adozona.hu
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló T/6461. számú törvényjavaslat indokolása
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló T/6461. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2003. évi CXXVII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A jövedéki adórendszer Magyarországon 1998. január 1-jén került bevezetésre. Az 1997. évi CIII. törvény már a kezdetektől nagyfokú harmonizáltságot valósított meg az Európai Unió jövedéki szabályaival. A jövedéki körbe tartozó termékek adóztatását, az adóraktári rendszert, az adófelfüggesztéses szisztémát az uniós irányelvekben meghatározott alapokra fektetve alakította ki és működteti nemzeti szinten már közel hat éve, eredményesen. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunkkal új helyzet áll el...
Bár ezek az új szabályok a hatályos törvény struktúrájának, felépítésének változatlanul hagyása mellett, egy külön fejezetbe foglalva egyszerűen beilleszthetők, azonban az új fejezet terjedelme, valamint az átalakuló fogalomrendszernek a törvény teljes szövegén való átvezetése miatt szükséges technikai jellegű módosítások nagy száma miatt, valamint figyelemmel arra, hogy az 1998. évi bevezetés óta a jövedéki törvény tizenhat alkalommal módosult, a Kormány célszerűnek látta törvénymódosítás helyett a változások új törvényjavaslatba szerkesztett benyújtását. Ennek során a korábbi módosítások tekintetében is könnyebbé válik a jogalkalmazók számára az eligazodás, és egyúttal jelentős dereguláció is elvégezhető a módosítások hatályba léptető, záró és átmeneti rendelkezéseinek kiiktatásával.
A Javaslat tartalmilag a hatályos joganyag tekintetében nem jelent újrakodifikálást, hanem a hatályos jövedéki törvény egységes szerkezetbe foglalását a csatlakozásunkkal összefüggésben szükséges, még hátralévő jogharmonizációs módosításokkal és a közösségen belüli termékforgalom adózási szabályait tartalmazó külön fejezettel. Hátralévő jogharmonizációs módosításként az ásványolaj termékek esetében a felhasználási cél szerinti adóztatás uniós elvének érvényre juttatása és annak révén a direkt adóztatás alól kikerülő ásványolajtermékekre - az új visszaélési formák kivédése céljából - az un. felhasználói engedélyes rendszer bevezetése, a kereskedelmi adóraktárak létesítésnek lehetősége, az adómentességek körének kisebb változása, valamint a bérfőzésre vonatkozó szabályokban a csatlakozási szerződésben foglaltak szerint szükséges korrekciók szerepelnek.
A Javaslat a jövedéki adómértékeket a 2004. január 1-jén hatályos állapotnak megfelelően tartalmazza, további adóemelést - a bérfőzési szeszadó kivételével - nem indítványoz. A bérfőzési szeszadónál a kedvezményes mérték megemelése jogharmonizációs kényszer, az adókedvezmény ugyanis nem lehet több 50 %-nál. Jogharmonizációval összefüggésben jövedéki adós lesz - az uniós minimumszinten - a nem közúti motorikus célú (jellemzően a targoncákban használt) cseppfolyós gáz, valamint az eddig 0 adókulcsú fűtőolaj.
A törvény tárgyi hatálya alá tartozik a jövedéki adó, és - az adójegy konstrukciójából fakadóan - a dohánygyártmányok utáni általános forgalmi adó. Hatálya kiterjed továbbá a jövedéki termékek előállítására és forgalmazására, valamint a jövedéki termékekkel kapcsolatos ügyekre. A jogszabály nem "tiszta" adótörvény, mivel a jövedéki adók befolyásának biztonsága érdekében átfogja a teljes termékpályát. Hatályát kiterjeszti a kereskedelmi fázisra is, mert csak így biztosítható a jövedéki piac átláthatósága, ellenőrizhetősége.
Meghatározza a törvény a jövedéki termékek körét. Hatálya alá az Európai Uniós előírásoknak megfelelően az ásványolajat, az alkoholtermékeket, a sört, a bort, a pezsgőt és a köztes alkoholterméket, valamint a dohánygyártmány termékeket vonja.
A törvény személyi hatálya alá az a jogi személy, jogi személyiség nélkül szervezet és természetes személy tartozik, aki jövedéki terméket, továbbá a jövedéki termék (illegális) előállítására is alkalmas, a törvényben megnevezett terméket előállít, raktároz, tárol, szállít, forgalmaz, külföldről beszerez, külföldre értékesít, továbbá azok a szervezetek, amelyek a jövedéki termékekkel kapcsolatos adóztatási, ellenőrzési és egyéb hatósági feladatokat látnak el.
