adozona.hu
A vagyonadóról szóló T/9818. számú törvényjavaslat indokolása
A vagyonadóról szóló T/9818. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2009. évi LXXVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyar Köztársaság Országgyűlése a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a következő törvényt alkotja:
1. § (1) Adóköteles az e törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű, nagy teljesítményű személygépkocsi.
(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
2. § E törvény alkalmazásában:
1. építmény: a rendeltetésére, szerk...
(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
1. építmény: a rendeltetésére, szerkezeti megoldására, anyagára és kiterjedésére tekintet nélkül minden olyan helyhez kötött műszaki alkotás, amely a talaj, a víz vagy azok feletti légtér megváltoztatásával, beépítésével jött létre;
2. épület: az olyan építmény, vagy az építmény azon része, amely a környező külső tértől szerkezeti elemekkel részben vagy egészben mesterségesen kialakított, elválasztott teret alkot és ezzel az állandó vagy időszakos tartózkodás, illetőleg használat feltételeit biztosítja, ideértve az olyan önálló létesítményt is, amely részben vagy teljes belmagasságával a környező csatlakozó terepszint alatt van;
3. épületrész: a társasházban, társasüdülőben önálló helyrajzi számmal rendelkező lakás, üdülő, továbbá az épület önálló rendeltetésű, a szabadból vagy az épület közös közlekedőjéből nyíló önálló bejárattal ellátott helyisége vagy helyiség-csoportja, amely a 4. és 5. pontban foglaltak szerint azzal felel meg lakásnak, üdülőnek, hogy az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként nem szerepel;
4. lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. §-a 1-6. pontjában foglaltak alapján ilyennek minősülő és az ingatlan-nyilvántartásban lakóház, lakóépület, lakás, kastély, villa, udvarház megnevezéssel nyilvántartott, vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan;
5. üdülő: az ingatlan-nyilvántartásban üdülőként, üdülőépületként, hétvégi házként, apartmanként, nyaralóként, csónakházként feltüntetett vagy ilyenként feltüntetésre váró épület, épületrész;
6. lakóingatlan: lakásnak, üdülőnek minősülő épület, épületrész az ahhoz tartozó telekkel, telekhányaddal együtt;
7. lakáshoz, üdülőhöz tartozó telekhányad: ha a telken több épület, épületrész áll, akkor a lakáshoz, üdülőhöz tartozó telekhányad megegyezik azzal az aránnyal, amit a lakás, üdülő hasznos alapterülete a telken található valamennyi épület, épületrész összes
hasznos alapterületében képvisel, társasház, társasüdülő esetén pedig az alapító okiratban ilyenként meghatározott telekhányad;
8. hasznos alapterület: a teljes alapterületnek olyan része, ahol a belmagasság legalább 1,90 m. A teljes alapterületbe a lakáshoz, üdülőhöz tartozó kiegészítő helyiségek kivételével valamennyi helyiség összegzett alapterülete, valamint a többszintes lakrészek belső lépcsőjének egy szinten számított vízszintes vetülete is beletartozik. Az épülethez tartozó fedett és három oldalról zárt külső tartózkodók (lodzsa, fedett és oldalt zárt erkélyek), és a fedett terasz, tornác alapterületének 50%-a tartozik a teljes alapterületbe;
9. kiegészítő helyiség: a lakáshoz, üdülőhöz tartozó, jellegénél és kialakításánál fogva csak tárolásra alkalmas padlás, pince;
10. forgalmi érték: az a pénzben kifejezhető érték, amely a vagyontárgy eladása esetén - a vagyontárgyat terhelő adósságok figyelembe vétele nélkül - árként általában elérhető;
11. vízi jármű: a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény szerinti úszó létesítmények közül az a tengeri hajó, belvízi hajó, a motoros vízi sporteszköz, amelynek névleges vitorlafelülete a 25 m2-t, illetve főgépének motorteljesítménye az 50 kilowattot meghaladja;
12. légi jármű: a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. évi törvény szerinti polgári légi járművek közül az a helikopter, hőlégballon, léghajó, sárkányrepülő, vitorlázó repülőgép, repülőgép, amelynek legnagyobb felszálló tömege a 100 kg-ot meghaladja;
13. személygépkocsi: a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) 18. §-ának 3. pontja szerinti személygépkocsi;
14. a lakóingatlan tulajdonosa: az a személy vagy szervezet, aki vagy amely az ingatlannyilvántartásban tulajdonosként szerepel. Amennyiben a lakóingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződést az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották - melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte -, a szerző felet kell tulajdonosnak tekinteni. Újonnan létrehozott lakóingatlan tulajdonjogának - a használatbavételi engedély jogerőre emelkedését megelőző - átruházása esetén a szerződés ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtását követően a szerző felet a használatbavételi engedély jogerőre emelkedésének időpontjától kell tulajdonosnak tekinteni. Egyéb módon történő tulajdonszerzés esetére a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) vonatkozó szabályai az irányadók;
15. a vízi jármű, légi jármű tulajdonosa: hatósági nyilvántartásban szereplő vízi-, légi jármű esetén az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a nyilvántartásban tulajdonosként szerepel, egyéb esetben a Ptk. szerinti tulajdonos;
16. vagyoni értékű jog: a kezelői jog, a vagyonkezelői jog, a haszonélvezet, a használat;
17. a lakóingatlanon fennálló vagyoni értékű jog jogosítottja: az a személy vagy szervezet, aki vagy amely az ingatlan-nyilvántartásban a vagyoni értékű jog jogosítottjaként feltüntetésre került. Amennyiben az ingatlant terhelő vagyoni értékű jog alapításáról szóló okiratot az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották - melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte -, az okiratban megjelölt, jogszerzésre feljogosított személyt vagy szervezetet kell a vagyoni értékű jog jogosítottjának tekinteni;
18. hatósági nyilvántartás: vízi járművek esetében a hajózási hatóság által vezetett úszólétesítmények lajstroma, légi járművek esetében a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstroma vagy egyéb, a légiközlekedési hatóság által vezetett nyilvántartás, nagyteljesítményű személygépkocsi esetén a Gjt 2. §-ának (1) bekezdése szerinti hatósági nyilvántartás;
19. gépjárműtároló, garázs: olyan épület vagy épületrész, amely kialakításánál fogva gépjármű tárolására alkalmas, függetlenül attól, hogy az épület vagy az épületrész az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként szerepel;
20. lakóingatlan-fajta: az ingatlanok csoportosítása (egylakásos lakóépületben lévő lakás; többlakásos lakóépületben, vagy egyéb épületben lévő lakás; üdülő);
21. települési átlagérték: az 1. számú mellékletben az egyes megyékben településtípusonként [megyei jogú város, város, község], illetve a fővárosi kerületekben a különböző lakóingatlan-fajtákra jellemző négyzetméterenkénti érték;
22. lakóépület: olyan épület, amelynek hasznos alapterülete legalább 50 százalékát lakások hasznos alapterülete teszi ki;
23. közeli hozzátartozó: a Ptk. 685. §-ának b) pontja szerinti közeli hozzátartozó;
24. háztartásban nevelt, eltartott gyermek: az a személy, aki az adóév első napján
a) kiskorú vagy
b) nagykorú és oktatási intézmény nappali tagozatának tanulója, hallgatója, de 25. életévét még nem töltötte be vagy
c) életkorától függetlenül a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerint súlyosan fogyatékosnak vagy tartósan betegnek minősül.
