adozona.hu
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/4899. számú törvényjavaslat indokolása
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/4899. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 7. § (2) bekezdésének helyére a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha az adóhatóság az adóév november 15-éig megállapítja a nyilatkozatban foglalt rendelkezésnek - a magánszemély saját érdekkörébe tartozó - érvénytelenségét, erről a magánszemélyt az adóév november 30-áig értesíti. Ha a kérelem teljesített, arról az adóhatóság a rendelkező évet követő évben kiküldött adób...
"(2) Ha az adóhatóság az adóév november 15-éig megállapítja a nyilatkozatban foglalt rendelkezésnek - a magánszemély saját érdekkörébe tartozó - érvénytelenségét, erről a magánszemélyt az adóév november 30-áig értesíti. Ha a kérelem teljesített, arról az adóhatóság a rendelkező évet követő évben kiküldött adóbevallási csomagban, elektronikus adóbevallásnál elektronikusan értesíti az adózót."
"(8) Abban az esetben, ha a magánszemély rendelkező nyilatkozatával megfogalmazott támogatási szándék valamely okból nem valósul meg - a kedvezményezett nem felel meg a 4. § előírásainak, vagy a kedvezményezett nem tart igényt a támogatásra -, akkor a rendelkezett összeget a Nemzeti Civil Alapprogram költségvetési keretén keresztül a társadalmi szervezetek rövid távú likviditási problémáinak megoldására nyújtott visszatérítendő támogatásra kell felhasználni."
A tavalyi évben a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény nagy formátumú változtatásait szavazta meg a Parlament. Ez szükséges lépés volt, de nem elégséges, mert két fontos kérdéskört nem érintett a módosítás. Az egyik, a felajánlóknak szóló visszaigazolás.
Meggyőződésünk szerint a felajánlásokra ösztönző jelleggel bír, ha a felajánló értesítést kap a felajánlott összeg célba éréséről, ezért szükség lenne arra, hogy az APEH az éves adóbevallási ív kiküldésével ezt is megküldje az adózó részére. Ily módon ez többletköltséget nem jelente, az adózók számára viszont fontos visszacsatolás lenne.
Az APEH kimutatása alapján 2005-óta megduplázódott a társadalmi szervezetek számára felajánlott, de általuk különböző okok miatt fel nem vett összeg nagysága, ami több száz millió forintot jelent. Ha ez az összeg a Nemzeti Civil Alapprogram keretébe kerülhetne, egyrészt a felajánló rendelkezése szerinti célt szolgálná, a civilekhez kerülne, másrészt megoldhatná a civil szervezetek rövid távú likviditási problémáit.