Jövedéki ügyekben általános szabályként a vám-és pénzügyőrség alsó fokú szervei (vámhivatalok, jövedéki központok, jövedéki hivatalok) rendelkeznek hatáskörrel. Ezen alsó fokú szervek hatáskörébe tartoznak továbbá az olyan adófizetési kötelezettségek keletkezésével összefüggő adóztatási feladatok, amelyek jellemzően jogsértő cselekményt is megvalósítanak, és azokhoz egyéb intézkedés (bírság jellegű szankció, lefoglalás, üzletbezárás, stb.) is kapcsolódik.
Az adó bevallásával, befizetésével, az egyéb adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatos ügyekben első fokon a regionális jövedéki központ jogosult eljárni. Ennek másodfokú hatóságaként a 10 millió forint feletti jövedéki adóügyben az általános hatásköri szabályoktól eltérően nem a Regionális Parancsnokság, hanem a Nemzeti Jövedéki Központ jár el. A zárjeggyel, adójeggyel kapcsolatos ügyekben - kivéve a felhasználás ellenőrzését, elszámoltatását - a Pesti Jövedéki, Adójegy és Zárjegy Hivatal jár el.
A tagállamok közötti jövedéki adóügyi együttműködésért a jövedéki igazgatás központi szintjén kialakításra kerülő szervezeti egység, az ún. Jövedéki Kapcsolattartó és Kockázatelemzési Központ a felelős. A kötelező érvényű vámtarifa-besorolással kapcsolatos feladatokat első fokon a VPOP Vegyvizsgáló Intézete, másodfokon a Nemzeti Jövedéki Központ látja el.
Annak érdekében, hogy a jövedéki eljárások során keletkezett hivatalos iratok ne járják be a Vám- és Pénzügyőrség valamennyi szintjét, illetve abból a célból, hogy az ügyek jogerős lezárási folyamata jelentős idő és költség megtakarítás mellett felgyorsuljon, a Javaslat szabályozza az ügyiratok külföldre történő kézbesítésének külön szabályát.
A Javaslat az adókötelezettség keletkezését az Unión belüli kereskedelem esetére nem itt, hanem III. Fejezetben szabályozza.
Az adókötelezettség - eltérő rendelkezés hiányában - a jövedéki termék előállításával és a jövedéki termék - új fogalmak szerinti - importálásával keletkezik. Ha az előállítás adóraktárban történik, vagy az importált jövedéki terméket adóraktárba vagy adómentes felhasználóhoz szállítják, az adókötelezettség az adóraktárban tartott vagy az adómentes felhasználónál lévő jövedéki termék után felfüggesztésre kerül.
A Javaslat meghatározza, hogy adófelfüggesztéssel milyen relációkban szállíthatók a jövedéki termékek (adóraktárak között, adóraktárból adómentes felhasználóhoz, az adómentes felhasználó keretengedélyében szereplő telephelyei között, adóraktárból harmadik országba, stb.)
A Javaslat rendelkezik az adófelfüggesztéssel történő szállítás bizonylatáról, amely minden relációban a 2719/92/EGK rendelet szerinti termékkísérő okmány.
Az adófelfüggesztés kétféle módon szűnhet meg, vagy véglegesen mentesül az adóalany az adómegállapítási és adófizetési kötelezettség alól, vagy beáll az adómegállapítási és adófizetési kötelezettsége.
A mentesülési esetek közül új szabály, hogy az un. egyéb ellenőrzött ásványolaj termékek (vagyis az eredeti rendeltetésük szerint nem üzemanyag, vagy nem tüzelőanyag ásványolajok) kitárolása esetében az adó alól akkor mentesülhet az adóraktár engedélyes, ha 5 liter/kilogramm vagy annál kisebb kiszerelésűek vagy az 5 liternél/kilogrammnál nagyobb kiszerelés esetén csak akkor, ha a vevő az ellenőrzött zárt rendszerben tevékenykedik (felhasználói engedélyes, nyilvántartásba vett felhasználó vagy a külön rendelkezéseket teljesítő exportáló, kereskedő).
Ha az adóraktáron belül nem termékelőállításhoz használják fel az ott tárolt jövedéki terméket, vagy a készletben norma feletti hiány keletkezik, az adófizetési kötelezettség szintén "beáll", az adót rendezni kell.
A Javaslat az előbbi esetekhez kapcsolódóan megjelöli az adófizetésre kötelezett személyeket is. Rendezi továbbá az alkalmazott által a munkaviszonyával összefüggésben eljárva elkövetett jogsértés esetén a munkáltató, illetve megbízási jogviszonyban a megbízó felelősségének kérdését is.
A jövedéki termékek EU-n belüli forgalma jellemzően adófelfüggesztés mellett történik annak érdekében, hogy az adót ténylegesen csak a rendeltetési országban kelljen megfizetni, és elkerülhető legyen a nehézkesebb adóvisszaigénylési procedúra. Adófelfüggesztés az adóraktárak közötti, valamint az adóraktárak és a bejegyzett/nem bejegyzett kereskedők közötti termékforgalomban érvényesülhet. Lehetőség van továbbá adóraktárból egy másik tagállamba, az ott állomásozó NATO csapatok, valamint diplomáciai képviseletek, nemzetközi szervezetek részére jövedéki terméket adó nélkül szállítani.
