A házipénztár adóról szóló T/230. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2006. évi LX. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A házipénztár rendeltetése, hogy a vállalkozás mindennapi működéséhez szükséges készpénz-állományt biztosítsa. A működéshez szükséges készpénz-igény minden vállalkozás esetében eltérő: egy mindennapi beszerzésre építő kiskereskedőnek arányaiban lényegesen több készpénzre van szüksége, mint egy olyan vállalkozásnak, amely fizetési kötelezettségeit elsősorban átutalással teljesíti. Éppen ezért általánosságban nem fogalmazható meg olyan értékhatár, amely felett már rendeltetésellenes a házipénzt...

A házipénztár adóról szóló T/230. számú törvényjavaslat indokolása
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A házipénztár rendeltetése, hogy a vállalkozás mindennapi működéséhez szükséges készpénz-állományt biztosítsa. A működéshez szükséges készpénz-igény minden vállalkozás esetében eltérő: egy mindennapi beszerzésre építő kiskereskedőnek arányaiban lényegesen több készpénzre van szüksége, mint egy olyan vállalkozásnak, amely fizetési kötelezettségeit elsősorban átutalással teljesíti. Éppen ezért általánosságban nem fogalmazható meg olyan értékhatár, amely felett már rendeltetésellenes a házipénztár használata.
A vállalkozások saját átlagos napi készpénzforgalmát jelentősen és hosszú időn keresztül meghaladó nagyságú házipénztár léte már nem a működéshez szükséges készpénz-állomány elhelyezésének, sokkal inkább a vállalkozás vagyonának, sőt a legtöbb esetben személyes célra felhasznált jövedelemnek tekinthető.
Jelen törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) az éves átlagban a napi kézpénzforgalom kétszeresét meg nem haladó méretű házipénztárat a vállalkozás mindennapi működéséhez szükséges készpénz-állománynak tekinti, amelyet nem is adóztat, azonban az e határt meghaladó méretű házipénztárt vagyonnak minősíti, amelyhez az Alkotmány 70/I. §-a alapján közteherviselési kötelezettséget társít.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
A Javaslat szerint a házipénztár adó fizetésére a társas vállalkozás kötelezett. Nem vonatkozik az adókötelezettség a Javaslat 3. §-ában meghatározott fogalmi meghatározás szerint a Munkavállalói Résztulajdonosi Program szervezetére, a közhasznú társaságra, a közhasznú, kiemelkedően közhasznú jogállással rendelkező nonprofit gazdasági társaságra, a vízitársulatra, az alapítványra, a közalapítványra, a társadalmi szervezetre, a köztestületre, az egyházra (ideértve e szervezetek alapszabályában, illetve alapító okiratában jogi személyiséggel felruházott szervezeti egységeket is), a lakásszövetkezetre, az iskolai szövetkezetre, a szociális szövetkezetre, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárra és a felsőoktatási intézményre.
Itt rendelkezik a Javaslat arról, hogy a bevétel az állami költségvetést illeti meg, valamint arról, hogy az eljárási kérdések tekintetében az adózás rendjéről szóló törvény alkalmazása az irányadó.
a 2. §-hoz
A Javaslat szerint az adó alapja az átlagos napi készpénz záró-egyenleg átlagos napi készpénzforgalom kétszeresével csökkentett pozitív összege, amely után a társas vállalkozás 20 százalék mértékkel különadót állapít meg és fizet.
A Javaslat 3. §-ában meghatározott fogalmi meghatározása szerint:
- az átlagos napi készpénzzáró-egyenleg alatt a házipénztár napi záró-egyenlegei együttes összegének és a napi záró-egyenlegek számításánál figyelembe vett napok
számának a hányadosát kell érteni, azzal, hogy az átlagos napi készpénz záróegyenleg meghatározásánál a napi záró-egyenleg csökkenthető a pénzügyi szolgáltatási tevékenység céljából tartott pénzkészlettel,
- az átlagos napi készpénzforgalom alatt a házipénztárba befolyt és a házipénztárból kifizetett összegek napi egyenlegei (a bevételezett összeg csökkentve a kiadott összeggel) előjeltől független együttes összegének és a napi egyenlegek számításánál figyelembe vett napok számának a hányadosa.
Az adóalapot az adóévi könyvviteli nyilvántartás alapján kell megállapítani.
Az adót évente egyszer az adóévet követő 45 napon belül kell megállapítani és megfizetni és a társasági adóbevallásban kell bevallani.
a 3. §-hoz
A Javaslat a törvény alkalmazásához - az 1. és a 2. §-ok indokolásánál ismertetett - a törvény alkalmazásához szükséges fogalmakat határozza meg.
a 4. §-hoz
A Javaslat hatálybalépésének időpontja 2007. január 1-je.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.