adozona.hu
Egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló T/3414. számú törvényjavaslat indokolása
Egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló T/3414. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2011. évi XCVI. törvény
Szakértői magyarázatok
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (a továbbiakban: Rega tv.) a következő 20/A. §-sal egészül ki:
"20/A. § A Mellékletnek a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény módosításáról szóló 2011. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv.) megállapított II. részét a Módtv. hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni."
2. § A Rega tv. Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. § A jövedéki adóról és a jövedéki termékek fo...
"20/A. § A Mellékletnek a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény módosításáról szóló 2011. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv.) megállapított II. részét a Módtv. hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni."
2. § A Rega tv. Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
"(2) Az adó mértéke az 50. § szerinti, de az (1) bekezdésben nem említett ásványolajra
a) - figyelemmel a (3) bekezdés rendelkezésére is - a biodízel esetében az (1) bekezdés d) pont szerinti adómérték,
b) - figyelemmel a (3) bekezdés rendelkezésére is - az E85 esetében a termék bioetanolon kívüli komponenseinek térfogatra számított mennyiségi részaránya (a százalékérték századrészében kifejezve) és az (1) bekezdés a) pont szerinti adómérték szorzatának, valamint a termék bioetanol tartalmának térfogatra számított mennyiségi részaránya és 12 000 Ft/ezer liter szorzatának együttes összege,
c) az a) és b) pontban nem említett bioüzemanyag esetében az üzemanyagkénti felhasználásnak megfelelően az (1) bekezdés a), d), f) vagy g) pont szerinti ásványolajok közül a hozzá legközelebb álló ásványolajra meghatározott adómérték, illetve a 2207 vámtarifaszám alá tartozó alkoholtermék bioüzemanyag esetében a 64. § (2) bekezdés szerinti adómérték,
d) benzin, illetve gázolaj adalékakénti, hígítóanyagakénti beszerzés, importálás, kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén az (1) bekezdés a), illetve d) pont szerinti adómérték,
e) az a)-d) pont alá nem eső ásványolaj esetében - az üzemanyagkénti vagy a tüzelő-, fűtőanyagkénti előállításnak, beszerzésnek, importálásnak, kínálásnak, értékesítésnek vagy felhasználásnak megfelelően - az (1) bekezdés a)-d) vagy f), g) pont szerinti ásványolajok közül a hozzá legközelebb álló ásványolajra meghatározott adómérték, figyelemmel a (3) bekezdés rendelkezésére is."
4. § A Jöt. 97. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke
a) a cigarettára 9980 forint ezer darabonként és a kiskereskedelmi eladási ár 28,4 százaléka, de legalább 18 510 forint/ezer darab,
b) a szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka;
c) a finomra vágott fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 52 százaléka, de legalább 8320 forint/kilogramm,
d) és az egyéb fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább 8320 forint/kilogramm."
5. § A Jöt. 97. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke
a) a cigarettára 10 220 forint ezer darabonként és a kiskereskedelmi eladási ár 28,4 százaléka, de legalább 18 950 forint/ezer darab,
b) a szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka;
c) a finomra vágott fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 52 százaléka, de legalább 9080 forint/kilogramm,
d) és az egyéb fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább
9080 forint/kilogramm."
6. § A Jöt. 97. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az adó mértéke
a) a cigarettára 10 470 forint ezer darabonként és a kiskereskedelmi eladási ár 28,4 százaléka, de legalább 19 400 forint/ezer darab,
b) a szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka;
c) a finomra vágott fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 52 százaléka, de legalább 10 060 forint/kilogramm,
d) és az egyéb fogyasztási dohányra a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább 10 060 forint/kilogramm."
7. § A Jöt. 98/A. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) Vis maior helyzetben a vámhatóság kérelemre engedélyezheti a referencia időszakban a (2) bekezdésben meghatározottnál több - kizárólag a vis maior által érintett mennyiségű, fajtájú és kiskereskedelmi eladási árú - adójegy megrendelését és kiadását."