a) a Magyar Állam, a helyi önkormányzatok és azok társulásai, a települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatok, a költségvetési szerv, az egyház, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete;
b) az, akinek vagy amelynek a mentességét nemzetközi szerződés biztosítja.
(2) Az adót az adóalanynak kell megfizetnie. Ha az adó alanya a vagyoni értékű jog jogosítottja, és a végrehajtás vele szemben végrehajtható vagyon hiányában eredménytelenül zárult, úgy az adótartozást a tulajdonosnak kell tulajdoni hányada arányában megfizetni. Ha a vagyoni értékű jog jogosítottjának a lakóingatlan után adótartozása keletkezik, az adóhatóság a tartozás tényéről a tulajdonosokat értesíti.
(3) Több adóalany esetén bármely adóalany az adóbevallásában nyilatkozhat arról, hogy az adóévben az adóbevallás-benyújtási és az adófizetési kötelezettséget az adótárgy egésze vonatkozásában ő teljesíti.
(4) Ha a (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot tevő személy adófizetési kötelezettségét nem teljesíti és a végrehajtás vele szemben végrehajtható vagyon hiányában eredménytelenül zárult, az adóalanyok kötelesek az adótartozást megfizetni.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség megszűnik a lakóingatlan megsemmisülése, lebontása, lakóingatlannak nem minősülő épületté átminősítése évének utolsó napján.
(4) A lakóingatlan használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.
(2) Az adózónak az adófelfüggesztés időtartama alatt csak abban az évben kell bevallást benyújtania, amelynek első napján lakóingatlana forgalmi értéke a korábban benyújtott bevallásban feltüntetett forgalmi értékhez képest megváltozik. Abban az évben, amelyben az adófelfüggesztésre jogosultként nyilvántartásba vett magánszemély bevallást nem nyújt be, az adóévi adó alapjaként az a forgalmi érték szolgál, amelyet bevallásában legutóbb feltüntetett. A felfüggeszteni kért adót az adóhatóság jelzáloggal biztosítja. Az adófelfüggesztés időtartama a végrehajtáshoz való jog elévülési idejébe nem számít bele.
(3) Az adófelfüggesztés megszűnik a lakóingatlan elidegenítése, az ingatlannyilvántartásban bejegyzéssel létrejövő vagyoni értékű jog alapítása esetén az átruházásról (alapításról) szóló szerződés ingatlanügyi hatósághoz való benyújtásának napjával, az adózó halála esetén a hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedése napjával, az adófelfüggesztés iránti igény írásban történő visszavonása esetén a visszavonás bejelentésének napjával, továbbá kiskorú jogosult esetén a nagykorúság elérését követő két év elteltével. A megszűnés tényét a kötelezett a megszűnés napjától számított 8 napon belül bejelenti az adóhatóságnak. Az adóhatóság az adófelfüggesztés időtartamára eső esedékessé vált adót és annak kamatát az adófelfüggesztés megszűnését követően határozatban közli a kötelezettel.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában kötelezettnek minősül a lakóingatlan-tulajdon, illetőleg a tulajdoni hányad elidegenítése, a vagyoni értékű jog alapítása esetén a jelzálogjoggal biztosított követelés erejéig a tulajdonjogot (vagyoni értékű jogot) szerző fél, a megszerzett tulajdoni hányada, illetőleg vagyoni értékű jog értékének arányában, az azon felüli követelést illetően az adófelfüggesztési jog jogosultja; az adófelfüggesztési jog jogosultjának halála esetén a lakóingatlan örököse, a megszerzett tulajdoni hányada arányában; az adófelfüggesztés iránti igény visszavonása esetén az adófelfüggesztési jog jogosultja. Amennyiben a lakóingatlan örököse az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelel - legkésőbb a (3) bekezdés szerinti határozat jogerőre emelkedéséig - kérheti az adófelfüggesztést az örökhagyó halála előtti időszakra jutó, korábban felfüggesztett adóra is, feltéve, ha az arra a lakóingatlanra vonatkozott, amelyben az örökös a lakcímbejelentés szabályai szerint és ténylegesen (életvitelszerűen) is él. Ez utóbbi feltétel nem vonatkozik a kiskorú adóalany örökösre.
(5) Az ingatlanügyi hatóság az adóhatóság megkeresése alapján soron kívül bejegyzi a jelzálogot az ingatlan-nyilvántartásba. Ha a kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatát megfizette, az adóhatóság jogerős határozattal haladéktalanul intézkedik a jelzálogjog törlése iránt.
