Az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló T/6289. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2008. évi LXVIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv végrehajtására a következő törvényt alkotja:
1. § Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) és a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) alkalmazásában mentes - az e törvény...

Az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló T/6289. számú törvényjavaslat indokolása
Az Országgyűlés a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv végrehajtására a következő törvényt alkotja:
Alkalmazási hatály
1. § Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) és a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) alkalmazásában mentes - az e törvényben meghatározottak szerint - az általános forgalmi adó és a jövedéki adó alól a harmadik államból vagy az azzal egy tekintet alá eső területről a Magyar Köztársaság államterületére (a továbbiakban: belföld) beutazó természetes személy (a továbbiakban: utas) személyi poggyászában levő termék vagy termékek nem kereskedelmi jellegű importja.
2. § (1) E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni abban az esetben is, ha az utas útja során egy harmadik állam területén átutazik, vagy útja harmadik állammal egy tekintet alá eső területen kezdődik, és az utas nem tudja igazolni, hogy
a) a személyi poggyászában levő terméket vagy termékeket az Európai Unió valamely tagállamában (a továbbiakban: tagállam) az ott érvényes általános adózási szabályok szerint szerezte be, és
b) e beszerzése után nem történt az adott tagállam joga szerint általános forgalmi adót vagy jövedéki adót [Áfa tv. 258. §-ának (1) és (4) bekezdése] érintő visszatérítés.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem minősül átutazásnak a terület leszállás nélküli átrepülése.
Személyi poggyász
3. § (1) Az általános forgalmi adó és jövedéki adó (a továbbiakban együtt: adó) alóli mentesség arra az importált termékre vagy termékekre terjedhet ki, amelyeket együttesen az utas - vámellenőrzés esetére -
a) a belföldre történő belépésekor, mint személyi poggyászát a vámhatóságnak be tud mutatni, illetőleg
b) utóbb tud bemutatni - az a) ponthoz képest - a vámhatóságnak, feltéve, hogy ezzel egyidejűleg igazolja, hogy azokat indulásakor a fuvarozónál kísérő poggyászként adta fel (a) és b) pont a továbbiakban együtt: személyi poggyász).
(2) Nem minősül a személyi poggyász részének az adómentességi mennyiséghatáron [7. § (1) bekezdésének e) pontja] felül importált üzemanyag.
Nem kereskedelmi jellegű import
4. § Az egyéb rendelkezésektől függetlenül az adómentesség arra az importra terjedhet ki,
a) amely alkalmi jellegű,
b) amelynek keretében az importált termék vagy termékek az utas, annak családtagja személyes használatára vagy ajándékozás céljára szolgálnak, és
c) amelynek keretében az importált terméknek vagy termékeknek sem a jellege, sem a mennyisége - az a) és b) pont teljesülésétől függetlenül - nem utal kereskedelmi jellegű importra
(a)-c) pontok a továbbiakban együtt: nem kereskedelmi jellegű import).
Adómentességi értékhatár
5. § (1) Mentes az adó alól a harmadik államból vagy az azzal egy tekintet alá eső területről belföldre beutazó utas személyi poggyászában levő termék vagy termékek nem kereskedelmi jellegű importja - ide nem értve a 7. §-ban meghatározott termék vagy termékek nem kereskedelmi jellegű importját -, ha a jogszabály szerint megállapított vámérték (a továbbiakban: vámérték) együttes összege személyenként nem haladja meg a 300 eurónak megfelelő forintösszeget (a továbbiakban: adómentességi értékhatár).
(2) Az (1) bekezdés egyéb rendelkezéseinek sérelme nélkül az adómentességi értékhatár légi utas esetében 430 eurónak megfelelő forintösszeg.
(3) Azon utas esetében, aki a belföldre lépésének napján még nem töltötte be a tizenötödik életévét, az adómentességi értékhatár - az (1) és (2) bekezdésben meghatározott pénzösszegtől eltérően - 150 eurónak megfelelő forintösszeg.
6. § (1) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során egyik termék vámértéke sem osztható meg.
