A vagyonadóról szóló T/9818. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2009. évi LXXVIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Magyar Köztársaság Országgyűlése a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a következő törvényt alkotja:
1. § (1) Adóköteles az e törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű, nagy teljesítményű személygépkocsi.
(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
2. § E törvény alkalmazásában:
1. építmény: a rendeltetésére, szerk...

A vagyonadóról szóló T/9818. számú törvényjavaslat indokolása
A Magyar Köztársaság Országgyűlése a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a következő törvényt alkotja:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Adóköteles az e törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű, nagy teljesítményű személygépkocsi.
(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
Értelmező rendelkezések
2. § E törvény alkalmazásában:
1. építmény: a rendeltetésére, szerkezeti megoldására, anyagára és kiterjedésére tekintet nélkül minden olyan helyhez kötött műszaki alkotás, amely a talaj, a víz vagy azok feletti légtér megváltoztatásával, beépítésével jött létre;
2. épület: az olyan építmény, vagy az építmény azon része, amely a környező külső tértől szerkezeti elemekkel részben vagy egészben mesterségesen kialakított, elválasztott teret alkot és ezzel az állandó vagy időszakos tartózkodás, illetőleg használat feltételeit biztosítja, ideértve az olyan önálló létesítményt is, amely részben vagy teljes belmagasságával a környező csatlakozó terepszint alatt van;
3. épületrész: a társasházban, társasüdülőben önálló helyrajzi számmal rendelkező lakás, üdülő, továbbá az épület önálló rendeltetésű, a szabadból vagy az épület közös közlekedőjéből nyíló önálló bejárattal ellátott helyisége vagy helyiség-csoportja, amely a 4. és 5. pontban foglaltak szerint azzal felel meg lakásnak, üdülőnek, hogy az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként nem szerepel;
4. lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. §-a 1-6. pontjában foglaltak alapján ilyennek minősülő és az ingatlan-nyilvántartásban lakóház, lakóépület, lakás, kastély, villa, udvarház megnevezéssel nyilvántartott, vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan;
5. üdülő: az ingatlan-nyilvántartásban üdülőként, üdülőépületként, hétvégi házként, apartmanként, nyaralóként, csónakházként feltüntetett vagy ilyenként feltüntetésre váró épület, épületrész;
6. lakóingatlan: lakásnak, üdülőnek minősülő épület, épületrész az ahhoz tartozó telekkel, telekhányaddal együtt;
7. lakáshoz, üdülőhöz tartozó telekhányad: ha a telken több épület, épületrész áll, akkor a lakáshoz, üdülőhöz tartozó telekhányad megegyezik azzal az aránnyal, amit a lakás, üdülő hasznos alapterülete a telken található valamennyi épület, épületrész összes
hasznos alapterületében képvisel, társasház, társasüdülő esetén pedig az alapító okiratban ilyenként meghatározott telekhányad;
8. hasznos alapterület: a teljes alapterületnek olyan része, ahol a belmagasság legalább 1,90 m. A teljes alapterületbe a lakáshoz, üdülőhöz tartozó kiegészítő helyiségek kivételével valamennyi helyiség összegzett alapterülete, valamint a többszintes lakrészek belső lépcsőjének egy szinten számított vízszintes vetülete is beletartozik. Az épülethez tartozó fedett és három oldalról zárt külső tartózkodók (lodzsa, fedett és oldalt zárt erkélyek), és a fedett terasz, tornác alapterületének 50%-a tartozik a teljes alapterületbe;
9. kiegészítő helyiség: a lakáshoz, üdülőhöz tartozó, jellegénél és kialakításánál fogva csak tárolásra alkalmas padlás, pince;
10. forgalmi érték: az a pénzben kifejezhető érték, amely a vagyontárgy eladása esetén - a vagyontárgyat terhelő adósságok figyelembe vétele nélkül - árként általában elérhető;
11. vízi jármű: a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény szerinti úszó létesítmények közül az a tengeri hajó, belvízi hajó, a motoros vízi sporteszköz, amelynek névleges vitorlafelülete a 25 m2-t, illetve főgépének motorteljesítménye az 50 kilowattot meghaladja;
12. légi jármű: a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. évi törvény szerinti polgári légi járművek közül az a helikopter, hőlégballon, léghajó, sárkányrepülő, vitorlázó repülőgép, repülőgép, amelynek legnagyobb felszálló tömege a 100 kg-ot meghaladja;
13. személygépkocsi: a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) 18. §-ának 3. pontja szerinti személygépkocsi;
14. a lakóingatlan tulajdonosa: az a személy vagy szervezet, aki vagy amely az ingatlannyilvántartásban tulajdonosként szerepel. Amennyiben a lakóingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződést az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották - melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte -, a szerző felet kell tulajdonosnak tekinteni. Újonnan létrehozott lakóingatlan tulajdonjogának - a használatbavételi engedély jogerőre emelkedését megelőző - átruházása esetén a szerződés ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtását követően a szerző felet a használatbavételi engedély jogerőre emelkedésének időpontjától kell tulajdonosnak tekinteni. Egyéb módon történő tulajdonszerzés esetére a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) vonatkozó szabályai az irányadók;
15. a vízi jármű, légi jármű tulajdonosa: hatósági nyilvántartásban szereplő vízi-, légi jármű esetén az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a nyilvántartásban tulajdonosként szerepel, egyéb esetben a Ptk. szerinti tulajdonos;
16. vagyoni értékű jog: a kezelői jog, a vagyonkezelői jog, a haszonélvezet, a használat;
17. a lakóingatlanon fennálló vagyoni értékű jog jogosítottja: az a személy vagy szervezet, aki vagy amely az ingatlan-nyilvántartásban a vagyoni értékű jog jogosítottjaként feltüntetésre került. Amennyiben az ingatlant terhelő vagyoni értékű jog alapításáról szóló okiratot az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották - melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte -, az okiratban megjelölt, jogszerzésre feljogosított személyt vagy szervezetet kell a vagyoni értékű jog jogosítottjának tekinteni;
18. hatósági nyilvántartás: vízi járművek esetében a hajózási hatóság által vezetett úszólétesítmények lajstroma, légi járművek esetében a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstroma vagy egyéb, a légiközlekedési hatóság által vezetett nyilvántartás, nagyteljesítményű személygépkocsi esetén a Gjt 2. §-ának (1) bekezdése szerinti hatósági nyilvántartás;
19. gépjárműtároló, garázs: olyan épület vagy épületrész, amely kialakításánál fogva gépjármű tárolására alkalmas, függetlenül attól, hogy az épület vagy az épületrész az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként szerepel;
20. lakóingatlan-fajta: az ingatlanok csoportosítása (egylakásos lakóépületben lévő lakás; többlakásos lakóépületben, vagy egyéb épületben lévő lakás; üdülő);
21. települési átlagérték: az 1. számú mellékletben az egyes megyékben településtípusonként [megyei jogú város, város, község], illetve a fővárosi kerületekben a különböző lakóingatlan-fajtákra jellemző négyzetméterenkénti érték;
22. lakóépület: olyan épület, amelynek hasznos alapterülete legalább 50 százalékát lakások hasznos alapterülete teszi ki;
23. közeli hozzátartozó: a Ptk. 685. §-ának b) pontja szerinti közeli hozzátartozó;
24. háztartásban nevelt, eltartott gyermek: az a személy, aki az adóév első napján
a) kiskorú vagy
b) nagykorú és oktatási intézmény nappali tagozatának tanulója, hallgatója, de 25. életévét még nem töltötte be vagy
c) életkorától függetlenül a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerint súlyosan fogyatékosnak vagy tartósan betegnek minősül.
Az adómentesség
3. § Teljes személyes mentességben részesül:
a) a Magyar Állam, a helyi önkormányzatok és azok társulásai, a települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatok, a költségvetési szerv, az egyház, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete;
b) az, akinek vagy amelynek a mentességét nemzetközi szerződés biztosítja.
II. fejezet
A LAKÓINGATLANOK ADÓJA
Az adó tárgya
4. § Adóköteles a lakóingatlan.
Az adó alanya és az adófizetésre kötelezett
5. § (1) Az adó alanya az, aki vagy amely a naptári év (a továbbiakban: év) első napján az lakóingatlan tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Amennyiben a lakóingatlant az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya, több jogosult esetén a jogosultak jogosultságaik arányában minősülnek adóalanynak.
(2) Az adót az adóalanynak kell megfizetnie. Ha az adó alanya a vagyoni értékű jog jogosítottja, és a végrehajtás vele szemben végrehajtható vagyon hiányában eredménytelenül zárult, úgy az adótartozást a tulajdonosnak kell tulajdoni hányada arányában megfizetni. Ha a vagyoni értékű jog jogosítottjának a lakóingatlan után adótartozása keletkezik, az adóhatóság a tartozás tényéről a tulajdonosokat értesíti.
(3) Több adóalany esetén bármely adóalany az adóbevallásában nyilatkozhat arról, hogy az adóévben az adóbevallás-benyújtási és az adófizetési kötelezettséget az adótárgy egésze vonatkozásában ő teljesíti.
(4) Ha a (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot tevő személy adófizetési kötelezettségét nem teljesíti és a végrehajtás vele szemben végrehajtható vagyon hiányában eredménytelenül zárult, az adóalanyok kötelesek az adótartozást megfizetni.
Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése
6. § (1) Az adókötelezettség a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedését követő év első napján keletkezik. Az engedély nélkül épült vagy anélkül használatba vett lakóingatlan esetén az adókötelezettség a tényleges használatbavételt követő év első napján keletkezik.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség megszűnik a lakóingatlan megsemmisülése, lebontása, lakóingatlannak nem minősülő épületté átminősítése évének utolsó napján.
(4) A lakóingatlan használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.
Az adófelfüggesztés
7. § (1) Az adóév első napjáig a 62. életévét már betöltött, a rokkantsági nyugdíjban, a baleseti rokkantsági nyugdíjban, a rehabilitációs járadékban részesülő magánszemély a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen (életvitelszerűen) is lakóhelyéül szolgáló lakóingatlana utáni, őt adóalanyként terhelő adófizetési kötelezettségét illetően, továbbá a lakóingatlant öröklés útján megszerző kiskorú adóalany adófelfüggesztés iránti kérelemmel élhet az adóhatóság felé. Az adófelfüggesztés időszaka alatt az adót nem kell megfizetni, az egyébként esedékessé váló adó után azonban az adóhatóság - a kiskorú adóalany örökléssel megszerzett lakóingatlana utáni adó kivételével - az esedékesség napjától az adófelfüggesztés megszűnése napjáig kamatot számít fel. A kamat mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 365-öd része. Az adófelfüggesztés az adóév első napjától, annak (3) bekezdés szerinti megszűnése napjáig tart. Az arra jogosult adózó az adófelfüggesztést legkésőbb az adófelfüggesztés időszaka első adóévének bevallásában kérelmezheti. Az ezen időpontot követően beérkezett kérelmeket az adóhatóság az adóévet követő év első napjától veszi figyelembe.
(2) Az adózónak az adófelfüggesztés időtartama alatt csak abban az évben kell bevallást benyújtania, amelynek első napján lakóingatlana forgalmi értéke a korábban benyújtott bevallásban feltüntetett forgalmi értékhez képest megváltozik. Abban az évben, amelyben az adófelfüggesztésre jogosultként nyilvántartásba vett magánszemély bevallást nem nyújt be, az adóévi adó alapjaként az a forgalmi érték szolgál, amelyet bevallásában legutóbb feltüntetett. A felfüggeszteni kért adót az adóhatóság jelzáloggal biztosítja. Az adófelfüggesztés időtartama a végrehajtáshoz való jog elévülési idejébe nem számít bele.
(3) Az adófelfüggesztés megszűnik a lakóingatlan elidegenítése, az ingatlannyilvántartásban bejegyzéssel létrejövő vagyoni értékű jog alapítása esetén az átruházásról (alapításról) szóló szerződés ingatlanügyi hatósághoz való benyújtásának napjával, az adózó halála esetén a hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedése napjával, az adófelfüggesztés iránti igény írásban történő visszavonása esetén a visszavonás bejelentésének napjával, továbbá kiskorú jogosult esetén a nagykorúság elérését követő két év elteltével. A megszűnés tényét a kötelezett a megszűnés napjától számított 8 napon belül bejelenti az adóhatóságnak. Az adóhatóság az adófelfüggesztés időtartamára eső esedékessé vált adót és annak kamatát az adófelfüggesztés megszűnését követően határozatban közli a kötelezettel.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában kötelezettnek minősül a lakóingatlan-tulajdon, illetőleg a tulajdoni hányad elidegenítése, a vagyoni értékű jog alapítása esetén a jelzálogjoggal biztosított követelés erejéig a tulajdonjogot (vagyoni értékű jogot) szerző fél, a megszerzett tulajdoni hányada, illetőleg vagyoni értékű jog értékének arányában, az azon felüli követelést illetően az adófelfüggesztési jog jogosultja; az adófelfüggesztési jog jogosultjának halála esetén a lakóingatlan örököse, a megszerzett tulajdoni hányada arányában; az adófelfüggesztés iránti igény visszavonása esetén az adófelfüggesztési jog jogosultja. Amennyiben a lakóingatlan örököse az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelel - legkésőbb a (3) bekezdés szerinti határozat jogerőre emelkedéséig - kérheti az adófelfüggesztést az örökhagyó halála előtti időszakra jutó, korábban felfüggesztett adóra is, feltéve, ha az arra a lakóingatlanra vonatkozott, amelyben az örökös a lakcímbejelentés szabályai szerint és ténylegesen (életvitelszerűen) is él. Ez utóbbi feltétel nem vonatkozik a kiskorú adóalany örökösre.
(5) Az ingatlanügyi hatóság az adóhatóság megkeresése alapján soron kívül bejegyzi a jelzálogot az ingatlan-nyilvántartásba. Ha a kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatát megfizette, az adóhatóság jogerős határozattal haladéktalanul intézkedik a jelzálogjog törlése iránt.
(6) E § alkalmazásában a vagyoni értékű jog értékét az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 72. §-ának figyelembevételével kell megállapítani.
8. § (1) Az a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szerinti álláskereső, akinek munkavégzésre irányuló jogviszonya a munkáltató érdekkörében felmerült ok miatt szűnt meg, a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen is a lakóhelyéül szolgáló lakóingatlana utáni adófizetési kötelezettségét illetően legfeljebb 2 évre szóló adófelfüggesztés iránti kérelemmel élhet az adóhatóság felé, feltéve, hogy más lakóingatlanban 25 %-ot meghaladó tulajdoni hányaddal a kérelem benyújtásának időpontjában nem rendelkezik. Az adófelfüggesztés kezdő időpontja az álláskeresési járadék, vagy ha az nem illeti meg az álláskeresőt, akkor az álláskeresési segély folyósításának kezdő napját követő félév első napja. Az adófelfüggesztés időszaka alatt az adót nem kell megfizetni, az adófelfüggesztés kezdő napját követő harmadik és negyedik félévre eső, egyébként esedékessé váló adó után azonban az adóhatóság az esedékesség napjától az adófelfüggesztés megszűnésének napjáig kamatot számít fel. A kamat mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 365-öd része.
(2) Az adózónak az adófelfüggesztés időtartama alatt évente bevallást kell benyújtania. A felfüggeszteni kért adót az adóhatóság jelzáloggal biztosítja. Az adófelfüggesztés időtartama a végrehajtáshoz való jog elévülési idejébe nem számít bele.
(3) Az adófelfüggesztés megszűnik a 7. § (3) bekezdése szerinti esetekben, továbbá az (1) bekezdésben meghatározott időtartam lejártával. A megszűnés tényét a kötelezett a megszűnés napjától számított 8 napon belül bejelenti az adóhatóságnak, kivéve, ha az adófelfüggesztés az (1) bekezdésben meghatározott leghosszabb jogosultsági időszak lejárta miatt szűnik meg. Az adóhatóság az adófelfüggesztés időtartamára eső esedékessé vált adót és annak kamatát az adófelfüggesztés megszűnését követően határozatban közli a kötelezettel. A kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatait 12 havi egyenlő részletben pótlékmentesen fizetheti meg.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában kötelezettnek minősülnek a 7. § (4) bekezdése szerinti személyek, továbbá ha az adófelfüggesztés az (1) bekezdés szerinti jogosultsági időtartam lejárta miatt szűnt meg, akkor (1) bekezdés szerinti adóalany.
(5) Az ingatlanügyi hatóság az adóhatóság megkeresése alapján soron kívül bejegyzi a jelzálogot az ingatlan-nyilvántartásba. Ha a kötelezett a felfüggesztett adót és annak kamatát megfizette, az adóhatóság jogerős határozattal haladéktalanul intézkedik a jelzálogjog törlése iránt.
(6) Az (1) bekezdés szerinti adóalany adófelfüggesztési kérelme benyújtásától számított öt éven belül újabb kérelmet nem terjeszthet elő.
Műemléképület és helyi védett épület felújításához kapcsolódó adómentesség
9. § (1) Ha a műemlékként védetté nyilvánított vagy önkormányzati rendelet alapján helyi egyedi védelem alatt álló épületet (a továbbiakban: védett épület) felújítják, akkor az épület, illetve az épületben lévő önálló adótárgy a (2)-(7) bekezdésekben meghatározottak szerint a felújításra az e törvény hatályba lépését követően kiadott építési, illetve örökségvédelmi engedély jogerőre emelkedését követő három egymást követő adóévben kérelemre mentes az adó alól.
(2) E § alkalmazásában felújítás alatt a védett épület egészén, illetve teljes homlokzatán és több főszerkezetén végzett olyan építési illetve épületdíszítő tevékenységet kell érteni, amely teljesen visszaállítja az épület esztétikai állapotát, valamint legalább eredeti műszaki állapotát.
(3) A bevallott, de meg nem fizetett adót és az eredeti esedékességtől számított - 7. § (1) bekezdése szerinti - kamatot az adóhatóság az ingatlanra bejegyzett jelzáloggal biztosítja.
(4) Az adóhatóság az adómentesség időtartamának lejártát követő év január 30-ig megkeresi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező építésügyi hatóságot, hogy igazolja az épület (2) bekezdés szerinti felújításának tényét és a felújítás befejezésének időpontját. A megkeresett hatóság 10 munkanapon belül válaszol a megkeresésre.
(5) Amennyiben a megkeresés alapján az adóhatóság megállapítja, hogy a (2) bekezdés szerinti felújítás az adómentesség harmadik évének utolsó napjáig megtörtént, akkor a (3) bekezdés szerint nyilvántartott adót és kamatokat törli, valamint haladéktalanul intézkedik az ingatlanügyi hatóságnál a jelzálogjog törlése iránt.
(6) Amennyiben a megkeresés alapján az adóhatóság azt állapítja meg, hogy a (2) bekezdés szerinti felújítás az adómentesség harmadik évének utolsó napjáig nem történt meg, úgy a (3) bekezdésben nyilvántartott adót s annak a 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait az adóalanynak - az adóhatóság határozata alapján, a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül - meg kell fizetnie.