(6) E § alkalmazásában a vagyoni értékű jog értékét az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 72. §-ának figyelembevételével kell megállapítani.
8. § (1) Az a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szerinti álláskereső, akinek munkavégzésre irányuló jogviszonya a munkáltató érdekkörében felmerült ok miatt szűnt meg, a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen is a lakóhelyéül szolgáló lakóingatlana utáni adófizetési kötelezettségét illetően legfeljebb 2 évre szóló adófelfüggesztés iránti kérelemmel élhet az adóhatóság felé, feltéve, hogy más lakóingatlanban 25 %-ot meghaladó tulajdoni hányaddal a kérelem benyújtásának időpontjában nem rendelkezik. Az adófelfüggesztés kezdő időpontja az álláskeresési járadék, vagy ha az nem illeti meg az álláskeresőt, akkor az álláskeresési segély folyósításának kezdő napját követő félév első napja. Az adófelfüggesztés időszaka alatt az adót nem kell megfizetni, az adófelfüggesztés kezdő napját követő harmadik és negyedik félévre eső, egyébként esedékessé váló adó után azonban az adóhatóság az esedékesség napjától az adófelfüggesztés megszűnésének napjáig kamatot számít fel. A kamat mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 365-öd része.
(2) Az adózónak az adófelfüggesztés időtartama alatt évente bevallást kell benyújtania. A felfüggeszteni kért adót az adóhatóság jelzáloggal biztosítja. Az adófelfüggesztés időtartama a végrehajtáshoz való jog elévülési idejébe nem számít bele.
(3) Az adófelfüggesztés megszűnik a 7. § (3) bekezdése szerinti esetekben, továbbá az (1) bekezdésben meghatározott időtartam lejártával. A megszűnés tényét a kötelezett a megszűnés napjától számított 8 napon belül bejelenti az adóhatóságnak, kivéve, ha az adófelfüggesztés az (1) bekezdésben meghatározott leghosszabb jogosultsági időszak lejárta miatt szűnik meg. Az adóhatóság az adófelfüggesztés időtartamára eső esedékessé vált adót és annak kamatát az adófelfüggesztés megszűnését követően határozatban közli a kötelezettel. A kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatait 12 havi egyenlő részletben pótlékmentesen fizetheti meg.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában kötelezettnek minősülnek a 7. § (4) bekezdése szerinti személyek, továbbá ha az adófelfüggesztés az (1) bekezdés szerinti jogosultsági időtartam lejárta miatt szűnt meg, akkor (1) bekezdés szerinti adóalany.
(5) Az ingatlanügyi hatóság az adóhatóság megkeresése alapján soron kívül bejegyzi a jelzálogot az ingatlan-nyilvántartásba. Ha a kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatát megfizette, az adóhatóság jogerős határozattal haladéktalanul intézkedik a jelzálogjog törlése iránt.
(6) Az (1) bekezdés szerinti adóalany adófelfüggesztési kérelme benyújtásától számított öt éven belül újabb kérelmet nem terjeszthet elő.
(2) E § alkalmazásában felújítás alatt a védett épület egészén, illetve teljes homlokzatán és több főszerkezetén végzett olyan építési illetve épületdíszítő tevékenységet kell érteni, amely teljesen visszaállítja az épület esztétikai állapotát, valamint legalább eredeti műszaki állapotát.
(3) A bevallott, de meg nem fizetett adót és az eredeti esedékességtől számított - 7. § (1) bekezdése szerinti - kamatot az adóhatóság az ingatlanra bejegyzett jelzáloggal biztosítja.
(4) Az adóhatóság az adómentesség időtartamának lejártát követő év január 30-ig megkeresi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező építésügyi hatóságot, hogy igazolja az épület (2) bekezdés szerinti felújításának tényét és a felújítás befejezésének időpontját. A megkeresett hatóság 10 munkanapon belül válaszol a megkeresésre.
(5) Amennyiben a megkeresés alapján az adóhatóság megállapítja, hogy a (2) bekezdés szerinti felújítás az adómentesség harmadik évének utolsó napjáig megtörtént, akkor a (3) bekezdés szerint nyilvántartott adót és kamatokat törli, valamint haladéktalanul intézkedik az ingatlanügyi hatóságnál a jelzálogjog törlése iránt.
(6) Amennyiben a megkeresés alapján az adóhatóság azt állapítja meg, hogy a (2) bekezdés szerinti felújítás az adómentesség harmadik évének utolsó napjáig nem történt meg, úgy a (3) bekezdésben nyilvántartott adót s annak a 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait az adóalanynak - az adóhatóság határozata alapján, a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül - meg kell fizetnie.
(7) Ha a mentességi időszak alatt az adóalany személye változik, akkor az új adóalany az adóbevallásának benyújtásával egyidejűleg nyilatkozhat arról, hogy a mentességet a mentességi időszak hátralévő részére is igénybe kívánja venni, azzal, hogy a korábbi adóalany terhére előírt adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait - a mentességi feltétel teljesülésének elmaradása esetén - a (6) bekezdésben meghatározottak szerint megfizeti. Ilyen nyilatkozat hiányában az adóhatóság a korábbi adóalanyt terhelő adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait a korábbi adóalany terhére az adóalanyiság megszűnését követő február 15-ig határozatban - a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül való megfizetési határidővel - írja elő. Ha a korábbi adóalany megszűnt vagy elhalálozott, akkor az adóhatóság a korábbi adóalanyt terhelő adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait a korábbi adóalany azon jogutódja számára írja elő, aki/amely az adómentes adótárgyat megszerezte, több ilyen jogutód esetén az adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait az adóhatóság a jogutódok által az adómentes adótárgyon megszerzett tulajdoni hányadok arányában írja elő határozatban.
