A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény módosításáról szóló T/6763 számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2009. évi CXXIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény (továbbiakban: Fmt.) 3. § c)-e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"c) Központi hozzájárulás: a költségvetési törvényben meghatározott, a nem az állandó népességszámra vetített fajlagos támogatással számított normatív hozzájárulások és az azokhoz kapcsolódó felhasználási kötöttséggel járó állami támogatás bázisévi önkormányzati költségvetési beszámoló érintettűrlapjainak ...

A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény módosításáról szóló T/6763 számú törvényjavaslat indokolása
1. §
A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény (továbbiakban: Fmt.) 3. § c)-e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"c) Központi hozzájárulás: a költségvetési törvényben meghatározott, a nem az állandó népességszámra vetített fajlagos támogatással számított normatív hozzájárulások és az azokhoz kapcsolódó felhasználási kötöttséggel járó állami támogatás bázisévi önkormányzati költségvetési beszámoló érintettűrlapjainak - az Állami Számvevőszék vagy a kincstár által elvégzett felülvizsgálat esetén a vizsgálat és a jogerős döntés alapján korrigált - adatai.
d) Normatív részesedési arány: a bázisévet megelőző évben a kerületi önkormányzatokat és a fővárosi önkormányzatot együttesen megillet ő központi hozzájárulásból a kerületi önkormányzatok összességének, és a fővárosi önkormányzatnak a részesedési arány a százalékban kifejezve.
e) Állandó népesség: a költségvetési törvényben meghatározott, bázisévet követő év január 1-jei adata."
2. §
Az Fmt. 4. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés megjelölése (5) bekezdésre változik:
" (4) Az Ötv. 64. § (4) bekezdésének c) pontja szerinti állandó népességhez kapcsolódó normatív hozzájárulások - a településüzemeltetési, igazgatási és sportfeladatokhoz kapcsolódó normatív hozzájárulás kivételével - 100%-ban a feladatot ellátó önkormányzatot illetik meg."
3. §
(1) Az Fmt. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
" (1) A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat a 4. § (1) bekezdés szerint osztottan megillető bevételekből - a 4. § (2)-(4) bekezdései szerinti összegek kivételével és a települési önkormányzat közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadónak a költségvetési törvényben meghatározott mértékébe (helyben maradó részébe) beleértve a bázisévi jövedelemdifferenciálódás mérséklésének elszámolásához kapcsolódó, az önkormányzat által vagy részére fizetendő összeget, korrigálva a tárgyévet megelőző évben történt évközi lemondással illetve pótigényléssel, valamint a költségvetési törvényben szabályozott, a beruházásokhoz kapcsolódó esetlegesen visszaigényelhető összeget is - 2008-ban a fővárosi önkormányzatot 47%, a kerületi önkormányzatokat együttesen 53% részesedés illeti meg."
(2) Az Fmt. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A normatív részesedési arány változása esetén a tárgyévet megelőző évi - ezen bekezdés szerint meghatározott - forrásmegosztási részesedést a normatív részesedési arány százalékpontban meghatározott változása 60%-ának megfelelő mértékben korrigálni kell."
4. §
Az Fmt. 6. § (1)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"( 1 ) A kerületi önkormányzatokat megillető részesedés felosztásakor a bázisévi önkormányzati költségvetési beszámolók azon működési kiadásaiból, amelyekhez a központi költségvetés központi hozzájárulást nyújt, le kell vonni a kiadásokhoz kapcsolódó központi hozzájárulást, és a különbséget a központi hozzájárulások arányában kell megosztani az önkormányzatok között. Azon működési kiadások szakfeladatainak listáját, melyekhez a központi költségvetés hozzájárulást nyújt e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdés szerint számított felosztandó forráson felüli rész 40%-át az állandó népesség, 15%-át a belterületi terület, 15%-át a kerület állandó népességének és a belterületi terület nagyságának hányadosa, 15%-át a 2005. év végén az önkormányzati tulajdonban lévő félkomfortos, komfort nélküli és szükséglakások együttes alapterülete és 15%-át a 2005. év végén az önkormányzat területén levő iparosított technológiával épült lakások darabszáma arányában kell megosztani az önkormányzatok között. A számításokban felhasználandó belterületi terület, illetve lakás adatokat a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az állandó népesség (2) bekezdés szerinti súlya évente 2 százalékponttal növekszik, a lakás alapterületé és az iparosított technológiával épült lakások darabszámáé pedig 1-1 százalékponttal csökken.
(4) Az egyes kerületi önkormányzatoknak az (1)-(3) bekezdés szerint számított részesedési aránya a megosztott forrásokból a tárgyévet megelőz év forrásmegosztásához képest maximum 5%-kal nőhet, illetve csökkenhet. A módszer alkalmazása miatt bekövetkező - eltérések a forrásmegosztás során az egyes önkormányzatok részesedését növelik vagy csökkentik."
5. §
Az Fmt. melléklete kiegészül az e törvény "1. számú melléklet a működési kiadások szakfeladatonkénti listájáról, melyekhez a központi költségvetés hozzájárulást nyújt" című mellékletével, ezzel egyidejűleg az Fmt. jelenlegi "A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek felosztásához használt tényezők értéke 2005-ben" című melléklete megjelölése 2. számú mellékletre változik.
Záró rendelkezések
6. §
(1) A törvény a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) A törvény 2. §- át, valamint 3. § (1) bekezdésének rendelkezését már a 2007. valamint a 2008. évi forrásmegosztás felülvizsgálata során is alkalmazni kell.
(3) A törvény 3. §-ának (2) bekezdését első alkalommal a 2009. évi forrásmegosztásnál kell alkalmazni. A 3. § (2) bekezdésének 2009. évi első alkalmazásakor az 3. § (1 ) bekezdésében meghatározott forrásmegosztási részesedést kell korrigálni a 3. § (2) bekezdésében szabályozott feltételek teljesülése esetén, úgy hogy a 2009. évi első alkalmazáskor a bázisévet megelőző évi központi hozzájárulásba bele kell érteni a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást is.
Melléklet a 2008. évi … törvényhez
1. számú melléklet
a működési kiadások szakfeladatonkénti listájáról, melyekhez a központi költségvetés hozzájárulást nyújt