(7) Ha a mentességi időszak alatt az adóalany személye változik, akkor az új adóalany az adóbevallásának benyújtásával egyidejűleg nyilatkozhat arról, hogy a mentességet a mentességi időszak hátralévő részére is igénybe kívánja venni, azzal, hogy a korábbi adóalany terhére előírt adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait - a mentességi feltétel teljesülésének elmaradása esetén - a (6) bekezdésben meghatározottak szerint megfizeti. Ilyen nyilatkozat hiányában az adóhatóság a korábbi adóalanyt terhelő adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait a korábbi adóalany terhére az adóalanyiság megszűnését követő február 15-ig határozatban - a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül való megfizetési határidővel - írja elő. Ha a korábbi adóalany megszűnt vagy elhalálozott, akkor az adóhatóság a korábbi adóalanyt terhelő adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait a korábbi adóalany azon jogutódja számára írja elő, aki/amely az adómentes adótárgyat megszerezte, több ilyen jogutód esetén az adót és annak 7. § (1) bekezdése szerint számított kamatait az adóhatóság a jogutódok által az adómentes adótárgyon megszerzett tulajdoni hányadok arányában írja elő határozatban.
Az adó alapja
10. § Az adó alapja a lakóingatlannak az adóév első napján fennálló forgalmi értéke.
Az adó mértéke
11. § Az adó évi mértéke az adóalap 50 millió forintot meg nem haladó része után 0,35%, az adóalap fennmaradó része után 0,5%.
Adókedvezmény
12. § (1) Az az adóalany, aki háztartásában 3 vagy annál több gyermeket szülőként, nevelőszülőként, örökbefogadó szülőként nevel (tart el), a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen is lakóhelyéül szolgáló lakóingatlana utáni adót a harmadik és minden további gyermekenként az adó 15 %-ával csökkentheti, legfeljebb azonban a 100 millió forint adóalapra jutó adó erejéig.
(2) A lakóingatlan adóévi adóját csökkenti a 2010. január 1-jét követően megkezdett és az adóévet megelőző évben befejezett, a lakóingatlan, illetve a lakóingatlant tartalmazó épület felújításával összefüggésben igénybevett szolgáltatás-nyújtásról, vásárolt termékről kibocsátott, az adóalany nevére kiállított számlában feltüntetett általános forgalmi adó összege, legfeljebb az adóévi adó összegéig.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásában felújítás alatt a lakóingatlant tartalmazó épület egészén, illetve teljes homlokzatán és több főszerkezetén végzett olyan építési illetve épületdíszítő tevékenységet kell érteni, amely teljesen visszaállítja az épület esztétikai állapotát, valamint legalább eredeti műszaki állapotát. Felújítás továbbá a lakóingatlanban lévő gépészeti berendezések, gépészeti vezetékek cseréjével, vagy az elektromos hálózat teljes cseréjével vagy a fűtőberendezés cseréjével megvalósuló korszerűsítés.
A kétszeres adóterhelés kizárása és az adómentesség
13. § Az adóalany az adóévben levonhatja a fizetendő adó összegéből a lakóingatlan után a terhére az adóévre kivetett (járó) helyi adó összegét.
14. §(1) Mentes az adó alól az a lakóingatlan, amelynek forgalmi értéke a naptári év első napján a 30 millió forintot nem éri el.
(2) Mentes a 62. életévét betöltött vagy rokkant-nyugdíjban, baleseti rokkantnyugdíjban részesülő magánszemélynek az év első napján a lakcímnyilvántartás szerint és ténylegesen is lakóhelyéül szolgáló, 50 millió adóalapot meg nem haladó lakóingatlana adóalapjából 10 millió forint, feltéve, hogy egyedül vagy ugyanezen feltételeknek megfelelő közeli hozzátartozójával él és a háztartás egy főre jutó jövedelme az adóévet megelőző évben az öregségi nyugdíj adóév első napján érvényes legkisebb összegének kétszeresét nem haladja meg.
Bevallás-benyújtási kötelezettség
15. § Bevallást kell benyújtani arról a lakóingatlanról, amelynek a forgalmi értéke a naptári év első napján a 30 millió forintot eléri, továbbá arról a lakóingatlanról is, amelynek a 16. § szerinti számított értéke a 30 millió forintot eléri.
16. § (1) Az adótárgy számított értéke a (2) bekezdés szerint számított alapérték és az adott ingatlan-fajtára vonatkozó, a 2. számú mellékletben meghatározott korrekciós együtthatók szorzata.
(2) A lakóingatlan hasznos alapterületére vetített alapérték a lakóingatlanra irányadó - 1. számú melléklet szerinti - települési átlagérték és a lakóingatlan hasznos alapterületének szorzata.
(3) A lakóingatlan fajtájának meghatározásakor az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot az irányadó. Amennyiben a lakóingatlan megnevezését az ingatlan-nyilvántartás nem tartalmazza vagy az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés alapján a lakóingatlan fajtája egyértelműen nem állapítható meg, akkor a lakóingatlanra kiadott legutolsó használatbavételi, fennmaradási engedély alapján, használatbavételi, fennmaradási engedély nélkül használatba vett lakóingatlan esetén az építési engedély alapján kell megállapítani az ingatlan fajtáját. Akkor is a lakóingatlanra kiadott legutolsó használatbavételi engedély, fennmaradási engedély alapján kell megállapítani a lakóingatlan fajtáját, ha az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot a legutolsó használatbavételi, fennmaradási engedélyben foglaltaktól eltér. Engedély nélkül épített épület, illetve engedély nélkül kialakított épületrész esetében a használati mód, illetve használat hiányában a rendeltetési cél az irányadó.
III. fejezet
A VÍZI JÁRMŰVEK ADÓJA
Az adó tárgya
17. § Adóköteles a hatósági nyilvántartásban szereplő vízi jármű, illetve a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti belföldi illetőségű magánszemély vagy belföldön bejegyzett szervezet olyan vízi járműve, amely a hatósági nyilvántartásba bejegyzés műszaki feltételeinek megfelel, de a nyilvántartásban nem szerepel, vagy bejegyzésére külföldön került sor.
Az adó alanya
18. § Az adó alanya az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a naptári év első napján a vízi jármű tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.
Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése
19. § (1) Az adókötelezettség a vízi jármű tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a vízi jármű elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
Az adó alapja
20. § Az adó alapja:
a) vitorlás vízi jármű esetén a vízi jármű névleges vitorlafelülete négyzetméterben kifejezve,
b) az a) pont alá nem tartozó vízi jármű esetén a vízi jármű főgépének, több főgép esetén főgépeinek összegzett, hatósági nyilvántartásban, külföldön nyilvántartatott vízi jármű esetén a külföldi hatóság nyilvántartásában, ezek hiányában a vízi jármű bizonyítványában feltüntetett kilowattban kifejezett teljesítménye.
Az adó mértéke
21. § Az adó évi mértéke:
a) a 20. § a) pontja szerinti vízi járművek esetén az adóalap minden megkezdett négyzetmétere után:
aa) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 10 naptári évben 2 000 Ft;
ab) a vízi jármű gyártási évét követő 11-21. naptári évben 1 000 Ft;
ac) a vízi jármű gyártási évét követő 22. évtől 500 Ft; b) a 20. § b) pontja szerinti vízi járművek esetén kilowattonként:
ba) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 300 Ft;
bb) a vízi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 250 Ft;
bc) a vízi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 200 Ft;
bd) a vízi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 150 Ft.
Adómentesség
22. § Mentes az adó alól:
a) a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló külön jogszabályban engedélyeztetési kötelezettség alá eső tevékenység ellátásának céljára üzemeltetett vízi jármű;
b) a sportról szóló törvény szerinti sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő vízi jármű;
c) az illetékes vízirendészeti rendőrkapitányságon vízimentési tevékenység ellátására nyilvántartásba vett és vízimentés céljára a hajózási hatóság által alkalmasnak minősített vízi jármű;
d) az 1950. év előtt tervezett eredeti történelmi vízi jármű, valamint annak a túlnyomóan eredeti anyagokból készített és a gyártó által ilyenként feltüntetett egyedi utánzata.
IV. fejezet
A LÉGI JÁRMŰVEK ADÓJA
Az adó tárgya
23. § Adóköteles a hatósági nyilvántartásban szereplő légi jármű, illetve a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti belföldi illetőségű magánszemély vagy belföldön bejegyzett szervezet olyan légi járműve, amely a hatósági nyilvántartásba bejegyzés műszaki feltételeinek megfelel, de a nyilvántartásban nem szerepel, vagy bejegyzésére külföldön került sor.
Az adó alanya
24. § Az adó alanya az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a naptári év első napján a légi jármű tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.
Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése
25. § (1) Az adókötelezettség a légi jármű tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a légi jármű elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
Adómentesség
26. § Mentes az adó alól:
a) Mentes az adó alól a sportról szóló törvény szerinti sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi jármű;
b) a Légi Üzembentartási engedéllyel rendelkező szervezet tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi jármű.
Az adó alapja
27. § Az adó alapja a légi jármű hatósági bizonyítványában szereplő legnagyobb felszálló tömege.
