adozona.hu
Az egészségbiztosítás körében végzett tevékenység felügyeletéről szóló T/1035. számú törvényjavaslat indokolása
Az egészségbiztosítás körében végzett tevékenység felügyeletéről szóló T/1035. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság tevékenységének célja a biztosítottak egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmének ellátása, azegészségbiztosítási szolgáltatások minőségének ellenőrzése, őrködés a szereplők tisztességes piaci magatartásának megtartása fölött, az egészségbiztosítási ellátást nyújtók és az egészségügyi szolgáltatók biztosítottakkal kapcsolatos tevékenysége felügyeletének ellátása, az egészségbiztosítási befizetések felhasználásának és az egészsé...
(2) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság hatásköre - figyelemmel a PénzügyiSzervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: PSZÁF tv.) rendelkezéseire is - kiterjed:
a) egészségbiztosítási szolgáltatásaik tekintetében
aa) a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) hatálya alá tartozó egészségbiztosítási szervek,
ab) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (a továbbiakban: Öpt.) szerinti önkéntes kölcsönös egészségpénztár,
ac) a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény hatálya alá tartozó biztosítók (az aa)-ac) pont szerinti szervezetek a továbbiakban együtt: egészségbiztosítók), valamint
b) az egészségügyi szolgáltatók e törvény szerinti tevékenységének felügyeletére.
(3) E törvény alkalmazásában egészségbiztosítási szolgáltatás a (2) bekezdés a) pontjaszerinti egészségbiztosító és a (2) bekezdés b) pontja szerinti egészségügyi szolgáltató között kötött szerződés alapján nyújtott ellátás, szolgáltatás.
(4) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság a (2) bekezdés ab) és ac) alpontja szerinti egészségbiztosítók tekintetében az egészségbiztosító és az egészségügyi szolgáltató közötti szerződések szabályszerűségét, az egészségszakmai szabályok teljesülését, a nyújtott szolgáltatások minőségét vizsgálja. Ez a jogkör nem érinti a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (a továbbiakban: PSZÁF) PSZÁF tv.ben meghatározott hatáskörét.
(5) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság döntése ellen - a közigazgatási eljárás keretében - fellebbezésnek helye nincs. Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság határozatának bírósági felülvizsgálata a Fővárosi Bíróságtól keresettel kérhető. A bíróság az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság határozatát megváltoztathatja.
a) az egészségbiztosítókkal szerződéses jogviszonyban álló egészségügyi szolgáltatók minőségének mérésére és értékelésére alkalmas indikátorrendszert alakít ki, működtet, illetve az egészségügyi szolgáltatókkal működtettet, és kidolgozza az ahhoz való nyilvános hozzáférést garantáló eljárásrendet,
b) ellenőrzi és értékeli a 3. § szerinti szerződési feltételek, valamint a megkötött biztosítási szerződések teljesítését, c) elvégzi a finanszírozott egészségügyi szolgáltatók minősítését, és ennek, valamint a b) pont szerinti ellenőrzésnek az eredményét a honlapján közzéteszi.
a) felszólítja az egészségügyi szolgáltatót a kötelezettsége teljesítésére,
b) a biztosított kérelmére a területi ellátási kötelezettség alapján ellátásra köteles szolgáltató helyett más, a progresszivitás azonos szintjén lévő, területi ellátási kötelezettséggel rendelkező egészségügyi szolgáltatót jelölhet ki a biztosított ellátására abban az esetben, ha a biztosított az ellátást a szolgáltató hibájából nem vagy nem az arra irányadó szabályok szerint kapta meg,
c) pénzbírságot szab ki,
d) felszólítja az egészségbiztosítót a finanszírozási szerződés felfüggesztésére, súlyos jogszabálysértés esetén felmondására.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a szolgáltatás fejében járó finanszírozási díjat az egészségbiztosító a kijelölt szolgáltatónak téríti meg, amelyet a mulasztó szolgáltató tárgyhavi finanszírozásából von le.