(2) A lakóingatlan adóévi adóját csökkenti a 2010. január 1-jét követően megkezdett és az adóévet megelőző évben befejezett, a lakóingatlan, illetve a lakóingatlant tartalmazó épület felújításával összefüggésben igénybevett szolgáltatás-nyújtásról, vásárolt termékről kibocsátott, az adóalany nevére kiállított számlában feltüntetett általános forgalmi adó összege, legfeljebb az adóévi adó összegéig.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásában felújítás alatt a lakóingatlant tartalmazó épület egészén, illetve teljes homlokzatán és több főszerkezetén végzett olyan építési illetve épületdíszítő tevékenységet kell érteni, amely teljesen visszaállítja az épület esztétikai állapotát, valamint legalább eredeti műszaki állapotát. Felújítás továbbá a lakóingatlanban lévő gépészeti berendezések, gépészeti vezetékek cseréjével, vagy az elektromos hálózat teljes cseréjével vagy a fűtőberendezés cseréjével megvalósuló korszerűsítés.
14. §(1) Mentes az adó alól az a lakóingatlan, amelynek forgalmi értéke a naptári év első napján a 30 millió forintot nem éri el.
(2) Mentes a 62. életévét betöltött vagy rokkant-nyugdíjban, baleseti rokkantnyugdíjban részesülő magánszemélynek az év első napján a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen is lakóhelyéül szolgáló, 50 millió adóalapot meg nem haladó lakóingatlana adóalapjából 10 millió forint, feltéve, hogy egyedül vagy ugyanezen feltételeknek megfelelő közeli hozzátartozójával él és a háztartás egy főre jutó jövedelme az adóévet megelőző évben az öregségi nyugdíj adóév első napján érvényes legkisebb összegének kétszeresét nem haladja meg.
16. § (1) Az adótárgy számított értéke a (2) bekezdés szerint számított alapérték és az adott ingatlan-fajtára vonatkozó, a 2. számú mellékletben meghatározott korrekciós együtthatók szorzata.
(2) A lakóingatlan hasznos alapterületére vetített alapérték a lakóingatlanra irányadó - 1. számú melléklet szerinti - települési átlagérték és a lakóingatlan hasznos alapterületének szorzata.
(3) A lakóingatlan fajtájának meghatározásakor az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot az irányadó. Amennyiben a lakóingatlan megnevezését az ingatlan-nyilvántartás nem tartalmazza vagy az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés alapján a lakóingatlan fajtája egyértelműen nem állapítható meg, akkor a lakóingatlanra kiadott legutolsó használatbavételi, fennmaradási engedély alapján, használatbavételi, fennmaradási engedély nélkül használatba vett lakóingatlan esetén az építési engedély alapján kell megállapítani az ingatlan fajtáját. Akkor is a lakóingatlanra kiadott legutolsó használatbavételi engedély, fennmaradási engedély alapján kell megállapítani a lakóingatlan fajtáját, ha az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot a legutolsó használatbavételi, fennmaradási engedélyben foglaltaktól eltér. Engedély nélkül épített épület, illetve engedély nélkül kialakított épületrész esetében a használati mód, illetve használat hiányában a rendeltetési cél az irányadó.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a vízi jármű elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a) vitorlás vízi jármű esetén a vízi jármű névleges vitorlafelülete négyzetméterben kifejezve,
b) az a) pont alá nem tartozó vízi jármű esetén a vízi jármű főgépének, több főgép esetén főgépeinek összegzett, hatósági nyilvántartásban, külföldön nyilvántartatott vízi jármű esetén a külföldi hatóság nyilvántartásában, ezek hiányában a vízi jármű bizonyítványában feltüntetett kilowattban kifejezett teljesítménye.
a) a 20. § a) pontja szerinti vízi járművek esetén az adóalap minden megkezdett négyzetmétere után:
aa) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 10 naptári évben 2 000 Ft;
ab) a vízi jármű gyártási évét követő 11-21. naptári évben 1 000 Ft;
ac) a vízi jármű gyártási évét követő 22. évtől 500 Ft; b) a 20. § b) pontja szerinti vízi járművek esetén kilowattonként:
ba) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 300 Ft;
bb) a vízi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 250 Ft;
bc) a vízi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 200 Ft;
bd) a vízi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 150 Ft.
a) a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló külön jogszabályban engedélyeztetési kötelezettség alá eső tevékenység ellátásának céljára üzemeltetett vízi jármű;
b) a sportról szóló törvény szerinti sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő vízi jármű;
c) az illetékes vízirendészeti rendőrkapitányságon vízimentési tevékenység ellátására nyilvántartásba vett és vízimentés céljára a hajózási hatóság által alkalmasnak minősített vízi jármű;
d) az 1950. év előtt tervezett eredeti történelmi vízi jármű, valamint annak a túlnyomóan eredeti anyagokból készített és a gyártó által ilyenként feltüntetett egyedi utánzata.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a légi jármű elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a) Mentes az adó alól a sportról szóló törvény szerinti sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi jármű;
b) a Légi Üzembentartási engedéllyel rendelkező szervezet tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi jármű.
a) motoros légi járművek (ide nem értve a motoros és segédmotoros vitorlázó repülőgépet és a léghajót) esetén:
aa) a légi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 8 000 Ft;
ab) a légi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 7 000 Ft;
ac) a légi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 6 000 Ft;
ad) a légi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 5 000 Ft;
b) az a) pontban nem említett légi járművek esetén:
ba) a légi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 4 000 Ft;
bb) a légi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 3 500 Ft;
bc) a légi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 3 000 Ft;
bd) a légi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 2 500 Ft.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a személygépkocsi elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a) a kizárólag elektromos meghajtású, valamint a Gjt. szerinti hybrid meghajtású személygépkocsit;
b) annak az adóalanynak a - legfeljebb egy darab - személygépkocsiját, aki szülőként, nevelőszülőként, örökbefogadó szülőként háztartásában 3 vagy annál több gyermeket nevel (tart el).
37. § Az Art. 26. §-ának (3) bekezdése a következő új d) ponttal egészül ki:
/(3) A magánszemély az adóját akkor állapítja meg önadózással, ha/
"d) a vagyonadó alanya."
