A felnőttképzéshez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/11735. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 20/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"20/A. § (1) A 21. § (2)-(3) bekezdés szerinti forrásból támogatott, összességében legalább 240 órát meghaladó időtartamú képzést a digitális írástudás megszerzését szolgáló, a (2) bekezdés szerinti képzést együtt kell megvalósítani. A digitális írástudás képzési programjához szükséges pénzügyi forrást a támogatásban részesülő képzési program terhére kell biztosítan...

A felnőttképzéshez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/11735. számú törvényjavaslat indokolása
2010. évi ... törvény a felnőttképzéshez kapcsolódó egyes törvények módosításáról
1. §
A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 20/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"20/A. § (1) A 21. § (2)-(3) bekezdés szerinti forrásból támogatott, összességében legalább 240 órát meghaladó időtartamú képzést a digitális írástudás megszerzését szolgáló, a (2) bekezdés szerinti képzést együtt kell megvalósítani. A digitális írástudás képzési programjához szükséges pénzügyi forrást a támogatásban részesülő képzési program terhére kell biztosítani.
(2) A digitális írástudás megszerzéséhez szükséges ismeretek és kompetenciák körét az Európai Számítógéphasználói Jogosítvány "Internet és kommunikáció", valamint "Operációs rendszerek" moduljai írják le."
2. §
A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása érdekében történő módosításáról szóló 2009. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Fktvm.) 6. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az e törvény 4. §-ával megállapított, az Fktv. 28/A. § (1) bekezdésében előírt adatszolgáltatási kötelezettséget először a 2011. január l-jétől induló képzések esetében kell alkalmazni."
3. §
(1) E törvény a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) az Fktv. 4. § (3) bekezdésének i) pontja,
b) az Fktvm. 6. § (3) bekezdésében a "valamint e törvény 4. §-ában megállapított az Fktv. 28/A. §-ának (1) bekezdésében előírt adatszolgáltatási kötelezettséget" szövegrész.
Indokolás
Általános indokolás
Módosítási javaslatom csupán pontosítását jelenti a T/11684. számon benyújtott törvénymódosítási javaslatnak, ami a képzésben részt vevő felnőttet helyezi a középpontba: amennyiben az általa igénybe vett képzés hossza meghaladja a 240 órát, abban az esetben kell elvégeznie a digitális írástudás képzési programját.
A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása érdekében történő módosításáról szóló 2009. évi XCVIII. törvény szerint minden állami és európai uniós forrásból támogatott felnőttképzés esetén a képzési program kötelező részét alkotja a digitális írástudás elsajátítására vonatkozó ismeretek oktatása a legalább 240 órát meghaladó időtartamú képzések tekintetében. Az ezt meg nem haladó időtartamú képzések esetében a törvény rendelet kiadására hatalmazza fel a szakképzésért és felnőttképzésért felelős minisztert. A digitális írástudás megszerzésére vonatkozó követelményeket a 2010. január l-jét követően induló képzésekre kell alkalmazni. A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 2009. november 21-én hatályba lépett módosításának következményei az alábbiakban foglalható össze:
- az újonnan kialakított modulrendszerű, kompetenciaalapú, OKJ alapján kidolgozott felnőttképzési programok nagy részét ismételten át kell dolgozni az új modulok beépítése érdekében,
- minden akkreditált programot újra kell akkreditáltatni, mert a digitális írástudás moduljainak beépítése új felnőttképzési programot eredményez;
- a képzési program részévé válnak a digitális írástudás moduljai, miközben nincs arra megoldás, hogy ezek a modulok mennyiben képezik a képzési program teljesítésének feltételeit (előfordulhat például, hogy egy szakácsnak tanuló felnőtt e modulok elégtelen teljesítése miatt nem kaphat szakmai bizonyítványt). A felnőttképzési intézmények 2010. január l-jétől az érvényes akkreditált képzési programjaikat nem tudják használni olyan esetekben, ahol állami vagy európai uniós forrásra irányuló pályázat kiírója, vagy jogszabály akkreditált képzési program használatát írja elő és az a 240 órás időtartamot meghaladja.
