A szovjet megszállást követő szocialista rendszerek által biztosított politikai nyugdíjprivilégiumok megszüntetéséről és a szocializmus áldozatainak társadalombiztosítási kompenzációjáról szóló T/893. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Nyugdíj tv.) II. fejezetének 1. címe a következőképp módosul:
77. Fejezet
AZ ÖREGSÉGI NYUGDÍJ
1. Cím
Kivételes szabályok
ezzel egyidejűleg a jelenlegi 1-2. Címek számozása 2-3. Címre változik.
A Nyugdíj tv. az alábbi új, 7. §-al egészül ki:
"7. § (1) Jelen fejezet rendelkezéseit jelen §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni függetlenül a nyugdíjjogosultság megszerzésének, illetve a ...

A szovjet megszállást követő szocialista rendszerek által biztosított politikai nyugdíjprivilégiumok megszüntetéséről és a szocializmus áldozatainak társadalombiztosítási kompenzációjáról szóló T/893. számú törvényjavaslat indokolása
2010. évi ... törvény a szovjet megszállást követő szocialista rendszerek által biztosított politikai nyugdíjprivilégiumok megszüntetéséről és a szocializmus áldozatainak társadalombiztosítási kompenzációjáról
Az Országgyűlés, elismerve, hogy Magyarország szovjet megszállását követően az országra erőszakolt szocialista rendszert az emberi szellem és szabadság totális elnyomására alapozták; meghallva azt a társadalmi igényt, hogy a demokratikus Magyarország ne épüljön a korábbi elnyomók különjogainak fenntartására; egyszersmind áthatva a kommunista a rendszer áldozatai iránt érzett felelősségtől, megalkotja az alábbi törvényt:
1. §
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Nyugdíj tv.) II. fejezetének 1. címe a következőképp módosul:
77. Fejezet
AZ ÖREGSÉGI NYUGDÍJ
1. Cím
Kivételes szabályok
ezzel egyidejűleg a jelenlegi 1-2. Címek számozása 2-3. Címre változik.
2. §
A Nyugdíj tv. az alábbi új, 7. §-al egészül ki:
"7. § (1) Jelen fejezet rendelkezéseit jelen §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni függetlenül a nyugdíjjogosultság megszerzésének, illetve a nyugdíj megállapításának az időpontjától.
(2) A nyugdíjjogosultság szempontjából figyelembe vehető azon szolgálati időre, amelyben a jogszerző személy
a) a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának tagja,
b) a Magyar Szocialista Munkáspárt Politikai Bizottságának tagja,
c) a Magyar Szocialista Munkáspárt Megyei Bizottságának elnöke,
d) a Magyar Szocialista Munkáspárt függetlenített párttitkára,
e) a Magyar Szocialista Munkáspárt vezető beosztású alkalmazottja,
f) a Magyar Dolgozók Pártja Központi Bizottságának tagja,
g) a Magyar Dolgozók Pártja Politikai Bizottságának tagja,
h) a Magyar Dolgozók Pártja Megyei Bizottságának elnöke,
i) a Magyar Dolgozók Pártja függetlenített párttitkára,
j) a Magyar Dolgozók Pártja vezető beosztású alkalmazottja,
k) a Magyar Kommunista Párt Központi Bizottságának tagja,
1) a Magyar Kommunista Párt Politikai Bizottságának tagja,
m) a Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottságának tagja,
n) a Kommunista Ifjúsági Szövetség Politikai Bizottságának tagja,
o) a Dolgozó Ifjúság Szövetsége Központi Vezetőségének tagja
p) a Dolgozó Ifjúság Szövetsége Politikai Revíziós Bizottságának tagja,
q) a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, tagja,
r) a Minisztertanács elnöke, tagja, miniszterhelyettes, vagy azzal egy jogállású személy,
s) a Magyar Nemzeti Bank elnökének, elnökhelyettesének jogkörét gyakorló tisztségviselő,
t) az 1956-os Forradalmat és Szabadságharcot követő megtorlásokban részt vevő bíró, ügyész,
u) a szocialista rendszerekkel együttműködő egyházi személy,
v) a Munkásőrség századparancsnoka vagy magasabb beosztású tagja
volt, nyugdíja összegének megállapításakor az a)-v) pontokban szabályozott tisztség betöltésnek idejére, ezen tisztsége után járó havi bruttó átlagkeresetének egy százaléka vehető figyelembe azzal, hogy a részére megállapított nyugdíj összege nem lehet kevesebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj ötven százalékánál.
(3) 2011. március 31. napjáig ismételten meg kell állapítani azon személyek nyugdíját, akik a (2) bekezdés a)-v) pontjában részletezett tisztségeket az (1) bekezdés szerinti időszakban betöltötték, majd 2011. április 1-től a részükre járó öregségi nyugdíjat a (2) bekezdés szerinti korlátozásra figyelemmel kell folyósítani.