(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti pénzbírság mértéke legfeljebb 10 millió Ft lehet. A pénzbírság kiszabásánál tekintettel kell lenni:
a) a szabály megsértésének, illetőleg a hiányosság súlyosságára,
b) a cselekménynek az 1. § (2) bekezdés szerinti szervezetre és annak tagjaira, ügyfeleire gyakorolt hatására,
c) a cselekménynek az egészségbiztosítási rendszerre gyakorolt hatására,
d) a felelős személyeknek az eljárás során tanúsított együttműködésére,
e) az intézkedéssel érintett személy jó-, illetve rosszhiszeműségére, az általa a szabályszegéssel vagy a mulasztással elért vagyoni előnyre,
f) az intézkedés alapjául szolgáló adatok, tények, információk eltitkolására, illetve annak szándékára,
g) a szabályok megsértésének ismétlődésére, illetőleg gyakoriságára.
(2) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság a piacfelügyeleti eljárása keretében vizsgálja a betegbiztosítás általános szerződési feltételeit, valamint a biztosító biztosítottakkal kapcsolatos magatartását, így különösen az egyenlő bánásmód követelményének a biztosítás kötése során megvalósuló megsértését, valamint a biztosító szerződéskötéstől való elzárkózását.
a) ellenőrzi, hogy a biztosítási szerződésből eredő kötelezettség teljesítéséhez szükséges kapacitás megfelelő minőségű és mennyiségű rendelkezésre állása biztosított-e,
b) váratlan esemény (különösen járványügyi érdekből, katasztrófahelyzetben, tömeges megbetegedés, tömegszerencsétlenség, stb.) vagy előre nem látható módon bekövetkező ellátási szükséglet esetén az országos tisztifőorvos egyetértésével és az egészségügyért felelős miniszter jóváhagyásával az egészségbiztosítónál kezdeményezheti a kapacitásokon felüli kapacitásra történő szerződéskötést,
c) egyetértési jogot gyakorol a külön törvényben felsorolt finanszírozási szerződések megkötése és módosítása tekintetében, ebben a körben törvényességi vizsgálatot végez,
d) pályázat kiírását rendelheti el a normatíva-felosztás módosítására.
(2) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóságot irányító miniszter az Egészségbiztosítási Alap költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási javaslatot tájékoztatásul, az Egészségbiztosítási Alap zárszámadására vonatkozó törvény tervezetét véleményezésre megküldi az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság részére.
(3) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság évente értékeli az egészségbiztosítás helyzetét, működési feltételeinek alakulását, az értékelésről az egészségbiztosítási felügyeleti hatóságot irányító miniszter útján tájékoztatja a Kormányt.
(4) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság vizsgálatot, illetve ellenőrzést kezdeményezhet az Egészségbiztosítási Alap kezelésével és felhasználásával összefüggő kérdésekben.
a) minősíti azt a számítógépes rendszert, amely az egészségügyi szolgáltató gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, valamint gyógyászati ellátás árhoz nyújtott támogatással történő rendelését működteti,
b) külön törvény szerint ellenőrzi
ba) a gyógyszertárban szakmai feladatot ellátó személyek szakmai függetlenségének biztosítását,
bb) a közfinanszírozásban részesülő gyógyszer támogatással történő forgalmazására szerződött gyógyszertár, valamint a gyógyszergyártó- és forgalmazó, illetve támogatással történő gyógyszerrendelésre jogosult orvos közötti nem kívánatos magatartás összehangolását.
(2) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság elbírálja a biztosítónak a külön törvény szerinti, várólistával kapcsolatos döntései ellen hozzá benyújtott panaszokat.
a) az 1. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontjában meghatározott központi egészségbiztosítási igazgatási szerv által elsőfokon elbírált ügyekben,
b) a várólistával kapcsolatos külön jogszabály szerinti döntések,
c) azokban a gyógyszerreklámmal és gyógyszerismertetéssel kapcsolatos ügyekben, ahol az Országos Gyógyszerészeti Intézet jár el első fokon,
d) azokban a gyógyászati segédeszköz-reklámmal és gyógyászati segédeszközismertetéssel kapcsolatos ügyekben, ahol az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal jár el első fokon.
a) felügyeleti díj,
b) igazgatási-szolgáltatási díj,
c) felügyeleti bírság,
d) egyéb bevételek
képezik.
