adozona.hu
A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény módosításáról szóló T/6763 számú törvényjavaslat indokolása
A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény módosításáról szóló T/6763 számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2009. évi CXXIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény (továbbiakban: Fmt.) 3. § c)-e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"c) Központi hozzájárulás: a költségvetési törvényben meghatározott, a nem az állandó népességszámra vetített fajlagos támogatással számított normatív hozzájárulások és az azokhoz kapcsolódó felhasználási kötöttséggel járó állami támogatás bázisévi önkormányzati költségvetési beszámoló érintettűrlapjainak ...
"c) Központi hozzájárulás: a költségvetési törvényben meghatározott, a nem az állandó népességszámra vetített fajlagos támogatással számított normatív hozzájárulások és az azokhoz kapcsolódó felhasználási kötöttséggel járó állami támogatás bázisévi önkormányzati költségvetési beszámoló érintettűrlapjainak - az Állami Számvevőszék vagy a kincstár által elvégzett felülvizsgálat esetén a vizsgálat és a jogerős döntés alapján korrigált - adatai.
d) Normatív részesedési arány: a bázisévet megelőző évben a kerületi önkormányzatokat és a fővárosi önkormányzatot együttesen megillet ő központi hozzájárulásból a kerületi önkormányzatok összességének, és a fővárosi önkormányzatnak a részesedési arány a százalékban kifejezve.
e) Állandó népesség: a költségvetési törvényben meghatározott, bázisévet követő év január 1-jei adata."
" (4) Az Ötv. 64. § (4) bekezdésének c) pontja szerinti állandó népességhez kapcsolódó normatív hozzájárulások - a településüzemeltetési, igazgatási és sportfeladatokhoz kapcsolódó normatív hozzájárulás kivételével - 100%-ban a feladatot ellátó önkormányzatot illetik meg."
" (1) A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat a 4. § (1) bekezdés szerint osztottan megillető bevételekből - a 4. § (2)-(4) bekezdései szerinti összegek kivételével és a települési önkormányzat közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadónak a költségvetési törvényben meghatározott mértékébe (helyben maradó részébe) beleértve a bázisévi jövedelemdifferenciálódás mérséklésének elszámolásához kapcsolódó, az önkormányzat által vagy részére fizetendő összeget, korrigálva a tárgyévet megelőző évben történt évközi lemondással illetve pótigényléssel, valamint a költségvetési törvényben szabályozott, a beruházásokhoz kapcsolódó esetlegesen visszaigényelhető összeget is - 2008-ban a fővárosi önkormányzatot 47%, a kerületi önkormányzatokat együttesen 53% részesedés illeti meg."
(2) Az Fmt. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A normatív részesedési arány változása esetén a tárgyévet megelőző évi - ezen bekezdés szerint meghatározott - forrásmegosztási részesedést a normatív részesedési arány százalékpontban meghatározott változása 60%-ának megfelelő mértékben korrigálni kell."
"( 1 ) A kerületi önkormányzatokat megillető részesedés felosztásakor a bázisévi önkormányzati költségvetési beszámolók azon működési kiadásaiból, amelyekhez a központi költségvetés központi hozzájárulást nyújt, le kell vonni a kiadásokhoz kapcsolódó központi hozzájárulást, és a különbséget a központi hozzájárulások arányában kell megosztani az önkormányzatok között. Azon működési kiadások szakfeladatainak listáját, melyekhez a központi költségvetés hozzájárulást nyújt e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdés szerint számított felosztandó forráson felüli rész 40%-át az állandó népesség, 15%-át a belterületi terület, 15%-át a kerület állandó népességének és a belterületi terület nagyságának hányadosa, 15%-át a 2005. év végén az önkormányzati tulajdonban lévő félkomfortos, komfort nélküli és szükséglakások együttes alapterülete és 15%-át a 2005. év végén az önkormányzat területén levő iparosított technológiával épült lakások darabszáma arányában kell megosztani az önkormányzatok között. A számításokban felhasználandó belterületi terület, illetve lakás adatokat a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az állandó népesség (2) bekezdés szerinti súlya évente 2 százalékponttal növekszik, a lakás alapterületé és az iparosított technológiával épült lakások darabszámáé pedig 1-1 százalékponttal csökken.