(4) A nyugdíjmegállapító szerv a (2) bekezdés t)-u) pontjai szerinti esetekben hivatalból, egyébként az ismételt nyugdíj-megállapítással érintett személyi kérelmére megkeresi eljárása során a Magyar Országos Levéltárat, illetve az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárát, nem kötelező érvényű állásfoglalás kialakítása végett."
3. §
A Nyugdíj tv. az alábbi új, 104. §-al egészül ki:
"104. (1) A 7. §-ban foglalt korlátozásokat a nyugdíj megállapítására irányuló, első alkalommal folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.
(2) A 7. §-ban foglalt korlátozásokat a 2011. január 1. napján folyamatban lévő, nyugdíjmegállapításra irányuló eljárásokban is alkalmazni kell."
4. §
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) a következő 184/A. §-al egészül ki:
"184/A. § (1) A 182/A. §-ban, illetve a 184. §-ban foglaltaktól eltérően arra az időre, amíg a jogszerző személy
a) az Államrendőrség Politikai Rendészeti Osztályának hivatásos állományú tagja,
b) a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályának (ÁVO) hivatásos állományú tagja,
c) a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságának (ÁVH) hivatásos állományú tagja,
d) a Belügyminisztérium III/3. Csoportfőnökségének hivatásos állományú tagja
volt, részére a szolgálati nyugdíj megállapításakor a havi átlagkereset egy százalékát kell figyelembe venni azzal, hogy az így megállapított nyugdíj összege nem lehet kevesebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj ötven százalékánál.
(2) 2011. március 31. napjáig ismételten meg kell állapítani azon nyugállományban lévő személyek szolgálati nyugdíját, akik az (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott szervezetteknél hivatásos állományban álltak, 2011. április 1-től pedig a részükre járó öregségi nyugdíjat a (1) bekezdés szerinti korlátozásra figyelemmel kell folyósítani.
(3) A nyugdíjmegállapító szerv eljárása együttműködik az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárával, valamint a Magyar Országos Levéltárral. Kétség esetén, illetve az ismételt nyugdíj-megállapítás által érintett személy kérelmére a két intézményt nem kötelező érvényű állásfoglalás kialakítása végett megkeresi."
5. §
A Hszt. a következő 331/A. §-al egészül ki:
"331/A. § (1) A 326. § rendelkezéseitől eltérően a felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom és a leszerelési segély szempontjából nem vehető figyelembe az az idő, amíg a hivatásos állományú személy a 184/A. § (1) bekezdésének a)-d) pontjában meghatározott szervezetteknél hivatásos állományban állt. Ezen korlátozás nem vonatkozik a 2011. január 1. napjáig már kifizetett jubileumi jutalmakra, végkielégítésre, leszerelési segélyre, az eddig az időpontig már igénybevett szabadságra, vagy megindult felmentési időre."
6. §
A Hszt. a következő 334. §-al egészül ki:
"334. § (1) A 184/A. §-ban, illetve a 33l/A. §-ban foglaltakat a 2011. január 1. napján folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A 184/A. §-ban, illetve a 331/A. §-ban foglaltakat az első alkalommal folyamatban lévő, nyugdíj-megállapításra irányuló eljárásokban is alkalmazni kell.
7. §
A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) az alábbi címmel és az alábbi 203/A. §-al egészül ki:
"A szolgálati nyugdíj megállapítására vonatkozó kivételes szabályok
203/A. § (1) A szolgálati nyugdíj összegének megállapítására, rögzítésére vonatkozó, jelen fejezetben foglalt szabályoktól eltérően arra az időre, amíg a jogszerző személy
a) a Magyar Néphadsereg politikai tisztje,
b) a Magyar Néphadsereg függetlenített párttitkára,
c) a Magyar Néphadsereg Politikai Főcsoportfőnökségre beosztott tiszt,
d) a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályának hivatásos állományú tagja
volt, részére a szolgálati nyugdíj megállapításakor a havi átlagkereset egy százalékát kell figyelembe venni azzal, hogy az így megállapított nyugdíj összege nem lehet kevesebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj ötven százalékánál.
(2) 2011. március 31. napjáig ismételten meg kell állapítani azon nyugállományban lévő személyek szolgálati nyugdíját, akik az (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározottak szerint hivatásos állományban álltak, 2011. április 1-től pedig a részükre járó öregségi nyugdíjat a (1) bekezdés szerinti korlátozásra figyelemmel kell folyósítani.
(3) A nyugdíjmegállapító szerv eljárása együttműködik az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárával, valamint a Magyar Országos Levéltárral. Kétség esetén, illetve az ismételt nyugdíj-megállapítás által érintett személy kérelmére a két intézményt nem kötelező érvényű állásfoglalás kialakítása végett megkeresi."
