A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény módosításáról szóló T/3015. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2000. évi CIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az utasforgalomban behozható, illetve kivihető vámáruk/áruk körét a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 110. §-ának (2) bekezdése határozza meg, melynek legutóbbi módosítása a 2000. évi XXXII. törvény 58. §-a által történt. A módosítás szigorítást jelentett a korábbi szabályozáshoz képest, ugyanis a belföldön állandó lakóhellyel rendelkező természetes személyek által a 24 órát meghaladó külföldi tartózkodás során személyes használatra vásárolt vám...

A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény módosításáról szóló T/3015. számú törvényjavaslat indokolása
INDOKOLÁS
Az utasforgalomban behozható, illetve kivihető vámáruk/áruk körét a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 110. §-ának (2) bekezdése határozza meg, melynek legutóbbi módosítása a 2000. évi XXXII. törvény 58. §-a által történt. A módosítás szigorítást jelentett a korábbi szabályozáshoz képest, ugyanis a belföldön állandó lakóhellyel rendelkező természetes személyek által a 24 órát meghaladó külföldi tartózkodás során személyes használatra vásárolt vámmentesen behozható vámáruk köréből kivette a jövedéki törvény hatálya alá tartozó árukat. Erre a szabályozásra a feketegazdaság elleni hatékonyabb fellépés és a keleti és déli határszakaszokon kialakuló "üzletszerű cigaretta- és alkohol-behozatal" visszaszorítása adott okot, alapot, pedig a turistaforgalom vámkönnyítéséről szóló New Yorkban, 1954. június 4-én kelt Egyezményben kapott felhatalmazás jelentett, amelyet az 1964. évi 2. törvényerejű rendelet hirdetett ki. Az Egyezmény a figyelembe vehető vámáruk meghatározása mellett a szerződő államoknak lehetőséget ad arra, hogy a visszaélések elkerülése érdekében különös szabályokat állapíthatnak meg. Az EU tagországok gyakorlatában is ismert ilyen célú korlátozó szabályozás.
A vámmentesség szigorításának társadalmi fogadtatására tekintettel célszerű ismét felülvizsgálni az utiholmira vonatkozó törvényi és végrehajtási szabályozást egyaránt. A törvénymódosító indítvány a vámmentességet visszaállítaná a 2000. július 1-je előtti állapotra, azonban - a feketegazdaság szempontjait figyelembe véve - szigorítaná a vámellenőrzés feltételeit oly módon, hogy a vámmentesség igénybevételét csak napi egy alkalommal tenné lehetővé.
A Kormány a 2000. július 22.-ei ülésén a Vámtv. végrehajtási rendeletének módosítására vonatkozóan már döntött, melynek értelmében a fekete gazdaság szempontjából legérzékenyebb dohánytermékek tekintetében a magyar utas számára mérsékelné a korábbi vámmentes mennyiséget, a szeszesitalok esetében a július 1-je előtt hatályos mennyiségre biztosítaná ismét a vámmentességet. A Kormánydöntés egyidejűleg szükségessé teszi a Vámtv. módosítását is.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.