adozona.hu
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII . törvény módosításáról szóló T/5616. sámú törvényjavaslat indokolása
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII . törvény módosításáról szóló T/5616. sámú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban : Áfa tv.) 82. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 20 százaléka.
(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 10 százaléka.
(3) A 4. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
Az Áfa tv. 83. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"83. § Ha a juttatott vagyoni előny pénzben ki...
"82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 20 százaléka.
(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 10 százaléka.
(3) A 4. számú mellékletben felsorolt termékek esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka."
"83. § Ha a juttatott vagyoni előny pénzben kifejezett összegét úgy kell tekinteni, mint amely fizetendő adót is tartalmaz, annak megállapításához
a) a 82. (1) bekezdésében említett adómérték esetében 16,67 százalékot,
b) a 82. § (2) bekezdésében említett adómérték esetében 9,09 százalékot
c) a 82. § (3) bekezdésében említett adómérték esetében 4,76 százalékot
kell alkalmazni."
Sor- szám |
Megnevezés |
Vámtarifaszám |
1. |
Élő állatok (a sportló, versenyló, kutya, macska, díszállat, laboratóriumi és állatkerti állat kivételével) |
ex 0101-t ől ex 0106-ig |
2. |
Élelmezési célra alkalmas hús, vágási melléktermék és belsőség Emberi fogyasztásra alkalmas pacal |
0201-től 0210-i g ex 0504 |
3. |
Halak, rákok, puhatestű és más gerinctelen víziállatok
|
0301-től 0307-ig |
4. |
Tejtermékek (kivéve anyatej), madártojás, természetes méz, másutt nem említett élelmezési célra alkalmas állati eredetű élelmiszer |
ex 0401 0402 0403 0404 1 0 0405-től 0410-i g |
4/A. |
Tejtermékek (kivéve az italként közvetlen fogyasztásra alkalmas, tej pótlására szolgáló imitátumokat, melyek általában tej és permeátum - esetenként savó és/vagy tejszín - különböző arányú keverékéből állnak, és melyek minősége, mennyiségi összetétele különbözik a természetes tejétől, tejfehérje tartalma lényegesen alacsonyabb a természetes tejénél.) |
ex 0404 90
|
5. |
Élelmezési célra alkalmas zöldségfélék, gyökerek és gumók |
0701-től 0714-ig |
6. |
Élelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió, citrusfélék |
0801-től 0814-i g |
7. |
Tea (nem fermentált) |
0902 10 0902 20 |
8. |
Gabonafélék |
1001-től 1108-ig |
9. |
Malomipari termékek
|
1101-től 1106-ig 1108-tól 1109-ig |
10. |
Olajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök, különféle gyümölcsök, ipari és gyógynövények (ide nem értve az 1. számú melléklet II. rész 2. pontja szerinti hagyományos gyógynövény drogokat közvetlen lakossági fogyasztásra, kiskereskedelemben szokásos kiszerelésben), szalma és takarmány |
1201-től 1214-ig kivéve: ex 1211 90 98 |
11. |
Propolisz |
ex 1301 |
12. |
Állati és növényi zsírok (csak az emberi fogyasztásra alkalmasak) |
ex 1501 ex 1507-től ex 1512-ig ex 1513 21 30 00 ex 1513 21 90 00 ex 1513 29 50 00 ex 1513 29 91 00 ex 1513 29 99 00 ex 1514 ex 1515 21 ex 1515 29 ex 1515 50 ex 1515 90 59 ex 1517 1521 90 91 |
13. |
Élelmiszer-készítmények hús-, hal-, rák-, rákféle, puhatestű, valamint más gerinctelen víziállat tartalommal |
1601-t ől 1605-ig |
14. |
Cukor és cukoráruk |
1701-től 1703-ig |
15. |
Rúd alakú, túróval töltött, csokoládéval bevont termék |
ex 1806 31 00 99 |
16. |
Gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termék |
1901-től 1904-ig 1905 10 1905 40 1905 90 kivéve : 1901 10 00 02 |
17. |
Zöldségfélékből, gyümölcsből, dióból és más növényrészekből előállított készítmények |
2001-től 2008-ig |
18. |
Egyéb ehető készítmények
kivéve : ízesített vagy színezett cukorszirup
|
2102 2103 90 90 2104-től 2105-ig 2106 10 2106 90 kivéve : 2106 90 30 00 2106 90 51 00 2106 90 55 00 2106 90 59 00 2106 90 92 01 2106 90 98 01 |
19. |
Ízesített tej
|
ex 2202 90 91 ex 2202 90 95 ex 2202 90 99 |
20. |
Ecet és ecetsavból készült ecetpótló, legfeljebb 10 tömegszázalék ecetsavtartalommal ; Ecet és ecetsavból készült ecetpótló, ízesítve és/vagy színezve, legfeljebb 15 tömegszázalék ecetsavtartalommal |
ex 2209
|
Magyarország lakosságának - ahol egy átlagos család jövedelmének 27 %-át költi élelmiszerre (az EU átlaga 10 %) - szempontjából súlyos helyzetet teremthet, hogy az élelmiszer áremelkedés hazánkban 11,5 %-os volt, míg az EU átlaga 2,8-3,0 %. Ma már az is nyilvánvaló hogy az ország szociális válságban van, a lakosság jelentős része él szegénységben, vagy nehezül napra-napra a megélhetés biztosítása. A mindenkori kormánynak kötelessége az ország lakosságának jó minőségű és elérhető áru élelmiszerrel történő ellátása. A kormány azonban a kedvezőtlen folyamatok nyilvánvalóvá válása után sem tett semmit, hogy a drasztikusan növekvő élelmiszer árakat megállítsa.
Javaslatunk e folyamat megfékezésére szolgál és indokoltságát az is alátámasztja, hogy az élelmiszereket sújtó 20 %-os áfa a második legmagasabb áfa-kulcs az Európai Unióban. 25 %-os áfával csak Dánia terheli az élelmiszerek árát, az összes többi országban kevesebb a forgalmi adó. Az EU országok átlaga ezen adófajta tekintetében 8,2 %, lakosság nagysággal súlyozott számítás esetén 5,6 %.
A javasolt 10 %-os áfá-tól még mindig 17 országban kell kevesebb adót fizetni az élelmiszerek után. Ez az adócsökkentési intézkedés beleillik abba a - most már minden jelentős politikai és társadalmi erő által elfogadott - folyamatba, amely általánosságban az adócsökkentésre irányul.
Szakmai szervezetek véleménye szerint az élelmiszer kereskedelem 30-40 %-a bonyolódik a szürke vagy fekete gazdaságban és abban is általános az egyetértés, hogy ezt a forgalmat - a gazdaság más területén is - a legális szférába kell terelni. Javaslatunk ezt a folyamatot is elősegíti, hiszen alacsonyabb áfa teher mellett nem képződik olyan extra profit, amely indokolná a kockázatvállalást, sőt az így legális szférába terelt forgalom utáni befizetések összességében adóbevétel növekedést is jelenthetnek.
Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy az élelmiszerforgalom nemcsak egyszerűen költségvetési tétel, hanem a lakosság ellátását is jelenti, az egészséges elérhető áru élelmiszerhez minden magyar állampolgárnak joga van. A javaslat szerinti csökkentett adóteher nagyban segíthet az egyre nagyobb számban szociális válságba sodródó családokon.