8. §
A Hjt. 259. §-a az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke valamint a jubileumi jutalom szempontjából nem lehet szolgálati időnek elismerni azt az időt, amikor a hivatásos állomány tagja a 203/A § (1) bekezdésében meghatározott beosztások valamelyikét betöltötte. Ezen korlátozás nem vonatkozik a 2011. január 1. napjáig már kifizetett jubileumi jutalmakra, végkielégítésre, az eddig az időpontig már igénybevett szabadságra, vagy megindult felmentési időre."
9. §
A Hjt. 268. §-a az alábbi (3)-(4) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A 203/A. §-ban, illetve a 259. § (6) bekezdésében foglaltakat a 2011. január 1. napján folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(4) A 203/A. §-ban, illetve a 259. § (6) bekezdésében foglaltakat az első alkalommal folyamatban lévő, nyugdíj-megállapításra irányuló eljárásokban is alkalmazni kell."
10. §
A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) az alábbi 82. §-al egészül ki:
"82. § (1) A felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke és a jubileumi jutalom szempontjából nem vehető figyelembe az az idő, amíg a köztisztviselő a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény II. fejezete kivételes szabályai alá tartozó beosztást töltött be. Ezen korlátozás nem vonatkozik a 2011. január 1. napjáig már kifizetett jubileumi jutalmakra, illetve végkielégítésre, az eddig az időpontig már igénybevett szabadságra, vagy megindult felmentési időre."
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat a hatályba lépés napján folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Vegyes rendelkezések
11. §
Az 1-10. §-ban meghatározott korlátozások eredményeképp előálló többletforrásokat a szocialista rendszer még élő áldozatainak kártalanítására, élő jogosult hiányában az egyenes ági leszármazók támogatására kell fordítani.
Felhatalmazó rendelkezés
12. §
Az Országgyűlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a 11. §-ban meghatározott kártalanításra vonatkozó részletszabályokat rendeletben állapítsa meg.
Hatályba léptető rendelkezés
13. §
Ez a törvény 2011. január 1. napján lép hatályba.
Indokolás
Általános indokolás
A rendszerváltás utáni húsz évben megoldatlan maradt a pártállam egyes korábbi tisztségviselői által kapott kiemelt nyugdíjak rendezésének ügye. Miközben a túlélő áldozatok, illetve családtagjaik részére nem egyszer minimálnyugdíjat folyósít az állam - gyakran éppen azért, mert "rendszerellenesnek" mondott tevékenységük miatt nem vállalhattak magasabb bérezéssel járó hivatalt, nem tölthettek be egyes munkaköröket, így nem juthattak a nyugdíj mértékéhez figyelembe vehető magasabb jövedelemhez - addig az áldozatok életét megnyomorító, a rendszer fenntartásához hozzájárult párt- és egyéb funkcionáriusok dicstelen tevékenységét azóta is - az átlagnyugdíjat jóval meghaladó -kiemelt nyugellátással "honorálja" az állam.
A törvényjavaslat ezt a rendkívül igazságtalan, és Magyarország demokratikus alapértékeihez méltatlan helyzetet rendezi Nyugdíj tv. a kivételes nyugdíj-szabályainak, valamint az ezzel lényegében megegyező, hivatásosokra vonatkozó különleges szabályoknak a bevezetésével.
A lengyel törvényhozás által alkalmazott koncepciót követve a javaslat a nyugdíj összegének megállapítása szempontjából a havi jövedelem meghatározott - az általános szabályokhoz képest lényegesen alacsonyabb csökkentett - százalékát veszi figyelembe az érintett személyek által betöltött beosztások, illetve az egyes szervezetekkel fennálló jogviszonyaik idejére azzal, hogy az így megállapított havi nyugdíj összege nem lehet kevesebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj felénél.
Az új, történelmileg és társadalmilag igazságosabb nyugdíj szabályok kialakítása - valamint a jogszabályi koherencia megteremtése - érdekében a javaslat mind a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény, mind a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény, mind a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény, mind a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény megfelelő rendelkezéseit módosítani rendeli.
A javaslat szerint a keletkezett többletforrásokat a szocialista rendszerek áldozatainak, illetve az áldozatok családtagjainak támogatására kell fordítani.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-hoz
A Nyugdíj tv. megfelelő címeinek módosításával és egy új, 7. § beillesztésével a javaslat megteremti az általános jogalapot a szocializmus évtizedei alatt végzett, demokratikus társadalmi berendezkedést sértő tevékenység után kapott kiemelt nyugdíjak korlátozására azok esetében, akik tevékenységüket nem a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjaiként látták el.
A javaslat rögzíti a relatív nyugdíjmaximum, illetve ennek el nem érése esetén az abszolút nyugdíjminimum összegét a kivételes szabályok hatálya alá eső személyek esetében, illetve rendelkezik a nyugdíj-megállapítás ismételt elvégzéséről azok esetében, akik már a korábbiakban nyugdíjba mentek, ám nyugdíjukat - az általuk végzett tevékenységre tekintettel - érdemtelenül magas összegben állapították meg.