8. § A Jöt. 110. § (10) bekezdése hatályát veszti.
"(1) A kiszabás alapján fizetendő illetékről - ideértve a mulasztási bírságot is - fizetési meghagyást (határozatot) kell kiadni. A fizetési meghagyás tartalmazza a kiszabott illeték összegének megállapításánál figyelembe vett adatokat és az alkalmazott jogszabályokat. A 16. § (1) bekezdésének i) pontja vagy a 17. § (1) bekezdésének p) pontja szerinti illetékmentesség alkalmazása esetén az állami adóhatóság fizetési meghagyás kibocsátása helyett döntését az ügyiratra jegyzi fel."
10. § Az Itv. a következő 99/C. §-sal egészül ki:
"99/C. § (1) A 78. § (1) bekezdésének az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi .. törvénnyel megállapított szövege valamennyi olyan illetékügyben alkalmazható, melyben a hatálybalépéskor az állami adóhatóság fizetési meghagyást még nem adott ki.
(2) A 8. § (1) bekezdésének, a 12. § (5) bekezdésének, a 13. § (7) bekezdésének, valamint 17/A. §-ának az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi .... törvénnyel megállapított szövegét a hatálybalépéskor az állami adóhatóság által jogerősen még el nem bírált illetékügyekben kell alkalmazni."
11. § Hatályát veszti az Itv. 8. §-ának (1) bekezdésében a " ,valamint az önálló orvosi tevékenység működtetési jogának folytatását" szövegrész, 12. §-ának (5) bekezdésében a "folytatása és" szövegrész, 13. §-ának (7) bekezdésében a "folytatása és" szövegrész és 17/A. §-ában az "öröklési és" szövegrész.
"(4) A mérlegképes könyvelői szakképesítéssel rendelkezők, valamint az okleveles könyvvizsgálói szakképesítéssel rendelkező nem kamarai tagok könyvviteli szolgáltatási tevékenysége engedélyezésének és az engedély visszavonásának, a könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosultak nyilvántartásba vételének és a nyilvántartásból való törlésének, a 152/B. § szerinti bejelentésnek és a határon átnyúló könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételének és a nyilvántartásból való törlésének, a nyilvántartásba vételt végző szervezet kijelölésének, továbbá a kötelező szakmai továbbképzésnek, a továbbképzés ellenőrzésének, a továbbképzés szervezésére és lebonyolítására jelentkező szervezetek akkreditációs eljárásának és a kreditpont-minősítési eljárásnak a szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg."
(2) Az Szt. 151. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosító engedély visszavonásával egyidejűleg a nyilvántartásból törölni kell azt a természetes személyt,)
"a) aki a 152. § (1) bekezdése szerinti továbbképzési kötelezettségének teljesítését elmulasztja, és ezen mulasztását nem tudja kimenteni,"
(3) Az Szt. 151. § (8) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartása tartalmazza az engedéllyel rendelkezők)
"i) szakmai továbbképzési kötelezettségének teljesítését."
(4) Az Szt. 151. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(10) A nyilvántartásba vett könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosult természetes személy neve, születési neve, anyja születési neve, regisztrálási száma, igazolványszáma, regisztrálási szakterülete, valamint hozzájárulása esetén egyéb, a nyilvántartásban szereplő adata nyilvános, azokról bárki tájékoztatást kaphat."
13. § Az Szt. 152. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"152. § (1) A könyvviteli szolgáltatást végzők kötelesek a már megszerzett ismereteket naprakészen tartani, fejleszteni, a változásokból eredő követelményekkel összhangba hozni. Ennek érdekében kötelező számukra a szakmai továbbképzés.