(2) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során nem vehető figyelembe:
a) annak a terméknek a vámértéke, amelyet
aa) ideiglenes jelleggel importáltak, vagy
ab) bármely tagállamból harmadik államba vagy azzal egy tekintet alá eső területre történt ideiglenes kivitelt követően újraimportáltak;
b) annak a gyógyszerkészítménynek a vámértéke, amely az utas személyes szükségleteinek kielégítésére szolgál.
Adómentességi mennyiséghatár
7. § (1) Mentes az adó alól a harmadik államból vagy az azzal egy tekintet alá eső területről belföldre beutazó utas személyi poggyászában levő termék vagy termékek nem kereskedelmi jellegű importja, ha a mennyiség személyenként nem haladja meg
a) dohánytermékek körében:
aa) cigarettánál légi utas esetében a 200 darabot, egyéb utas esetében a 40 darabot,
ab) szivarkánál (darabonként 3 grammnál nem nagyobb tömegű szivar, szivarka) légi utas esetében a 100 darabot, egyéb utas esetében a 20 darabot,
ac) szivarnál légi utas esetében az 50 darabot, egyéb utas esetében a 10 darabot,
ad) fogyasztási dohánynál légi utas esetében a 250 grammot, egyéb utas esetében az 50 grammot;
b) alkoholtermékek és egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italok körében:
ba) 22 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú alkoholterméknél vagy legalább 80 térfogatszázalék alkoholtartalmú nem denaturált alkoholterméknél összesen az 1 litert,
bb) 22 térfogatszázaléknál nem nagyobb alkoholtartalmú alkoholterméknél, köztes alkoholterméknél, pezsgőnél vagy egyéb bornál összesen a 2 litert;
c) szőlőbornál a 4 litert;
d) sörnél a 16 litert;
e) üzemanyagnál a belföldre érkező gépjármű szabványos üzemanyagtartályában található üzemanyag mennyiségét, továbbá a 10 litert meg nem haladó mennyiségű, hordozható tartályban tárolt üzemanyag mennyiségét
(a)-e) pontok a továbbiakban együtt: adómentességi mennyiséghatár).
(2) Az (1) bekezdés a) pontjának aa)-ad) alpontjaiban meghatározott mennyiségi korlátok külön-külön jelentik a dohánytermékekre vonatkozó adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
(3) A (2) bekezdéstől eltérően adómentes az (1) bekezdés a) pontjának aa)-ad) alpontjaiban meghatározott dohánytermékek vegyes importja, ha az egyes alpontokban meghatározott mennyiséghatárok szerinti százalékos részarányok együttes összege nem haladja meg a 100 százalékot.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjának ba) és bb) alpontjában meghatározott mennyiségi korlátok külön-külön jelentik az alkoholtermékekre és az egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italokra vonatkozó adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
(5) A (4) bekezdéstől eltérően adómentes az (1) bekezdés b) pontjának ba) és bb) alpontjában meghatározott alkoholtermékek és az egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italok vegyes importja, ha az egyes alpontokban meghatározott mennyiséghatárok szerinti százalékos részarányok együttes összege nem haladja meg a 100 százalékot.
(6) Azt az utast, aki a belföldre lépésének napján még nem töltötte be a tizenhetedik életévét, az (1) bekezdésben meghatározott adómentesség nem illeti meg.
(7) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során nem veendő figyelembe annak a terméknek a vámértéke, amelyre az adómentességi mennyiséghatár vonatkozik.
Átváltási árfolyam
8. § Ahol e törvény euróban meghatározott pénzösszeget említ, ott a tárgy naptári év egészére alkalmazandó forintösszeg megállapításához a Magyar Nemzeti Bank által a tárgy naptári évet megelőző év október hónapjának első munkanapján közzétett hivatalos forint/euró devizaárfolyamot kell alkalmazni azzal, hogy az átváltás eredményeként kapott pénzösszeget - a matematikai kerekítési szabályok alkalmazásával - ezer forintra kell kerekíteni.