38. § Az Art. 33. §-a a következő új (10)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A magánszemély adózó a vagyonadót a személyi jövedelemadóról szóló bevallásában, a nem magánszemély adózó a társasági adóról szóló bevallásában, az egyszerűsített vállalkozói adó alanya az egyszerűsített vállalkozói adó bevallásában - a vagyonadóról szóló törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű illetve nagy teljesítményű személygépkocsi azonosító adatainak a feltüntetésével - az adóévre vonatkozóan állapítja meg és vallja be. Ha a vagyonadó alanya személyi jövedelemadóról, társasági adóról, illetve egyszerűsített vállalkozói adóról szóló bevallás benyújtására nem kötelezett, a vagyonadó bevallásbenyújtási kötelezettségét a külön az erre a célra rendszeresített nyomtatványon az adóév május 20-áig teljesíti.
(11) Bevallást kell benyújtani arról a lakóingatlanról is, amely után - a 30 millió forintot el nem érő forgalmi érték miatt - vagyonadó fizetési kötelezettség nem keletkezik, azonban a vagyonadóról szóló törvény szerinti számított értéke a 30 millió forintot eléri.
(12) Nem köteles vagyonadó bevallást benyújtani az az adóalany, akit teljes személyes mentesség illet meg, továbbá nem kell bevallást adni - a (11) bekezdés szerinti esetet kivéve -arról a lakóingatlanról, vízi járműről, légi járműről, nagyteljesítményű személygépkocsiról, amely után adófizetési kötelezettség nem áll fenn."
39. § Az Art. 129. §-a a következő új (2)-(3) bekezdésekkel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:
"(2) Ha a vagyonadó bevallásának benyújtására kötelezett adózó
a) a lakóingatlan forgalmi értékét az adóhatóság által megállapított forgalmi érték 10 százalékát meg nem haladó eltéréssel vallotta be, vagy
b) bevallás-benyújtási kötelezettségének nem tett eleget és az adóhatóság által megállapított forgalmi érték és a vagyonadóról szóló törvényben meghatározott adómentességi értékhatár közötti eltérés a 10 százalékot nem haladja meg, az adóhatóság az adózó terhére - az adóhiányon túl - a lakóingatlanok adója után jogkövetkezményt nem állapít meg. Amennyiben az eltérés a 10 százalékot meghaladja, az adóhiányhoz kapcsolódó jogkövetkezményeket az általános szabályok alapján kell megállapítani.
(3) Nem mentesül a mulasztási bírság alól a vagyonadó bevallás-benyújtásra kötelezett adózó, ha lakóingatlanának számított értéke a 30 millió forintot eléri és bevallás-benyújtási kötelezettségének nem tett eleget."
40. § Az Art. 168. §-a a következő új (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Ha a vagyonadó bevallásának benyújtására kötelezett adózó a lakóingatlan forgalmi értékét a tényleges forgalmi érték 10 százalékát meg nem haladó eltéréssel vallotta be és emiatt önellenőriz, az adózó mentesül a lakóingatlan adója után az önellenőrzési pótlék megfizetése alól. Amennyiben az eltérés a 10 %-ot meghaladja, az önellenőrzési pótlékot az általános szabályok szerint kell megállapítani. E rendelkezés nem alkalmazható ismételt önellenőrzés esetén."
41. § Az Art. 1. számú melléklet I./B)/2. alpontja helyébe a következő új 2. alpont lép: "2. Az éves adóbevallás határidői
a) A havi, illetőleg évközi adóbevallásra nem kötelezett adózónak - a b)-g) pontokban meghatározott kivételekkel -
az adóévet követő év február 25-éig,
b) a magánszemélyek jövedelemadójáról a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélynek, ha általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett
az adóévet követő év május 20-áig,
c) a magánszemélyek vagyonadójáról a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélynek, ha általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett
az adóév május 20-áig,
d) a társasági adóelőleg-kiegészítés összegéről
a tárgyév utolsó hónapjának 20. napjáig
e) a társasági adóról, az osztalékadóról
az adóévet követő év május 31-éig
f) a nem magánszemély adózóknak a vagyonadóról
az adóév május 31-éig
g) az egyszerűsített vállalkozói adóalany, továbbá az egyéni vállalkozó adóalany vagyonadójáról a rájuk irányadó személyi jövedelemadó, illetve eva bevallási határidőnek megfelelően
az adóév február 25-éig, illetve május 31-éig kell bevallást benyújtani."
42. § Az Art. 2. számú melléklet I./Határidők pontja a következő új 8. alponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a 8. alpont számozása 9. alpontra változik:
"8. A vagyonadó
Az adózó a vagyonadót az adóévben két egyenlő részletben fizeti meg. Az első részletet az adózóra irányadó éves bevallás benyújtására előírt határidőig, a második részletet az adóév szeptember 30-áig kell megfizetni."
43. § A Gjt. 17/F. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"17/F. § A negyedévre fizetendő adóból levonható a személygépkocsi után az adóalany terhére önkormányzati adóhatóság által megállapított gépjárműadó, illetve önadózással általa megállapított nagy teljesítményű gépjárművek adója. Levonásra a negyedév azon hónapjaira jutó gépjárműadó, illetve a nagy teljesítményű gépjárművek adója esetén van lehetőség, amelyben a személygépkocsi utáni cégautóadó-, gépjárműadó-, és nagy teljesítményű gépjárművek adókötelezettsége egyaránt fennállt, feltéve, hogy az adóalany a gépjárműadó-, és a nagy teljesítményű gépjárművek adója fizetési kötelezettségének határidőben eleget tett."
44. § Hatályát veszti az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény
a) 1. §-ának (2) bekezdésében az "és tételesen" szövegrész,
b) 6. §-át megelőző alcím,
c) 6-9. §-a,
d) 11. §-ának (1), (4), (10) és (12) bekezdése.