A törvénymódosítás következményeként a munkaügyi központok által már elfogadott programok, valamint az európai uniós pályázatok keretében megvalósítandó képzések csak több hónapos időbeli csúszással, a programok átdolgozásával és szükség szerinti újbóli akkreditálásuk után indíthatók, melynek következtében az érintett rétegek képzése, átképzése igen jelentős késedelmet szenved. Ez különösen komoly problémát jelent a nagyszámú álláskereső számára. Mivel a felnőttképzésben komoly feszültségéket okoz a digitális írástudás törvényben előírt tartalmú megvalósítása, ezért a javaslat arra irányul, hogy az érintett rendelkezések módosításával feloldja e feszültségeket, illetőleg megfelelő, a törvényi változások következményeivel is számoló jogi és pénzügyi keretet biztosítson a digitális írástudás elterjesztéséhez.
A törvényjavaslat a felnőttképzésben résztvevők adatainak nyilvántartására vonatkozó rendelkezés alkalmazását a 2010. január 1-től induló képzések helyett a 2011. január 1-től induló képzésekre rendeli alkalmazni az új rendelkezés bevezetésének megfelelő előkészítése érdekében.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A törvényjavaslat módosítani kívánja az Fktv. 20/A. §-át oly módon, hogy a digitális írástudás megszerzése - az Fktv. hatályos rendelkezésével szemben - nem alkotná a képzési program kötelező részét, hanem az állami és európai uniós forrásból támogatott képzési program "kapcsolt elemeként", de önálló képzési programként jelenne meg. Az indítvány e két képzési program kötelező együttes megvalósítását tartalmazza. Ezzel a szabályozással elkerülhetővé válna a már akkreditált képzési program "újraakkreditálása", OKJ-s programok átdolgozása, és nem lenne szükség a programok teljesítése követelményeinek megváltoztatására sem. A módosítandó szakasz rendelkezést tartalmaz a digitális írástudás képzési programjának finanszírozása vonatkozásában, mely szerint az e modulokat tartalmazó képzési program pénzügyi fedezetének biztosítása a támogatásban részesülő képzési program terhére történik. E rendelkezés beiktatása azért szükséges, mivel az Fktv. hatályos 20/A. §-a nem tartalmaz rendelkezést a digitális írástudás moduljainak finanszírozási forrására vonatkozóan.
Az akkreditált programok kötelezően moduláris felépítése miatt - elsősorban EU pályázatoknál - gyakori, hogy a képzésben résztvevők - a moduláris jellegből következően -csak néhány modult végeznek el. Így áll elő az az állapot, hogy egy pl. 304 órás akkreditált programból megvalósított képzés csak 64 órás.
A módosító javaslat lényege, hogy - a hivatkozott módosítással összhangban - a ténylegesen igénybe vett képzés hossza döntse el a digitális írástudás beépítésének kötelezettségét.
A 2. §-hoz
Az Fktv.-t legutóbb módosító 2009. évi XCVIII. törvény átmeneti rendelkezésének törvényjavaslat szerinti módosítása az Fktv. 28/A. (1) bekezdésében előírt adatszolgáltatási kötelezettség alkalmazásának határidejét 2011. január l-jétől állapítja meg. E rendelkezés korrekciója azért indokolt, mivel az adatok nyilvántartásának jogszabályi illetőleg intézményi feltételeinek megteremtése hosszabb időt igénylő feladat.
A 3. §-hoz
A törvényjavaslat vonatkozó szakasza - tekintettel az érintett törvények módosításának sürgősségére - rövid hatálybaléptetési időpontot állapít meg. A törvényjavaslat ezen túlmenően a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter számára rendeletek megalkotására felhatalmazást adó rendelkezés hatályon kívül helyezésére is irányul, mivel a törvényjavaslat szerinti Fktv. 20/A. §-a szükségtelenné teszi további digitális írástudással kapcsolatos tartalmak és kompetenciák meghatározását szolgáló rendeletek kiadását, továbbá technikai jellegű pontosítást is tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.