Az adó mértéke
28. § Az adó évi mértéke az adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után:
a) motoros légi járművek (ide nem értve a motoros és segédmotoros vitorlázó repülőgépet és a léghajót) esetén:
aa) a légi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 8 000 Ft;
ab) a légi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 7 000 Ft;
ac) a légi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 6 000 Ft;
ad) a légi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 5 000 Ft;
b) az a) pontban nem említett légi járművek esetén:
ba) a légi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 4 000 Ft;
bb) a légi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 3 500 Ft;
bc) a légi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 3 000 Ft;
bd) a légi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 2 500 Ft.
V. fejezet
A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ SZEMÉLYGÉPKOCSIK ADÓJA
Az adó tárgya, alanya, az adókötelezettség
29. § Adóköteles a 125 kilowatt teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT betűjelű rendszámtáblával ellátott személygépkocsi kivételével.
Az adó alanya
30. § Az adó alanya az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a naptári év első napján a személygépkocsi hatósági nyilvántartásban feltüntetett tulajdonosa. Hatósági nyilvántartásban nem szereplő személygépkocsi esetén a személygépkocsi - személyi jövedelemadóról törvény szerinti magánszemély vagy belföldön bejegyzett szervezet -tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.
Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése
31. § (1) Az adókötelezettség a személygépkocsi tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik.
(2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
(3) Az adókötelezettség a személygépkocsi elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
Az adó alapja
32. § Az adó alapja a személygépkocsi hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye kilowattban kifejezve. Ha a hatósági nyilvántartásban a személygépkocsi teljesítménye csak lóerőben van feltüntetve, akkor a lóerőben kifejezett teljesítményt 1,36-tal kell osztani, s az eredményt a kerekítés általános szabályai szerint egész számra kell kerekíteni.
Az adó mértéke
33. § Az adó mértéke a Gjt. 7. §-ának (1) bekezdése szerinti adómérték 2-szerese a 125 kilowatt teljesítményt elérő és 175 kilowatt teljesítményt meg nem haladó, 2,5-szerese a 175 kilowatt teljesítményt meghaladó és 200 kilowatt teljesítményt el nem érő, és 3-szorosa a legalább 200 kilowatt teljesítményt elérő személyszállító gépjármű után.
Adókedvezmény
34. § 50 %-os adókedvezmény illeti meg:
a) a kizárólag elektromos meghajtású, valamint a Gjt. szerinti hybrid meghajtású személygépkocsit;
b) annak az adóalanynak a - legfeljebb egy darab - személygépkocsiját, aki szülőként, nevelőszülőként, örökbefogadó szülőként háztartásában 3 vagy annál több gyermeket nevel (tart el).
A kétszeres adóterhelés kizárása
35. § Az adóalany az adóévben levonhatja a fizetendő adó összegéből a személygépkocsi után a terhére az adóévre kivetett (járó) gépjárműadó összegét.
VI. fejezet
HATÁLYBALÉPTETŐ, MÓDOSULÓ, HATÁLYON KÍVÜL HELYEZŐ, ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
36. § E törvény 2010. január 1-jén lép hatályba.
37. §; Az Art. 26. §-ának (3) bekezdése a következő új d) ponttal egészül ki:
/(3) A magánszemély az adóját akkor állapítja meg önadózással, ha/
"d) a vagyonadó alanya."
38. §; Az Art. 33. §-a a következő új (10)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A magánszemély adózó a vagyonadót a személyi jövedelemadóról szóló bevallásában, a nem magánszemély adózó a társasági adóról szóló bevallásában, az egyszerűsített vállalkozói adó alanya az egyszerűsített vállalkozói adó bevallásában - a vagyonadóról szóló törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű illetve nagy teljesítményű személygépkocsi azonosító adatainak a feltüntetésével - az adóévre vonatkozóan állapítja meg és vallja be. Ha a vagyonadó alanya személyi jövedelemadóról, társasági adóról, illetve egyszerűsített vállalkozói adóról szóló bevallás benyújtására nem kötelezett, a vagyonadó bevallásbenyújtási kötelezettségét a külön az erre a célra rendszeresített nyomtatványon az adóév május 20-áig teljesíti.
(11) Bevallást kell benyújtani arról a lakóingatlanról is, amely után - a 30 millió forintot el nem érő forgalmi érték miatt - vagyonadó fizetési kötelezettség nem keletkezik, azonban a vagyonadóról szóló törvény szerinti számított értéke a 30 millió forintot eléri.
(12) Nem köteles vagyonadó bevallást benyújtani az az adóalany, akit teljes személyes mentesség illet meg, továbbá nem kell bevallást adni - a (11) bekezdés szerinti esetet kivéve -arról a lakóingatlanról, vízi járműről, légi járműről, nagyteljesítményű személygépkocsiról, amely után adófizetési kötelezettség nem áll fenn."
39. §; Az Art. 129. §-a a következő új (2)-(3) bekezdésekkel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:
"(2) Ha a vagyonadó bevallásának benyújtására kötelezett adózó
a) a lakóingatlan forgalmi értékét az adóhatóság által megállapított forgalmi érték 10 százalékát meg nem haladó eltéréssel vallotta be, vagy
b) bevallás-benyújtási kötelezettségének nem tett eleget és az adóhatóság által megállapított forgalmi érték és a vagyonadóról szóló törvényben meghatározott adómentességi értékhatár közötti eltérés a 10 százalékot nem haladja meg, az adóhatóság az adózó terhére - az adóhiányon túl - a lakóingatlanok adója után jogkövetkezményt nem állapít meg. Amennyiben az eltérés a 10 százalékot meghaladja, az adóhiányhoz kapcsolódó jogkövetkezményeket az általános szabályok alapján kell megállapítani.
(3) Nem mentesül a mulasztási bírság alól a vagyonadó bevallás-benyújtásra kötelezett adózó, ha lakóingatlanának számított értéke a 30 millió forintot eléri és bevallás-benyújtási kötelezettségének nem tett eleget."
40. §; Az Art. 168. §-a a következő új (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Ha a vagyonadó bevallásának benyújtására kötelezett adózó a lakóingatlan forgalmi értékét a tényleges forgalmi érték 10 százalékát meg nem haladó eltéréssel vallotta be és emiatt önellenőriz, az adózó mentesül a lakóingatlan adója után az önellenőrzési pótlék megfizetése alól. Amennyiben az eltérés a 10 %-ot meghaladja, az önellenőrzési pótlékot az általános szabályok szerint kell megállapítani. E rendelkezés nem alkalmazható ismételt önellenőrzés esetén."
41. §; Az Art. 1. számú melléklet I./B)/2. alpontja helyébe a következő új 2. alpont lép: "2. Az éves adóbevallás határidői
a) A havi, illetőleg évközi adóbevallásra nem kötelezett adózónak - a b)-g) pontokban meghatározott kivételekkel -
az adóévet követő év február 25-éig,
b) a magánszemélyek jövedelemadójáról a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélynek, ha általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett
az adóévet követő év május 20-áig,
c) a magánszemélyek vagyonadójáról a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélynek, ha általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett
az adóév május 20-áig,
d) a társasági adóelőleg-kiegészítés összegéről
a tárgyév utolsó hónapjának 20. napjáig
e) a társasági adóról, az osztalékadóról
az adóévet követő év május 31-éig
f) a nem magánszemély adózóknak a vagyonadóról
az adóév május 31-éig
g) az egyszerűsített vállalkozói adóalany, továbbá az egyéni vállalkozó adóalany vagyonadójáról a rájuk irányadó személyi jövedelemadó, illetve eva bevallási határidőnek megfelelően
az adóév február 25-éig, illetve május 31-éig kell bevallást benyújtani."
42. §; Az Art. 2. számú melléklet I./Határidők pontja a következő új 8. alponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a 8. alpont számozása 9. alpontra változik:
"8. A vagyonadó
Az adózó a vagyonadót az adóévben két egyenlő részletben fizeti meg. Az első részletet az adózóra irányadó éves bevallás benyújtására előírt határidőig, a második részletet az adóév szeptember 30-áig kell megfizetni."
43. § A Gjt. 17/F. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"17/F. § A negyedévre fizetendő adóból levonható a személygépkocsi után az adóalany terhére önkormányzati adóhatóság által megállapított gépjárműadó, illetve önadózással általa megállapított nagy teljesítményű gépjárművek adója. Levonásra a negyedév azon hónapjaira jutó gépjárműadó, illetve a nagy teljesítményű gépjárművek adója esetén van lehetőség, amelyben a személygépkocsi utáni cégautóadó-, gépjárműadó-, és nagy teljesítményű gépjárművek adókötelezettsége egyaránt fennállt, feltéve, hogy az adóalany a gépjárműadó-, és a nagy teljesítményű gépjárművek adója fizetési kötelezettségének határidőben eleget tett."
44. § Hatályát veszti az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény
a) 1. §-ának (2) bekezdésében az "és tételesen" szövegrész,
b) 6. §-át megelőző alcím,
c) 6-9. §-a,
d) 11. §-ának (1), (4), (10) és (12) bekezdése.
45. § Hatályát veszti a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 46. §-ának (2) bekezdésében a " , továbbá a biztosított után fizetett tételes összegű egészségügyi hozzájárulást" szövegrész.
46. § A 2009. december havi tételes egészségügyi hozzájárulás fizetésére és bevallására a 2009. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
1. számú melléklet a 2009. évi... törvényhez
Az egyes ingatlanfajták forgalmi értékhatárai (ezer Ft/m2)
Budapest