Belföldről adóraktár indíthat adófelfüggesztéssel jövedéki terméket más tagállamba. Ahhoz, hogy a tagállamokkal folytatott kereskedés zavartalanul folyhasson a csatlakozást követően is, s tekintettel arra, hogy a korábbi szabályozás szerint jellemzően csak termelési célú adóraktárak voltak Magyarországon, a Javaslat megteremti a kereskedelmi adóraktárak létesítésének a lehetőségét is (lásd Javaslat 58., 72., 78., 84., 91., 94. §-át).
Belföldről tagállamba jövedéki terméket csak úgy lehet kiszállítani, ha az adóraktár engedélyes ún. szállítási jövedéki biztosítékot nyújt, amelybe azonban az adóraktári tevékenység biztosítéka is beszámítható bizonyos szabályok szerint.
Az adóraktár engedélyes a 2719/92/EGK rendelet szerinti termékkísérő okmánnyal végezheti az Unión belül a jövedéki termékek adófelfüggesztés melletti szállítását.
A tagállamba kiszállított termék utáni adó alól az adóraktár engedélyes akkor mentesül, ha a fogadó tagállamból visszaigazolják az áru átvételét.
Tagállamból belföldi adóraktárba érkező termékre belföldön adókötelezettség keletkezik, amely a betárolással felfüggesztésre kerül. Az adóraktárnak az átvételt vissza kell igazolnia a küldő tagállambeli adóraktárhoz, s az átvétel visszaigazolását a vámhatóságnak is ellen kell jegyeznie. Az áruszállítások ellenőrizhetőségét segítő sajátos nemzeti előírás, hogy az ásványolaj és a tömény szesz tagállamból történő beszerzését az adóraktár engedélyesnek a betárolás napján, elektronikus úton be kell jelentenie a vámhatósághoz.
A bejegyzett kereskedői engedély az adóraktári engedélyhez hasonló szigorú feltételek mellett szerezhető meg. A nem bejegyzett kereskedő egy alkalomra kap jogosultságot jövedéki termék adófelfüggesztéssel történő beszerzésére. Feltétel a jövedéki biztosíték nyújtása is. A bejegyzett kereskedő az egyhavi átlagos beszerzésének adótartalmára, a nem bejegyzett kereskedő a konkrét beszerzésének adótartalmára kel, hogy biztosítékot nyújtson.
A bejegyzett kereskedő - hasonlóan az adóraktár engedélyeshez - köteles az átvétel napján, elektronikus úton a vámhatósághoz bejelenteni, ha tagállamból ásványolajat vagy tömény szeszt szerez be.
Az adóraktár működtetéséhez adóraktári engedély szükséges. A Javaslat lehetővé teszi, hogy az adóraktár engedélyes adóalanyisága és felelősége mellett az adóraktárba más személy terméke is betárolható, továbbá más személy is előállíthat az adóraktárban jövedéki terméket és az adóraktár engedélyes is végezhet más személy részére termék előállítást. Pontosítja, hogy az ásványolajok mely körét kötelező adóraktárban előállítani.
A vámraktárban és vámszabadterületen létesített adóraktárban a jövedéki termékek csak harmadik országba történő kiléptetés céljából tárolhatók, adóraktári engedély csak ilyen célra adható.
A Javaslat meghatározza az adóraktári engedély megadásának személyi és tárgyi garanciális feltételeit. Szabályozza a jövedéki biztosíték nyújtását módját, mértékének meghatározását, a biztosíték meghosszabbításának szabályait.
Az adóraktári engedély a kérelmező nevére szól. Ezen belül - több adóraktár esetén - az engedély mellékletét képezi az egyes adóraktárakra külön-külön kiállított ún. adóraktár-betétlap. A Javaslat szabályozza, hogy mely esetekben kell új engedély helyett csak a meglévő módosítását kérni, továbbá meghatározza az engedély megszűnésének, visszavonásának feltételeit.
Az adóraktári engedély megszűnése esetén az engedélyekkel való esetleges későbbi visszaélések megelőzése érdekében előírja a kiadott engedély eredeti példányának és hitelesített másolatának visszaszolgáltatását a hatóság részére.
A jövedéki termék adóraktárból csak az ún. termékkísérő okmánnyal (adófelfüggesztés esetén), vagy az ún. egyszerűsített kísérő okmánnyal (szabadforgalomba való kitárolás esetén) szállítható ki. A Javaslat bizonyos esetekben kivételt tesz a kísérő okmányok alkalmazása alól (pl. sűrítettgáz-töltő vagy a cseppfolyósgáz-töltő adóraktár).