(2) Az (1) bekezdés szerinti továbbképzést - ide nem értve a (3) bekezdés szerinti eseteket - a miniszter által akkreditált szervezet, a miniszter által kreditpont-minősítési eljárásban minősített szakmai továbbképzési program alapján végezheti.
(3) Az (1) bekezdés szerinti továbbképzési kötelezettség a 151. § (4) bekezdés szerinti kormányrendeletben meghatározott egyéb módon is teljesíthető.
(4) A továbbképzésen résztvevőkről a (2) bekezdés szerinti akkreditált szervezet nyilvántartást vezet, amely alapján a 151. § (4) bekezdésben hivatkozott kormányrendeletben meghatározott módon és az alábbi adattartalommal megküldi a továbbképzési kötelezettség igazolásához szükséges adatokat a miniszternek:
a) az akkreditált szervezet sorszáma, neve, címe,
b) a résztvevők adatai:
ba) regisztrálási szám,
bb) családi és utónév,
bc) születési családi és utónév,
bd) születési hely, idő,
be) anyja születési családi és utóneve,
bf) nyilvántartásban szereplő címe (irányítószám, helység, utca, házszám),
c) a képzés azonosítója és kreditpont-értéke."
14. § Az Szt. 152/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"152/A. § A 151. § (5) bekezdés szerinti engedélyezési eljárásért, a 152. § (2) bekezdése szerinti akkreditációs eljárásért, valamint kreditpont-minősítési eljárásért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni."
15. § (1) Az Szt. 177. §-a a következő (18)-(19) bekezdésekkel egészül ki:
"(18) A könyvviteli szolgáltatást végzők a 2011. évi továbbképzési kötelezettségüknek a 2011. április 1-jén akkreditációval rendelkező szervezeteknél, a 2011. április 1-jén hatályos szabályok szerint lebonyolított továbbképzések teljesítésével kötelesek eleget tenni.
(19) A 152. § alapján a 2011. évben kreditrendszerű továbbképzések teljesítésével megszerzett kreditpontok a 2012. évi továbbképzési kötelezettség vonatkozásában vehetők figyelembe."
(2) Az Szt. 177. §-a a következő (20) bekezdéssel egészül ki:
"(20) E törvénynek az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi ... törvény 17. §-ának i) pontjával módosított 155. §-a (3) bekezdése a) pontját először a 2012. évben induló üzleti évről készített beszámolóra kell alkalmazni."
(3) Az Szt. 177. §-a a következő (21) bekezdéssel egészül ki:
"(21) E törvénynek az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi ... törvény 17. §-ának j) pontjával módosított 155. §-a (3) bekezdése a) pontját először a 2014. évben induló üzleti évről készített beszámolóra kell alkalmazni."
16. § (1) Az Szt. 178. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben szabályozza:)
"d) a mérlegképes könyvelői szakképesítéssel rendelkezők, valamint az okleveles könyvvizsgálói szakképesítéssel rendelkező nem kamarai tagok könyvviteli szolgáltatási tevékenysége engedélyezésének és az engedély visszavonásának, a könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosultak nyilvántartásba vételének és a nyilvántartásból való törlésének, a 152/B. § szerinti bejelentésnek és a határon átnyúló könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételének és a nyilvántartásból való törlésének részletes szabályait, a nyilvántartásba vételt végző szervezet kijelölését, a kötelező szakmai továbbképzés és a szakmai továbbképzés ellenőrzésének részletes szabályait, továbbá a továbbképzés szervezésére és lebonyolítására jelentkező szervezetek akkreditációs eljárásának és a kreditpont-minősítési eljárásnak a részletes szabályait;"
(2) Az Szt. 178. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy rendeletben állapítsa meg a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéért, a nyilvántartásban szereplő adatok módosításáért, valamint a nyilvántartásból való törlésért, továbbá a továbbképző szervezetek akkreditációs eljárásáért és a kreditpont-minősítési eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjat és a díj megfizetésének részletes szabályait."