Értelmező rendelkezések
9. § E törvény alkalmazásában
1. alkalmi jellegű: ésszerű időn belül nem egy sorozat részeként valósul meg;
2. harmadik állam: bármely állam, amely nem tagállam, a Monacói Hercegség és - a Jöt. alkalmazásában - a San Marino Köztársaság kivételével;
3. harmadik állammal egy tekintet alá eső terület: olyan harmadik állam területétől eltérő terület, amelyre akár a közös hozzáadott értékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK tanácsi irányelvnek a hatálya, akár a jövedékiadó-köteles termékekre vonatkozó általános rendelkezésekről és e termékek tartásáról, szállításáról és ellenőrzéséről szóló 92/12/EGK tanácsi irányelvnek a hatálya nem terjed ki, vagy egyik - előzőekben említett - irányelvnek a hatálya sem terjed ki, a Man-sziget kivételével;
4. légi utas: az az utas, aki utazását légi közlekedésben teszi meg, ide nem értve a magánjellegű, kedvtelési célú légi közlekedést;
5. magánjellegű, kedvtelési célú légi közlekedés: az a légi közlekedés, amelynek során az utas olyan légi közlekedési eszközt használ akár annak tulajdonosaként, akár - vele vagy harmadik személlyel kötött - bérlet vagy egyéb, használati jogot biztosító jogcímen, amely nem kereskedelmi (így különösen nem: ellenérték fejében személyek szállítását, termékek fuvarozását vagy egyéb szolgáltatások nyújtását) célokat szolgál, vagy nem hatósági szükségleteket elégít ki.
Eljárási szabályok
10. § Az e törvényben szabályozott jogok és kötelezettségek érvényesítését szolgáló eljárásra, valamint az e törvényben nem szabályozott egyéb kérdésekben a vámra vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
Hatályba léptető rendelkezések
11. § (1) Ez a törvény 2008. december 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit - a (2) bekezdésben és a 14. §-ban foglaltak figyelembevételével - azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben az utas 2008. november 30. napját követően lép belföldre.
(2) A 7. § (1) bekezdésének a) pontját az ott meghatározott mennyiségi korlátok tekintetében azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben az utas 2008. december 31. napját követően lép belföldre.
Módosító és hatályát vesztő rendelkezések
12. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Jöt.
a) 9. §-ának (2) bekezdésében a "29-31., 45-46. és 112. cikkei" szövegrész helyébe a "29-31. és 112. cikkei" szövegrész,
b) 103. § (2) bekezdése 3. pontjának a) alpontjában a "a 9. § (1)-(2) bekezdésében foglalt" szövegrész helyébe a "a 9. § (1)-(2) bekezdésében foglalt, valamint az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló 2008. évi … törvény szerint" szövegrész
lép.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény 66. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik:
"(2) A vámmentességi rendelet 45. §-ának alkalmazásában "a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv rendelkezéseivel összhangban kiadott nemzeti jogszabály" alatt az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló 2008. évi… törvényt kell érteni."
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Áfa tv. 103. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(1) Mentes az adó alól a vízi közlekedési eszköz üzemeltetését, fedélzeti ellátását szolgáló termék értékesítése abban az esetben, ha a vízi közlekedési eszköz]
"c) a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendeletben meghatározott 8906 10 00 vámtarifaszám (a továbbiakban: vtsz.) alá sorolt hadihajó, feltéve, hogy a hadihajó rendeltetési kikötő- vagy horgonyzóhelye nem belföldön van."
(4) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Áfa tv. 94. §-a (1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdésének b) és e) pontja hatályát veszti.
(5) E törvény hatálybalépését követő napon ez a §, valamint az e §-t megelőző cím hatályát veszti.