(2) A felügyeleti díj
a) az 1. § (2) bekezdése a) pontjának aa) alpontjában meghatározott szervek tárgyévet megelőző évi bevételeinek 0,02 %-a,
b)az 1. § (2) bekezdése a) pontjának ab) alpontjában meghatározott szervezetek esetében az egészségpénztárba a tagok által fizetett tagdíjak, a munkáltatói tag által fizetett munkáltatói hozzájárulások és a támogatótól befolyt összegek együttes összegének 0,15%-a.
(3) Az egészségbiztosító a felügyeleti díjat a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a tárgyév május 30-áig, a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben negyedéves részletekben, a tárgynegyedévet követő negyvenötödik napig köteles megfizetni az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság részére.
(4) Az 1. § (2) bekezdése a) pontjának ac) alpontjában meghatározott szervezetek nem életbiztosítási ág betegség ágazatból származó díjbevételei után fizetett felügyeleti díj 20%-át a PSZÁF utalja át az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság részére a biztosítói befizetést követő hónap 20. napjáig.
(5) Az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság díjbevételeivel önállóan gazdálkodik, bevételeit - a bírságból származó bevétel kivételével - működésének fedezetére használja fel és azok más célra nem vonhatók el. A bírság felhasználásának mértékére a külön jogszabályok rendelkezései irányadók.
(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben jelölje ki az egészségbiztosítási felügyeleti hatóságot vagy hatóságokat.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998. évi XXXIX. törvény
a) 9/A. §-ának (1) bekezdésében az "az egészségbiztosítási ágazat tekintetében az Egészségbiztosítási Ellenőrző Testület," és az "együtt" szövegrész,
b) 9/B. §-ának (1) bekezdésében az "Az Egészségbiztosítási Ellenőrző
c) 9/B. §-ának (2) bekezdése,
d) 9/B. §-a (6) bekezdésének e) pontja,
e) 9/C. §-ának (5) bekezdésében az "Az Egészségbiztosítási Ellenőrző
f) 9/C. §-a (6) bekezdésének a) pontjában az "az Egészségbiztosítási Ellenőrző Testület esetén legalább 4," szövegrész a hatályát veszti.
"(3) Amennyiben a beteget a biztosítási jogviszonyával összefüggésben éri joghátrány, a betegjogi képviselő az eset kivizsgálása érdekében az egészségbiztosítási felügyeleti hatósághoz fordulhat."
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Eütv. 57. §-a (2) bekezdésének felvezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:
"Az egészségügyért felelős miniszter - az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság véleményének kikérését követően - rendeletben határozza meg azokat a fertőzőbetegségeket, amelyek esetében"
[a) életkorhoz kötötten, b) megbetegedési veszély esetén, illetőleg c) külföldre történő kiutazás esetén a kiutazó költségén kötelező védőoltás elrendelésének van helye.]
(3) Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.) 3. §-ának i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában]
"i) adatkezelő: a betegellátó, az intézményvezető, az adatvédelmi felelős, az n) pont szerinti ellátásszervező, az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság, továbbá közegészségügyi-járványügyi közérdekből az 5. § (3) bekezdése szerinti tisztiorvos, illetve közegészségügyi felügyelő, valamint a 22. § szerinti esetekben az ott meghatározottak szerint, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint ezek igazgatási szervei (a továbbiakban együtt: társadalombiztosítási igazgatási szervek) és az egészségügyi adatok nélkül, a 3. § b) pontjában meghatározott személyazonosító adat tekintetében - az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi XI. törvény 5. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatellátása érdekében - az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ);"
(4) Az Eüak. 4. §-ának (1) bekezdése az alábbi e) ponttal egészül ki:
[Az egészségügyi és személyazonosító adat kezelésének célja:]
"e) a betegjogok érvényesítése."
