T/6387. számú törvényjavaslat indokolással - A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2012. évi XXXIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) 22/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adózó a (3) bekezdés szerint a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összegig - döntése szerint - a támogatás (juttatás) adóéve és az azt követő három adóév adójából - feltéve, hogy a támogatási igazolás kiállításakor az adózónak nincs lejárt köztartozása - adókedvezményt vehet igénybe, függetlenül attól, hogy e...

T/6387. számú törvényjavaslat indokolással - A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról
2012. évi XXXIII. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról
1. §
(1) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) 22/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adózó a (3) bekezdés szerint a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összegig - döntése szerint - a támogatás (juttatás) adóéve és az azt követő három adóév adójából - feltéve, hogy a támogatási igazolás kiállításakor az adózónak nincs lejárt köztartozása - adókedvezményt vehet igénybe, függetlenül attól, hogy e támogatással nem növeli adózás előtti eredményét az adóalap megállapításakor."
(2) A Tao. 22/C. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az adókedvezmény a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás alapján vehető igénybe. A támogatási igazolást az (1) bekezdés a) és e) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelmére a sportigazgatási szerv, az (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelmére pedig a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége azt követően állítja ki, hogy a látvány-csapatsport támogatásának igénybevételére jogosult szervezet által benyújtott, a támogatás igénybevételének feltételét képező, tervezett támogatással érintett sportfejlesztési programot jóváhagyja, és amely tartalmazza a támogatást (juttatást) nyújtó köztartozásmentes adózó megnevezését, székhelyét, adószámát, a kedvezményre jogosító támogatás (juttatás) összegét, valamint a támogatás igénybevételére jogosult szervezet önálló pénzforgalmi számlájának számát - jogcímenként -, amelyre a támogató a sportigazgatási szerv vagy a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége által kiállított támogatási igazolásban szereplő támogatási összeget vagy annak egy részét a támogatási igazolás kézhezvételét követően teljesíti."
2. §
(1) A Tao. 22/C. § (5) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Támogatási igazolás a támogatás igénybevételére jogosult szervezettel kapcsolatban csak akkor állítható ki, ha)
"h) a látvány-csapatsportban működő hivatásos vagy amatőr sportszervezet a támogatási igazolási kérelem benyújtásának időpontjában - az (5a) bekezdésben meghatározott kivételekkel - legalább 2 éve működik és:
ha) az országos sportági szakszövetség országos hivatásos, amatőr vagy vegyes (nyílt) versenyrendszerében (nemzeti bajnokság) a sportág versenyszabályzata szerinti valamelyik felnőtt vagy utánpótlás osztály egyikében - diák sportegyesület feladatait ellátó amatőr sportszervezet esetén az országos jelleggel működő diák-, vagy főiskolai-egyetemi sportszövetség által szervezett versenyeken - részt vesz vagy a részvételre indulási jogot szerzett, vagy
hb) valamely felsőoktatási intézménnyel kötött együttműködési megállapodás alapján biztosítja a felsőoktatási intézmény keretei között szervezett sporttevékenység ellátását azzal, hogy egy felsőoktatási intézmény egy látványsportágban csak egy sportszervezettel köthet együttműködési megállapodást - kivéve, ha a felsőoktatási intézmény keretei között több kar működik, ilyen esetben felsőoktatási intézményi karonként köthető egy sportszervezettel együttműködési megállapodás - és a sportszervezet az országos sportági szakszövetség országos hivatásos, vegyes (nyílt) vagy amatőr versenyrendszerének (nemzeti bajnokság) valamelyik osztályában, vagy az országos jelleggel működő főiskolai-egyetemi sportszövetség által kiírt főiskolai-egyetemi bajnokságban részt vesz."
(2) A Tao. 22/C. § a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Támogatási igazolás a támogatás igénybevételére jogosult szervezettel kapcsolatban akkor is kiállítható,
a) ha a támogatási igazolási kérelem benyújtásának időpontjában a látványcsapatsportban működő hivatásos vagy amatőr sportszervezet azért nem működik legalább 2 éve, mert
aa) a sportegyesület versenyrendszerben (bajnokságban) való részvétel céljából gazdasági társaságot alapít (abban tagként részt vesz), és az indulási jogát erre a társaságra 2 éven belül ruházza át,
ab) a sportvállalkozás az amatőr versenyrendszerbe (bajnokságba) kerül, köztartozása nincs, és az indulási jogát a tagjaként működő sportegyesületre 2 éven belül ruházza át,
ac) a támogatás igénybevételére jogosult szervezet 2 éven belül megszűnt sportszervezet általános jogutódjaként annak indulási jogát gyakorolja,
ad) ha a támogatás igénybevételére jogosult sportszervezet az utánpótlás-nevelés területén működő sportvállalkozásként 2 éven belül létrehozott olyan sportszervezet, amelynek a felkészítésre és a versenyeztetésre vonatkozó együttműködési megállapodása van felnőtt korosztályos versenyrendszerben (nemzeti bajnokság) részt vevő sportvállalkozással;
b) ha a támogatási igazolás kiállítását megelőző támogatási időszakban a látványcsapatsportban működő hivatásos vagy amatőr sportszervezet az országos sportági szakszövetség által jóváhagyott sportfejlesztési programmal rendelkezik.