45. § Hatályát veszti a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 46. §-ának (2) bekezdésében a " , továbbá a biztosított után fizetett tételes összegű egészségügyi hozzájárulást" szövegrész.
46. § A 2009. december havi tételes egészségügyi hozzájárulás fizetésére és bevallására a 2009. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
Budapest
Ingatlanfajta |
I. kerület |
II. kerület |
III. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
450 |
400 |
400 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
400 |
400 |
300 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
IV. kerület |
V. kerület |
VI. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
250 |
450 |
425 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
250 |
400 |
350 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
VII. kerület |
VIII. kerület |
IX. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
325 |
275 |
275 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
300 |
250 |
275 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
X. kerület |
XI. kerület |
XII. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
250 |
400 |
500 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
225 |
340 |
450 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
XIII. kerület |
XIV. kerület |
XV. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
375 |
350 |
275 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
375 |
325 |
200 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
XVI. kerület |
XVII. kerület |
XVIII. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
275 |
250 |
275 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
275 |
225 |
215 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
XIX. kerület |
XX. kerület |
XXI. kerület |
Lakás egylakásos lakóépületben |
250 |
250 |
275 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
225 |
235 |
200 |
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
XXII. kerület |
XXIII. kerület |
|
Lakás egylakásos lakóépületben |
275 |
265 |
|
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
235 |
230 |
|
Budapest |
|||
Ingatlanfajta |
Budapest egész területén |
||
Üdülő |
250 |
Baranya megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
225 |
138 |
118 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
225 |
130 |
118 |
Üdülő |
225 |
138 |
118 |
Bács-Kiskun megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
225 |
153 |
120 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
200 |
140 |
95 |
Üdülő |
190 |
140 |
120 |
Békés megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
180 |
158 |
88 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
168 |
155 |
75 |
Üdülő |
155 |
143 |
88 |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
175 |
120 |
73 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
160 |
108 |
60 |
Üdülő |
150 |
70 |
60 |
Csongrád megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
213 |
140 |
98 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
200 |
133 |
98 |
Üdülő |
138 |
70 |
63 |
Fejér megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
250 |
165 |
120 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
213 |
150 |
110 |
Üdülő |
125 |
165 |
120 |
Győr-Moson-Sopron megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
250 |
168 |
143 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
230 |
140 |
125 |
Üdülő |
220 |
140 |
130 |
Hajdú-Bihar megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
213 |
190 |
88 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
200 |
180 |
88 |
Üdülő |
200 |
160 |
88 |
Heves megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
213 |
155 |
128 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
205 |
145 |
103 |
Üdülő |
200 |
140 |
100 |
Jász-Nagykun-Szolnok megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
175 |
110 |
113 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
175 |
110 |
105 |
Üdülő |
125 |
125 |
125 |
Komárom megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
160 |
165 |
113 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
168 |
155 |
113 |
Üdülő |
130 |
140 |
113 |
Nógrád megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
140 |
130 |
88 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
130 |
123 |
100 |
Üdülő |
80 |
90 |
85 |
Pest megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
225 |
250 |
160 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
215 |
225 |
130 |
Üdülő |
225 |
150 |
110 |
Somogy megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
160 |
190 |
165 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
170 |
180 |
155 |
Üdülő |
168 |
190 |
163 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
165 |
115 |
60 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
148 |
105 |
60 |
Üdülő |
155 |
90 |
60 |
Tolna megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
163 |
140 |
93 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
170 |
135 |
93 |
Üdülő |
160 |
140 |
120 |
Vas megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
188 |
165 |
130 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
173 |
155 |
118 |
Üdülő |
170 |
130 |
115 |
Veszprém megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
200 |
205 |
175 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
190 |
220 |
175 |
Üdülő |
190 |
210 |
180 |
Zala megye |
|||
Ingatlanfajta |
Megyei jogú város |
Város |
Község |
Lakás egylakásos lakóépületben |
168 |
185 |
160 |
Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben |
150 |
110 |
160 |
Üdülő |
168 |
195 |
160 |
1. Valamennyi épületnél |
|||
figyelembe veendő korrekciós |
|||
tényezők |
|||
1.1. Az épület kora: |
|||
— |
10 év alatti: |
1,15 |
|
— |
10-30 év közötti: |
1,00 |
|
— |
31-80 év közötti: |
0,95 |
|
— |
80 év fölötti: |
0,85 |
|
1.2. Az épület teljes felújítása az |
|||
adóévet megelőző: |
|||
— |
10 éven belül történt: |