(5) Az Eüak. 22. §-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti célok érdekében, a gyógyszer-, különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszer-, gyógyászati segédeszköz-, és gyógyfürdőrendeléssel összefüggésben a következőegészségügyi és személyazonosító adatokat kezelheti: a beteg neve, lakcíme, születési ideje, TAJ száma, betegségének BNO kódja, az egészségügyi szolgáltató neve, címe, a működési engedélye száma, ágazati azonosító kódja, vényazonosító kódja, továbbá a rendelt gyógyszer-, különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszer-, gyógyászati segédeszköz-, és gyógyfürdő ellátás, valamint közgyógyellátott beteg esetében a közgyógyellátási igazolvány száma."
(6) Az Eüak. 22/B. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az ellátásszervezőnek az érintetteket külön jogszabályban foglaltak szerint tájékoztatni kell az ellátásszervező adatkezeléséről, az adatkezelésre vonatkozó lényeges szabályokról, és formanyomtatványon lehetőséget kell biztosítani, hogy nyilatkozhasson, amennyiben nem járul hozzá az adatai kezeléséhez."
(7) A PSZÁF tv. 3. §-a a következő (2) és (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti szövege (1) bekezdésre változik:
"(2) Az (1) bekezdés e) és f) pontja szerinti szervezetek egészségbiztosítással kapcsolatos tevékenysége tekintetében az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság jár el.
(3) Amennyiben a PSZÁF eljárása során azt észleli, hogy az eljárás a (2) bekezdés alapján az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozik, az ügyet az addig keletkezett iratokkal együtt átteszi az egészségbiztosítási felügyeleti hatósághoz."
(8) Az Öpt. 1. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) E törvény hatálya és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (a továbbiakban: Felügyelet) intézkedési jogköre, valamint az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság külön jogszabály szerinti jogköre az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szervezetekre az alakuló közgyűlésük időpontjával kezdődően terjed ki."
(9) Az Öpt. 8. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § A pénztárak törvényességi felügyeletét az ügyészség a rá irányadó jogszabályok szerint, állami felügyeletét e törvény VI. Fejezete alapján a Pénzügyi SzervezetekÁllami Felügyelete látja el. Az egészségpénztárak egészségbiztosítási szolgáltatásaikkal összefüggő, külön törvény szerinti felügyeletét az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság látja el."
(10) Az Öpt. 9/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A pénztár által fizetett felügyeleti díj mértéke a pénztárba a tagok által fizetett tagdíjak, a munkáltatói tag által fizetett munkáltatói hozzájárulások és a támogatótól befolyt összegek együttes összegének (a továbbiakban: pénztári befizetés)
a) nyugdíjpénztár és önsegélyező pénztár esetében kettő és fél
b) egészségpénztár esetében egy ezreléke."
Az egészségügyi szolgáltatók piacán - az egyes ellátásokat, illetőleg ellátási szinteket tekintve lényegesen eltérő mértékben ugyan, de - ma is létezik piaci verseny. Bizonyos alágazatokban megfigyelhető továbbá domináns piaci szereplők megjelenése (pl. a tulajdonszerzési korlátozások ellenére patikaláncok kialakulása, laborok illetve diagnosztikai szolgáltatók/szolgáltatások összevásárlása, gyógyászati segédeszközgyártók, forgalmazók beépülése az egészségügyi szolgáltatókba stb.). Mindez azt jelzi, hogy az egészségügyi (köz)szolgáltatások sajátos piacán is szükség van az általános piacfelügyeletet kiegészítő, ágazati piacfelügyeletre, ami megakadályozza, hogy a kötelező biztosítást szervező biztosító(k) szolgáltatói monopóliumokkal kerüljenek szembe. Erre a feladatra ma nincs az egészségügyi ágazatban megfelelő szerv, az ÁNTSZ egészségügyi szakfelügyeleti és egyúttal közegészségügyi és járványügyi hatósági szerepe miatt nem tehető azzá.