Jövedéki termékek csak a törvény különös rendelkezések fejezeteiben meghatározott célokra használhatók fel adómentesen, amelynek érvényesítéséhez ún. keretengedélyt kell szerezni. A keretengedély hasonló személyi és tárgyi garanciális feltételeket támaszt, mint az adóraktári engedély. Az adózatlan jövedéki termékek engedélyezett célra történő, jogszerű felhasználásának biztosítására, illetve a visszaélések elleni megfelelő garanciaként az adómentes felhasználók jövedéki biztosítékot kötelesek nyújtani.
A keretengedélyen belül meghatározásra kerül a tárgyidőszakra (legfeljebb egy évre) jóváhagyott, adómentesen beszerezhető mennyiség, azaz a keretmennyiség. Ha a tárgyi időszakon belül a keret kimerül, annak módosítására - indokolt esetben - lehetőséget vanad a törvény. A tárgyidőszak leteltét követő időszakra a keretmennyiséget újból meg kell kérni, amelynek során a feltételek megléte ismét vizsgálandó a hatóság által.
Az adómentesen beszerzett jövedéki termék beszerzéséről, felhasználásáról folyamatosan olyan nyilvántartást kell vezetni, hogy annak alapján a vámhatóság a jogszerű felhasználást ellenőrizni tudja, illetve megállapítható legyen az adófizetési kötelezettséggel járó jogtalan felhasználás, amelyhez szigorú anyagi szankció is kapcsolódik.
A vámhatóság az adómentes felhasználóknál negyedévenként tételes, helyszíni elszámoltatást végez, de lehetőség van ennél gyakoribb vizsgálatokra is.
Az adóraktár önadózás keretében tesz eleget adókötelezettségének. Annak érdekében azonban, hogy a nagy adótartalmú termékek utáni adózás hatósági kontrollja megfelelően érvényesüljön, az adóraktár bevallásához minden bevallási időszakban kapcsolódik egy hatósági aktus. A vámhatóság az adóbevallás alapjául szolgáló tényeket, körülményeket, illetve a termékmérlegeket ellenőrzi, s jegyzőkönyvet vesz fel arról, hogy az adómegállapítás helyesen történt-e.
Az importra, valamint az adófelfüggesztéses rendszeren kívüli, eseti adózásnál adókivetés érvényesül. Így pl. az adó megfizetésének biztonsága érdekében a hatóságok által elkobzott terméket csak úgy lehet megvásárolni, ha előtte az adót megfizetik. Az adókivetés kérelemre történik.
A Javaslat szabályozza az előlegfizetési kötelezettséget, az adótartozás esetén a végrehajtási eljárást megelőző intézkedésekre vonatkozó eljárási szabályokat, a vámhatóság hivatalos helyén kívül, kérelemre végzett eljárása esetén a szemledíj és a költségtérítés előírását.
A Javaslat szerint az adóalanyok kérhetik vagy a vámhatóság kezdeményezheti a jövedéki termékek vagy az abból előállított termékek vámtarifaszámának hatóság által történő megállapítását, amely az adófizetési kötelezettség meghatározásánál, illetve az adómértékek alkalmazásánál a megállapítást követően válik kötelezően alkalmazandóvá, visszamenőlegesen adókötelezettség vagy jogkövetkezmény nem érvényesíthető. Az érintettek számára 15 nap áll rendelkezésre annak eldöntéséhez, hogy a vámtarifaszám megállapítását követően folytatják-e tevékenységüket, és ahhoz - ha szükséges - kérik-e az addigi engedélyük módosítását, vagy pedig beszüntetik tevékenységüket.
Az ásványolajok adómentes felhasználása kiterjed a NATO csapatok, illetve a honvédség részére beszerzett üzemanyagra, illetve kerozinra, az erőműben, a távhőtermelő létesítményben villamos energia előállításához és hőtermeléshez felhasznált gázolajra, fűtőolajra, a magas kéntartalmú fűtőolaj rendkívüli helyzetben külön jogszabály szerint megengedett felhasználására. Jogharmonizációs kötelezettség továbbá a kohászatban kémiai redukciós eljárásban az ásványolaj felhasználásához az adómentesség biztosítása.
Jogharmonizációs lépés, hogy a Javaslat a repülőtéri adóraktár létesítését megengedi minden közforgalmú nemzetközi repülőtéren, nemcsak az állandó nyitva tartással üzemelő repülőtéren. Kikötői adóraktárként a parthoz állandó jelleggel telepített, stabilizált álló hajó, továbbá a hajók feltöltését nem a kikötőben végző mozgó ellátóhajó is működhet, amennyiben az elektronikus szintmérés és a ki-, betárolás hiteles mérőeszközön keresztül biztosított. A kikötői adóraktárnak szigorú elszámolást kell teljesítenie, továbbá a mozgó hajóra egyéb szigorú előírások is vonatkoznak. A hajózási gázolaj jelölését finomítói adóraktárban kell elvégezni Az adómentes hajózási gázolajjal való visszaélés ellen - az uniós előírások szerint - bevezetésre kerül a hajózási gázolaj jelölése az Unióban egységesen használt jelölő anyaggal.