Jogharmonizációs záradék
13. § Ez a törvény - az Áfa tv.-nyel és a Jöt.-tel együtt - a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007. december 20-i, 2007/74/EK tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Átmeneti rendelkezések
14. § Abban az esetben, ha az utas 2008. december 1. és 2008. december 31. napja között lép belföldre, a 7. § (1) bekezdésének a) pontját azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a mennyiségi korlátok a következők:
a) cigarettánál 200 darab,
b) szivarkánál (darabonként 3 grammnál nem nagyobb tömegű szivar, szivarka) 100 darab,
c) szivarnál 50 darab,
d) fogyasztási dohánynál 250 gramm.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A hatályos szabályozási rendszer értelmében a vámmentességek közösségi rendszerének létrehozásáról szóló 918/83/EGK tanácsi rendelet (a továbbiakban: vámmentességi rendelet) szabályozza a vámmentesség, míg a 69/169/EGK irányelv a hozzáadott-érték adó és a jövedéki adó alóli mentesség feltételeit az utasok poggyászában harmadik országból behozott áruk tekintetében. Tekintettel arra, hogy a vámmentesség feltételei - néhány eltéréstől eltekintve - megegyeznek a hozzáadott-érték adó és jövedéki adó mentesség feltételeivel, a hazai szabályozás a vámmentességi rendelet szabályaira építve határozza meg jelenleg, hogy mi hozható be áfa és jövedéki adó mentesen az utasok poggyászában harmadik országból. A harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó mentességről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv azonban újraszabályozta a harmadik országból beutazó magánszemélyek által poggyászban behozott termékek adómentességét, melyet a tagállamoknak 2008. december 1-jei hatállyal kell a nemzeti szabályozásba átültetniük. Ugyanezen időponttal a 274/2008/EK tanácsi rendelet módosította a vámmentességek közösségi rendszerének létrehozásáról szóló 918/83/EGK tanácsi rendeletet (a továbbiakban: vámmentességi rendelet). A módosítások értelmében a vámmentességi rendeletnek az utasok személyi poggyászában vámmentesen behozható termékek körét és feltételeit tartalmazó XI. címe hatályát veszti, és a vámmentesség feltételei ugyanúgy alakulnak, mint a 2007/74/EK irányelv alapján a nemzeti jogszabályokba átültetett adómentesség feltételei. Ezt követően tehát az a termék lehet vámmentes, amely a nemzeti szabályozásba átültetett irányelv alapján mentes a hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alól.
A Javaslat a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó mentességről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelvet ülteti át.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1-2. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy mely típusú ügyletek tartoznak a hatálya alá. Meghatározott feltételek megvalósulása esetében a Javaslat a Magyar Köztársaság államterületére beutazó természetes személyek nem kereskedelmi jellegű importjára vonatkozó rendelkezések alkalmazását írja elő azon esetekre is, amikor az utas útja során egy harmadik állam területén átutazik, vagy útja harmadik állammal egy tekintet alá eső területen kezdődik.
A 3. §-hoz
A Javaslat meghatározza a személyi poggyász fogalmát. A Javaslat értelmében az adómentességi mennyiséghatáron felül importált üzemanyag nem minősül a személyi poggyász részének.
A 4. §-hoz
Az általános forgalmi adó és a jövedéki adó alóli mentességhez három együttes feltétel megvalósulása szükséges, ugyanis kizárólag ezek megléte esetében tekinthetjük az importot nem kereskedelmi jellegűnek. A személyi poggyászban importált termékek kizárólag az utas vagy családtagjai személyes használatát vagy megajándékozását célozhatják, melyeknek sem a jellege, sem a mennyisége nem utalhat kereskedelmi jellegű importra, továbbá a behozatal kizárólag alkalmi jellegű lehet.
Az 5-7. §-hoz
Az adómentesség érvényesülésének további feltétele, hogy az utas személyi poggyászában nem kereskedelmi jelleggel importált termékek értéke vagy - a jövedéki termékek esetében - mennyisége bizonyos határt ne haladjon meg.