A 2. § szól a nyugdíj-megállapítás során közreműködő egyéb szervekről is.
A 3. §-hoz
A módosítás bezárja azt a jogi kiskaput, hogy a kivételes nyugdíj szabályok csak az ismételt nyugdíj-megállapítási eljárásra vonatkoznak. A tervezet a módosításokat a hatályba lépés időpontjában folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni rendeli.
A 4. §-hoz
Új § beillesztésével a javaslat megteremti a jogalapot a szocializmus évtizedei alatt végzett, demokratikus társadalmi berendezkedést sértő tevékenység után kapott kiemelt szolgálati nyugdíjak korlátozására is azok esetében, akik tevékenységüket - párthadseregként működő Munkásőrséget kivéve - a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjaiként látták el.
A javaslat rögzíti a relatív nyugdíjmaximum, illetve ennek el nem érése esetén az abszolút nyugdíjminimum összegét a Hszt. kérdéses nyugdíj szabályai hatálya alá eső személyek esetében, illetve rendelkezik a nyugdíj-megállapítás ismételt elvégzéséről azok esetében, akik már korábbiakban nyugdíjba mentek, ám nyugdíjukat - az általuk végzett tevékenységre tekintettel - érdemtelenül magas összegben állapították meg az illetékes szervek.
A § szól a nyugdíj-megállapítás során közreműködő egyéb szervekről is.
Az 5. §-hoz
A § korlátozásokat vezet be a jogszerző időhöz kötődő, hivatásosoknak járó egyéb juttatásokkal kapcsolatban - a felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom és a leszerelési segély - melyek vonatkozásában a korlátozás alá eső jogviszonyokban állt személyek a jogviszonyuk fennállta idejére nem szereznek jogszerző időt.
A 6. §-hoz
A módosítás bezárja azt a jogi kiskaput, hogy a módosított nyugdíj szabályok csak az ismételt nyugdíj-megállapítási eljárásra vonatkozzanak. A javaslat a módosításokat a hatályba lépés időpontjában folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni rendeli.
A 7. §-hoz
Új § beillesztésével a javaslat megteremti a jogalapot a szocializmus évtizedei alatt végzett, demokratikus társadalmi berendezkedést sértő tevékenység után kapott kiemelt szolgálati nyugdíjak korlátozására is azok esetében, akik tevékenységüket Magyar Néphadsereg hivatásos állományú tagjaiként látták el.
A javaslat rögzíti a relatív nyugdíjmaximum, illetve ennek el nem érése esetén az abszolút nyugdíjminimum összegét a Hjt. kérdéses nyugdíj szabályai hatálya alá eső személyek esetében, illetve rendelkezik a nyugdíj-megállapítás ismételt elvégzéséről azok esetében, akik már korábbiakban nyugdíjba mentek, ám nyugdíjukat - az általuk végzett tevékenységre tekintettel - érdemtelenül magas összegben állapították meg az illetékes szervek.
A § szól a nyugdíj-megállapítás során közreműködő egyéb szervekről is.
A 8. §-hoz
A § korlátozásokat vezet be a jogszerző időhöz kötődő, hivatásosoknak járó egyéb juttatásokkal kapcsolatban - a felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom - melyek vonatkozásában az érintettek a korlátozás alá eső jogviszonyuk fennállta idejére nem szereznek jogszerző időt.
A 9. §-hoz
A módosítás bezárja azt a jogi kiskaput, hogy a módosított nyugdíj szabályok csak az ismételt nyugdíj-megállapítási eljárásra vonatkozzanak. A javaslat a módosításokat a hatályba lépés időpontjában folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni rendeli.
A 10. §-hoz
A § korlátozásokat vezet be a jogszerző időhöz kötődő, köztisztviselőknek járó egyéb juttatásokkal kapcsolatban - a felmentési idő, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom és a leszerelési segély - melyek vonatkozásában a korlátozás alá eső jogviszonyokban állt, illetve beosztásokat betöltött személyek a jogviszonyuk fennállta, illetve a beosztásuk betöltése idejére nem szereznek jogszerző időt.
A 11-12. §-hoz
Az ismételt nyugdíj-megállapítás során keletkezett többletforrásokat a szocialista rendszerek áldozatainak, illetve az áldozatok családtagjainak támogatására kell fordítani, a felhasználás részletszabályainak kidolgozását a tervezet a Kormány hatáskörébe utalja.
A 13. §-hoz
A javaslat elegendő felkészülési időt kíván biztosítani az új nyugdíjszabályok bevezetésére, ezért a hatálybalépést 2011. január elsejére tolja el.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.