adozona.hu
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/5045. számú törvényjavaslat indokolása
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/5045. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2001. évi CXIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az 1996. évi CXXVI. törvény hatálybalépésétől eltelt évek igazolták azon jogalkotói szándék helyességét, amely szerint az adófizető állampolgárok adójuk 1%-ának erejéig saját maguk rendelkezhetnek arról, milyen társadalmilag fontos célt kívánnak támogatni adóforintjukból. Sőt ez elmúlt néhány év tapasztalatai alapján indokolttá vált e rendelkezési jog olyan módon történő kiszélesítése is, hogy a kedvezményezettek köre tovább bővülhessen. Különösen a kiemelkedően közhasznú alapítványok, társad...
Az is többször felmerült és indokolt követelmény ugyanakkor, hogy a kedvezményezettekről és az adott évben kapott támogatásuk mértékéről szóló adatok a legszélesebb nyilvánosság számára hozzáférhetőek legyenek. Ezen információk birtokában lehet ugyanis a lehető legjobb döntést hozni az egyes társadalmi szervezetek, alapítványok stb. támogatásáról.
A törvényjavaslat ezen tapasztalatok és a törvénnyel kapcsolatos további észrevételek, javaslatok figyelembe vételével kidolgozott módosításokat tartalmazza.
Az állammal, azok intézményeivel szerződésben álló, - ezt igazolni is tudó, - kiemelkedően közhasznú alapítvány, társadalmi szervezet esetén a már egy éves működés is megfelelő garancia lehet a szervezet biztonságos, közérdeket segítő munkájának folytonosságához, így indokolt, hogy az ilyen szervezetek már egy éves működés után is kedvezményezettjei lehessenek a törvénynek.
A törvénymódosítás ugyanakkor a korábbiaknál kedvezőbb - egy évvel rövidebb, két év - várakozási időt határoz meg az egyéb közhasznú tevékenységet folytató társadalmi szervezetek, alapítványok számára is.
A (2)bekezdésben (a törvény meghatározás pontosításán túl) meghatározásra kerül, hogy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kiemelkedően közhasznú szervezet köteles igazolni, hogy tevékenységét állami szervvel, vagy önkormányzattal kötött szerződés alapján végzi. Ugyanis a kiemelkedően közhasznú szervezetek olyan közfeladatot látnak el, amelyről törvény vagy törvény felhatalmazása alapján más jogszabály rendelkezése szerint, valamely állami szervnek vagy a helyi önkormányzatnak kell gondoskodnia, ezért törvényes működésük feltétele, hogy tevékenységüket állami szervvel vagy önkormányzattal kötött szerződés alapján végezzék.
Az "egyházi egy százalék" január 10-i utalása - (6) bekezdés - a szeptember elején közzétett adatok alapján, a költségvetésben meghatározott előirányzatból kell lebonyolítani. A további számbavételi, rendelkezési módosítások és a jogorvoslati eljárásban változó rendelkezések érvényesítésére a következő évi, augusztusi pótlista összeállításával, kihirdetésével, és az abban meghatározott támogatások végrehajtásával lesz mód.
Ha a rendelkező magánszemélynek az adóhatóság havi részletfizetést, illetve fizetési halasztást engedélyezett - (7) bekezdés - az utalást akkor kell teljesíteni, amikor az adózó - a fizetési engedménynek megfelelően - a fizetési kötelezettségének már eleget tett.
A fentiek alapján "későbbi utalásra" - az esetleges jogviták, a részlet-fizetések, fizetési halasztások lehetősége (1. § (1) bekezdése) alapján - csak a rendelkezést követő egy éven belül kerülhet sor. Az "első egy százaléknál" az utalások a jogvita lezártát követően, illetve a fizetési halasztások lejárta után azonnal teljesülnek, míg a "második egy százaléknál" a rendelkezést követő év augusztusában összeállítandó pótlistáknál vehetők figyelembe pótlólagosan az egyházi támogatás-bővítő állampolgári rendelkezések - (8) bekezdés. Egy évnél későbbi utalásokhoz forrás már nem áll rendelkezésre, így a későbbiekben az esetlegesen lehetővé váló rendelkezések sem teljesíthetők évekre visszamenőleg.
A Javaslat - (9) bekezdés - lehetővé teszi, hogy a jövőben az Országgyűlés által meghatározott kiemelt célra rendelt összeg az éves költségvetés előirányzataként megjelenve átcsoportosítási kötelezettség nélkül kerülhessen felhasználásra - pályázati kiírással, elszámolási és közzétételi kötelezettséggel (lehetővé téve az Országgyűlés illetékes - jelenleg a Társadalmi Szervezetek Bizottsága - képviselői felé a beszámoltatást).
A törvényrész új, (8) bekezdése arról rendelkezik, hogy munkáltatói adó-megállapítás esetén a területileg illetékes adóhatóságok végezhetik el a rendelkező személlyel kapcsolatos eljárást (nem kell a feldolgozást, központilag, a fővárosban elvégezni).