17. § Az Szt.
a) 150. § (4) bekezdésében, a 151. § (1) bekezdés a) pontjában, (3) bekezdésében, (5) bekezdésének felvezető szövegében és (5) bekezdés b) pont ba) alpontjában a "képesítéssel" szövegrészek helyébe a "szakképesítéssel" szöveg,
b) 151. § (1) bekezdés a) pontjában, 151. § (5) bekezdés b) pont bb) alpontjában, 151. § (8) bekezdés e) pontjában és (12) bekezdésében a "képesítés" szövegrész helyébe a "szakképesítés" szöveg,
c) 151. § (5) bekezdés a) pont ab) alpontjában és 151. § (8) bekezdés c) pontjában a "lakcímét vagy levelezési címét," szövegrész helyébe a "lakcímét és levelezési címét," szöveg,
d) 151. § (5) bekezdés a) pont ac) alpontjában a "képesítésnél" szövegrész helyébe a "szakképesítésnél" szöveg,
e) 151. § (5) bekezdés a) pont ac) alpontjában és 151. § (8) bekezdés e) pontjában a "képesítésnek" szövegrész helyébe a "szakképesítésnek" szöveg,
f) 151. § (5) bekezdés a) pont ae) alpontjában és 151. § (8) bekezdés g) pontjában a "pénzügyi, ellenőrzési" szövegrész helyébe "pénzügyi vagy ellenőrzési" szöveg,
g) 151. § (9) bekezdés c) pontjában a "képesítéseket" szövegrész helyébe a "szakképesítéseket" szöveg,
h) a 151. § (11) bekezdésében "a Hivatalos Értesítőben" szövegrész helyébe "az egységes Kormányzati Portálon" szöveg,
i) 155. § (3) bekezdés a) pontjában a "100 millió forintot" szövegrész helyébe "200 millió forintot" szöveg,
j) 155. § (3) bekezdés a) pontjában a "200 millió forintot" szövegrész helyébe "300 millió forintot" szöveg
lép.
"9. § (1) Az ügyfél kérelmére indított kamarai hatósági eljárásért - a (2)-(4) bekezdés kivételével - az ügyfélnek a Magyar Könyvvizsgálói Kamara központi számlájára igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnie. Az igazgatási szolgáltatási díj a kamara bevétele.
(2) Nem kell igazgatási szolgáltatási díjat fizetni
a) a kamarai tagsági viszony, valamint a könyvvizsgáló cég engedélye megszűnésének megállapításáért,
b) a kamarai tag könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég 49. § szerinti minősítésének visszavonásáért,
c) a harmadik országbeli könyvvizsgálók és a harmadik országbeli könyvvizsgáló gazdálkodók jegyzékéből történő törlésért,
d) a könyvvizsgáló jelöltek névjegyzékéből való törlésért, indított kamarai hatósági eljárásért.
(3) Az a kamarai tag könyvvizsgáló, aki egyéni vállalkozóként kéri a 35. § szerinti eljárás lefolytatását, mentesül ezen eljárás tekintetében az igazgatási szolgáltatási díjfizetés alól.
(4) A könyvvizsgáló cégként nyilvántartásba vett egyéni vállalkozó az 50. § (3) bekezdés szerinti eljárás tekintetében mentesül az igazgatási szolgáltatási díjfizetés alól.
(5) Az (1) bekezdés szerinti igazgatási szolgáltatási díj összege természetes személy ügyfelek esetén 25 000 forint, gazdálkodó szervezetek (szervezetek) esetén 50 000 forint.
(6) Az elsőfokú döntés ellen benyújtott fellebbezés díjköteles, melynek díja az (5) bekezdés szerinti igazgatási szolgáltatási díjak 50%-a.
