A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/4899. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 7. § (2) bekezdésének helyére a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha az adóhatóság az adóév november 15-éig megállapítja a nyilatkozatban foglalt rendelkezésnek - a magánszemély saját érdekkörébe tartozó - érvénytelenségét, erről a magánszemélyt az adóév november 30-áig értesíti. Ha a kérelem teljesített, arról az adóhatóság a rendelkező évet követő évben kiküldött adób...

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/4899. számú törvényjavaslat indokolása
2008. évi … törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról
1. §
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 7. § (2) bekezdésének helyére a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha az adóhatóság az adóév november 15-éig megállapítja a nyilatkozatban foglalt rendelkezésnek - a magánszemély saját érdekkörébe tartozó - érvénytelenségét, erről a magánszemélyt az adóév november 30-áig értesíti. Ha a kérelem teljesített, arról az adóhatóság a rendelkező évet követő évben kiküldött adóbevallási csomagban, elektronikus adóbevallásnál elektronikusan értesíti az adózót."
2. §
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 7. §-a az alábbi új (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Abban az esetben, ha a magánszemély rendelkező nyilatkozatával megfogalmazott támogatási szándék valamely okból nem valósul meg - a kedvezményezett nem felel meg a 4. § előírásainak, vagy a kedvezményezett nem tart igényt a támogatásra -, akkor a rendelkezett összeget a Nemzeti Civil Alapprogram költségvetési keretén keresztül a társadalmi szervezetek rövid távú likviditási problémáinak megoldására nyújtott visszatérítendő támogatásra kell felhasználni."
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
1996-tól a magánszemélyeknek lehetőségük van arra, hogy személyi jövedelemadójuk meghatározott százalékát megjelölt kedvezményezettek javára felajánlják. Annak a csaknem ötvenezer civil szervezetnek, amely jogosult az egy százalékok fogadására, jelentős segítséget jelent az évente így befolyó mintegy hétmilliárd forintnyi összeg. A nonprofit szervezeteknek több mint a fele még mindig félmillió forint körüli éves minimum-költségvetésből gazdálkodik, nekik az egyszázalékos bevétel a túlélést jelentheti.
A tavalyi évben a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény nagy formátumú változtatásait szavazta meg a Parlament. Ez szükséges lépés volt, de nem elégséges, mert két fontos kérdéskört nem érintett a módosítás. Az egyik, a felajánlóknak szóló visszaigazolás.
Meggyőződésünk szerint a felajánlásokra ösztönző jelleggel bír, ha a felajánló értesítést kap a felajánlott összeg célba éréséről, ezért szükség lenne arra, hogy az APEH az éves adóbevallási ív kiküldésével ezt is megküldje az adózó részére. Ily módon ez többletköltséget nem jelente, az adózók számára viszont fontos visszacsatolás lenne.
Az APEH kimutatása alapján 2005-óta megduplázódott a társadalmi szervezetek számára felajánlott, de általuk különböző okok miatt fel nem vett összeg nagysága, ami több száz millió forintot jelent. Ha ez az összeg a Nemzeti Civil Alapprogram keretébe kerülhetne, egyrészt a felajánló rendelkezése szerinti célt szolgálná, a civilekhez kerülne, másrészt megoldhatná a civil szervezetek rövid távú likviditási problémáit.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Minden adója egy százalékát felajánló állampolgárnak joga van tudnia arról, hogy a rendelkező nyilatkozatba foglalt döntésének pontosan mi a következménye. Ezért a javaslat azt kívánja elérni, hogy a rendelkezéséről az adóhatóság minden esetben - akkor is, ha a kedvezményezett megkapta azt - visszajelzést adjon. A javaslat nem kívánja ezzel az adminisztrációs költségeket növelni, ezért köti össze az értesítés megküldését a következő évi adócsomagok megküldésének időpontjával.
A 2. §-hoz
A javaslat célja, hogy a magánszemély támogatási szándéka abban az esetben is megvalósuljon, ha valamely okból az nem juthat a nevesített kedvezményezetthez. Az így felhalmozódott összeget a Nemzeti Civil Alapprogram költségvetési keretén keresztül a társadalmi szervezetek rövid távú likviditási problémáinak visszatérítendő támogatásként nyújtott felhasználására lehetne fordítani.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.