Szakfeladatok száma

Megnevezés e

551315

Diákotthoni, kollégiumi szálláshelynyújtás

551326

Diákotthoni, kollégiumi szálláshelynyújtás sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számára

551360

Otthoni ellátás keretében biztosított különleges gondozás

552312

Óvodai intézményi közétkeztetés

552323

Iskolai intézményi étkeztetése

552334

Kollégiumi intézményi közétkeztetés

751950

Intézményi étkeztetés kiegészítő tevékenységként

751951

Intézményi étkeztetés vállalkozási tevékenységként

751952

Közoktatási intézményekben végzett kiegészítő tevékenységek

751954

Szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti intézményekben végzett kiegészítő tevékenységek

751955

Szociális, gyermekvédelmi intézményekben végzett vállalkozói tevékenységek

751959

A költségvetési szervek által végzett egyéb vállalkozási tevékenységek

801115

Óvodai nevelés

801126

Saját nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése

801214

Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás

801225

Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű általános iskolai nevelése, oktatása

801236

Általános iskolai felnőttoktatás

801313

Alapfokú művészet - oktatás

802144

Nappali rendszerű gimnáziumi nevelés, oktatás

802155

Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű gimnáziumi nevelése, oktatása

802166

Gimnáziumi felnőttoktatás

802177

Nappali rendszerű szakközépiskolai nevelés, oktatás

802188

Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű szakközépiskolai nevelése, oktatása

802199

Szakközépiskolai felnő toktatás

802214

Nappali rendszerű szakiskolai nevelés, oktatás

802225

Sajátos nevelési igényű tanulók nappali rendszerű szakiskolai nevelése, oktatása

802236

Szakiskolai felnőttoktatás

802241

Nappali rendszerű, szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolai oktatás

802252

Saját nevelési igényű tanulók nappali rendszerű, szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolai oktatása

802263

Szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolarendszerű felnőttoktatás

804017

Iskolarendszeren kívüli nem szakmai oktatás, vizsgáztatás

804028

Iskolarendszeren kívüli szakmai oktatás, vizsgáztatás

805113

Napköziotthon és tanulószobai foglalkozás (szorgalmi időben)