Tájékozatlan és kiszolgáltatott betegek, pénzügyi és szakmai szempontból nem kellően hatékonyan felügyelt pénzköltés jellemzi a mai magyar egészségügyet. Az ellátó- és biztosítási rendszer nem igazságos és nem számon kérhető, a szolgáltatások minősége erősen változó. A betegek előtt nem ismertek a szolgáltatók minőségi, illetve szakmai mutatói, mindez a betegek kiszolgáltatottságát, bizonytalanságát növeli, és alapot teremt az egészségügy feketepiacának, a hálapénzrendszernek a működéséhez is. Ezért gondoskodni kell arról, hogy az ellátási szerkezet, a kínált szolgáltatások, az igénybevételi feltételek megváltoztatása mellett a jogosultságok és a forrásfelhasználás jogszerűsége, a tájékozottsághoz és nyilvánossághoz fűződő alapvető érdekek érvényesüljenek.
A Kormány kiemelt célja, hogy más pályára állítsa az egészségügy mai, a köztulajdon dominanciáján alapuló, biztosítói és szolgáltatói monopóliumokkal, kizárólagos és különleges jogokkal működő, döntően adminisztratív módon szabályozott piacát. Ez a cél magában hordozza azt a feladatot, hogy egyrészt más típusú szabályozást kell kialakítani, másrészt pedig más típusú felügyeleti intézményrendszert kell működtetni, mert a torzításmentes verseny feltételeinek betartatását és a sajátos fogyasztóvédelmi feladatok ellátását, továbbá a kötelező közszolgáltatás körébe tartozó szolgáltatásokhoz való hozzáférést folyamatosan kell biztosítani. Ehhez pedig olyan típusú felügyeleti szerv szükséges, mint amilyen más, a piacnyitáson átesett, liberalizált ágazatokban már működik.
Az Egészségbiztosítási Felügyelet tevékenységének célja a biztosítottak egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmének ellátása, az egészségbiztosítási szolgáltatások minőségének ellenőrzése, őrködés a szereplők tisztességes piaci magatartásának megtartása fölött, az egészségbiztosítási ellátást nyújtók és az egészségügyi szolgáltatók biztosítottakkal kapcsolatos tevékenysége felügyeletének ellátása, az egészségbiztosítási befizetések felhasználásának és az egészségbiztosítás szereplőinek törvényes és szakmailag magas színvonalú működésének ellenőrzése, valamint a kapcsolódó hatósági ügyek ellátása. Tekintve, hogy az Egészségbiztosítási Felügyelet központi hivatalként fog működni, ezért a szervezet létrehozataláról és jogállásáról a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény értelmében kormányrendelet rendelkezik, jelen törvényjavaslat az egészségbiztosítási felügyeleti hatóság feladatairól és hatásköréről szól.
A felügyelet szakmai függetlenségét biztosítandó a javaslat kimondja, hogy a felügyelet döntése ellen közigazgatási úton fellebbezésnek helye nincs, a bíróságnak ugyanakkor lehetősége van a határozat megváltoztatására.
-olyan indikátorrendszert alakít ki és működtet, illetve az egészségügyi szolgáltatókkal működtettet, amely alkalmas az egészségbiztosítókkal szerződéses jogviszonyban álló egészségügyi szolgáltatók minőségének mérésére és értékelésére,
-kidolgozza az indikátorrendszerhez való nyilvános hozzáférést garantáló eljárásrendet,
-ellenőrzi és értékeli az egészségbiztosítás körében kötött szerződések általános és egyéb szerződési feltételeinek, valamint a megkötött szerződések teljesítését,
-mindezek alapján elvégzi a finanszírozott egészségügyi szolgáltatók minősítését. Az ellenőrzés és a minősítés eredményét a felügyelet a nyilvánosság biztosítása érdekében honlapján közzéteszi.