(7) A díjfizetés tárgyára az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 28. §-ának (2) és (3) bekezdésében foglaltakat, a díjfizetésre kötelezettek körének megállapítására az Itv. 31. §-a (1) bekezdésének első mondatában, a díj visszafizetésére az Itv. 32. §-ában foglaltakat, a mulasztási bírságra az Itv. 82. §-ában foglaltakat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy az ott nevesített állami adóhatóság helyett a kamarát, az illeték helyett díjat kell érteni."
19. § A Kkt. a következő 208/B. §-sal egészül ki:
"208/B. § (1) Az az egyéni vállalkozó, aki 2008. január 1-jén - a Kkt. előírásai alapján - a kamara tagja volt, 2008. január 1-jétől az e törvény 35. §-a szerint engedélyezett könyvvizsgáló cégnek minősül.
(2) Az (1) bekezdés szerint engedélyezett könyvvizsgáló cég 2008. január 1-jétől az e törvény 50. § (3) bekezdése szerint megszerzett minősítéssel rendelkező könyvvizsgáló cégnek minősül azon minősítések vonatkozásában, amelyekkel a könyvvizsgáló cégként nyilvántartásba vett egyéni vállalkozó 2008. január 1-jén rendelkezett.
(3) A kamara az (1)-(2) bekezdésben foglaltak végrehajtásához szükséges hatósági eljárásokat hivatalból folytatja le."
"(6) A mérlegfőösszege tekintetében legalább öt százalék piaci részesedéssel rendelkező hitelintézetek javadalmazási bizottságot állítanak fel, amely felügyeli a kockázatkezelésért és a jogszabályoknak történő megfelelésért felelős vezető javadalmazását, valamint előkészíti a javadalmazásra vonatkozó döntéseket a részvényesek, a befektetők és a hitelintézetben érdekelt egyéb felek hosszú távú érdekeinek figyelembevételével."
(2) A Hpt. 69/B. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A javadalmazási bizottság elnöke és tagjai az igazgatóság olyan tagjai közül kerülnek ki, akik az érintett hitelintézetben nem látják el szervezeti egység vezetését. Ha a hitelintézet igazgatóságában nincs legalább három olyan igazgatósági tag, aki nem látja el szervezeti egység vezetését, akkor a javadalmazási bizottságban a felügyelő bizottság független tagjai is részt vehetnek."
(3) A Hpt.
a) 14. § (1) bekezdés r) pontjában az "alapvető kölcsöntőkéje és járulékos kölcsöntőkéje" szövegrész helyébe az "alapvető kölcsöntőkéje, vegyes tulajdonságú befizetett jegyzett tőkéje és járulékos kölcsöntőkéje" szöveg,
b) 74/A. § (1) bekezdésében az "alapvető kölcsöntőke, alárendelt kölcsöntőke" szövegrész helyébe az "alapvető kölcsöntőke, vegyes tulajdonságú befizetett jegyzett tőke, alárendelt kölcsöntőke" szöveg,
c) 76. § (5) bekezdésében az "5. számú melléklet 19. pontjában" szövegrész helyébe az "5. számú melléklet 31. pontjában" szöveg,
d) 234/B. § c) pontjában a "2011. május 31-től" szövegrész helyébe a "2011. augusztus 31-től" szöveg
lép.
21. § Hatályát veszti a Hpt. 219/D. § (1) bekezdés a) pontjának a "[68. § (3) bekezdés]" szövegrésze.
"(2) Ha e törvény eltérően nem rendelkezik, a befektetési szolgáltatási tevékenységet végző vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtó hitelintézetre - a 8. § (5) bekezdése, 13. §, 15-16. §, 22. § (1)-(3) bekezdése, 25. § (1) bekezdése, 37-39. §, 60. §, 97-99. §, 100. § (1) bekezdés e) pont, 105-107. §, 121. §, 124-139. § és 4. melléklet kivételével - a befektetési vállalkozásra előírt rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelkezés befektetési vállalkozást említ, ott hitelintézetet kell érteni."
