Egyes, a kis- és középvállalkozások védelmét szolgáló törvényi rendelkezések módosításáról szóló T/3689. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

KÉPVISELŐI ŐNÁLLÓ INDÍTVÁNY
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCIL. törvény (továbbiakban: Art.) 172.§-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (5)-(18) bekezdés számozása (6)-(19) bekezdésre változik:
"(5) Amennyiben az (1) bekezdés e)-f) pontjai szerinti mulasztásokat az adózó alkalmazottja követte el, az adózó mentesülhet a bírság kiszabása alól, ha igazolja, hogy az eset összes körülményeit figyelembe véve úgy járt el, ahogy az adott helyzetben az általában elvárható...

Egyes, a kis- és középvállalkozások védelmét szolgáló törvényi rendelkezések módosításáról szóló T/3689. számú törvényjavaslat indokolása
2007. évi ... törvény egyes, a kis- és középvállalkozások védelmét szolgáló törvényi rendelkezések módosításáról
1. §
KÉPVISELŐI ŐNÁLLÓ INDÍTVÁNY
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCIL. törvény (továbbiakban: Art.) 172.§-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (5)-(18) bekezdés számozása (6)-(19) bekezdésre változik:
"(5) Amennyiben az (1) bekezdés e)-f) pontjai szerinti mulasztásokat az adózó alkalmazottja követte el, az adózó mentesülhet a bírság kiszabása alól, ha igazolja, hogy az eset összes körülményeit figyelembe véve úgy járt el, ahogy az adott helyzetben az általában elvárható."
2. §
(1) Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfatörvény) 13. §-ának (1) bekezdése az alábbi 42. ponttal egészül ki:
[(1) E törvény alkalmazásában]
"42. kis- és középvállalkozás: a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerinti vállalkozás ."
(2) Az áfa-törvény 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adófizetési kötelezettség termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál - a (3) bekezdésben, illetve a 17. és 18. §-ban meghatározott eltérésekkel a teljesítés, illetve a részteljesítés (a továbbiakban együtt: teljesítés) időpontjában keletkezik."
(3) Az áfa-törvény 16. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az adófizetési kőtelezettség a kis- és középvállalkozások által végzett termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál az ellenérték átvételének (jóváírásának) - ideértve a részletekben történő átvételt (jóváírást) is - időpontjában keletkezik."
(4) Az áfa-törvény 48. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha az elszámolandó adó előjele az (1) bekezdés szerinti számítás eredményeként pozitív, az elszámolandó adót az adóalany csökkentheti - legfeljebb annak összegéig - azon értékesítésekre - ide nem értve 6. § (2) bekezdés d) pontja szerinti értékesítésre - jutó adóval, amelyeknek adóval növelt ellenértékét, illetve a 6. § (2) bekezdés a) pontja szerinti értékesítés, a 40. § (2) és (7)-(9) bekezdése szerint adófizetésre kötelezett személy esetében az adó összegét az adóalany a bevallás benyújtására előírt időpontig nem kapta meg, és azt kötelezettség mérséklése útján sem egyenlítették ki felé. E bekezdés alkalmazásában megfizetettnek minősül a kedvezményezett részére történő, a külön jogszabály szerint igazolt termékértékesítésnek és szolgáltatásnyújtásnak azon része, amelyet a PHARE, az ISPA, illetve a SAPARD forrásból finanszíroznak, valamint ha az ellenértékből kizárólag szerződésben előre kikötött teljesítési garancia miatt történik visszatartás. Megfizetettnek minősül továbbá az a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás, melynek vonatkozásában a adófizetési kötelezettséget benyújtó adóalany - a terméket vásárló, illetve a szolgáltatást igénybevevő adóalannyal szembeni - követelése megszűnik. A pozitív elszámolandó adónak előzőek szerinti csökkenthető részét az adóalany a következő időszakban mint a fizetendő adót növelő tételt köteles figyelembe venni. Az elszámolandó adót az előzőek szerint csökkentett összeggel az adóalany köteles az adóhatóságnak megfizetni."
3. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követő hónap 15 . napján lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az áfa törvény 20. § (4) bekezdés d) pontja.