Az a)-b) pontokban foglalt feltételek fennállását a támogatási igazolás kiállítása során az országos sportági szakszövetség vizsgálja. Amennyiben az a)-b) pontokban foglaltaknak a kérelmező nem felel meg, a támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelmet az országos sportági szakszövetség elutasítja."
3. §
A Tao. 22/C. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) A sportigazgatási szerv vagy - az (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelme esetén - a látványcsapatsport országos sportági szakszövetsége a jelenértékén legalább 300 millió forint értékű sportfejlesztési program e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet alapján a sportpolitikáért felelős miniszter és az adópolitikáért felelős miniszter véleményét figyelembe véve hoz döntést. A sportpolitikáért felelős miniszter és az adópolitikáért felelős miniszter az erre irányuló megkereséstől számított 10 napon belül közli álláspontját a sportigazgatási szerv vagy - az (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelme esetén - a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége vezetőjével. Véleményeltérés esetén a sportfejlesztési program e törvény szerinti támogatására vonatkozó jóváhagyó döntést megelőzően a sportigazgatási szerv vagy - az (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelme esetén - a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége vezetője a sportpolitikáért felelős miniszter útján a Kormány döntését kéri. A sportigazgatási szerv vagy - az (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet kérelme esetén - a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége vezetője a Kormány döntésének megfelelően jóváhagyja vagy elutasítja a sportfejlesztési program e törvény szerinti támogatását és az erről szóló döntést közli a támogatás igénybevételére jogosult szervezettel."
4. §
A Tao. 29/Q. §-a az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) E törvénynek a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló 2012. évi... törvénnyel megállapított 22/C. § (2)-(3) bekezdését, 22/C. § (5) bekezdés h) pontját, 22/C. § (5a) bekezdését, valamint 22/C. § (9) bekezdését első alkalommal a 2012-2013-as támogatási időszakra vonatkozó sportfejlesztési programok jóváhagyására irányuló kérelmek során kell alkalmazni."
5. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Indokolás
Általános indokolás
A látvány-csapatsport támogatását lehetővé tevő támogatási konstrukció első támogatási időszakában felmerülő jogalkalmazási, gyakorlati tapasztalatok szükségessé teszik, hogy a 2012-2013-as támogatási időszakra vonatkozó kérelmek elbírálását megelőzően néhány ponton módosításra kerüljön a támogatás rendszere.
A benyújtott törvénymódosítás a támogatási program egyes elemeinek szigorítására tesz javaslatot, továbbá sportszakmai szempontból kiindulva biztosítja az összhangot a látvány-csapatsport támogatását biztosító törvényi szintű rendelkezések és a sport ágazati szabályozásának legmagasabb szintű jogszabálya, a sportról szóló törvény egyes rendelkezéseivel.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A módosítás javaslatot tesz arra, hogy az adókedvezményből megvalósuló támogatás igénybevételére csak olyan adóalanyok legyenek jogosultak, amelyek köztartozásmentes adózónak minősülnek. A köztartozásmentes státuszt a hatályos joganyag csak a támogatás igénybevételére jogosult szervezetek esetén követeli meg, ennek kiegészítése indokolt a támogatási rendszer másik oldalán lévő szereplők vonatkozásában is. A feltételnek való megfelelést a törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint a jóváhagyást végző szervezet vizsgálja.
A 2. §-hoz
A módosítás javaslatot tesz a támogatáshoz való hozzáférés egyik feltételeként a támogatásra jogosult szervezetek esetén előírt legalább 2 éves működés főszabálya alól a törvényben meghatározott kivételek alkalmazásának lehetőségére. A javasolt módosítások biztosítják az összhangot a sportról szóló törvény azon rendelkezéseivel, amely - a sportról szóló törvényben konkrétan meghatározott - esetekben a sportszervezetek oldalán a Tao. törvényben meghatározott, hivatkozott feltétel biztosítása azért nem lehetséges, mert az érintett (támogatás igénybevételére jogosult) sportszervezet az indulási jog törvényes megszerzésének időpontjára figyelemmel olyan időpontban jött létre, vagy az indulási jogot olyan időpontban szerezte meg, hogy a legalább 2 éves működés szabályának nem felelne meg, ugyanakkor a sportszervezet indulási jogát biztosító csapat sportszakmai szempontból már több, mint 2 éves működést eredményező szakmai munka alapján lát el szakmai tevékenységet. A feltételek fennállását az országos sportági szakszövetség a támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelemre induló eljárásban vizsgálja.
A 3. §-hoz
A látvány-csapatsport támogatás első támogatási időszakában benyújtott és elbírált sportfejlesztési kérelmek szakmai tartalmának ismeretében a komplex jellegű, nagyobb támogatási volumennel járó kérelmek speciális döntéshozatali eljárásában az értékhatár leszállítása indokolt, ezáltal biztosítható a központi költségvetési támogatásból megvalósuló sportfejlesztési programokkal kapcsolatos szinergikus hatások vizsgálata és érvényesítése a programok jóváhagyási eljárásában.
A 4-5. §-okhoz
Hatályba léptető és átmeneti rendelkezéseket tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.