adozona.hu
T/18632. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a dolgozói szegénység elleni küzdelem érdekében szükséges módosításáról 1. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása
T/18632. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a dolgozói szegénység elleni küzdelem érdekében szükséges módosításáról 1. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 66. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó illetmény garantált összegét, valamint a növekvő számú fizetési fokozatokhoz tartozó - az első fizetési fokozat garantált illetményére épülő - legkisebb szorzószámokat az éves költségvetési törvény állapítja meg. A garantált illetmény mértéke egyetlen fizetési fokozatban sem lehet kevesebb, mint a minimálbér....
"(1) A fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó illetmény garantált összegét, valamint a növekvő számú fizetési fokozatokhoz tartozó - az első fizetési fokozat garantált illetményére épülő - legkisebb szorzószámokat az éves költségvetési törvény állapítja meg. A garantált illetmény mértéke egyetlen fizetési fokozatban sem lehet kevesebb, mint a minimálbér."
"(1) Az e törvény hatálya alá tartozó jövedelem után az adó mértéke - ha e törvény másként nem rendelkezik -
a) ha az adóalap nem haladja meg az 1,656 millió forintot, az adóalap 0 százaléka,
b) ha az adóalap meghaladja az 1,656 millió forintot, de nem haladja meg a 3,6 millió forintot, az 1,656 millió forintot meghaladó rész 12 százaléka,
c) ha az adóalap meghaladja a 3,6 millió forintot, 233 280 forint és a 3,6 millió forintot meghaladó rész 24 százaléka."
"(2) A családi kedvezmény - az eltartottak lélekszámától függően - kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként
a) egy eltartott esetén
aa) 2017-ben 66 670 forint,
ab) 2018-ban 100 000 forint,
ac) 2019-ben és az azt követő években 133 330 forint,
b) kettő eltartott esetén
ba) 2017-ben 100 000 forint,
bb) 2018-ban 116 670 forint,
bc) 2019-ben és az azt követő években 133 330 forint,
c) három és minden további eltartott esetén 220 000 forint."
(2) A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 29/A. § (4) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(4) Kedvezményezett eltartott]
"a) az a tankötelezett gyermek, illetve, annak a tanévnek az utolsó napjáig, amelyben a gyermek (személy) a huszadik - a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásra nem jogosult, de sajátos nevelési igényű tanuló esetében huszonharmadik - életévét betöltő gyermek (személy), akire tekintettel a magánszemély a családok támogatásáról szóló törvény szerint családi pótlékra jogosult,"
"(3) A biztosított által fizetendő egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék mértéke 4,5 százalék. Az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékon belül a természetbeni egészségbiztosítási járulék 2 százalék, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék 1 százalék, a munkaerő-piaci járulék 1,5 százalék."
[(1) Iskoláztatási támogatásra jogosult a) a 7. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott személy, továbbá a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy]
"ba) a tankötelezettsége megszűnését követően közoktatási intézményben tanulmányokat folytató vagy felsőoktatási intézményben első felsőfokú szakképzésben, első alapképzésben, első mesterképzésben vagy első egységes, osztatlan képzésben részt vevő, rendszeres jövedelemmel nem rendelkező gyermekre (személyre) tekintettel annak a tanévnek az utolsó napjáig, amelyben a gyermek (személy) a huszonnegyedik - a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásra nem jogosult, de sajátos nevelési igényű tanuló esetében huszonhatodik - életévét betölti; továbbá""
"(1) A családi pótlék havi összege
a) egygyermekes család esetén 15 800 forint,
b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 20 000 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 17 300 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 21 400 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 20 800 forint,
f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 24 600 forint,
g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén, valamint a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, továbbá nevelőszülőnél elhelyezett tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 30 300 forint,
h) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 37 500 forint,
i) a 7. § (2) bekezdése szerinti személy esetén - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 26 400 forint,
j) a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, továbbá nevelőszülőnél elhelyezett, a g) és h) pontok alá nem tartozó, továbbá a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett gyermek, a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy, valamint a 8. § (3) bekezdése alá tartozó személy esetén 19 200 forint."
"206/A. §
A köztulajdonban álló munkáltató a munkavállalónak legalább olyan mértékű éves béremelést biztosít, mint a munkabéremelésnek a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban folytatott konzultációt követően megállapított elvárt mértéke."
(2) A 2. § 2018. január 1-jén lép hatályba.
"I/B. Helyben termelt alapvető élelmiszerek
"
A Fidesz-KDNP olyan munkaalapú társadalmat teremtett, amelyben a munka nem garancia a megélhetésre. Egyre többen tapasztalják meg azt, hogy a munkával szerzett jövedelmük nem fedezi a tisztességes megélhetés költségeit. A kormány felelőssége egyértelmű: a magyar bérek leszakadása tudatos kormánypolitika, az alacsony bérekre alapozott gazdaságpolitika eredménye. A közmunkabér csökkentése, a minimálbér megadóztatása, az igazságtalan egykulcsos személyi jövedelemadó rendszer, a közalkalmazotti bérek befagyasztása, az áfaemelés, az áthárított adók sora és számos más intézkedés együttes hatására a társadalom 80 százaléka került rosszabb helyzetbe. Nem jött be a kormány számítása: az Európa legrugalmasabb munkaerőpiacát megteremtő Munka törvénykönyve és az egykulcsos adó nem tudott lendületet adni a foglalkoztatásnak, ellenben még kiszolgáltatottabbá tette a munkavállalókat.
Az LMP dolgozói szegénység elleni intézkedéseit tartalmazó javaslatcsomagja abból indul ki, hogy aki nyolc órát dolgozik, ne kereshessen kevesebbet a létminimumnál. Célunk az igazságos közteherviselés elveinek érvényre juttatása valamint a gyermeket nevelő családok terheinek jelentősebb és hosszabb távú kompenzálása. Csomagunk a következő elemekből áll: többkulcsos személyi jövedelemadó, adómentes minimálbér, a munkavállalói járulékok csökkentése, a közszféra bérrendezése, nagyobb mértékű és hosszabb távú hozzájárulás a gyermekes családok költségeihez a családi pótlék emelésével és a felsőoktatásban továbbtanuló gyermekekre való kiterjesztésével, a családi adókedvezmény rendszerének igazságosabbá tétele, valamint a helyben termelt alapvető élelmiszerek áfájának csökkentése. Az LMP programja szerint az élőmunka terheinek csökkentését és a bérek emelését a tőkejövedelmek és a környezethasználat nagyobb megadóztatása, a fölösleges kiadások lefaragása és az adócsalások elleni hatékonyabb fellépés ellensúlyozza.
A családi adókedvezmény rendszerének jelenlegi aránytalanságait tompítaná az egy gyermekeseknek járó kedvezmény megduplázása az elkövetkező két évben. Ezzel az egy és két gyermek esetén járó kedvezmény gyermekenkénti összege 2019-re kiegyenlítődne.