Az a helyi önkormányzat, amely az áfa-törvény 88. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vála..." />

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló T/4841. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 88. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdéstől eltérően a helyi önkormányzat dönthet úgy is, hogy az (1) bekezdés b) pontjára vonatkozó választási jogát csak a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanokra kiterjedően gyakorolja."
Az a helyi önkormányzat, amely az áfa-törvény 88. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vála...

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló T/4841. számú törvényjavaslat indokolása
2008. évi ... törvény az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 88. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdéstől eltérően a helyi önkormányzat dönthet úgy is, hogy az (1) bekezdés b) pontjára vonatkozó választási jogát csak a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanokra kiterjedően gyakorolja."
2. §
Az a helyi önkormányzat, amely az áfa-törvény 88. § (1) bekezdés b) pontja szerinti választási jogával élt, e törvény hatályba lépését követően az adóhatóságnak tett bejelentésével élhet az 1. §-ban biztosított jogával is.
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.
Indokolás
Az Országgyűlés által 2007. november 12-én elfogadott és 2008. január 1-jén hatályba lépő új áfa-törvény megőrizte ugyan az ingatlanok bérbeadásának, haszonbérbeadásának forgalmi adó alóli mentességét [86 § (1) bekezdés l) pont], ugyanakkor lehetőséget biztosít arra is , hogy az adóalany - választása szerint - adókötelessé tegye az ingatlanok bérbeadását, illetv e haszonbérbeadását [88. § (1) bekezdés]. Amennyiben az adóalany él ezzel a választás i jogával, úgy ezt követően valamennyi ingatlan bérbeadására, illetve haszonbérbe adására irányuló jogügylete után forgalmi adót kell fizetni és legkorábban a választás évét követő ötödik naptári év végéig nem is térhet át az adómentességre [88. § (3), (4) bekezdés]. Az önkormányzatok számára ugyan előnyös, ha az ingatlanaik bérbeadását, illetve haszonbérbe adását áfa-kötelessé teszik, hiszen ezután a ráfordított költségekre tekintettel adólevonási joggal élhetnek, ugyanakkor ez nyilvánvalóan a bérleti, haszonbérleti díjak emeléséhez vezet. Különösen súlyosan érinti ez az önkormányzati bérlakásban lakókat, akiknek jelentős része a megemelt bérleti díjat már nem lenne képes kifizetni. A különböző típusú ingatlanok közötti, áfa-kötelezettség szempontjából történő különbségtételt azonban a törvény nem engedi meg Indokoltnak tartjuk, hogy az áfa-törvény tartalmazzon speciális szabályokat a helyi önkormányzatok ingatlan bérbeadási tevékenységére vonatkozóan, annak érdekében, hogy az önkormányzati lakóingatlanok bérbeadása akkor is áfa-mentes legyen, ha az egyéb ingatlanokra az önkormányzat az adókötelezettséget választotta.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.