(4) Az egyes kerületi önkormányzatoknak az (1)-(3) bekezdés szerint számított részesedési aránya a megosztott forrásokból a tárgyévet megelőz év forrásmegosztásához képest maximum 5%-kal nőhet, illetve csökkenhet. A módszer alkalmazása miatt bekövetkező - eltérések a forrásmegosztás során az egyes önkormányzatok részesedését növelik vagy csökkentik."
(2) A törvény 2. §- át, valamint 3. § (1) bekezdésének rendelkezését már a 2007. valamint a 2008. évi forrásmegosztás felülvizsgálata során is alkalmazni kell.
(3) A törvény 3. §-ának (2) bekezdését első alkalommal a 2009. évi forrásmegosztásnál kell alkalmazni. A 3. § (2) bekezdésének 2009. évi első alkalmazásakor az 3. § (1 ) bekezdésében meghatározott forrásmegosztási részesedést kell korrigálni a 3. § (2) bekezdésében szabályozott feltételek teljesülése esetén, úgy hogy a 2009. évi első alkalmazáskor a bázisévet megelőző évi központi hozzájárulásba bele kell érteni a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást is.
Szakfeladatok száma | Megnevezés e |
551315 | Diákotthoni, kollégiumi szálláshelynyújtás |
551326 | Diákotthoni, kollégiumi szálláshelynyújtás sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számára |
551360 | Otthoni ellátás keretében biztosított különleges gondozás |
552312 | Óvodai intézményi közétkeztetés |
552323 | Iskolai intézményi étkeztetése |
552334 | Kollégiumi intézményi közétkeztetés |
751950 | Intézményi étkeztetés kiegészítő tevékenységként |
751951 | Intézményi étkeztetés vállalkozási tevékenységként |
751952 | Közoktatási intézményekben végzett kiegészítő tevékenységek |
751954 | Szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti intézményekben végzett kiegészítő tevékenységek |
751955 | Szociális, gyermekvédelmi intézményekben végzett vállalkozói tevékenységek |
751959 | A költségvetési szervek által végzett egyéb vállalkozási tevékenységek |
801115 | Óvodai nevelés |
801126 | Saját nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése |
801214 | Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás |
801225 | Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű általános iskolai nevelése, oktatása |
801236 | Általános iskolai felnőttoktatás |
801313 | Alapfokú művészet - oktatás |
802144 | Nappali rendszerű gimnáziumi nevelés, oktatás |
802155 | Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű gimnáziumi nevelése, oktatása |
802166 | Gimnáziumi felnőttoktatás |
802177 | Nappali rendszerű szakközépiskolai nevelés, oktatás |
802188 | Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű szakközépiskolai nevelése, oktatása |
802199 | Szakközépiskolai felnő toktatás |
802214 | Nappali rendszerű szakiskolai nevelés, oktatás |
802225 | Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű szakiskolai nevelése, oktatása |
802236 | Szakiskolai felnőttoktatás |
802241 | Nappali rendszerű, szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolai oktatás |
802252 | Saját nevelési igényű tanulók nappali rendszerű, szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolai oktatása |
802263 | Szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolarendszerű felnőttoktatás |
804017 | Iskolarendszeren kívüli nem szakmai oktatás, vizsgáztatás |
804028 | Iskolarendszeren kívüli szakmai oktatás, vizsgáztatás |
805113 | Napköziotthon és tanulószobai foglalkozás (szorgalmi időben) |
805212 | Pedagógiai szakszolgálat |
805410 | Pedagógiai szakmai szolgáltatás |
805915 | Oktatási célok és egyéb feladatok |
851945 | Egészségnevelési feladatok |
853114 | Csecsemő otthoni ellátás |
853136 | Gyermek- és ifjúságvédelem feladatai |
853147 | Nevelőotthoni és nevelő intézeti ellátás |
853158 | Nevel őszülőknél elhelyezettek ellátása |
853169 | Fogyatékosok ápoló-gondozó otthonaiban történő ellátás |
853170 | Ápoló-gondozó otthoni és rehabilitációs intézményi ellátás |
853181 | Átmeneti elhelyezést biztosító ellátások |
853192 | Egyéb szociális ellátás szállásnyújtással |
853211 | Bölcsődei ellátás |
853222 | Családi napközi, nappali felügyelet |
853233 | Házi segítségnyújtás |
853255 | Szociális étkeztetés |
853266 | Nappali szociális ellátás |
853277 | Szociális foglakoztatás |
853288 | Egyéb szociális és gyermekjóléti szolgáltatás |
930932 | Máshová nem sorolt egyéb szolgáltatás |
Az Fmt. 3. § d) pontjában az egyértelműség érdekében pontosítani szükséges a normatív részesedési arány definícióját.