Tekintve, hogy a piacfelügyelet általánosságban nem a felügyelet hatáskörébe tartozik, a javaslat meghatározza azt a kört, ahol a felügyelet piacfelügyeleti eljárása során eljárhat anélkül, hogy hatáskörelvonás történne. A felügyelet piacfelügyeleti eljárása a betegbiztosítás általános szerződési feltételeinek, valamint a biztosító biztosítottakkal kapcsolatos magatartásának, így különösen a biztosítás kötése során fellépőindokolatlan diszkriminációnak, valamint a biztosító szerződéskötéstől való elzárkózásának vizsgálatára terjed ki.
-ellenőrzi, hogy a biztosítási szerződésből eredő kötelezettség teljesítéséhez szükséges kapacitás megfelelő minőségű és mennyiségű rendelkezésre állása biztosított-e,
-váratlan esemény (különösen járványügyi érdekből, katasztrófahelyzetben, tömeges megbetegedés, tömegszerencsétlenség, stb.) vagy előre nem látható módon bekövetkező ellátási szükséglet esetén az országos tisztifőorvos egyetértésével és az egészségügyért felelős miniszter jóváhagyásával az egészségbiztosítónál kezdeményezheti a kapacitásokon felüli kapacitásra történő szerződéskötést,
-egyetértési jogot gyakorol a külön törvényben felsorolt finanszírozási szerződések megkötése és módosítása tekintetében, ebben a körben törvényességi vizsgálatot végez,
-pályázat kiírását rendelheti el a normatíva-felosztás módosítására.
-minősíti azt a számítógépes rendszert, amely az egészségügyi szolgáltató gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, valamint gyógyászati ellátás árhoz nyújtott támogatással történő rendelését működteti,
-ellenőrzi a gyógyszertárban szakmai feladatot ellátó személyek szakmai függetlenségének biztosítását, valamint a közfinanszírozásban részesülő gyógyszer támogatással történő forgalmazására szerződött gyógyszertár, és a gyógyszergyártó-gyógyszerrendelésre összehangolását. és jogosult forgalmazó, orvos közötti illetve nem támogatással kívánatos történő magatartás
-az OEP által elsőfokon elbírált ügyek,
-a várólistával kapcsolatos külön jogszabály szerinti döntések,
-azokban a gyógyszerreklámmal és gyógyszerismertetéssel kapcsolatos ügyekben, ahol az Országos Gyógyszerészeti Intézet jár el első fokon,
-azokban a gyógyászati segédeszköz-reklámmal és gyógyászati segédeszköz
- ismertetéssel kapcsolatos ügyekben, ahol az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal jár el első fokon.
A javaslat a záró rendelkezések között tartalmazza az Egészségbiztosítási Ellenőrző Testület megszűnését (feladatait azonban átveszi a felügyelet), valamint a javaslat megfelelő alkalmazása érdekében szükséges törvénymódosításokat (az egészségügyi törvény, az egészségügyi adatvédelmi törvény, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló törvény és a PSZÁF törvény módosítása). Ezen kívül tartalmazza az egészségügyi adatvédelmi törvény kétirányú módosítását. Egyrészt azt, amely lehetőséget teremt arra, hogy az OEP meghatározott célok érdekében, a gyógyszer-, különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszer-, gyógyászati segédeszköz-, és gyógyfürdőrendeléssel összefüggésben a következő egészségügyi és személyazonosító adatokat kezelhesse: a beteg neve, lakcíme, születési ideje, TAJ száma, betegségének BNO kódja, az egészségügyi szolgáltató neve, címe, a működési engedélye száma, ágazati azonosító kódja, vényazonosító kódja, továbbá a rendelt gyógyszer-, különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszer-, gyógyászati segédeszköz-, és gyógyfürdő ellátás, valamint közgyógyellátott beteg esetében a közgyógyellátási igazolvány száma. A másik módosítás az ellátásszervező adatkezelésére vonatkozik, és ezzel kapcsolatos pontosító rendelkezést tartalmaz.