Az ásványolaj termékkörben az adóraktári rendszer teljessé tételéhez szükséges kereskedelmi adóraktárt ún. ásványolaj-tároló jelenti, amely jogosult bármely ásványolaj termék tárolására. A cseppfolyós gázokra vonatkozó jogharmonizációs változásokkal függ össze az a rendelkezés, amely előírja, hogy a nem közúti motorikus célú (jellemzően a targoncákban használt), alacsonyabb adót viselő gáz értékesítését az adóraktár csak olyan személynek értékesíthet, amely a vámhatósághoz bejelentette, hogy üzemében ilyen gáz töltésére alkalmas üzemi motorikus gáztöltő állomást üzemeltet. Az üzemet a vámhatóság nyilvántartásba veszi, s az üzemnek a felhasználásról nyilvántartást kell vezetnie.
A javasolt rendszer a kisfelhasználókat (évi 6000 kg/6000 liter alatti felhasználás) csak bejelentésre kötelezi. Ezek lesznek a nyilvántartásba vett felhasználók, amelyek a bejelentett éves felhasználási mennyiség alapján a vámhatóság által kiadott beszerzési keret erejéig vásárolhatnak 5 kg/5 liternél nagyobb kiszerelésű ellenőrzött és megfigyelt terméket.
A jogbiztonságot, a későbbi viták elkerülését szolgálja az az előírás, mely szerint az oldószer, hígító előállításához történt felhasználás esetén a felhasználói engedély iránti kérelem benyújtásához előzetesen kérni kell a kötelező tarifális besorolást, amely nélkül a felhasználói engedélyt nem lehet ebben az esetben kiadni.
A bérfőzető fogalma a csatlakozási szerződében foglaltak szerint változik.
Az adómértéket a hektoliterben mért tiszta szesz mennyiségre határozza meg, ami változást jelent az eddig alkalmazott hektoliterfok mennyiséghez képest. Az adómértékek nem változnak, kivéve a bérfőzési szeszadó kedvezményes mértékét. A csatlakozási Szerződésben foglaltak alapján a bérfőzött pálinka adója a csatlakozást követően nem lehet kevesebb, mint az alkoholok normál adójának 50%-a. Ehhez a 2004. január 1-jétől hatályos adómértéket meg kell emelni. A kedvezményes bérfőzési szeszadóval előállítható mennyiség a gyümölcstermesztő háztartásonként igénybe vehető 50 literre változik
A gyakorlatilag nem változik az a rendelkezés, amely szabályozza, hogy hol végezhető teljes denaturálás. Erre a szeszüzem és az alkohol regeneráló és denaturáló üzem jogosult.
A Javaslat a teljesen denaturált alkohol kiszerelését - az adóraktáron kívül - a vámhatóság külön engedélyéhez és 1 MFt jövedéki biztosíték nyújtásához köti, továbbá a 2 liter vagy annál nagyobb kiszerelésben történő beszerzését és felhasználását előzetes vámhatósági bejelentés és nyilvántartásba vétel mellett engedi meg. A teljesen denaturált alkoholt felhasználó nyilvántartásba vett személynek a felhasználásról külön nyilvántartást kell vezetnie.
Az alkoholtermék adóraktár minimális teljesítendő jövedéki biztosítéka jellemzően 40 millió forint. Ettől eltérően 10 millió forint a szeszfőzde és az egyéb alkoholtermék adóraktár, s 1 millió forint a kizárólag bérfőzést végző szeszfőzde jövedéki biztosítéka.
Zárjegyet csak az adóraktár engedélyese, a bejegyzett/nem bejegyzett kereskedő, a törvényben meghatározott engedéllyel rendelkező importáló vagy a közösségi kereskedelmi tevékenységet folytató kereskedő kaphat, elszámolási kötelezettség mellett. A zárjegy értékét - amelynek a zárjegyhiány esetén van jelentősége a zárjegyhiány utáni fizetési kötelezettség miatt - 800 Ft-ban állapítja meg a zárjeggyel való visszaélések elleni hatékony ösztönzésként. Az alkoholtermék fő szabályként 2 litert el nem érő göngyölegben bocsátható szabadforgalomba. A törvény bizonyos esetekben lehetővé teszi, hogy a vámhatóság engedélyével olyan, ezt meghaladó űrtartalmú göngyölegben forgalmazzák az alkoholterméket, mely egyedileg beazonosítható.
