: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti segélyhívás, továbbá az európai harmonizált segélyhívószámra (116 111, 116 000, 116 123) indított hívás;
8. adománygyűjtő szám: az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről szóló rendelet szerinti adománygyűjtő szám;
9. teszthívás: a szolgáltató által - kizárólag a szolgáltató elektronikus hírközlő hálózata működésének ellenőrzését szolgáló hívószámra - indított hívás.
Adókötelezettség, adóalany
2. § Adóköteles a távközlési szolgáltatás nyújtása.
3. § Az adó alanya a szolgáltató.
Adóalap
4. § Az adó alapja a szolgáltató előfizetőjének előfizetéséhez, előfizetés hiányában a szolgáltatóhoz tartozó hívószámról
a) indított hívások időtartama;
b) küldött üzenetek - szolgáltatóval kötött szerződés szerint számított - száma.
Adómérték, adóösszeg
5. § (1) Az adó mértéke
a) a 4. § a) pontja szerinti adóalap esetén hívásonként 2 forint/megkezdett perc,
b) a 4. § b) pontja szerinti adóalap esetén 2 forint/darab.
(2) A hívószámról indított hívások, küldött üzenetek utáni adó összege nem lehet több, mint:
a) magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó hívószám esetén 700 Ft/hó/hívószám,
b) nem magánszemély előfizető előfizetéséhez és a szolgáltatóhoz tartozó hívószám esetén 2500 Ft/hó/hívószám.
Adómentesség
6. § Mentes az adó alól:
a) a segélyhívás,
b) adománygyűjtő szám hívása,
c) üzenetküldés adománygyűjtő számra,
d) a teszthívás,
e) magánszemély előfizető hívószámáról indított hívások időtartamából havonta 10 megkezdett perc.
Az adó megállapítása
7. § A szolgáltató az adót havonta a hívást, üzenetküldést követő hónap 20. napjáig állapítja meg, az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon bevallja és megfizeti.
Eljárási rendelkezések
8. § (1) Az adóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat az állami adóhatóság látja el.
(2) A távközlési adóból származó bevétel a központi költségvetés bevételét képezi.
Záró és átmeneti rendelkezések
9. § Ez a törvény 2012. július 1-jén lép hatályba.
10. § A szolgáltató a 2012. július hónapban indított hívások, küldött üzenetek tekintetében adókötelezettségét - a 7. §-ban foglaltaktól eltérően - 2012. szeptember 20-ig teljesítheti.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Kormány elkötelezett a költségvetési hiánycél tartását illetően. A 2012. évi költségvetési folyamatokból ugyanakkor az látható, hogy ez a célkitűzés csak pótlólagos intézkedésekkel (részint a költségvetési kiadások csökkentésével, részint az adóbevételek növelésével) érhető el. Ezen költségvetési korrekciók egyik eleme egy új - a telefonbeszélgetésre és az üzenetküldésre vonatkozó - adó, a távközlési adó bevezetése.
Fontos összefüggés, hogy a távközlési vállalkozások által is fizetett ágazati különadó 2013. január 1-jével hatályát veszti.
A távközlési adó bevezetése szorosan illeszkedik ahhoz az adópolitikai célkitűzéshez, miszerint az adóstruktúra úgy alakuljon át, hogy abban a munkát terhelő közterhek aránya csökkenjen, a forgalmi-fogyasztási adók szerepe növekedjen, elősegítve ezáltal a munkavállalási hajlandóság és a foglalkoztatás növelését, de nem veszélyeztetve a költségvetési célok megvalósítását.
Az adó bevezetése a központi költségvetés forrásainak bővítését szolgálja, az adónem jellegéből adódóan a fizetési kötelezettség - az arányos közteherviselés elvére figyelemmel - az indított telefonhívások időtartamához, illetve az elküldött üzentek darabszámához kapcsolódik. Az adótényállások fogalmi rendszere alapvetően az elektronikus hírközlésről szóló törvény szabályaira épül, az adó alanya és fizetésre kötelezettje a távközlési szolgáltató.
Az adó évközi bevezetését az indokolja, hogy a 2012. évre tervezett költségvetési hiánycél biztonsággal teljesíthető legyen.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
A 1. §-hoz
A törvényjavaslat a jogszabály alkalmazását elősegítő értelmező rendelkezéseket tartalmazza. A törvényjavaslat definíciói háttérjogszabályaként az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény és annak felhatalmazásával kiadott rendelet szolgál.
A 2. §-hoz
A törvényjavaslat rögzíti, hogy az adókötelezettség a távközlési szolgáltatás nyújtásához, azaz a távközlési szolgáltató hálózatában indított hívások időtartamához, küldött üzenetek számához kötődik. A távközlési szolgáltatás alatt a Magyarország területén lévő elektronikus hírközlő hálózaton nyújtott, az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás, üzenetküldés értendő. A nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás olyan, bárki számára rendelkezésre álló elektronikus hírközlési szolgáltatás, amely belföldi vagy nemzetközi számozási tervben szereplő hívószám vagy hívószámok segítségével közvetlenül vagy közvetve lehetővé teszi belföldi vagy belföldi és nemzetközi hívások kezdeményezését és fogadását.
A 3. §-hoz
A törvényjavaslat szerint az adó alanya a szolgáltató.
A 4. §-hoz
A törvényjavaslat az adó alapjaként a szolgáltató előfizetőjének előfizetéséhez, előfizetés hiányában pedig a szolgáltatóhoz tartozó hívószámról indított hívások időtartamát, illetve üzenetek számát jelöli meg.
Az 5. §-hoz
A törvényjavaslat szerint az adó mértéke hívás kezdeményezés esetén 2 Ft/megkezdett perc, üzenetküldés esetén a szolgáltatóval kötött szerződés alapján számított üzenet darabja után szintén 2 forint.
Annak érdekében, hogy egy hívószámra vonatkozóan ne legyen rendkívül magas adóteher, a törvényjavaslat adóplafont határoz meg, mégpedig attól függően eltérő összegben, hogy magánszemély vagy szervezet előfizetőről van szó.
A 6. §-hoz
A törvényjavaslat értelmében mentes az adó alól a segélyhívás [ide értve az európai harmonizált segélyhívószámra (116 111, 116 000, 116 123 számokra) indított hívást] kezdeményezése, valamint - társadalmi hasznosságára figyelemmel - az adománygyűjtő számra indított hívás, küldött üzenet és a teszthívás.
Mentességet élvez továbbá a magánszemély hívószámáról indított 10 megkezdett percnyi beszélgetés.
A 7. §-hoz
Az adó önadózásos adónem. Erre tekintettel a törvényjavaslat rögzíti, hogy a szolgáltató az adót havonta a hívásindítás, üzenetküldés hónapját követő hónap 20. napjáig állapítja meg, vallja be és fizeti meg az állami adóhatóság számlájára.
A 8. §-hoz
A törvényjavaslat meghatározza, hogy az adóhatósági feladatokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal látja el, a bevétel pedig a központi költségvetés bevételét képezi.
A 9. §-hoz
A törvényjavaslat rögzíti, hogy a távközlési adóra vonatkozó szabályozás 2012. július 1-jén lép hatályba.
A 10. §-hoz
A törvényjavaslat átmeneti rendelkezésként - a szolgáltató felkészülése érdekében - azt is megfogalmazza, hogy a 2012. július hónapra vonatkozó adó-megállapítási kötelezettség határideje augusztus 31-e helyett szeptember 30-a.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.