(3) Az áfa-törvény e törvénnyel megállapított 16 . §-ának (1) és (3) bekezdéseit az e törvény hatályba lépését megelőző, utolsóként keletkezett adófizetési kötelezettségre is alkalmazni kell, amennyiben az még nem került megfizetésre.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
2005. végétől a magyar gazdaság egyik legsúlyosabb gondjává vált a vállalati körbetartozás és lánctartozás, amely munkahelyek tízezreit szüntette meg. A nemfizetés jelensége nem új a magyar üzleti életben, az elmúlt évtizedekben végig kísérőjelensége volt a hazai gazdaság működésének, de mértéke mára riasztóvá vált, és a gazdaság jelentős részének működését lehetetleníti el.
Az új gyakorlat a körbetartozások miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásoknak nyújt segítséget, egyrészt úgy, hogy az ÁFA fizetési kötelezettséget az ellenérték tényleges kifizetéséhez köti, másrészt pedig úgy, hogy az alkalmazottak számlaadási kötelezettségének elmulasztása miatt az adózó munkáltató mentesülhet a mulasztási bírság megfizetése alól, ha bizonyítja, hogy kellő körültekintéssel járt el.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Méltatlan és gyakran teljesíthetetlen terheket jelent a termékértékesítésessel és szolgáltatásnyújtással foglalkozó kis- és középvállalkozások körében az alkalmazottak számlaadási kötelezettségének elmulasztási miatti mulasztási bírság megfizetése, amely alkalmanként 200 ezer forintig is terjedhet. Ismétlődés esetén pedig az üzlethelység időszakos bezárására kerülhet sor .
Az Art. jelenleg rendelkezik az alkalmazott számlaadási kötelezettségének elmulasztása miatti mulasztási bírság kiszabásának mérlegelési lehetőségéről, a gyakorlatban azonban az adóhatóságok a bírságot kiszabják, a bírság mellőzése illetőleg enyhítése nem fordul elő az adóhatóság eljárása folyamán.
Jelen törvényjavaslat lehetővé tenné az adózóval szemben kiszabott bírság enyhítését, illetve mellőzését, amennyiben az adózó igazolja, hogy alkalmazott kiválasztásában, számlaadási kötelezettségire való figyelmeztetésében, az eset összes körülményeit is figyelembe véve úgy járt el, ahogyan az általában elvárható.
A 2. §-hoz
Az Európai Unió 1977. május 17-én elfogadott hatodik irányelve, illetve annak 10. cikke 2. pontja általános elvként mondja ki, hogy "az adóköteles esemény és az adó felszámíthatósága azon időpontban keletkezik, amikor a termék értékesítése vagy a szolgáltatás nyújtása megtörténik". Az irányelv ugyanakkor - meghatározott esetben - a tagállamoknak ettől eltérően megengedi, hogy legkésőbb az ellenérték átvétele legyen az adó felszámíthatóságának az időpontja. Erre akkor van lehetőség, ha ez vagy egyes értékesítésekre, vagy adóalanyok meghatározott csoportjára vonatkozik.
A hatályos Áfa tárvény - az irányelvvel összhangban - az áfa adóalanyok esetében általános jelleggel mondja, ki, hogy az adófizetési kötelezettség a teljesítés illetve a részteljesítés időpontjában keletkezik . A javaslat - az előlegfizetésre vonatkozó szabályozáshoz hasonlóan - azt kívánja lehetővé tenni a kis- és középvállalkozók számára, hogy az ő esetükben is az adófizetési kötelezettség a pénzösszeg átvételének napja tegyen.
Lehetőség nyílik továbbá arra is, hogy ha az elszámolandó adó előjele pozitív, az elszámolandó adót csökkentő tételként veheti figyelembe az adóalany azon termékértékesítésekre és szolgáltatásnyújtásokra jutó adót, amely értékesítések ellenértékét a bevallás benyújtására előírt időpontig nem kapta meg, és azt a kötelezettség mérséklése útján sem egyenlítették ki felé.
A 3. §-hoz
Az Áfa tv. 20. §-ának (1) bekezdése az adófizetési kőtelezettség teljesítésének halasztására jogosítja az adóalanyok meghatározott körét. A törvényjavaslat a halasztásra jogosult adóalanyok esetében eltörli a halasztás 30 illetve 60 napos határidejét, így az adóalany az adó megfizetésével mindaddig várhat, míg az ellenértéket ténylegesen megfizették.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.