(2) A Bszt. 182. § (1) bekezdésében a "2011. május 31-től" szövegrész helyébe a "2011. augusztus 31-től" szöveg lép.
(3) A Bszt. 4. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(2) A 1. § és a 2. §, valamint az 1. melléklet az e törvény kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(3) A 3. §, a 4. § és a 7. § az e törvény kihirdetését követő 45. napon lép hatályba.
(4) A 13. § és 14. §, valamint 15. § (1) bekezdése 2011. október 1-jén lép hatályba.
(5) Az 5. §, a 15. § (2) bekezdése, valamint a 17. § i) pontja 2012. január 1-jén lép hatályba.
(6) A 6. § 2012. július 1-jén lép hatályba.
(7) A 15. § (3) bekezdése, valamint 17. § j) pontja 2014. január 1-jén lép hatályba.
24. § E törvény 20. és 22. §-a a 2006/48/EK és a 2006/49/EK irányelvnek a kereskedési könyvre és az újra-értékpapírosításra vonatkozó tőkekövetelmények, továbbá a javadalmazási politikák felügyeleti felülvizsgálata tekintetében történő módosításáról szóló 2010. november 24-i 2010/76/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv I. melléklet 1. pontjának való megfelelést szolgálja.
I. "A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma | II. A Melléklet I. része szerinti adótétel csökkenés mértéke |
2-ig | 0,06 |
3-4 | 0,10 |
5-6 | 0,14 |
7-12 | 0,20 |
13-24 | 0,31 |
25-36 | 0,41 |
37-48 | 0,49 |
49-60 | 0,56 |
61-72 | 0,62 |
73-84 | 0,68 |
85-96 | 0,72 |
97-108 | 0,76 |
109-120 | 0,79 |
121-132 | 0,82 |
133-144 | 0,85 |
145-156 | 0,87 |
157-168 | 0,89 |
169- | 0,90" |
A Javaslat a regisztrációs adó módosításával a piaci folyamatok követését szolgálja a használt gépjárművekre kivetett regisztrációs adó számításához szükséges - 2007. óta változatlan -avultatási skála felülvizsgálatával.
A Javaslat jövedéki adót érintő módosítása egyfelől vonatkozik az üzemanyagok jövedéki adóztatására, másfelől a dohánytermékek jövedéki adómértékének fokozatos, többlépcsős emelésére.
Az E85 üzemanyag és a benzin piaci árának összehasonlítása alapján az E85 - a rosszabb hatásfok miatt indokolt értéknél nagyobb - árelőnyt élvez a benzinnel szemben. Ezért a Javaslat szerint csökken az E85-re nyújtott jövedéki adókedvezmény mértéke. A Javaslat az indokolatlan árelőny miatti jövedéki adóbevétel kiesés megszüntetését költségvetési szempontból fogalmazza meg.
A cigaretta esetében az uniós irányelv 2018-ra meghatározott egy minimális adótartalmat, melyhez történő fokozatos közelítés miatt a cigaretta mennyiségi és minimum adójának emelése vált szükségessé. Másrészt a dohánytermékek piacán a 2010-es évben olyan átrendeződés ment végbe, és 2011 folyamán is olyan piaci folyamatok zajlanak, amelyek veszélyeztetik a költségvetési bevételek tervezett alakulását. Ezért a Javaslat a cigaretta tételes és minimumadójának, továbbá a fogyasztási dohány minimumadójának megemelését tartalmazza, mely a negatív piaci és költségvetési bevételi folyamatok ellen hat.
Az adójegy rendszerben esetleg felbukkanó vis maior esetek (nyomdahibás adójegy, felhasználó érdekkörén kívül eső, elháríthatatlan helyzet) kezelésére szükséges az egyedi elbírálás lehetőségének bevezetése.
A vendéglátóipar adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében a havi standolás kötelezettsége megszűnik.