A sör adóztatása mennyiségi alapon történik. Hektoliterre vetítve Balling (Plató) fokonként kell az adót megfizetni. A Balling (Plató) fok a sörlé 20°C-on mért, tömegszázalékban kifejezett szárazanyagtartalma. A sör adómértéke nem változik.
Javaslat szerint - a többi jövedéki termékre vonatkozó szabályozáshoz hasonlóan - sör adóraktár is létesíthető kereskedelmi célra (az un. sörtároló-adóraktár), továbbá a sörgyár és a sörfőzde is működhet kereskedelmi adóraktárként, azonban ez a tevékenység nem lehet nagyobb "kiterjedésű", mint a saját gyártási tevékenységnek a 25%-a. A kereskedelmi célú sörtároló adóraktárban továbbá egyéb jövedéki italok is tárolhatók.
A természetes személy által előállított szőlőbor, háztartásonként évente legfeljebb 1000 liter mennyiségig adómentes, és az előállításhoz adóraktári engedéllyel sem kell rendelkezni.
Az egyszerűsített adóraktár engedélyes a szőlőbort borkísérő okmánnyal szállíthatja.
Az egyszerűsített adóraktár engedélyes évente kétszer (szüret előtt és szüret után) számol el készleteivel. Adóbevallást csak évente egyszer kell tennie, a gazdasági évet (vagyis a december 1-jétől november 30-áig terjedő időszakot) követő december 15-éig, és ehhez igazodva kell évente egyszer az adót megfizetnie.
Egy adóraktáron belül nem szőlőbort és gyümölcsbort is előállítani.
A Javaslat szerint bor adóraktár - hasonlóan a többi jövedéki termékre vonatkozó szabályozáshoz - kereskedelmi célra is létesíthető, továbbá az üzemi borraktár is működhet kereskedelmi adóraktárként, de legfeljebb csak a saját előállítású termék 25 %-ának megfelelő vásárolt bort forgalmazhatnak. A kereskedelmi célú bortároló-adóraktárban egyéb jövedéki italok is tárolhatók.
A Javaslat szerint a borászati üzem adóraktári engedély helyett egyszerűsített adóraktári engedélyt kérhet, ha három évi termelési volumene alapján megfelel ez utóbbi adóraktár feltételeinek.
Általános, mindenkire vonatkozó szabályként érvényesül, hogy tilos a szakmai rendelkezésekben előírtaktól eltérően előállított, kezelt szőlőbort birtokolni, értékesíteni.
A bor adómentes felhasználása az uniós rendelkezések szerint ugyanazokra a célokra lehetséges, mint az alkoholtermék felhasználása.
A Javaslat szerint a melléktermékeket csak alkoholtermék adóraktár, külön jogszabály szerint engedélyezett begyűjtőhely, más tagállamban erre a célra kijelölt hely részére engedi meg értékesíteni.
A Javaslat szerint pezsgő adóraktár - hasonlóan a többi jövedéki termékre vonatkozó szabályozáshoz - kereskedelmi célra is létesíthető, továbbá a pezsgő üzem is működhet kereskedelmi adóraktárként, de legfeljebb csak a saját előállítású termék 25 %-ának megfelelő vásárolt pezsgőt forgalmazhatnak. A kereskedelmi célú pezsgőtároló adóraktárban egyéb jövedéki italok is tárolhatók.
Az adó alapja a termék hektoliter mennyisége. A köztes alkoholtermék adóraktár feltételeit a Javaslat a pezsgő adóraktáréhoz azonosan határozza meg, adómentes felhasználása pedig az uniós rendelkezések szerint ugyanazokra a célokra lehetséges, mint az alkoholtermék felhasználása.
A cigaretták utáni jövedéki adó kételemű, az ezer darabra meghatározott tételes adó mellett a kiskereskedelmi eladási árra vetülő százalékos adó is érvényesül. A többi dohánygyártmány esetében az adó százalékos, amelynek összegét ugyancsak a kiskereskedelmi eladási árra vetítve kell meghatározni.
A Javaslat mind a cigarettára, mind a finomra vágott fogyasztási dohányra egy mennyiségre meghatározott minimum adót is tartalmaz, amely az Unión belül több államban alkalmazott gyakorlat. A minimum adó az olcsó árszegmensekben induló árversennyel szemben védi a költségvetési bevételek elinflálódását. A javasolt minimum adó a legnépszerűbb cigaretta, illetve finomra vágott fogyasztási dohány előző évi árának új adómértékekkel számolt jövedéki adótartalma alapján, annak 97,5 %-ában került meghatározásra.
A Javaslat a 2004. január 1-jétől hatályos adómértékeket tartalmazza, további adóemelésről nem rendelkezik.
