T/5211. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés finanszírozásával összefüggő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. § (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek:)
"b) a fővárosi közgyűlés rendelete alapján kivetett helyi iparűzési adóból származó bevétel, ide nem értve azt a bevételt, amit a fővárosi közgyűlés a helyi adókról szóló törvény alapján kizárólag közösségi közlekedési célokra fordíthat, valamint a kommunális jelle...

T/5211. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés finanszírozásával összefüggő egyes törvények módosításáról
2011. évi ... törvény
Az Országgyűlés a helyi közösségi közlekedés színvonalának fenntartása, emelése érdekében a következő törvényt alkotja:
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosítása
1. § A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. § (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek:)
"b) a fővárosi közgyűlés rendelete alapján kivetett helyi iparűzési adóból származó bevétel, ide nem értve azt a bevételt, amit a fővárosi közgyűlés a helyi adókról szóló törvény alapján kizárólag közösségi közlekedési célokra fordíthat, valamint a kommunális jellegű adók közül a kerület döntése alapján átengedett helyi idegenforgalmi adóból beszedett bevétel és kapcsolódó normatív hozzájárulások,
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása
2. § (1) A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértékének felső határa:
a) a főváros esetén, az adóalap 2,5 %-a,
b) az a) pont alá nem tartozó önkormányzat esetén az adóalap 2 %-a."
(2) A Htv. 40. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha az önkormányzat illetékességi területén az adó mértéke meghaladja a 2 %-ot, akkor az adó alanya az önkormányzat számára fizetendő adót csökkentheti az önkormányzat illetékességi területén helyi közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó által kibocsátott teljes árú bérlet, menetjegy ráfordításként elszámolt ellenértékével."
3. § A Htv. a követező alcímmel és 40/A. §-sal egészül ki:
"A helyi iparűzési adóból eredő bevétel felhasználása
40/A. § Ha a 40. § (1) a) pontban említett önkormányzat az adó mértékét 2 %-nál magasabb mértékben állapítja meg, akkor a naptári évben befolyó adóbevétel olyan arányát kell közösségi közlekedési célra fordítani, amilyen arányt az adómérték 2 %-ot meghaladó része az önkormányzat által megállapított adómértékben képvisel."
Átmeneti és záró rendelkezések
4. § A Htv. 6. § a) pontjában foglaltaktól eltérően a Htv. 40. § (1) a) pontjában említett önkormányzat a 2012. évben a helyi iparűzési adó mértékét év közben - egy alkalommal - a 2012. január 1-jén hatályos mértékhez képest emelheti.
5. § Ha az önkormányzat a 4. § szerint 2012. év közben a helyi iparűzési adó mértékét emeli és az adóalanyra a 2012. évben kezdődő adóévben két adómérték vonatkozik, akkor a magasabb adómértéket a magasabb adómérték hatályba lépésének napjától az adóév utolsó napjáig terjedő időtartam napjainak az adóév napjaiban képviselt aránya szerint számított adóalapra kell alkalmazni.
6. § E törvény 2012. február 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A helyi közösségi közlekedés fontos szerepet játszik a környezetvédelmi szempontok érvényre juttatásában, a helyi gazdaság versenyképességében. Ezt a szerepet azonban csak akkor képes maradéktalanul betölteni, ha megfelelő pénzügyi háttér áll rendelkezésre a közösségi közlekedési infrastruktúra működtetéséhez, fejlesztéséhez.
Tekintettel arra, hogy a helyi közösségi közlekedés fenntartása az önkormányzatokról szóló törvény értelmében a települési önkormányzat feladata, az ehhez szükséges forrásoknak is a településeknél kell rendelkezésre állnia. Ezért a törvényjavaslat a főváros számára, amely a tömegközlekedés biztosításával jelentős költségigényű feladatellátást vállal fel, a feladatellátás biztosítása érdekében növeli az adóztatási mozgásteret a helyi iparűzési adóban, a helyi adótörvény módosítása révén.
Fontos eleme a törvényjavaslatnak, hogy a nagyobb önkormányzati adóztatási lehetőségből eredő bevételi többletet a főváros kizárólag a közösségi közlekedési feladatok finanszírozására fordíthatja.
Ezzel összhangban a főváros sajátos helyzetére tekintettel - az önkormányzati törvény és a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztási törvény módosításával - rendelkezik arról, hogy a helyi iparűzési adó mértékének 2 %-ot meghaladó mérvű emeléséből származó bevétel nem tartozik a forrásmegosztási szabályok hatálya alá, a bevételi többletet a fővárosi közgyűlés használhatja fel.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosítása értelmében a fővárost és a kerületeket osztottan megillető bevételek körébe nem tartozik bele az iparűzési adóbevételnek az a része, amelyet a főváros kizárólag a közösségi közlekedés finanszírozására fordíthat.
A 2. §-hoz
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv) módosítása lehetővé teszi azt, hogy a főváros az iparűzési adó mértékét a hatályos 2 %-os törvényi felső mértékhez képest magasabban, legfeljebb azonban 2,5 %-ban állapítsa meg. A Htv. módosítása azt is előírja, hogy amennyiben a főváros 2 %-nál magasabb adómértéket állapít meg, akkor az adó alanya a fizetendő adóját csökkentheti az általa megvásárolt helyi tömegközlekedési bérletek ellenértékével.
A 3. §-hoz
A Htv-be illesztendő új rendelkezés - összhangban a törvényjavaslat céljával - egyértelműen rögzíti, hogy, ha a főváros 2%-nál magasabb iparűzési adómértéket állapít meg, akkor a 2 % feletti mértékből eredő bevétel kizárólag közösségi közlekedési célra fordítható.
A 4. §-hoz
A hatályos Htv. értelmében a települési önkormányzat év közben nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit. A törvényjavaslat átmeneti szabálya 2012-re e jogalkotási korlát alól évi egyszeri, a 2 %-nál magasabb iparűzési adómértékre emelés esetén felmentést biztosít, figyelemmel arra, hogy a 2012. február 1-jei hatályba lépés 2012. évben mindenképp évközi adóemeléssel jár.
Az 5. §-hoz
A törvényjavaslat átmeneti szabályként rendelkezik arról, hogy - amennyiben az önkormányzat a 2012. évben a közösségi közlekedés finanszírozása érdekében - évközben emeli az iparűzési adó mértékét, akkor a 2012. évi adóalap mely részére vonatkozóan kell az adóalanynak a magasabb adómértékkel számított adót fizetnie.
A 6. §-hoz
A módosítás - az adótörvényekre vonatkozó kötelező 30 napos felkészülési idő biztosítása érdekében - 2012. február 1-jén lép hatályba.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.