805212

Pedagógiai szakszolgálat

805410

Pedagógiai szakmai szolgáltatás

805915

Oktatási célok és egyéb feladatok

851945

Egészségnevelési feladatok

853114

Csecsemő otthoni ellátás

853136

Gyermek- és ifjúságvédelem feladatai

853147

Nevelőotthoni és nevelő intézeti ellátás

853158

Nevel őszülőknél elhelyezettek ellátása

853169

Fogyatékosok ápoló-gondozó otthonaiban történő ellátás

853170

Ápoló-gondozó otthoni és rehabilitációs intézményi ellátás

853181

Átmeneti elhelyezést biztosító ellátások

853192

Egyéb szociális ellátás szállásnyújtással

853211

Bölcsődei ellátás

853222

Családi napközi, nappali felügyelet

853233

Házi segítségnyújtás

853255

Szociális étkeztetés

853266

Nappali szociális ellátás

853277

Szociális foglakoztatás

853288

Egyéb szociális és gyermekjóléti szolgáltatás

930932

Máshová nem sorolt egyéb szolgáltatás

Indokolás
Általános indokolás
Az Állami Számvevőszéknek a 2007. évi forrásmegosztás felülvizsgálatáról szóló 2008. januári jelentésében foglaltakra is figyelemmel - mely többek között részletesen tartalmazza az Fmt. és az egyes kapcsolódó jogszabályok közötti, illetve a jogszabályokon belüli ellentmondásokat, mint pl. az Ötv., valamint a mindenkori éves költségvetési törvény közötti összhang hiánya -, továbbá a törvény alkalmazása során felmerülő értelmezési problémák kiküszöbölése érdekében szükséges megszüntetni az Fmt.- ben található azon ellentmondásokat, hiányosságokat, amelyek az egyértelmű és a más jogszabályoknak is megfelelő végrehajthatóság érdekében mindenképpen elengedhetetlenek.
Részletes indokolás
Az 1. §- hoz
Az Fmt. 3. § c) pontját a 6. § (1) bekezdésében foglaltakkal való összhang érdekében szükséges kiegészíteni.
Az Fmt. 3. § d) pontjában az egyértelműség érdekében pontosítani szükséges a normatív részesedési arány definícióját.
Az Fmt. 3. § e) pontjában az állandó népesség vonatkozásában meg kell különböztetni az éves költségvetési törvény által használt fogalmat a KSH által nyilvántartottól, ugyanis az eltérő fogalomhasználat következtében a két adat nem egyezik meg egymással. Tekintettel arra, hogy a normatív hozzájárulások meghatározásakor az éves költségvetési törvény pontosan definiálja a lakosságszám, mint adat forrását, szükséges, hogy a forrásmegosztási számításokban az egyértelműség érdekében ez kerüljön figyelembe vételre.
A 2. §- hoz
Az Fmt. 4. §- a új (4) bekezdését a 2007., illetve 2008. évi forrásmegosztás során a megosztandó bevételek körének meghatározásakor felmerült probléma kezelése érdekében kell beiktatni. Emiatt az Fmt. eredeti (4) bekezdése (5) bekezdésre módosul.
A 3. §- hoz
Az Fmt. 5. § (1) bekezdésében az Állami Számvevőszék észrevételeinek megfelelően pontosítani kell a jövedelemdifferenciálódáshoz kapcsolódó részt.
Az Fmt. 5. § (2) bekezdését a nem egyértelmű szabályozás miatt kell pontosítani.
A 4-5. §- hoz
Az Fmt. 6. § (1) bekezdésében a kiadások és bevételek közötti összhang megteremtése, azaz a duplázódás elkerülése érdekében törölni szükséges az "és a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást" szövegrészt.
A bekezdés szerint továbbá azon működési kiadásokat kell figyelembe venni, amelyekhez a központi költségvetés központi hozzájárulást nyújt. Mivel a "Központi hozzájárulás" mint definíció nem foglalja magába az állandó népesség alapján járó hozzájárulásokat, ezeket a kiadásokból ki kell vonni. A kiadások között azonban vannak olyan feladatok, amelyekhez kapcsolódóan a központi költségvetésből juttatott normatív állami támogatás alapja vegyes, azaz a feladathoz kapcsolódó támogatás egy része az állandó népesség, egy része pedig az ellátottak száma alapján jár. Ilyen például az ún. "szociális blokk". Ezért ezekből le kell válogatni a kizárólag az állandó népesség alapján járó hozzájárulásokhoz kapcsolódó kiadásokat. Az így kapott letisztított működési kiadások szakfeladatainak listáját - az Állami Számvevőszék javaslatával összhangban - e törvény az Fmt. 1. számú mellékleteként rögzíti.
A törvényi szintű szabályozást támasztja alá az Ötv. 64. § (1) illetve (6) bekezdése is, mely szerint a Fmt.- ben kell rögzíteni a számítások során figyelembe veendő feladatokat is.
Az Fmt. 6. (2) bekezdését az egyértelműség érdekében célszerű pontosítani. Az Fmt. 6. § (4) bekezdésében az intézményfenntartói jog átadására visszavezethető változtatások nem hagyhatók figyelmen kívül. A normatív hozzájárulások elszámolásának előírásai alapján korrekten nyomon követhető az évközi, önkormányzatok közötti feladat átadás/átvétel a költségvetési beszámoló érintett űrlapjain .
Az 6. §- hoz
A hatályba lépésről és az alkalmazásról rendelkezik.
Rendelkezni szükséges arról, hogy az Fmt. 4. § új (4) bekezdésének, valamint az 5. § (1) bekezdésének rendelkezéseit már a 2007. valamint a 2008. évi forrásmegosztás felülvizsgálata esetén is alkalmazni kell.
Az Fmt. 5. § (2) bekezdésének 2009. évi első alkalmazásakor az 5. § (1) bekezdésében meghatározott forrásmegosztási részesedést kell korrigálni a (2) bekezdésben szabályozott feltételek teljesülése esetén. Az összehasonlíthatóság érdekében külön szükséges szabályozni, hogy a 2009. évi első alkalmazáskor a bázisévet megelőző évi központi hozzájárulásba (2006. évi tényadatok) bele kell érteni a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást is.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.