(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 10 százaléka.
(3) A 4. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
Az Áfa tv. 83. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"83. § Ha a juttatott vagyoni előny pénzben ki..." />

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII . törvény módosításáról szóló T/5616. sámú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban : Áfa tv.) 82. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 20 százaléka.
(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 10 százaléka.
(3) A 4. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
Az Áfa tv. 83. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"83. § Ha a juttatott vagyoni előny pénzben ki...

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII . törvény módosításáról szóló T/5616. sámú törvényjavaslat indokolása
2008. évi törvény az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban : Áfa tv.) 82. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 20 százaléka.
(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 10 százaléka.
(3) A 4. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
2. §
Az Áfa tv. 83. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"83. § Ha a juttatott vagyoni előny pénzben kifejezett összegét úgy kell tekinteni, mint amely fizetendő adót is tartalmaz, annak megállapításához
a) a 82. (1) bekezdésében említett adómérték esetében 16,67 százalékot,
b) a 82. § (2) bekezdésében említett adómérték esetében 9,09 százalékot
c) a 82. § (3) bekezdésében említett adómérték esetében 4,76 százalékot
kell alkalmazni."
3. §
Az Áfa tv. kiegészül az e törvény I. számú melléklete szerinti 3. számú melléklettel, ezzel egyidejűleg az Áfa tv. 3-9. számú mellékletei számozása 4-10. számú mellékletekre változik.
4. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2008. július 1-jétől kell alkalmazni.
1 . számú melléklet a 2008. évi ... törvényhez
3. számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 10 százalékos felszámított adómérték alá tartozó termékek köre

Sor-

szám

Megnevezés

Vámtarifaszám

1.

Élő állatok (a sportló, versenyló, kutya, macska, díszállat, laboratóriumi és állatkerti állat kivételével) 

ex 0101-t ől ex 0106-ig

2.

Élelmezési célra alkalmas hús, vágási melléktermék és belsőség

Emberi fogyasztásra alkalmas pacal

0201-től 0210-i g

ex 0504

3.

Halak, rákok, puhatestű és más gerinctelen víziállatok

 

0301-től 0307-ig

4.

Tejtermékek (kivéve anyatej), madártojás, természetes méz, másutt nem említett élelmezési célra alkalmas állati eredetű élelmiszer

ex 0401

0402

0403

0404 1 0

0405-től 0410-i g

4/A.

Tejtermékek (kivéve az italként közvetlen fogyasztásra alkalmas, tej pótlására szolgáló imitátumokat, melyek általában tej és permeátum - esetenként savó és/vagy tejszín - különböző arányú keverékéből állnak, és melyek minősége, mennyiségi összetétele különbözik a természetes tejétől, tejfehérje tartalma lényegesen alacsonyabb a természetes tejénél.)

ex 0404 90

 

5.

Élelmezési célra alkalmas zöldségfélék, gyökerek és gumók

0701-től 0714-ig

6.

Élelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió, citrusfélék

0801-től 0814-i g

7.

Tea (nem fermentált)

0902 10

0902 20

8.

Gabonafélék

1001-től 1108-ig

9.

Malomipari termékek

 

1101-től 1106-ig

1108-tól 1109-ig

10.

Olajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök, különféle gyümölcsök, ipari és gyógynövények (ide nem értve az 1. számú melléklet II. rész 2. pontja szerinti hagyományos gyógynövény drogokat közvetlen lakossági fogyasztásra, kiskereskedelemben szokásos kiszerelésben), szalma és takarmány 

1201-től 1214-ig

kivéve: ex 1211 90 98

11.

Propolisz

ex 1301 

12.

Állati és növényi zsírok (csak az emberi fogyasztásra alkalmasak)

ex 1501

ex 1507-től ex 1512-ig

ex 1513 21 30 00

ex 1513 21 90 00

ex 1513 29 50 00

ex 1513 29 91 00

ex 1513 29 99 00

ex 1514

ex 1515 21

ex 1515 29

ex 1515 50

ex 1515 90 59

ex 1517

1521 90 91

13.

Élelmiszer-készítmények hús-, hal-, rák-, rákféle, puhatestű, valamint más gerinctelen víziállat tartalommal

1601-t ől 1605-ig

14.

Cukor és cukoráruk

1701-től 1703-ig 

15.