Ingatlanfajta

I. kerület

II. kerület

III. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

450

400

400

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

400

400

300

Budapest

Ingatlanfajta

IV. kerület

V. kerület

VI. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

250

450

425

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

250

400

350

Budapest

Ingatlanfajta

VII. kerület

VIII. kerület

IX. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

325

275

275

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

300

250

275

Budapest

Ingatlanfajta

X. kerület

XI. kerület

XII. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

250

400

500

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

225

340

450

Budapest

Ingatlanfajta

XIII. kerület

XIV. kerület

XV. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

375

350

275

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

375

325

200

Budapest

Ingatlanfajta

XVI. kerület

XVII. kerület

XVIII. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

275

250

275

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

275

225

215

Budapest

Ingatlanfajta

XIX. kerület

XX. kerület

XXI. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

250

250

275

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

225

235

200

Budapest

Ingatlanfajta

XXII. kerület

XXIII. kerület

Lakás egylakásos lakóépületben

275

265

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

235

230

Budapest

Ingatlanfajta

Budapest egész területén

Üdülő

250

Baranya megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

225

138

118

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

225

130

118

Üdülő

225

138

118

Bács-Kiskun megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

225

153

120

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

200

140

95

Üdülő

190

140

120

Békés megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

180

158

88

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

168

155

75

Üdülő

155

143

88

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

175

120

73

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

160

108

60

Üdülő

150

70

60

Csongrád megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

213

140

98

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

200

133

98

Üdülő

138

70

63

Fejér megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

250

165

120

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

213

150

110

Üdülő

125

165

120

Győr-Moson-Sopron megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

250

168

143

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

230

140

125

Üdülő

220

140

130

Hajdú-Bihar megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

213

190

88

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

200

180

88

Üdülő

200

160

88

Heves megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

213

155

128

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

205

145

103

Üdülő

200

140

100

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

175

110

113

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

175

110

105

Üdülő

125

125

125

Komárom megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

160

165

113

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

168

155

113

Üdülő

130

140

113

Nógrád megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

140

130

88

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

130

123

100

Üdülő

80

90

85

Pest megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

225

250

160

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

215

225

130

Üdülő

225

150

110

Somogy megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

160

190

165

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

170

180

155

Üdülő

168

190

163

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

165

115

60

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

148

105

60

Üdülő

155

90

60

Tolna megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

163

140

93

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

170

135

93

Üdülő

160

140

120

Vas megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

188

165

130

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

173

155

118

Üdülő

170

130

115

Veszprém megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

200

205

175

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

190

220

175

Üdülő

190

210

180

Zala megye

Ingatlanfajta

Megyei jogú város

Város

Község

Lakás egylakásos lakóépületben

168

185

160

Lakás többlakásos lakó- vagy egyéb épületben

150

110

160

Üdülő

168

195

160

2. számú melléklet a 2009. évi.. törvényhez

1. Valamennyi épületnél

figyelembe veendő korrekciós

tényezők

1.1. Az épület kora:

10 év alatti:

1,15

10-30 év közötti:

1,00

31-80 év közötti:

0,95

80 év fölötti:

0,85

1.2. Az épület teljes felújítása az

adóévet megelőző:

10 éven belül történt:

1,10

10 éven túl, de 20 éven belül történt:

1,05

1.3. Az épület függőleges

teherhordó falazata, illetve az

alkalmazott építési technológia:

tégla, kő falazatú, illetve monolit beton,

vasbeton szerkezetű épület:

1,00

házgyári panelszerkezetű épület, egyéb nem

hagyományos építőanyagból készült, illetve

könnyű szerkezetű épület :

0,90

fa, vályog, vert falú és egyéb hagyományos

építőanyagból épült épület:

0,85

1.4. Az épülethez tartozó telek

közművesítettsége:

teljesen közművesített:

1,00

részlegesen közművesített:

0,95

hiányos közművesítettségű:

0,85

közművesítetlen:

0,80

1.5. Az épülethez tartozó telek

határa előtti út:

bármely telekhatár előtt szilárd burkolatú

1,00

valamennyi telekhatár előtti út földút

0,90

1.6. A lakás, üdülő komfort

fokozata a lakások és helyiségek

bérletére, valamint

elidegenítésükre vonatkozó egyes

szabályokról szóló 1993. évi

LXXVIII. törvény alapján (üdülő

esetében a zárójelben közölt

értéket kell figyelembe venni):

duplakomfortos (egyedi központi vagy etage

fűtéssel) 1,10

(1,20)

1. A 16. § (1) bekezdésében megjelölt, az ingatlan értékelésénél figyelembe veendő korrekciós tényezők:

duplakomfortos (központi fűtéssel vagy

távfűtéssel és egyedi hőmennyiség-

szabályozóval), összkomfortos (egyedi

központi vagy etage

fűtéssel vagy távfűtéssel és egyedi

(1,10)

hőmennyiség-szabályozás lehetőségével):

1,05

összkomfortos (központi fűtéssel vagy

távfűtéssel egyedi hőmennyiség-szabályozás

lehetősége nélkül), komfortos: 1,00

(1,05)

félkomfortos: 0,90

(1,00)

komfort nélküli: 0,80

(0,90)

1.7. A lakásban (üdülőben) lévő

lakószobák (félszobát is beleértve)

száma:

3-nál több:

1,05

3:

1,00

3-nél kevesebb:

0,95

1.8. A lakáshoz (üdülőhöz)

tartozó gépjárműtároló(k)

alapterülete:

16 m2-t meghaladja

1,10

16 m2-t nem haladja meg

1,05

1.9. A lakásban vagy a lakáshoz

tartozó telken 20 m3-t meghaladó

űrtartalmú úszómedence

űrtartalma:

40 m3-nél nagyobb

1,10

20 m3-nél nagyobb, de nem haladja meg a 40

1,05

m3-t

1.10. Többlakásos lakóépületben

vagy egyéb épületben levő

lakások lakószobáinak (félszobát

is beleértve) tájolása (üdülőnél

nem vehető figyelembe):

a lakás egyik lakószobájának ablaka sem

nyílik épülettel, épületszerkezeti elemekkel

1,05

körbezárt udvarra vagy északi irányba:

minden egyéb megoldás :

1,00

a lakás lakószobáinak legalább felében az

ablakok épülettel, épületszerkezeti elemekkel

körbezárt udvarra vagy északi irányba

0,95

nyílnak:

1.11. Többszintes és többlakásos

lakóépületben vagy egyéb

épületben levő lakások

megközelíthetősége (üdülőnél

nem vehető figyelembe):

a lakás az épület második vagy ennél

magasabb emeletén helyezkedik el és az

épület felvonóval rendelkezik:

1,05

minden más esetben :

1,00

a lakás az épület második vagy ennél

magasabb emeletén helyezkedik el és

felvonóval nem rendelkezik:

0,95

a lakás az alagsorban helyezkedik el:

