adozona.hu
A szolgálati nyugdíjjal összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló T/3812. számú törvényjavaslat indokolása
A szolgálati nyugdíjjal összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló T/3812. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2007. évi CXXII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 182. §-ának (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő új (11) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A hivatásos állomány tagja a tényleges nyugállományba helyezésekor választhat a (8) bekezdés, a (11) bekezdés, illetve a 182/A. § szerint rögzített, valamint a tényleges nyugállományba helyezésekor megállapított nyugdíjak között azzal, ho...
"(10) A hivatásos állomány tagja a tényleges nyugállományba helyezésekor választhat a (8) bekezdés, a (11) bekezdés, illetve a 182/A. § szerint rögzített, valamint a tényleges nyugállományba helyezésekor megállapított nyugdíjak között azzal, hogy ha a rögzítést követően szolgálati időt szerez, akkor a rögzített nyugdíjat az évenkénti emelésekkel növelve kell figyelembe venni.
(11) Ha a hivatásos állomány tagja a 64. § alapján történt visszavételét követően legalább 365 nap tényleges szolgálati időt szerez, a szolgálati viszonyának megszüntetésekor kiszámított szolgálati nyugdíj helyett - amennyiben ez számára kedvezőbb - választhatja a korábbi vagy rögzített nyugdíjának az évenkénti emelésekkel növelt összegét."
"182/A. § (1) Annak a hivatásos állományúnak, akinek a szolgálati nyugdíjjogosultság szempontjából figyelembe vehető szolgálati ideje 2007. december 31-én eléri, vagy meghaladja a 20 évet, a 2007. december 31-én hatályos nyugdíj-megállapítási szabályok szerint meg kell állapítani, illetve újból meg kell állapítani (rögzíteni) a szolgálati nyugdíj összegét, annak folyósítása nélkül. Az így rögzített nyugdíjat megilleti a 2008. évi emelés összege is.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szolgálati nyugdíj rögzítésekor (megállapításakor) a 183. § szerint számított illetmény és illetmény jellegű juttatások havi átlagának
a) 20 év betöltött szolgálati idő esetén 60%-ával,
b) 21 év betöltött szolgálati idő esetén 61 %-ával,
c) 22 év betöltött szolgálati idő esetén 62 %-ával,
d) 23 év betöltött szolgálati idő esetén 63 %-ával,
e) 24 év betöltött szolgálati idő esetén 64 %-ával,
f) 25 év vagy ennél több betöltött szolgálati idő esetén a tényleges szolgálathoz tartozó, a 184. § szerint számított százalékával kell számolni.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatásos állományú - a nyugdíjba vonuláskor hatályos törvényi rendelkezésektől függetlenül - teljes összegű szolgálati nyugdíjra jogosult, ha
a) 25 év tényleges szolgálati viszonyban töltött idővel rendelkezik, és
aa) szolgálati viszonya a törvény 56. § (1) bekezdésének a)-d) pontja, 56. § (2) bekezdésének c) pontja, illetőleg egészségi, pszichikai, fizikai alkalmatlanság miatt szűnt meg, vagy
ab) szolgálati viszonya megszűnésekor az 50. életévét már betöltötte, vagy munkaképességének csökkenése az 50%-ot elérte, de nem rokkant, vagy
ac) 57. életévét betöltötte; vagy
b) 57. életévét betöltötte, tényleges szolgálati viszonyban legalább 10 évet eltöltött, és rendelkezik a társadalombiztosítási szabályok szerint számított 25 év szolgálati idővel."
"(8) Ha a hivatásos állomány tagja a 69. § alapján történt visszavételét követően legalább 365 nap tényleges szolgálati időt szerez, a szolgálati viszonyának megszüntetésekor kiszámított szolgálati nyugdíja helyett - amennyiben ez számára kedvezőbb - választhatja a korábbi vagy rögzített nyugdíjának az évenkénti emelésekkel növelt összegét."
"214. § A hivatásos állomány azon tagjának, aki a szolgálati nyugdíjra jogosultsághoz szükséges, a 203. § (1) bekezdése szerinti 25 év tényleges szolgálati időt megszerzi, a szolgálati nyugdíja összegét - annak folyósítása nélkül - hivatalból meg kell állapítani (rögzíteni)."
"214/A. § (1) Annak a hivatásos katonának, akinek a tényleges szolgálati ideje 2007. december 31-én eléri, vagy meghaladja a 20 évet, a 2007. december 31-én hatályos nyugdíj-megállapítási szabályok szerint meg kell állapítani, illetve újból meg kell állapítani (rögzíteni) a szolgálati nyugdíj összegét, annak folyósítása nélkül. Az így rögzített nyugdíjat megilleti a 2008. évi emelés összege is.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szolgálati nyugdíj megállapításakor a 204. § (1) bekezdése szerint számított illetmény és illetményjellegű juttatások havi átlagának
a) 20 év betöltött szolgálati idő esetén a 60 %-ával,
b) 21 év betöltött szolgálati idő esetén a 61 %-ával,
c) 22 év betöltött szolgálati idő esetén a 62 %-ával,
d) 23 év betöltött szolgálati idő esetén a 63 %-ával,
e) 24 év betöltött szolgálati idő esetén a 64 %-ával,
f) 25 év vagy ennél több betöltött szolgálati idő esetén a tényleges szolgálatteljesítési időhöz tartozó, a 205. § szerinti százalékával kell számolni.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatásos katona - a nyugdíjba vonuláskor hatályos törvényi rendelkezésektől függetlenül, a 203. § (7) bekezdésében meghatározott esetek kivételével - teljes összegű szolgálati nyugdíjra jogosult, ha
a) 25 év szolgálati viszonyban töltött idővel rendelkezik, és
aa) szolgálati viszonya az 59. § (1) bekezdés, valamint (2) bekezdésének b) pontja vagy a 62. § (1) bekezdés c) pontja alapján, illetőleg egészségi, pszichikai, továbbá neki fel nem róható nemzetbiztonsági alkalmatlanság miatt szűnt meg, vagy
ab) szolgálati viszonya megszűnésekor az 52. életévét már betöltötte, vagy egészségkárosodása a 40%-ot elérte, de nem rokkant, vagy
ac) 57. életévét betöltötte; vagy
b) 57. életévét betöltötte, szolgálati viszonyban legalább 10 évet eltöltött, és rendelkezik a társadalombiztosítási szabályok szerint számított 25 év szolgálati idővel."