Az Fmt. 3. § e) pontjában az állandó népesség vonatkozásában meg kell különböztetni az éves költségvetési törvény által használt fogalmat a KSH által nyilvántartottól, ugyanis az eltérő fogalomhasználat következtében a két adat nem egyezik meg egymással. Tekintettel arra, hogy a normatív hozzájárulások meghatározásakor az éves költségvetési törvény pontosan definiálja a lakosságszám, mint adat forrását, szükséges, hogy a forrásmegosztási számításokban az egyértelműség érdekében ez kerüljön figyelembe vételre.
Az Fmt. 5. § (2) bekezdését a nem egyértelmű szabályozás miatt kell pontosítani.
A bekezdés szerint továbbá azon működési kiadásokat kell figyelembe venni, amelyekhez a központi költségvetés központi hozzájárulást nyújt. Mivel a "Központi hozzájárulás" mint definíció nem foglalja magába az állandó népesség alapján járó hozzájárulásokat, ezeket a kiadásokból ki kell vonni. A kiadások között azonban vannak olyan feladatok, amelyekhez kapcsolódóan a központi költségvetésből juttatott normatív állami támogatás alapja vegyes, azaz a feladathoz kapcsolódó támogatás egy része az állandó népesség, egy része pedig az ellátottak száma alapján jár. Ilyen például az ún. "szociális blokk". Ezért ezekből le kell válogatni a kizárólag az állandó népesség alapján járó hozzájárulásokhoz kapcsolódó kiadásokat. Az így kapott letisztított működési kiadások szakfeladatainak listáját - az Állami Számvevőszék javaslatával összhangban - e törvény az Fmt. 1. számú mellékleteként rögzíti.
A törvényi szintű szabályozást támasztja alá az Ötv. 64. § (1) illetve (6) bekezdése is, mely szerint a Fmt.- ben kell rögzíteni a számítások során figyelembe veendő feladatokat is.
Az Fmt. 6. (2) bekezdését az egyértelműség érdekében célszerű pontosítani. Az Fmt. 6. § (4) bekezdésében az intézményfenntartói jog átadására visszavezethető változtatások nem hagyhatók figyelmen kívül. A normatív hozzájárulások elszámolásának előírásai alapján korrekten nyomon követhető az évközi, önkormányzatok közötti feladat átadás/átvétel a költségvetési beszámoló érintett űrlapjain .
Rendelkezni szükséges arról, hogy az Fmt. 4. § új (4) bekezdésének, valamint az 5. § (1) bekezdésének rendelkezéseit már a 2007. valamint a 2008. évi forrásmegosztás felülvizsgálata esetén is alkalmazni kell.
Az Fmt. 5. § (2) bekezdésének 2009. évi első alkalmazásakor az 5. § (1) bekezdésében meghatározott forrásmegosztási részesedést kell korrigálni a (2) bekezdésben szabályozott feltételek teljesülése esetén. Az összehasonlíthatóság érdekében külön szükséges szabályozni, hogy a 2009. évi első alkalmazáskor a bázisévet megelőző évi központi hozzájárulásba (2006. évi tényadatok) bele kell érteni a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást is.