Az illetékekről szóló törvényben egyes illetékmentes ügyekben megszűnik az adóhivatal határozathozatali kötelezettsége, melynek eredményeképp csökken az adóhatóság adminisztrációs költsége, a felszabaduló kapacitásoknak az illeték-kiszabásra, illetve a végrehajtásra való allokálása növelheti a költségvetés bevételeit. A Javaslat megszünteti az önálló orvosi tevékenység működtetési jogának folytatásához kapcsolódó illetékkötelezettséget.
A Javaslat módosítja a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényt, amely elsősorban a könyvviteli szolgáltatást végzők éves kötelező továbbképzésének fejlesztését célozza. Rugalmasabb, a kötelezettek egyedi szakmai igényeihez igazodó, valamint a mai kor követelményeinek jobban megfelelő továbbképzési rendszert kíván kialakítani.
A Javaslat szerint a továbbképzés oktatási tematikáját a továbbiakban nem a számviteli szabályozásért felelős miniszter határozza majd meg. A továbbképzést folytató szervezetek -kreditpont-minősítési eljárás keretében - kérhetik a képzéseik minősítését a minisztertől, az oktatni tervezett tematika megküldésével, a könyvviteli szolgáltatók pedig az így minősített programok közül választhatják ki a szakmai igényeikhez igazodóakat a kötelezettségük teljesítése érdekében.
Mindezeknek megfelelően a Javaslat a jelenleg hatályos rendelkezéseket bővíti és pontosítja, illetve a továbbképzéssel és igazgatási szolgáltatási díjjal összefüggő részletszabályok kormányrendeletben és miniszteri rendeletben való kidolgozására vonatkozó felhatalmazó rendelkezéseket egészíti ki.
A Javaslat 2012-től 200, 2014-től 300 millió forintra emeli a kötelező könyvvizsgálat értékhatárát.
A Javaslat módosítja továbbá a Magyar Könyvvizsgálói kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvényt (a továbbiakban: Kkt.). A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény előírásai értelmében az egyéni vállalkozó könyvvizsgálónak csak természetes személy könyvvizsgálóként kellett regisztrálniuk ahhoz, hogy jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálatot végezhessenek. Az 1997. évi LV. törvényt a 2008. január 1-jén hatályba lépő Kkt. hatályon kívül helyezte. A Kkt. előírásai értelmében az egyéni vállalkozó könyvvizsgálóknak - a korábbi szabályozástól eltérőn - természetes személyként és könyvvizsgáló cégként is regisztráltatniuk kell magukat, a Polgári Törvénykönyv gazdálkodó szervezetekre vonatkozó előírásaival összhangban. A kettős regisztráció kétféle eljárási díj megfizetésével jár, amely indokolatlan többletköltséget ró a könyvvizsgálókra. Ennek megszüntetése érdekében az egyéni vállalkozó könyvvizsgálók a könyvvizsgáló cégként történő regisztrációért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj alól felmentést kapnak a jövőben.
A Kkt. módosításának másik indoka azokhoz az egyéni vállalkozóként tevékenykedő könyvvizsgálókhoz kapcsolódik, akik a Kkt. 2008. január 1-jei hatálybalépését megelőzően szereztek jogosultságot egyéni vállalkozóként jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálatot végezni. A módosítás értelmében az a kamarai tag könyvvizsgáló, aki a Kkt. hatálybalépését megelőzően jogosult volt egyéni vállalkozóként jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálatot végezni, az a Kkt. hatálybalépését követően továbbra is ugyanúgy jogosult marad, az ehhez szükséges hatósági eljárásokat azonban minden további kérelem nélkül, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara hivatalból folytatja le.