A Javaslat szerint az adómentességi értékhatár a hatályos szabályozás által rögzített személyenkénti 175 euróhoz képest főszabály szerint személyenként 300 eurónak megfelelő forintra emelkedik. A 300 eurónál magasabb értékhatár vonatkozik a légi utazás során importált termékekre (430 eurónak megfelelő forintösszeg), és alacsonyabb értékhatár a belföldre lépés napján 15. életévét még be nem töltött utasokra (150 eurónak megfelelő forintösszeg). Az adómentességi értékhatár alkalmazása során bizonyos termékek vámértékét nem kell figyelembe venni, ilyen többek között az ideiglenes jelleggel importált termékeknek, vagy az utas személyes szükségleteinek kielégítésére szolgáló gyógyszerkészítményeinek a vámértéke, valamint azon termékek vámértéke, amelyek tekintetében a Javaslat adómentességi mennyiségi határt rendel.
Az adómentességi értékhatár alkalmazása során egyik termék vámértéke sem osztható meg, azaz az adómentesség nem vehető igénybe olyan termékek után, melynek egyedi értéke meghaladja a törvényben meghatározott adómentességi értékhatárt.
A dohánytermékek, az alkoholtermékek és egyéb alkoholtartalmú italok (ide nem értve a szőlőbort és a sört), a szőlőborok, a sörök, és az üzemanyagok esetében a Javaslat meghatározza az általános forgalmi és jövedéki adó mentesen behozható mennyiségi határt. A dohány- és alkoholtermékek körében lehetséges azonban az is, hogy az utas vegyesen importáljon, ebben az esetben viszont az így importált termékmennyiség százalékos részarányának együttes összege nem haladhatja meg az egyébként előírt adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
A kiskorúak egészségvédelmét célozza azon előírás, melynek értelmében a 17. életévét a belföldre lépésének napján be nem töltött utasra nem alkalmazható az adómentességi mennyiséghatár.
A 8. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy a törvény alkalmazásában mely devizaárfolyamot kell az átváltás során figyelembe venni a forintösszeg megállapításához.
A 9. §-hoz
A Javaslat fogalom-meghatározásokat tartalmaz az alkalmi jellegre, a harmadik államra és az azzal egy tekintet alá eső területre, továbbá definiálja, hogy mit kell kedvtelési célú légi közlekedésen érteni, valamint meghatározza, hogy a Javaslat alkalmazásában kit kell légi utasnak tekinteni.
A 10. §-hoz
A Javaslat előírja, hogy a Javaslat mögöttes jogszabályaiként a vámra vonatkozó jogszabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A 11. §-hoz
A Javaslat meghatározza hatályba lépését, valamint az abban foglalt rendelkezések alkalmazásának első időpontját. Ez utóbbi vonatkozásában a dohánytermékek esetében a Javaslat külön időpontot határoz meg (ld. 14. §-hoz tartozó indokolást).
A 12. §-hoz
A Javaslat tartalmazza a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló törvény, a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló törvény, a vámmentességi rendelet, valamint az általános forgalmi adóról szóló törvény e Javaslat hatályba lépése esetén szükségessé váló módosításait.
Tekintettel arra, hogy a Javaslat az általános forgalmi adóról és a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló törvénytől elkülönülten szabályoz áfa és jövedéki adó mentességeket, szükségessé válik a hivatkozott törvényekben az erre vonatkozó korábbi rendelkezések hatályon kívül helyezése.
A 13. §-hoz
A Javaslat a jogharmonizációs záradékot tartalmazza.
A 14. §-hoz
A Javaslat - élve a 2007/74/EK irányelv (Irányelv) által biztosított választási lehetőséggel - a dohánytermékek személyi poggyászban történő importálásának mennyiségi korlátozására vonatkozó rendelkezéseit két lépcsős rendszerben lépteti hatályba. Így 2008. december 1-jétől az Irányelv 8. cikkének (1) bekezdése szerinti magasabb, majd 2009. január 1-jétől - a légi utas személyi poggyászában behozott dohánytermékek kivételével - az alacsonyabb mennyiségi korlát fog érvényesülni. A két lépcsős bevezetés oka, hogy az irányelv december 1-jével történő kötelező átültetésével nem biztosított a törvény kihirdetése és a december 1-jei hatályba lépése között a 45 napos időtartam, amely az alacsonyabb korlát alkalmazhatóságához szükséges, így az csak 2009. január 1-jétől léphet hatályba.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.