1,10 |
|
— |
10 éven túl, de 20 éven belül történt: |
1,05 |
|
1.3. Az épület függőleges |
|||
teherhordó falazata, illetve az |
|||
alkalmazott építési technológia: |
— |
tégla, kő falazatú, illetve monolit beton, |
|
vasbeton szerkezetű épület: |
1,00 |
||
— |
házgyári panelszerkezetű épület, egyéb nem |
||
hagyományos építőanyagból készült, illetve |
|||
könnyű szerkezetű épület : |
0,90 |
||
— |
fa, vályog, vert falú és egyéb hagyományos |
||
építőanyagból épült épület: |
0,85 |
||
1.4. Az épülethez tartozó telek |
|||
közművesítettsége: |
|||
— |
teljesen közművesített: |
1,00 |
|
— |
részlegesen közművesített: |
0,95 |
|
— |
hiányos közművesítettségű: |
0,85 |
|
— |
közművesítetlen: |
0,80 |
|
1.5. Az épülethez tartozó telek |
|||
határa előtti út: |
|||
— |
bármely telekhatár előtt szilárd burkolatú |
1,00 |
|
— |
valamennyi telekhatár előtti út földút |
0,90 |
|
1.6. A lakás, üdülő komfort |
|||
fokozata a lakások és helyiségek |
|||
bérletére, valamint |
|||
elidegenítésükre vonatkozó egyes |
|||
szabályokról szóló 1993. évi |
|||
LXXVIII. törvény alapján (üdülő |
|||
esetében a zárójelben közölt |
|||
értéket kell figyelembe venni): |
— |
duplakomfortos (egyedi központi vagy etage |
|
fűtéssel) 1,10 |
(1,20) |
— |
duplakomfortos (központi fűtéssel vagy |
||
távfűtéssel és egyedi hőmennyiség- |
|||
szabályozóval), összkomfortos (egyedi |
|||
központi vagy etage |
|||
fűtéssel vagy távfűtéssel és egyedi |
(1,10) |
||
hőmennyiség-szabályozás lehetőségével): |
|||
1,05 |
|||
— |
összkomfortos (központi fűtéssel vagy |
||
távfűtéssel egyedi hőmennyiség-szabályozás |
|||
lehetősége nélkül), komfortos: 1,00 |
(1,05) |
||
— |
félkomfortos: 0,90 |
(1,00) |
|
— |
komfort nélküli: 0,80 |
(0,90) |
|
1.7. A lakásban (üdülőben) lévő |
|||
lakószobák (félszobát is beleértve) |
|||
száma: |
|||
— |
3-nál több: |
1,05 |
|
— |
3: |
1,00 |
|
— |
3-nél kevesebb: |
0,95 |
|
1.8. A lakáshoz (üdülőhöz) |
|||
tartozó gépjárműtároló(k) |
|||
alapterülete: |
— |
16 m2-t meghaladja |
|
1,10 |
|||
— |
16 m2-t nem haladja meg |
1,05 |
|
1.9. A lakásban vagy a lakáshoz |
|||
tartozó telken 20 m3-t meghaladó |
|||
űrtartalmú úszómedence |
|||
űrtartalma: |
|||
— |
40 m3-nél nagyobb |
1,10 |
|
— |
20 m3-nél nagyobb, de nem haladja meg a 40 |
1,05 |
|
m3-t |
|||
1.10. Többlakásos lakóépületben |
|||
vagy egyéb épületben levő |
|||
lakások lakószobáinak (félszobát |
|||
is beleértve) tájolása (üdülőnél |
|||
nem vehető figyelembe): |
|||
— |
a lakás egyik lakószobájának ablaka sem |
||
nyílik épülettel, épületszerkezeti elemekkel |
1,05 |
||
körbezárt udvarra vagy északi irányba: |
|||
— |
minden egyéb megoldás : |
1,00 |
|
— |
a lakás lakószobáinak legalább felében az |
||
ablakok épülettel, épületszerkezeti elemekkel |
|||
körbezárt udvarra vagy északi irányba |
0,95 |
||
nyílnak: |
|||
1.11. Többszintes és többlakásos |
|||
lakóépületben vagy egyéb |
|||
épületben levő lakások |
|||
megközelíthetősége (üdülőnél |
|||
nem vehető figyelembe): |
— |
a lakás az épület második vagy ennél |
||
magasabb emeletén helyezkedik el és az |
|||
épület felvonóval rendelkezik: |
1,05 |
||
— |
minden más esetben : |
1,00 |
|
— |
a lakás az épület második vagy ennél |
||
magasabb emeletén helyezkedik el és |
|||
felvonóval nem rendelkezik: |
0,95 |
||
— |
a lakás az alagsorban helyezkedik el: |
0,75 |
6.1.
Az 1.1. pontban szereplő korrekciós tényező értékének kiválasztásához az épület korát az épület használatbavételi engedélyének jogerőre emelkedését, ennek hiányában a tényleges használatbavételt követő év első napjától az adóév első napjáig eltelt évek száma alapján kell meghatározni. Az épületben utóbb kialakított lakás esetében az épület kora az irányadó.
6.2.
Az 1.2 pontban említett teljes felújítás: az épület egészén, illetve több főszerkezetén végzett olyan általános javítás, amely teljesen vagy megközelítőleg visszaállítja az épület eredeti műszaki állapotát, illetőleg növeli az épület eredeti használhatóságát;
6.3
Ha az értékelt épülethez a falazata alapján az 1.3. pontban szereplő korrekciós tényező értékei közül több is rendelhető, akkor az alacsonyabb értéket kell alkalmazni.
6.4
a) Teljesen közművesített a telek, ha:
aa) a közüzemi energia szolgáltatás (villamos energia szolgáltatás és közüzemi vezetékes gázenergia vagy távhőszolgáltatás),
ab) a közüzemi ivóvíz szolgáltatás,
ac) a közüzemi szennyvízelvezetés, továbbá
ad) a közterületi nyílt vagy zárt rendszerű csapadékvíz-elvezetés igénybevétele biztosított.
b) Részlegesen közművesített a telek, ha
ba) a közüzemi energia szolgáltatás (villamos energia szolgáltatás és közüzemi vezetékes gázenergia vagy távhőszolgáltatás),
bb) a közüzemi ivóvíz szolgáltatás,
bc) az egyedi közművel történő szennyvízelvezetés és tisztítás, továbbá
bd) a közterületi nyílt rendszerű csapadékvíz-elvezetés igénybevétele biztosított.
c) Hiányos közművesítettségű a telek, ha a b) pontban foglalt feltételek valamelyike nem teljesül.
d) Közművesítetlen a telek, ha a b) pontban foglalt feltételek egyike sem teljesül.
6.5.
A 2.1. pontban említett duplakomfortos lakás az az összkomfortos lakás, melyben legalább két fürdőszoba van;
6.6.
A 2.5. pontban meghatározott korrekciós tényező figyelembevételénél északi irány alatt a földrajzi északi iránytól legfeljebb 45 °-kal való eltérést is érteni kell.
A vagyonadó szükségessége más aspektusban úgy merül fel, hogy noha az Alkotmány a jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés elvét fogalmazza meg, a vagyoni típusú adók szerepe az adórendszerben marginális, nemzetközi összehasonlításban az adóbevételeken belüli súlya elmarad az átlagosnak tekinthető értéktől (OECD államokban 2 %, Magyarországon 0,8 % 2007-ben). Ennek oka elsősorban az, hogy az ingatlanok adóztatása esetleges, arról az önkormányzatok dönthetnek. Természetesen azt is számításba kell venni, hogy nem az ingatlan az egyetlen vagyontárgy, melyet vagyoni típusú adó terhelhet.