Az avultatás időtartama a jelenlegi 20 évről 15 évre rövidülne. Az új avultatási skála az 1. évi 20%-os avultatási mértéket megtartva a 4. év végére megközelítené az 50%-os avultatást. Az avultatás a gépjármű 15 éves korára érné el a 90%-ot. Így az új avultatási skála a jelenlegihez képest a 2. évtől a 6. év végéig mintegy átlagosan 5-6 százalékponttal magasabb értékcsökkenést (2-3 százalékpont szórással), a 7. évtől a 15. év végéig átlagosan 10 százalékponttal magasabb értékcsökkenést (1-2 százalékpont szórás mellett) tükrözne.
A fogyasztási dohány minimum adója a következőképpen emelkedik: A jogszabály kihirdetését követő 45. napon közel 6%-kal, a jelenlegi 7.860 Ft/kg-ról 8.320 Ft/kg-ra módosul, majd 2012.01.01-én újabb, közel 9% emeléssel 9.080 Ft/kg-ra, 2012.07.01-jei hatályba lépéssel 11%-os mértékben 10.060 Ft/kg-ra változik. A két termékkör adóemelésében mutatkozó eltérés a fogyasztási dohánynak a cigarettával szembeni, a fogyasztás összetételére negatív hatással bíró árelőnyének csökkenéséhez vezethet.
A Javaslat egyebekben a továbbképzési kötelezettség alóli kimentésre vonatkozó, valamint technikai jellegű pontosításokat tartalmaz.
A Javaslat kötelezettséget állapít meg az akkreditált szervezetek részére, hogy azok a továbbképzésen résztvevőkről meghatározott adattartalommal nyilvántartást vezessenek, amely alapján a továbbképzési kötelezettség igazolásához szükséges adatokat meg kell küldeniük a miniszternek.
A Javaslat további átmeneti rendelkezést tartalmaz a könyvvizsgálat kötelező értékhatárának emelésével kapcsolatos módosításra. Ez alapján a 2012-ben induló üzleti évről készített beszámolóra kell először alkalmazni a számviteli törvény azon rendelkezését, amely alapján akkor nem kötelező a könyvvizsgálat, ha a (2012. évben induló) üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozó éves (éves szintre átszámított) nettó árbevétele nem haladta meg a 200 millió forintot, és a (2012. évben induló) üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozó által átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladta meg az 50 főt.
A Javaslat alapján a kötelező könyvvizsgálat értékhatára ugyancsak nő - 200 millióról 300 millióra - 2014. január 1-jétől. Ehhez a módosításhoz kapcsolódik az az átmeneti rendelkezés, mely szerint a 2014-ben induló üzleti évről készített beszámolóra kell először alkalmazni ezt a rendelkezést.
A Javaslat technikai jellegű pontosító rendelkezéseket tartalmaz.
A módosítás igazodik továbbá ahhoz a korábbi módosításhoz, amely a Kkt. 5. §-ának g) pontját 2011. január 1-jei hatállyal hatályon kívül helyezte. Az említett pont hatályon kívül helyezésével az okleveles könyvvizsgálói képzési program részét képező vizsga, a szakmai kompetencia vizsga, valamint a különbözeti vizsga engedélyezése már nem minősül hatósági eljárásnak, így igazgatási szolgáltatási díj sem kérhető értük, ezért ezeket az eljárásokat értelemszerűen nem kell megemlíteni a hatósági eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjkötelezett eljárások alóli kivételként.
célszerű megengedni, hogy a javadalmazási bizottságban az adott hitelintézet felügyelő bizottságának független tagjai is részt vehessenek.
A (3) bekezdésben foglalt módosítás indoka a belső hivatkozások pontosítása, valamint a megfelelő felkészülési idő biztosítása.
A (2) és (3) bekezdés szerinti Javaslat a hitelintézeti törvény módosításával megegyezően - a befektetési vállalkozásokról szóló törvény 4. mellékletének módosításával - lehetőséget ad arra, hogy az érintett befektetési vállalkozás javadalmazási bizottságában a felügyelő bizottság független tagjai is részt vehessenek, valamint módosítja az átmeneti rendelkezésben foglalt felkészülési időt.