0,75

6. A korrekciós tényezők értékének megállapítása során az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
6.1.
Az 1.1. pontban szereplő korrekciós tényező értékének kiválasztásához az épület korát az épület használatbavételi engedélyének jogerőre emelkedését, ennek hiányában a tényleges használatbavételt követő év első napjától az adóév első napjáig eltelt évek száma alapján kell meghatározni. Az épületben utóbb kialakított lakás esetében az épület kora az irányadó.
6.2.
Az 1.2 pontban említett teljes felújítás: az épület egészén, illetve több főszerkezetén végzett olyan általános javítás, amely teljesen vagy megközelítőleg visszaállítja az épület eredeti műszaki állapotát, illetőleg növeli az épület eredeti használhatóságát;
6.3
Ha az értékelt épülethez a falazata alapján az 1.3. pontban szereplő korrekciós tényező értékei közül több is rendelhető, akkor az alacsonyabb értéket kell alkalmazni.
6.4
a) Teljesen közművesített a telek, ha:
aa) a közüzemi energia szolgáltatás (villamos energia szolgáltatás és közüzemi vezetékes gázenergia vagy távhőszolgáltatás),
ab) a közüzemi ivóvíz szolgáltatás,
ac) a közüzemi szennyvízelvezetés, továbbá
ad) a közterületi nyílt vagy zárt rendszerű csapadékvíz-elvezetés igénybevétele biztosított.
b) Részlegesen közművesített a telek, ha
ba) a közüzemi energia szolgáltatás (villamos energia szolgáltatás és közüzemi vezetékes gázenergia vagy távhőszolgáltatás),
bb) a közüzemi ivóvíz szolgáltatás,
bc) az egyedi közművel történő szennyvízelvezetés és tisztítás, továbbá
bd) a közterületi nyílt rendszerű csapadékvíz-elvezetés igénybevétele biztosított.
c) Hiányos közművesítettségű a telek, ha a b) pontban foglalt feltételek valamelyike nem teljesül.
d) Közművesítetlen a telek, ha a b) pontban foglalt feltételek egyike sem teljesül.
6.5.
A 2.1. pontban említett duplakomfortos lakás az az összkomfortos lakás, melyben legalább két fürdőszoba van;
6.6.
A 2.5. pontban meghatározott korrekciós tényező figyelembevételénél északi irány alatt a földrajzi északi iránytól legfeljebb 45 °-kal való eltérést is érteni kell.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A vagyonadóról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) szorosan illeszkedik a Kormánynak az adórendszer szerkezeti változásokat elirányzó törekvéseihez. Az adórendszer átalakítása keretében ugyanis a vagyoni és forgalmi típusú adók növelésével nyílik lehetőség a munkát terhelő közterhek csökkentésére.
A vagyonadó szükségessége más aspektusban úgy merül fel, hogy noha az Alkotmány a jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés elvét fogalmazza meg, a vagyoni típusú adók szerepe az adórendszerben marginális, nemzetközi összehasonlításban az adóbevételeken belüli súlya elmarad az átlagosnak tekinthető értéktől (OECD államokban 2 %, Magyarországon 0,8 % 2007-ben). Ennek oka elsősorban az, hogy az ingatlanok adóztatása esetleges, arról az önkormányzatok dönthetnek. Természetesen azt is számításba kell venni, hogy nem az ingatlan az egyetlen vagyontárgy, melyet vagyoni típusú adó terhelhet.
Mindezen megfontolások mellett terjeszti elő a Kormány a Javaslat szerinti - központi adóként működő, az állami adóhatóság által beszedendő - közterhet, amely valójában négyféle vagyontárgy adóját foglalja magában: a lakóingatlanok adóját, a vízi járművek adóját, a légi járművek adóját, a nagyteljesítményű személygépkocsik adóját.
Részletes indokolás
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
a(z) 1. §-hoz
A Javaslat elvi éllel rögzíti, hogy a Javaslat szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű, nagy teljesítményű személygépkocsi után áll fenn adókötelezettség. A javaslat arról is rendelkezik, hogy a nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni (így például az adózó jogosult az adó elengedését, mérséklését kérni, ha az adótartozás megfizetése az adóalany és a vele egy háztartásban élők megélhetését veszélyeztetné vagy - átmeneti fizetési nehézség esetén - kérheti az adó halasztását, részletfizetést).
a(z) 2. §-hoz
A Javaslat értelmezi az egyes fogalmakat.
a(z) 3. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy mely szervezetek mentesek a vagyonadó (azaz valamennyi, a vagyonadóban szabályozott adó) alól. A Javaslat értelmében tehát a Magyar Állam, a helyi önkormányzatok és azok társulásai, a települési, területi és kisebbségi önkormányzatok, a költségvetési szervek, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, az egyházak mentesülnek az adó alól. Ugyancsak adómentes az a személy, akiknek/amelynek mentességét nemzetközi egyezmény biztosítja.
II. fejezet
A LAKÓINGATLANOK ADÓJA
a(z) 4. §-hoz
A Javaslat az adó tárgyaként azt a lakóingatlant határozza meg, melyet az értelmező rendelkezések között definiál. E szerint ide tartozik a lakás, az üdülő vagy a lakásnak, üdülőnek minősülő épületrész az ezekhez tartozó telekkel, telekhányaddal (lakóingatlan) együtt. Az értelmező rendelkezések között szerepel a lakás, illetve az üdülő fogalma is. (Fizetési kötelezettség azonban csak akkor keletkezik, ha a lakóingatlan forgalmi értéke a naptári év első napján legalább 30 millió forint, ilyenkor azonban az adókötelezettség már az első forinttól fennáll.)
a(z) 5. §-hoz
A Javaslat értelmében - főszabály szerint - az adó alanya és fizetésre kötelezettje az, aki a naptári év első napján a lakóingatlan tulajdonosa, vagy ha az ingatlant vagyoni értékű jog terheli, annak jogosítottja. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.
A Javaslat lehetővé teszi, hogy ha a lakóingatlannak több adóalanya van, akkor közülük egy, nyilatkozatban vállalja a bevallás-benyújtási és az adófizetési kötelezettséget, természetesen az egész ingatlanra nézvést. Ha a nyilatkozatot tevő e kötelezettségét nem teljesíti és vele szemben a végrehajtás eredménytelenül zárult, akkor az adóalanyok (jogosultsági arányuknak megfelelően) kötelesek az adótartozás megfizetésére. A tulajdonosok mögöttes felelőssége lépne életbe akkor is, ha a vagyoni értékű jog jogosítottja, mint az adó alanya, az adót nem fizeti meg, s a végrehajtás is eredménytelenül zárul.
a(z) 6. §-hoz
A Javaslat pontosan meghatározza az adókötelezettség keletkezésének, megszűnések napját a lakóingatlan utáni vagyonadóban. E szerint a lakóingatlan adókötelezettsége lakóingatlanra kiadott használatbavételi, illetőleg fennmaradási engedély jogerőre emelkedését követő év első napján keletkezik. Az engedély nélkül épült vagy anélkül használatba vett lakóingatlan esetén az adókötelezettség a tényleges használatba vételt követő év első napján keletkezik.
Az adókötelezettség keletkezésére irányadó szabályokkal párhuzamosan a Javaslat szerint megszűnik az adókötelezettség a lakóingatlan után akkor, ha az adóköteles épület megsemmisül vagy lebontják, mégpedig az esemény bekövetkezte évének utolsó napján.
A Javaslat arról is rendelkezik, hogy az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni, illetve, hogy az ingatlan használatának szünetelése az adókötelezettséget értelemszerűen nem érinti (az adókötelezettség ez utóbbi esetben is fennáll).
a(z) 7. §-hoz
A Javaslat a lakóingatlanok utáni adóban - hasonlóan az építményadóban több év óta érvényesülő jogintézményhez - lehetővé teszi az adófelfüggesztést.
Ennek lényege, hogy 62. életévüket betöltötteknek, továbbá a rokkant vagy rehabilitációs járadékban részesülő embereknek a valóban lakhatásul szolgáló lakóingatlanuk után az adót az esedékességkor ne kelljen megfizetni akkor sem, ha a méltányosság gyakorlásának feltételei nem állnak fenn. Az adófizetést ugyanis alanyi jogon - természetesen kamatfizetés mellett - akár halálukig is halaszthatják. A meg nem fizetett adó ilyenkor (kamatokkal együtt) az örökösöket terheli, illetve, ha az ingatlant még életükben elidegenítik, vagy a jogosult már nem kívánja igénybe venni a kedvezményt, akkor a kötelezettnek (az adóalanynak) szintén meg kell fizetni az elhalasztott adót.
Az adófelfüggesztést - mégpedig kamatmentesen - kérheti a kiskorú adóalany örökös is, azzal, hogy neki az adót nagykorúvá válását követő 2 éven belül kell megfizetni, s nem feltétel az sem, hogy az örökölt lakóingatlanban lakjon. A kiskorú örököst is megilleti az a jog, hogy az örökhagyó által korábban igénybe vett adófelfüggesztést folytassa, a rá vonatkozó feltételek mellett.
a(z) 8. §-hoz
