[szűnik meg.]
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 24. §-a a következő (20)-(23) bekezdésekkel egészül ki:
"(20) Az a társadalombiztosítási nyugellátásban nem részesülő, e t..." />

T/5832. számú törvényjavaslat indokolással - A magánynyugdíj-megtakarítások megmentéséhez szükséges törvénymódosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 23. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:
[(1) A pénztártag tagsági jogviszonya]
"k) a törvény 24. § (20) bekezdésben foglalt megszüntetéssel, a megszüntetés napjával"
[szűnik meg.]
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 24. §-a a következő (20)-(23) bekezdésekkel egészül ki:
"(20) Az a társadalombiztosítási nyugellátásban nem részesülő, e t...

T/5832. számú törvényjavaslat indokolással - A magánynyugdíj-megtakarítások megmentéséhez szükséges törvénymódosításokról
2012. évi ... törvény a magánynyugdíj-megtakarítások megmentéséhez szükséges törvénymódosításokról
1. §
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 23. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:
[(1) A pénztártag tagsági jogviszonya]
"k) a törvény 24. § (20) bekezdésben foglalt megszüntetéssel, a megszüntetés napjával"
[szűnik meg.]
2. §
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 24. §-a a következő (20)-(23) bekezdésekkel egészül ki:
"(20) Az a társadalombiztosítási nyugellátásban nem részesülő, e törvény hatálybalépését követően pénztártaggá vált természetes személy 2012. szeptember 30. napjáig kezdeményezheti tagsági jogviszonyának megszüntetését és egyéni számlaegyenlege teljes összegének önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárnál vezetett egyéni nyugdíjszámlájára való átvezetését.
(21) A 23. § (1) bekezdés k) pontjában meghatározott esetben a tag tagsági jogviszonya megszüntetésének szándékát a (20) bekezdésben meghatározott időpontig annak a magánnyugdíjpénztárnak kell bejelentenie, amelyikben tagsági jogviszonnyal rendelkezik. A pénztár a tag tagsági jogviszonyát 2012. november 30-ával szünteti meg (a megszüntetés napja).
(22) A 23. § (1) bekezdés k) pontjában meghatározott esetben a tagokkal való elszámolás során az átlépés szabályait kell megfelelőn alkalmazni. Az eszközöket - jogszabály ellenkező rendelkezése hiányában - a tagsági jogviszonyát megszüntető tag portfólióján belüli eszközök arányának megfelelően kell átadni.
(23) A pénztár a tagsági jogviszony megszüntetésével kapcsolatos tényleges költségeket, legfeljebb azonban a tag követeléséből annak egy ezrelékét vonhatja le."
3. §
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 29. § (9) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(9) A kedvezményezett a jogosultságának igazolását követően írásban nyilatkozik, hogy a rá eső részt]
"d) más pénztárnál vagy önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárnál vezetett egyéni számlájára átutaltatja."
4. §
E törvény a kihirdetését követő negyedik napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Fidesz "nyugdíjvédő" programja keretében a magán-nyugdíjpénztári rendszer a végső megszűnés küszöbén áll. A kizárólag az igazságtalan egykulcsos adó által ütött költségvetési lyukak betömködésére szolgáló nyugdíj-einstand nyomán Orbán Viktor kormánya a legkülönbözőbb zsarolási technikákkal kényszerítette vissza az állami pillérbe a megtakarításokat. Így is maradt ugyanakkor mintegy 90 ezer magán-nyugdíjpénztári tag, akiktől most a sajátos nyugdíjvédelem utolsó lépésében márciusig hajtanák be befizetéseiket. Az időpont jól illeszkedik az einstand eddigi logikájához: még ki sem alakult, hogy mely pénztárak, vagy akár csak egyetlen pénztár lehet életképes a piacon, amikor a tagoknak már dönteniük kellene az átlépésről. A Fidesz célja továbbra is egyértelmű: kivéreztetni a magán-nyugdíjpénztárakat anélkül, hogy a felelősséget vállalva adminisztratíve megszüntetnék őket.
Az LMP szerint a mai pénztártagoknak egy valódi és nem csak egy retorikai választási lehetőséget kell biztosítani: mindenkinek lehetővé kell tenni, hogy eldönthesse, visszalép az állami rendszerbe, vagy valamely önkéntes pénztárba viszi át számlaegyenlegét. Ennyiben az LMP javaslata legalább részlegesen megvalósítaná Orbán Viktor saját kézjegyével ellátott ígéretét, mely egyéni számlákat ígért a jövő nyugdíjasainak. Az LMP javaslata emellett tiszta vizet önt a pohárba, hiszen a Fidesz által kialakított új szabályozás mellett nem lehetséges a korábbi magán-nyugdíjpénztárak racionális működtetése - az öngondoskodás pénztári formájának további letéteményesei így az önkéntes pénztárak lennének.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1-2. §-okhoz
A javaslat 2012. szeptember 30-ig biztosít lehetőséget a magánnyugdíj-megtakarítások önkéntes nyugdíjpénztári számlára történő átvezetésére. Ezzel az újabb visszalépés (március végéig nyitva álló) lehetőségével párhuzamosan mérlegelhetnék a pénztártagok az önkéntes pénztárba történő átvezetés lehetőségét is. A javaslat a reálhozam kifizetésére - szemben a 2011-ben és az idei visszalépéssel - nem biztosít lehetőséget, így a megtakarítást csak a maga egészében lehetne az önkéntes nyugdíjpillérbe csatornázni ezzel is biztosítva a hosszú távú megtakarítás-ösztönzés céljának elérését. A szeptember 30-i határidő egyben garantálja, hogy a tagok a magánnyugdíj-pénztári piac várható átalakulását, a szereplők kényszerű kilépését is mérlegelve alakíthassák ki döntésüket.
A 3. §-hoz
A javaslat arra is módot teremt, hogy a jogosult halála esetén a kedvezményezett a megtakarításnak saját önkéntes pénztárban vezetett nyugdíjszámlájára való átvezetéséről rendelkezzen.
A 4. §-hoz
A javaslat szerinti törvény hatálybalépése - minthogy az kizárólag a fogyasztói helyzetben lévő pénztártagok számára kedvező, ráadásul csak erre irányuló kifejezett jognyilatkozatuk alapján hónapokkal később beálló joghatásokat alapoz meg - a jogszabály megismeréséhez és a nyilatkozatok fogadására való technikai felkészüléshez szükséges időtartamnál hosszabb felkészülési időt nem igényel. Erre - az elmúlt ülésszakok törvényalkotási gyakorlatához mérten értelmezhetetlenül hosszú - ötnapos - hatálybaléptetési időköz megfelelő lehet.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.