Az adójegy a rajta feltüntetett kiskereskedelmi eladási ár és mennyiség (darabszám) alapján számított jövedéki adónak, illetve általános forgalmi adónak megfelelő értékkel bír. Az adójegy átvételével az átvevőnek fizetési kötelezettsége keletkezik, amelynek teljesítésére a dohánygyártmány adóraktár, illetve az importáló és a bejegyzett/nem bejegyzett kereskedő - feltéve, ha a törvényben előírtaknak megfelelő összegű biztosítékot nyújt - fizetési halasztást kap. A halasztás időtartama a tervezet szerint 3 hónap, amely az adóbélyeggel ellátott cigaretta szabadforgalomba bocsátásáig terjedő időszakot fedi le.
Az adójegy konstrukcióban a terméket terhelő összes adó, vagyis a jövedéki adó mellett az általános forgalmi adó is teljes összegben - lényegében a forgalmazás első fázisában - megfizetésre kerül. Működésének feltétele, hogy az adójegyen a kiskereskedelmi eladási ár szerepeljen, s a fogyasztó ezt az árat fizesse meg, amelynek alapján az adót az adó alanya, a gyártó vagy az importáló megfizette. A kiskereskedelmi eladási árat az adó alanya határozza meg, vagyis a gyártó, bejegyzett/nem bejegyzett kereskedő vagy az importáló, aki az adójegyet a dohánygyártmányra felragasztja.
Lehetőség van arra, hogy a minőségi kifogás, lejárt szavatosság vagy jogszabályi változás (pl. új uniós előírások érvényesítése) miatt forgalomképtelenné váló, a kereskedelemből visszaszállításra kerülő dohánygyártmányok adóját vissza lehessen igényelni, ha a terméket újra feldolgozzák vagy megsemmisítik.
A törvény a dohánygyártmány gyártására alkalmas gép, eszköz birtoklását, használatát kizárólag a dohányüzem vagy a dohánygyár számára engedi meg.
A Javaslat megkülönbözteti a jövedéki engedélyes és a nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységet. Az előbbi alatt a jövedéki termékek továbbforgalmazási célú beszerzését, kereskedelmét érti, amelynek során a kereskedő olyan számlát tud kiállítani, amellyel a továbbforgalmazó (kiskereskedő) igazolni tudja jövedéki termékkészlete, beszerzése legális voltát. Ha a kereskedő nem rendelkezik jövedéki engedéllyel, a jövedéki termékeket csak végső fogyasztók felé értékesítheti, és olyan számlát kell kiadnia, amely továbbforgalmazás esetén nem alkalmas a származás, eredet igazolására.
A jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység, és a jövedéki termékek exportálása-importálása esetén a jövedéki termékek készletének és mozgásának ellenőrizhetősége érdekében jövedéki nyilvántartást, továbbá vevőnyilvántartást kell vezetni. A termékeket szállítólevél kíséretében lehet szállítani. A törvény szabályozza a jövedéki termékek jövedéki engedélyes és nem jövedéki engedélyes kereskedelmének ugyanazon a telephelyen való folytatása esetén megkövetelt, az ellenőrizhetőséget biztosító feltételeket.
A Javaslat szerint a jövedéki engedélyes kereskedők kereskedelmi forgalomban (továbbértékesítés vagy végső felhasználás céljára) megfigyelt terméket és 5 liter/kg-nál nagyobb kiszerelésben egyéb ellenőrzött ásványolajat nem értékesíthetnek (ezeket kizárólag adóraktár engedélyesek vagy felhasználói engedélyesek részére lehet értékesíteni).
A Javaslatban új előírásként jelenik meg a közösségi kereskedelmi tevékenységet (is) folytató jövedéki engedélyes kereskedő által az e tevékenységével összefüggésben teljesítendő nyilvántartás-vezetési, és az egyéb ellenőrzött ásványolaj, valamint a megfigyelt termék beszerzéséről a jelentési kötelezettség.
A kiadott és a jövedéki termékek értékesítésére jogosító működési engedélyek listáját a jegyző folyamatosan átadja az ellenőrzést végző hatóságnak.
Külön nyilvántartást a nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység esetén csak az üzemanyagtöltő állomásoknak kell vezetniük.
A Javaslat az egyes jövedéki termékek esetében a kereskedelmi mennyiség nagyságrendjét a vonatkozó uniós irányelvekben foglaltakkal azonosan határozza meg.
Új rendelkezés, hogy a nem jövedéki engedélyes kereskedők sem forgalmazhatnak vonatkozó lényeges rendelkezés, hogy tilos az 5 liter/kg-nál nagyobb kiszerelésű egyéb ellenőrzött ásványolajat és a megfigyelt termékeket.
