adozona.hu
Az otthonteremtés elősegítése érdekében szükséges törvénymódosításról szóló T/6095. számú törvényjavaslat indokolása
Az otthonteremtés elősegítése érdekében szükséges törvénymódosításról szóló T/6095. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv .) 82. § -ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek és szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
Az Áfa tv. 260. §-a a következő (1) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (1)-(3) bekezdés számozása (2)-(4) bekezdésre változik:
"(1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg, hogy a lakásépítéshe...
"(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek és szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
"(1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg, hogy a lakásépítéshez, felújításhoz és átalakításhoz kapcsolódó szolgáltatások közül, melyek minősülnek a szociálpolitika keretében végzett szolgáltatásoknak."
"A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek és szolgáltatások"
"1. Termékek"
(2) Az Áfa tv. 3. számú melléklete a következő alcímmel, valamint 18 . és 19. pontokkal egészül ki:
"2. Szolgáltatások"
„18. |
Magánlakások felújítása és javítása |
SZJ 45 .11 .11-ből SZJ 45 .11 .12-ből SZJ 45 .22.11-ből SZJ 45 .22.12-ből SZJ 45 .22.13-ból SZJ 45 .22.20-ból SZJ 45 .25 .10-ből SZJ 45 .25 .21-ből SZJ 45 .25.31-ből SZJ 45 .25.32-ből SZJ 45 .25.50-ből SZJ 45 .25.62-ből SZJ 45 .31 .11-ből SZJ 45 .31 .42-ből SZJ 45 .32.11-ből SZJ 45 .32.12-ből SZJ 45 .33.11-ből SZJ 45 .33.12-ből SZJ 45 .34.10-ből SZJ 45 .34.31-ből SZJ 45 .41 .10-ből SZJ 45 .42.11-ből SZJ 45 .42.12-ből SZJ 45 .42.13-ból SZJ 45 .43 .11-ből SZJ 45 .43 .12-ből SZJ 45 .43 .21-ből SZJ 45 .43 .22-ből SZJ 45 .43 .23-ból SZJ 45 .43.30-ból SZJ 45 .44.10-ből SZJ 45 .44.21-ből SZJ 45 .44.22-ből SZJ 45 .45 .11-ből SZJ 45 .45 .12-ből SZJ 45 .50.10-ből |
19. |
A szociálpolitika keretében végzett lakásépítés, felújítás és átalakítás |
SZJ 45 .11 .11-ból SZJ 45 .11 .12-ból SZJ 45 .11 .21-ből SZJ 45 .11 .24-ből SZJ 45 .21 .11-ből SZJ 45 .21 .12-ből SZJ 45 .21 .41-ből SZJ 45 .21 .42-ből SZJ 45 .21 .43-ból SZJ 45 .21 .44-ből SZJ 45 .21 .45-b ől SZJ 45 .21 .46-ból SZJ 45 .21 .71-ből SZJ 45 .22.11-ből SZJ 45 .22.12-ből SZJ 45 .22.13-bó l SZJ 45 .22.20-bó l SZJ 45 .25.10-ből SZJ 45 .25 .21-ből SZJ 45 .25.31-ből SZJ 45 .25.32-ből SZJ 45 .25.41-ből SZJ 45 .25.50-ből SZJ 45 .25.62-ből SZJ 45 .31 .11-ből SZJ 45 .31 .21-ből SZJ 45 .31 .22-ből SZJ 45 .31 .30-ból SZJ 45.31 .41-ből SZJ 45 .31 .42-ből SZJ 45 .32.11-ből SZJ 45 .32.12-ből SZJ 45 .33.11-ből SZJ 45 .33.12-ből SZJ 45 .33.20-ból SZJ 45 .34.10-ből SZJ 45 .34.31-ből SZJ 45 .41 .10-ből SZJ 45 .42.11-ből SZJ 45 .42.12-ből SZJ 45 .42.13-ból SZJ 45 .43.11-ből SZJ 45 .43 .12-ből SZJ 45 .43 .21-ből SZJ 45 .43 .22-ből SZJ 45 .43 .23-ból SZJ 45 .43 .30-ból SZJ 45 .44.10-ből SZJ 45 .44 .21-ből SZJ 45 .44.22-ből SZJ 45 .45 .11-ből SZJ 45 .45 .12-ből SZJ 45 .50.10-ből" |
(2) E törvény rendelkezéseit első ízben akkor kell alkalmazni, ha az adófizetési kötelezettség 2008. október 15. napjától kezdődően keletkezik.
(3) Ha az adófizetési kötelezettség keletkezésének megállapítására az Áfa tv. 56. §-ának (1) bekezdése az irányadó, és a felek közötti elszámolási időszak kezdőnapja megelőzi e törvény hatálybalépésének időpontját, de a felek közötti elszámolási időszak zárónapja azt követi, az Áfa tv.-nek az e törvény hatálybalépésének időpontját megelőző napon hatályos 82. §-a (1) bekezdését, valamint 83. § a) pontját a felek adott elszámolási időszakára vonatkozóan még alkalmazni kell.
Az Európai Unió áfa-irányelvének közelmúltbeli módosulása lehetőséget ad számunkra, hogy bizonyos termékek és szolgáltatások áfáját átsoroljuk a megengedhető legalsó kulcsba.
Ezt a lehetőséget kihasználva az Otthonteremtés Plusz Programjával úgy csökkenthetjük az otthonteremtés költségeit, hogy valójában nem többletkiadást, hanem bevételt jelentsen a költségvetésnek.
Két olyan területen javasolom az áfa-csökkentést, ahol jellemző az áfa-elkerülés; az építőiparra ez különösen jellemző. A jelenleg húsz százalékos áfa öt százalékra csökkentése a magánlakások javítása és felújítása kapcsán végzett munkák és a szociális lakásépítés területén, rendkívüli mértékben növeli meg az eddig be nem vallott munkák bevallását, így ez a terület a szürke zónából átkerülhet az adózott, regisztrálható zónába.
A javaslat szerint az eddigi, legmagasabb kulcsba sorolt otthonteremtéssel kapcsolatos szolgáltatások áfáját tehát csökkenteni kell a legalacsonyabb, ötszázalékos sávba.
Ez a törvénymódosítás tehát egyszerre szolgálja a családok és a költségvetés érdekeit.