Rúd alakú, túróval töltött, csokoládéval bevont termék  

ex 1806 31 00 99

16.

Gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termék

1901-től 1904-ig

1905 10

1905 40

1905 90

kivéve : 1901 10 00 02

17.

Zöldségfélékből, gyümölcsből, dióból és más növényrészekből előállított készítmények

2001-től 2008-ig

18.

Egyéb ehető készítmények

 

 

 

 

kivéve : ízesített vagy színezett cukorszirup

 

2102

2103 90 90

2104-től 2105-ig

2106 10

2106 90

kivéve :

2106 90 30 00

2106 90 51 00

2106 90 55 00

2106 90 59 00

2106 90 92 01

2106 90 98 01 

19.

Ízesített tej

 

ex 2202 90 91

ex 2202 90 95

ex 2202 90 99

20.

Ecet és ecetsavból készült ecetpótló, legfeljebb 10 tömegszázalék ecetsavtartalommal ; Ecet és ecetsavból készült ecetpótló, ízesítve és/vagy

színezve, legfeljebb 15 tömegszázalék ecetsavtartalommal 

ex 2209

 

INDOKOLÁS
Az elmúlt időszak fontos gazdasági eseménye volt az élelmiszerek áremelkedése, amely folyamat világtendencia-szerűen jelentkezett. A kiváltó okai közül a kedvezőtlen időjárás, mint egyszeri és vélhetően nem ismétlődő jelenség csak egyik tényezőnek tekinthető, a növekvő bioetanol és biodizel igény, illetve az olyan nagy országok, mint India és Kína rohamosan növekvő élelmiszer felhasználása azonban tartósnak ígérkezik. Mindez tehát azt jelenti, hogy az élelmiszerek áremelkedése folytatódhat, egy kedvező időjárási feltétel ezt a hatást legfeljebb tompítani tudja.
Magyarország lakosságának - ahol egy átlagos család jövedelmének 27 %-át költi élelmiszerre (az EU átlaga 10 %) - szempontjából súlyos helyzetet teremthet, hogy az élelmiszer áremelkedés hazánkban 11,5 %-os volt, míg az EU átlaga 2,8-3,0 %. Ma már az is nyilvánvaló hogy az ország szociális válságban van, a lakosság jelentős része él szegénységben, vagy nehezül napra-napra a megélhetés biztosítása. A mindenkori kormánynak kötelessége az ország lakosságának jó minőségű és elérhető áru élelmiszerrel történő ellátása. A kormány azonban a kedvezőtlen folyamatok nyilvánvalóvá válása után sem tett semmit, hogy a drasztikusan növekvő élelmiszer árakat megállítsa.
Javaslatunk e folyamat megfékezésére szolgál és indokoltságát az is alátámasztja, hogy az élelmiszereket sújtó 20 %-os áfa a második legmagasabb áfa-kulcs az Európai Unióban. 25 %-os áfával csak Dánia terheli az élelmiszerek árát, az összes többi országban kevesebb a forgalmi adó. Az EU országok átlaga ezen adófajta tekintetében 8,2 %, lakosság nagysággal súlyozott számítás esetén 5,6 %.
A javasolt 10 %-os áfá-tól még mindig 17 országban kell kevesebb adót fizetni az élelmiszerek után. Ez az adócsökkentési intézkedés beleillik abba a - most már minden jelentős politikai és társadalmi erő által elfogadott - folyamatba, amely általánosságban az adócsökkentésre irányul.
Szakmai szervezetek véleménye szerint az élelmiszer kereskedelem 30-40 %-a bonyolódik a szürke vagy fekete gazdaságban és abban is általános az egyetértés, hogy ezt a forgalmat - a gazdaság más területén is - a legális szférába kell terelni. Javaslatunk ezt a folyamatot is elősegíti, hiszen alacsonyabb áfa teher mellett nem képződik olyan extra profit, amely indokolná a kockázatvállalást, sőt az így legális szférába terelt forgalom utáni befizetések összességében adóbevétel növekedést is jelenthetnek.
Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy az élelmiszerforgalom nemcsak egyszerűen költségvetési tétel, hanem a lakosság ellátását is jelenti, az egészséges elérhető áru élelmiszerhez minden magyar állampolgárnak joga van. A javaslat szerinti csökkentett adóteher nagyban segíthet az egyre nagyobb számban szociális válságba sodródó családokon.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.