A kereskedelemben végzett jövedéki ellenőrzés során a vámhatóság szakértői vizsgálat céljára mintát vehet a kereskedő készletéből, továbbá ellenszolgáltatás nélkül vehet mintát az adózás alól elvont termék felderítése érdekében folytatott ellenőrzés során az üzemanyagként vagy tüzelő-, fűtőanyagként értékesített, használt termékből. A felhasználói engedélyesnél és az engedélyezett felhasználónál az egyéb ellenőrzött ásványolaj és a megfigyelt termék beszerzését, felhasználását, értékesítését a vámhatóság jövedéki ellenőrzés keretében vizsgálhatja. A jövedéki ellenőrzés helyszíni eseti ellenőrzéssel valamint folyamatos jelenléttel és vizsgálattal is történhet. A jövedéki szabályok teljes körű ellenőrizhetősége érdekében a jövedéki ellenőrzést a jövedéki termékeken túl az azok előállítására alkalmas termékekre, az azokat előállítókra, forgalmazókra is kiterjeszti az értékesítésük tekintetében (kinek, mennyit értékesítettek).
A Javaslat tartalmazza az adójegy nélküli cigaretták postai csomagokban postán keresztül történő továbbításának felderíthetősége érdekében a postai csomagküldés jövedéki ellenőrzésének ellenőrzését.
Az adómentesen beszerzett jövedéki terméknek nem adómentes célra történő felhasználását az adó összegének megfelelő bírság sújtja. Hasonló nagyságrendű bírsággal jár a jogosulatlan adó-visszaigénylés, vagy adólevonás is, annak érdekében, hogy kellő visszatartó erőt fejtsen ki.
Adózás alól elvontnak minősül - többek között - a nem adóraktárban előállított termék, az a jövedéki termék, amelynek eredetét nem tudják igazolni, a zárjegy, adójegy nélküli alkohol, illetve dohánygyártmány. Új esetként tartalmazza a Javaslat azt a más tagállamból behozott jövedéki terméket, amelyet nem a közösségi adófelfüggesztési eljárásban vagy - amennyiben adózott termék beszerzéséről van szó - nem a törvény ezen esetre vonatkozó rendelkezései szerint hoznak be belföldre. A jogharmonizációs változásokkal összefüggésben bővül továbbá az adózás alóli elvonások esete, a megfigyelt termékekre és az 5 liter vagy 5 kilogrammnál nagyobb kiszerelésű egyéb ellenőrzött ásványolajokra vonatkozó szabályok megsértésével történő előállításra, felhasználásra, vagy például a jelölt gázolajnak a hajó üzemanyagtartályából történő eltávolításával. Ugyancsak a legsúlyosabb szankcióval büntethető a denaturálószernek a teljesen denaturált alkoholból történő kivonása, a teljesen denaturált alkoholnak italok előállításához történő felhasználása.
Jövedéki bírság megállapításával jár a zárjegy, az adójegy hamisítása, a cukorcefre jogosulatlan előállítása. Jövedéki bírságot kell fizetni továbbá a felhasználói engedélyesnek, ha az egyéb ellenőrzött ásványolaj, a megfigyelt termék vagy a teljesen denaturált szesz felhasználásának elszámolása során készlethiányt vagy jogtalan felhasználást állapítanak meg.
Felfüggeszthető az adóraktár tevékenysége is - legfeljebb 60 napra -, ha az adóraktárban az adóraktár működtetésének feltételeit az adófizetés jelentősebb veszélyeztetését eredményező módon sértik meg. Ha ez a veszélyeztetés a jövedéki biztosíték összegét meghaladja, az adóraktár jövedéki termékkészlete elkobozható.
A Javaslat különbséget tesz az adózás alól elvont jövedéki termékek, zárjegy, adójegy, illetve az ezek felhasználására, tárolására és szállítására használt eszközök, járművek lefoglalásának és elkobzásának feltételei között. A tulajdonjog védelme valósul meg azáltal, hogy ha a gépjármű tulajdonosa nem azonos a jövedéki jogsértés elkövetőjével, és a legfoglalt gépjárműre a bizonyítás érdekében már nincs szükség, a lefoglalást határozattal meg kell szüntetni.
A Javaslat rendezi azt az esetet is, amikor az adott ügyben a jövedéki eljárás mellet büntető eljárás is indul. Ilyen esetben a lefoglalást meg kell szüntetni, ha a büntetőeljárásban lefoglalásnak van helye és ennek érdekében a büntetőügyben eljáró hatóság a vámhatóságot megkereste.
Az ásványolajon kívüli, az élelmiszertörvény hatálya alá tartozó elkobzott jövedéki termékeket meg kell semmisíteni.
Amennyiben a lefoglalt jövedéki termék elkobzásra kerül, a jövedéki adó kivetésétől el lehet tekinteni.
Ha ugyanabban az ügyben jövedéki bírság és adóbírság is kiszabható, akkor ezek közül a súlyosabb joghátrányt kell érvényesíteni.