A Javaslat kiterjeszti az adófelfüggesztésre jogosultak körét a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szerinti azon álláskeresőkre is, akiknek munkavégzésre irányuló jogviszonya a munkáltató érdekkörében felmerült ok miatt szűnt meg, azzal, hogy esetükben az adófizetés halasztása legfeljebb 2 év, s kamatot csak a második év adója után kell fizetni. A halasztott adót e körben az adóalanynak a harmadik évben kell megfizetni 12 egyenlő részletben.
Az adófelfüggesztés igénybevétele természetesen nem kötelező, az csak egy lehetőség, kedvezmény az érintett alanyi kör számára.
a(z) 9. §-hoz
A Javaslat mentességet biztosít a jogszabályban műemlékké nyilvánított, vagy önkormányzati rendelet alapján helyi egyedi védelem alatt álló azon ingatlanépületre, amelyet 2010. január 1-jét követően kiadott építési engedély alapján felújítanak. A mentesség az épület, illetve a felújítás alatt álló épületben lévő önálló épületrész (lakás, azaz lakóingatlan) után az építési engedély jogerőre emelkedését követő három adóévben illeti meg az adó alanyát. A Javaslat tartalmazza az igénybevétel részletes eljárási szabályait is.
a(z) 10. §-hoz
A Javaslat az adó alapjaként a lakóingatlannak a naptári év első napján fennálló állapot szerinti forgalmi értékét határozza meg. A forgalmi érték az a pénzben kifejezhető érték, amely a vagyontárgy eladása esetén - a vagyontárgyat terhelő adósságok figyelembe vétele nélkül - árként általában elérhető.
a(z) 11. §-hoz
A Javaslat az adó mértékét sávosan progresszíven határozza meg. Az adóalapnak az 50 millió forintot meg nem haladó része után 0,35 %, az adóalap fennmaradó része után 0,5 %.
a(z) 12. §-hoz
A Javaslat - elismerve azt, hogy a nagycsaládosok jellemzően nagyobb méretű és sokszor értékesebb lakásban laknak - adókedvezményt fogalmaz meg annak az adóalanynak, aki háztartásában 3 vagy annál több gyermeket szülőként - ide értve a nevelő, örökbefogadó szülőt is - nevel (tart el), méghozzá a lakóhelyéül szolgáló lakás utáni adóból. A kedvezmény a harmadik és minden további gyermekenként 15%-kos mértékű, legfeljebb azonban a 100 millió forint adóalapra jutó adó erejéig illeti meg az adózót. A gyermek fogalmát a Javaslat az értelmező rendelkezések között határozza meg.
A Javaslat adókedvezményt irányoz elő a lakóingatlan, illetve a lakóingatlant tartalmazó épület felújítása esetére. E körben megadja felújítás fogalmát is, külön a lakóingatlanra, s külön a lakingatlant tartalmazó épületre.
Az adókedvezmény a felújítással összefüggésben igénybe vett szolgáltatás-nyújtásról, vásárolt termékről az adóalany nevére kiállított számlában szereplő általános forgalmi adó összegével egyezik meg. Mértéke azonban nem haladhatja meg az egy évi adó összegét.
A Javaslat szerint a 2010. január 1-jét követően megkezdett felújítások esetén lehet igénybe venni az adókedvezményt, mégpedig a felújítást követő adóév adójából.
a(z) 13. §-hoz
A Javaslat szerint - a kettős adóterhelés elkerülése érdekében - az adó alanya levonhatja a fizetendő vagyonadó összegéből a lakóingatlan után adóévre járó (az önkormányzati adóhatóság által megállapított) helyi építmény- vagy üdülőépület utáni idegenforgalmi adó vagy kommunális adó összegét.
a(z) 14. §-hoz
A Javaslat mentessé teszi azokat a lakóingatlanokat, melyek forgalmi értéke a 30 millió forintot nem éri el.
Emellett a Javaslat mentességet irányoz elő a 62. életévét betöltött adóalany, továbbá a rokkantsági, baleseti nyugdíjban részesülő adóalany számára, mégpedig a lakóhelyéül szolgáló 50 millió forint értéket meg nem haladó lakásából 10 millió forint adóalapig. A mentesség feltétele, hogy az adóalany egyedül vagy ugyanezen feltételeknek megfelelő közeli hozzátartozójával él és a háztartás egy főre eső jövedelme az adóévet megelőző évben az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét (ez 2009. évben 57.000 Ft) nem haladja meg.
a(z) 15. §-hoz
A Javaslat bevallás-benyújtási kötelezettséget ír elő azon lakóingatlan után is, amelyek e törvény szerinti számított értéke eléri a 30 millió forintot, de az adóalany megítélése szerint a forgalmi érték ezen érték alatt van. Természetesen ekkor is csak a forgalmi értéket kell bevallani. A számított érték valójában csak egy orientációs pont, szerepe arra korlátozódik, hogy az adózó ne essen mulasztásba azért, mert nincs információja arról, hogy lakóingatlana értéke meghaladja-e az adóköteles határt.
a(z) 16. §-hoz
A Javaslat - összefüggésben a15. § rendelkezésével - rögzíti az ún. számított érték kiszámításának módját. Ennek értelmében az adóbevallás benyújtására kötelezettnek elsőként a lakóingatlana hasznos alapterületét kell megszoroznia a Javaslat 1. számú mellékletében szereplő, a lakóingatlanra vonatkozó forgalmi értékkel. Ezt követően ezt az értéket meg kell szorozni azon korrekciós tényezők értékével (többtényezős szorzatként), amelyet a Javaslat a lakóingatlan egyes fizikai jellemzőihez (kor, falazat, komfortfokozat) rendel.
A Javaslat külön rendelkezést fogalmaz meg arra, hogy az adózó meg tudja állapítani lakingatlana fajtáját (lakás vagy üdülő), különös tekintettel arra, ha az ingatlan-nyilvántartás e tekintetben nem egyértelmű.
III. fejezet
A VÍZI JÁRMŰVEK ADÓJA
a(z) 17. §-hoz
A Javaslat az adó tárgyaként a hajózási hatóság (Nemzeti Közlekedési Hatóság) által vezetett hatósági nyilvántartásban szereplő (lajstromba vett) vízi járművet, illetve a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti belföldi illetőségű személy vagy belföldön bejegyzett szervezet olyan vízi járművét teszi meg, amely a hatósági nyilvántartásba bejegyzés műszaki feltételeinek megfelel, de a nyilvántartásban nem szerepel, vagy bejegyzésére külföldön került sor.
A Javaslat értelmező rendelkezései értelmében vízi járműnek minősül a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény szerinti úszólétesítmények közül a tengeri nagyhajó, belvízi hajó, motoros vízi sporteszköz, de csak abban az esetben ha a (vitorlás) vízi jármű névleges vitorlafelülete a 25 m2-t meghaladja, illetve motoros vízi jármű esetén a főgép teljesítménye az 50 kilowattot meghaladja. (Nem adótárgy tehát vízi közlekedési törvény szerinti csónak és a nem gép meghajtású vízi sporteszköz.)
a(z) 18. §-hoz
A Javaslat értelmében az adó alanya az a személy, aki vagy amely a naptári év első napján a vízi jármű tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában tekintendők adóalanynak.
a(z) 19. §-hoz
A Javaslat rendezi az adókötelezettség keletkezését, megszűnését, illetve rendelkezik arról, hogy az adókötelezettségben bekövetkező változást (adóalany személye, az adótárgy jellemzője) a változást követő évtől kell figyelembe venni. Az adókötelezettség a vízi jármű elidegenítése vagy a vízi jármű megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a(z) 20. §-hoz
A Javaslat adóalapként a vízi jármű értékével pozitív korrelációban álló (vitorlás jármű esetén) a vitorlás névleges vitorlafelületét, motoros vízi jármű esetén pedig a főgép (hajtómotor) teljesítményét teszi meg adóalapnak.
a(z) 21. §-hoz
A Javaslat az adó mértékét a vízi jármű kora szerint differenciáltan, a kétféle adóalapnak megfelelően kétféle módon határozza meg. Ennek megfelelően vitorlás vízi jármű esetén az adó mértéke 500-2 000 Ft/m2, motoros vízi jármű esetén 150-300 Ft kilowattonként.
a(z) 22. §-hoz
A Javaslat több jogcímen is megfogalmaz mentességet a vízi jármű használatára és az adó céljára figyelemmel. Így mentességet élvez az engedélyezési kötelezettség alá eső tevékenység ellátásának céljára üzemeltetett vízi jármű, a sportszövetség vagy az ahhoz tartozó sportegyesület tulajdonában, üzemeltetésében lévő vízi jármű, a vízimentés céljára szolgáló vízi jármű, valamint az 1950. év előtt tervezett eredeti történelmi vízi jármű, illetve annak a túlnyomóan eredeti anyagokból készített és a gyártó által ilyenként feltüntetett egyedi utánzata.
IV. fejezet
A LÉGI JÁRMŰVEK ADÓJA
a(z) 23. §-hoz
A Javaslat szerint az adó tárgya a hatósági nyilvántartásban szereplő (lajstromba vett) polgári légi jármű, illetve belföldi illetőségű személy olyan légi járműve, amely a hatósági nyilvántartásba bejegyzés műszaki feltételeinek megfelel, de a nyilvántartásban nem szerepel vagy bejegyzésére külföldön került sor. Adóköteles légi járműnek minősül a légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény alapján a hőlégballon, a léghajó, a helikopter, a repülőgép, a sárkányrepülő, a vitorlázógép.
a(z) 24. §-hoz