Mindezen megfontolások mellett terjeszti elő a Kormány a Javaslat szerinti - központi adóként működő, az állami adóhatóság által beszedendő - közterhet, amely valójában négyféle vagyontárgy adóját foglalja magában: a lakóingatlanok adóját, a vízi járművek adóját, a légi járművek adóját, a nagyteljesítményű személygépkocsik adóját.
A Javaslat lehetővé teszi, hogy ha a lakóingatlannak több adóalanya van, akkor közülük egy, nyilatkozatban vállalja a bevallás-benyújtási és az adófizetési kötelezettséget, természetesen az egész ingatlanra nézvést. Ha a nyilatkozatot tevő e kötelezettségét nem teljesíti és vele szemben a végrehajtás eredménytelenül zárult, akkor az adóalanyok (jogosultsági arányuknak megfelelően) kötelesek az adótartozás megfizetésére. A tulajdonosok mögöttes felelőssége lépne életbe akkor is, ha a vagyoni értékű jog jogosítottja, mint az adó alanya, az adót nem fizeti meg, s a végrehajtás is eredménytelenül zárul.
Az adókötelezettség keletkezésére irányadó szabályokkal párhuzamosan a Javaslat szerint megszűnik az adókötelezettség a lakóingatlan után akkor, ha az adóköteles épület megsemmisül vagy lebontják, mégpedig az esemény bekövetkezte évének utolsó napján.
A Javaslat arról is rendelkezik, hogy az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni, illetve, hogy az ingatlan használatának szünetelése az adókötelezettséget értelemszerűen nem érinti (az adókötelezettség ez utóbbi esetben is fennáll).
Ennek lényege, hogy 62. életévüket betöltötteknek, továbbá a rokkant vagy rehabilitációs járadékban részesülő embereknek a valóban lakhatásul szolgáló lakóingatlanuk után az adót az esedékességkor ne kelljen megfizetni akkor sem, ha a méltányosság gyakorlásának feltételei nem állnak fenn. Az adófizetést ugyanis alanyi jogon - természetesen kamatfizetés mellett - akár halálukig is halaszthatják. A meg nem fizetett adó ilyenkor (kamatokkal együtt) az örökösöket terheli, illetve, ha az ingatlant még életükben elidegenítik, vagy a jogosult már nem kívánja igénybe venni a kedvezményt, akkor a kötelezettnek (az adóalanynak) szintén meg kell fizetni az elhalasztott adót.
Az adófelfüggesztést - mégpedig kamatmentesen - kérheti a kiskorú adóalany örökös is, azzal, hogy neki az adót nagykorúvá válását követő 2 éven belül kell megfizetni, s nem feltétel az sem, hogy az örökölt lakóingatlanban lakjon. A kiskorú örököst is megilleti az a jog, hogy az örökhagyó által korábban igénybe vett adófelfüggesztést folytassa, a rá vonatkozó feltételek mellett.
Az adófelfüggesztés igénybevétele természetesen nem kötelező, az csak egy lehetőség, kedvezmény az érintett alanyi kör számára.
A Javaslat adókedvezményt irányoz elő a lakóingatlan, illetve a lakóingatlant tartalmazó épület felújítása esetére. E körben megadja felújítás fogalmát is, külön a lakóingatlanra, s külön a lakingatlant tartalmazó épületre.
Az adókedvezmény a felújítással összefüggésben igénybe vett szolgáltatás-nyújtásról, vásárolt termékről az adóalany nevére kiállított számlában szereplő általános forgalmi adó összegével egyezik meg. Mértéke azonban nem haladhatja meg az egy évi adó összegét.
A Javaslat szerint a 2010. január 1-jét követően megkezdett felújítások esetén lehet igénybe venni az adókedvezményt, mégpedig a felújítást követő adóév adójából.
Emellett a Javaslat mentességet irányoz elő a 62. életévét betöltött adóalany, továbbá a rokkantsági, baleseti nyugdíjban részesülő adóalany számára, mégpedig a lakóhelyéül szolgáló 50 millió forint értéket meg nem haladó lakásából 10 millió forint adóalapig. A mentesség feltétele, hogy az adóalany egyedül vagy ugyanezen feltételeknek megfelelő közeli hozzátartozójával él és a háztartás egy főre eső jövedelme az adóévet megelőző évben az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét (ez 2009. évben 57.000 Ft) nem haladja meg.
A Javaslat külön rendelkezést fogalmaz meg arra, hogy az adózó meg tudja állapítani lakingatlana fajtáját (lakás vagy üdülő), különös tekintettel arra, ha az ingatlan-nyilvántartás e tekintetben nem egyértelmű.
A Javaslat értelmező rendelkezései értelmében vízi járműnek minősül a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény szerinti úszólétesítmények közül a tengeri nagyhajó, belvízi hajó, motoros vízi sporteszköz, de csak abban az esetben ha a (vitorlás) vízi jármű névleges vitorlafelülete a 25 m2-t meghaladja, illetve motoros vízi jármű esetén a főgép teljesítménye az 50 kilowattot meghaladja. (Nem adótárgy tehát vízi közlekedési törvény szerinti csónak és a nem gép meghajtású vízi sporteszköz.)
Az adó mértéke a motoros légi járművek esetén némileg magasabb, figyelemmel arra, hogy ezek értéke is több, mint a nem motoros járművek esetén.
Mindezekre figyelemmel motoros légi járművek esetén a légi jármű minden megkezdett 1000 kg-ja után 5000-8000 Ft adót, a nem motoros légi járművek esetén pedig az adóalap megkezdett 100 kg-ja után 2 500-4 000 Ft adót kell fizetni.