"214/B. § A hivatásos állomány tagja a tényleges nyugállományba helyezéskor választhat a 203. § (8) bekezdése, a 214. §, illetőleg a 214/A. § szerint rögzített, valamint a tényleges nyugállományba helyezéskor megállapított nyugdíjak között azzal, hogy ha a rögzítést követően szolgálati időt szerez, akkor a rögzített nyugdíjat az évenkénti emelésekkel növelve kell figyelembe venni."
(A pénztártag tagsági jogviszonya)
"h) a törvény 123. §-ának (8) bekezdése szerinti visszalépéssel"
(szűnik meg.)
"(9) A 23. § (1) bekezdés h) pontjában meghatározott esetben a pénztár a pénztártag egyéni számláján nyilvántartott, az írásbeli visszalépési kérelem pénztárhoz történő megérkezésének napját magában foglaló negyedév fordulónapi követelésének a tagdíj-kiegészítéssel csökkentett összegét a fordulónapot követő 50 napon belül köteles átutalni a Nyugdíjbiztosítási Alap részére. A tagdíjkiegészítés összegét a pénztár a fordulónapot követő 50 napon belül kifizeti a tag részére. A visszalépési kérelemhez a pénztártagnak mellékelnie kell a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 191. § (1) bekezdése szerinti, illetve a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 212. § (1) bekezdése szerinti szerv igazolását arról, hogy a pénztártag megfelel a 123. § (8) bekezdésének b)-c) pontjaiban foglalt feltételeknek."
"(8) A pénztártag 2010. december 31-ig visszaléphet a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe, amennyiben
a) önkéntes döntése alapján vált a pénztár tagjává, és
b) a Hszt.-ben, illetve a Hjt.-ben meghatározott szolgálati viszonyban áll, és
c) 2007. december 31-én legalább húsz év, a Hszt., illetve a Hjt. szerinti tényleges szolgálati viszonyban eltöltött szolgálati idővel rendelkezik.
(9) A (8) bekezdésben meghatározott pénztártagokat a Hszt. 191. § (1) bekezdése, illetve a Hjt. 212. § (1) bekezdése szerinti szervek 2008. február 28-ig tértivevénnyel ellátott - a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszterrel egyeztetett tartalmú - levélben értesítik a visszalépés lehetőségéről, amelyben tájékoztatják őket a magánnyugdíjpénztári tagság várható előnyeiről, illetve kockázatairól."
(2) A Hjt. 204. § (1) bekezdésében az "a számított személyi jövedelemadóval csökkentett" szövegrész helyébe az "az elért jövedelemből levont egészségbiztosítási járulék, nyugdíjjárulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj, valamint munkavállalói járulék összegével, továbbá az fennmaradó összegre képzett személyi jövedelemadó összegével csökkentett" szöveg lép.
A fentiek szerinti szolgálati nyugdíj rögzítésekor (megállapításakor) a számított illetmény és illetmény jellegő juttatások havi átlagának 20 év betöltött szolgálati idő esetén 60%-ával, 21 év betöltött szolgálati idő esetén 61 %-ával, 22 év betöltött szolgálati idő esetén 62 %-ával, 23 év betöltött szolgálati idő esetén 63 %-ával, 24 év betöltött szolgálati idő esetén 64 %-ával, 25 év vagy ennél több betöltött szolgálati idő esetén a tényleges szolgálathoz tartozó - a szolgálati nyugdíjra vonatkozó szabályok szerint számított - százalékával kell számolni.
A törvényjavaslat a szolgálati nyugdíj összegének rögzítésén túl - a főszabály későbbi esetleges megváltoztatásától függetlenül - a ma hatályos törvényi rendelkezéseket rendeli alkalmazni a szolgálati nyugdíjra való jogosultság életkori, illetve a szolgálati idő időtartamával összefüggő feltételei esetében is.
A Javaslat rendezi a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépés eljárási kérdéseit.
Ennek alapján a visszalépési kérelemhez mellékelni kell a nyugellátások megállapítása tárgyában illetékes szerv igazolását a visszalépési feltételek fennállásáról. A pénztár a tag tagdíj-kiegészítéssel csökkentett követelését a kérelem benyújtásának negyedévét követő 50 napon belül utalja át a Nyugdíjbiztosítási Alap részére.
A Javaslat szerint visszaléphetnek a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe azok az önkéntes döntéssel pénztárba lépett tagok, akik a Hszt.-ben, illetve a Hjt.-ben meghatározott szolgálati jogviszonyban állnak, és 2007. december 31-én legalább 20 év szolgálati jogviszonyban eltöltött szolgálati idővel rendelkeznek. A tagok a visszalépésről 2010. végéig dönthetnek. A megfelelő és hatékony tájékoztatás biztosítása érdekében szükséges, hogy a lehetőségre az érintett szervek a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszterrel egyeztetett, egységes tartalmú tértivevényes levélben hívják fel a tagok figyelmét.