A Javaslat értelmében az adó alanya az a személy, aki vagy amely a naptári év első napján a légi jármű Polgári Törvénykönyv szerint tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában tekintendők adóalanynak.
a(z) 25. §-hoz
A Javaslat rendezi az adókötelezettség keletkezését, megszűnését, illetve rendelkezik arról, hogy az adókötelezettségben bekövetkező változást (adóalany személye, az adótárgy jellemzője) a változást követő évtől kell figyelembe venni. Az adókötelezettség a légi jármű tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik. Az adókötelezettség a légi jármű elidegenítése vagy a légi jármű megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a(z) 26. §-hoz
A Javaslat - az adó céljával összhangban - mentességet irányoz elő a sportszövetség és az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő légi járműre, valamint a Légi Üzembentartási engedéllyel rendelkező szervezet tulajdonában vagy üzemeltetésében álló légi járműre.
a(z) 27. §-hoz
A Javaslat a légi jármű adóalapjaként annak értékével pozitív korrelációban álló fizikai jellemzőjét, méghozzá a legnagyobb felszálló tömeget határozza meg, figyelemmel arra, hogy az érték meghatározása légi járművek esetén rendkívül vitatható.
a(z) 28. §-hoz
A Javaslat a légi jármű mértékét attól függően határozza meg, hogy motoros vagy nem motoros légi jármű az adó tárgya, ugyanakkor nem tekinti motoros légi járműnek a motoros és a segédmotoros vitorlázó repülőgépet és a léghajót. Az adómérték mindkét járműkör esetén a gyártási évtől eltelt évek alapján differenciált, ami azt jelenti, hogy az idősebb légi járművek után kisebb az adótétel.
Az adó mértéke a motoros légi járművek esetén némileg magasabb, figyelemmel arra, hogy ezek értéke is több, mint a nem motoros járművek esetén.
Mindezekre figyelemmel motoros légi járművek esetén a légi jármű minden megkezdett 1000 kg-ja után 5000-8000 Ft adót, a nem motoros légi járművek esetén pedig az adóalap megkezdett 100 kg-ja után 2 500-4 000 Ft adót kell fizetni.
V. Fejezet
A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ SZEMÉLYGÉPKOCSIK ADÓJA
a(z) 29. §-hoz
A Javaslat az adó tárgyaként az átlagnál jóval magasabb, 125 kW teljesítményt elérő vagy meghaladó hajtómotorral rendelkező személygépkocsit határozza meg. Nem minősül ugyanakkor adótárgynak az OT rendszámmal ellátott muzeális ("old timer") személygépkocsi.
a(z) 30. §-hoz
A Javaslat értelmében a nagy teljesítményű személygépkocsi utáni adó alanya a személygépkocsi hatósági nyilvántartás (az Országos Járműnyilvántartás) szerinti tulajdonosa, több tulajdonos esetén az egyes tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Ha a személygépkocsi a magyar hatóság által vezetett nyilvántartásban nem szerepel, akkor az adó alanya a személygépkocsi tulajdonosa.
a(z) 31. §-hoz
A Javaslat rendezi az adókötelezettség keletkezését, megszűnését, illetve rendelkezik arról, hogy az adókötelezettségben bekövetkező változást (adóalany személye, az adótárgy jellemzője) a változást követő évtől kell figyelembe venni. Az adókötelezettség a személygépkocsi tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik. Az adókötelezettség a személygépkocsi elidegenítése vagy megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg.
a(z) 32. §-hoz
A Javaslat az adó alapjaként a személygépkocsi hatósági nyilvántartásban felfektetett hajtómotorjának teljesítményét határozza meg.
a(z) 33. §-hoz
A Javaslat szerint az adó mértéke a gépjárműadó mértékeihez igazodik, attól függően, hogy mekkora a személygépkocsi teljesítménye. A 125 kW teljesítményt elérő és 175 kW teljesítményt meg nem haladó gépjármű után a gépjárműadó-törvény szerinti adóösszeg kétszeresét, a 175 kW teljesítményt meghaladó és 200 kW teljesítményt el nem érő gépjármű után a gépjárműadó-törvény szerinti adóösszeg 2,5-szeresének megfelelő összeget, míg a legalább 200 kW teljesítményt elérő gépjármű után a gépjárműadó-törvény szerinti adóösszeg 3-szorosát "különadóként" kell megfizetni.
a(z) 34. §-hoz
A Javaslat 50 %-os adókedvezményt irányoz elő a kizárólag elektromos meghajtású és a hybrid meghajtású személygépkocsikra, azok jobb környezetvédelmi jellemzőire tekintettel. Szintén 50 %-os kedvezmény illeti meg a nagycsaládos (3 vagy több gyermeket háztartásában nevelő) tulajdonost egy személygépkocsija után.
a(z) 35. §-hoz
A kétszeres adóterhelés elkerülése érdekében a Javaslat a megfizetett gépjárműadót a nagy teljesítményű személygépkocsik adójából lehetővé teszi levonni.
VI. Fejezet
HATÁLYBALÉPTETŐ ÉS MÓDOSULÓ RENDELKEZÉSEK
a(z) 36. §-hoz
A Javaslat értelmében a törvény 2010. január 1-jén lép hatályba.
a(z) 37. §-hoz
A Javaslat az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) módosításával az adót önadózással rendeli megállapítani, azaz az adózónak kell az adót bevallani és az esedékességi időpontig megfizetni.
a(z) 38. §-hoz
A Javaslat az Art. módosításával rögzíti a vagyonadó alanyának bevallási kötelezettségét, illetve azt, hogy mely esetekben nem kell bevallást benyújtani az állami adóhatósághoz.
a(z) 39. §-hoz
A Javaslat - a méltányos adóztatásra figyelemmel - az Art. módosítása keretében nem társít jogkövetkezményt arra az esetre, ha az adóhatóság utólagos adómegállapítás keretében az adózó által bevallott forgalmi értékhez képest nem állapít meg nagyobb eltérést 10 %-nál a forgalmi értékben. Rögzíti ugyanakkor azt, is, hogy a bevallás-benyújtás elmulasztása miatti bírság alól nem mentesül az, aki vagy amely nem adott bevallást lakóingatlanáról, noha annak számított értéke a 30 millió forintot elérte.
a(z) 40. §-hoz
A Javaslat mentesíti az adóalanyt az önellenőrzési pótlék fizetése alól, ha a lakóingatlana utáni vagyonadó önellenőrzése esetén az önellenőrzés keretében bevallott forgalmi érték nem tér el 10 %-nál nagyobb mértékben az eredetileg bevallott forgalmi értékhez képest. A Javaslat azonban - a visszaélések elkerülése érdekében - kizárja az ismételt önellenőrzést.
a(z) 41. §-hoz
A Javaslat az Art. bevallás-benyújtásra vonatkozó határidőinek módosításával rögzíti a vagyonadóról szóló bevallás-benyújtás határidejét. E szerint magánszemély esetén a bevallást az adóév május 20-ig, nem magánszemély esetén május 31-ig kell bevallani. Abban az esetben azonban, ha a magánszemély az eva alanya vagy egyéni vállalkozó, akkor adóév február 25-ig, eva alany társaság esetén adóév május 31-ig kell a bevallást benyújtani a vagyonadóról.
a(z) 42. §-hoz
A Javaslat értelmében a vagyonadót két egyenlő részletben kell megfizetni. Az első részlet a bevallás benyújtásával egyidejűleg, a második részlet adóév szeptember 30-ig esedékes.
a(z) 43. §-hoz
A vagyonadó keretén belül a Javaslat külön adóztatja a nagy teljesítményű személygépkocsikat. Erre figyelemmel - az adóteher-többszöröződés kizárása érdekében - a Javaslat lehetővé teszi, hogy az adóalany a megfizetett gépjárműadó mellett a nagy teljesítményű gépjárművek adóját is levonhassa a cégautóadóból, mégpedig negyedéven belül azon hónapokban, amikor a gépjárműadóban, a nagy teljesítményű gépjárművek adójában és a cégautóadóban a fizetési kötelezettsége egyaránt fennállt.
a(z) 44. §-hoz
A Javaslat a vállalkozások élőmunka terheinek csökkentése érdekében 2010. január 1-ével megszűnteti a tételes egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettséget.
a(z) 45. §-hoz
A Javaslat a tételes egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettség megszüntetésével összefüggő átvezetéseket tartalmazza.
a(z) 46. §-hoz
A Javaslat tartalmazza a tételes egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettség megszüntetésével összefüggő átmeneti szabályt.
1. számú melléklet
A Javaslat e mellékletben rögzíti megyénként, azon belül településtípusonként, a fővárosban kerületenként az egyes ingatlanfajták (lakás, üdülő) fajlagos (Ft/m2) forgalmi értékeit. Ez alapján lehet kiszámítani a lakóingatlan ún. alapértékét, mégpedig a vonatkozó fajlagos forgalmi érték és a lakóingatlan hasznos alapterülete szorzataként.
2. számú melléklet
A Javaslat e mellékletben rögzíti az ún. korrekciós tényezőket, amelyek a lakóingatlan egyes fizikai jellemzőihez tartozó szorzók. E szorzók segítségével lehet megállapítani a lakóingatlan számított értékét. A számított értéknek azért van jelentősége, mert ha annak értéke a 30 millió forintot eléri, akkor a lakóingatlanról bevallást kell benyújtani (természetesen ekkor is a forgalmi értéket kell bevallani, hiszen az adó alapja a forgalmi érték).
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.