A nyilvántartásba vétel és a minősítés alapjául szolgáló adatokban bekövetkezett változást az előadó-művészeti szervezet fenntartója, ennek hiányában az előadó-művészeti szervezet képviselője köteles bejelenteni a kijelölt szervnek a változástól vagy az arról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon..." />

T/15367. számú törvényjavaslat indokolással - az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Emtv.) a következő 9. §-sal egészül ki:
"9. §
A nyilvántartásba vétel és a minősítés alapjául szolgáló adatokban bekövetkezett változást az előadó-művészeti szervezet fenntartója, ennek hiányában az előadó-művészeti szervezet képviselője köteles bejelenteni a kijelölt szervnek a változástól vagy az arról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon...

T/15367. számú törvényjavaslat indokolással - az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény módosításáról
2017. évi LXVIII. törvény az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény módosításáról
1. §
Az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Emtv.) a következő 9. §-sal egészül ki:
"9. §
A nyilvántartásba vétel és a minősítés alapjául szolgáló adatokban bekövetkezett változást az előadó-művészeti szervezet fenntartója, ennek hiányában az előadó-művészeti szervezet képviselője köteles bejelenteni a kijelölt szervnek a változástól vagy az arról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül."
2. §
(1) Az Emtv. 11. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Azt az előadó-művészeti szervezetet lehet nemzeti előadó-művészeti szervezetnek minősíteni, amelynek)
"c) vezetőjét - állami vagy önkormányzati fenntartású szervezet esetén - az e törvényben és a Kormány rendeletében foglalt rendelkezéseknek megfelelően bízták meg, és"
(2) Az Emtv. 11. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Azt az előadó-művészeti szervezetet lehet kiemelt előadó-művészeti szervezetnek minősíteni, amelynek)
"c) vezetőjét - állami vagy önkormányzati fenntartású szervezet esetén - az e törvényben és a Kormány rendeletében foglalt rendelkezéseknek megfelelően bízták meg, és"
(3) Az Emtv. 11. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Nem minősíthető nemzeti előadó-művészeti szervezetté vagy kiemelt előadó-művészeti szervezetté az előadó-művészeti szervezet, illetve a már nemzeti előadó-művészeti szervezetté vagy kiemelt előadó-művészeti szervezetté minősített előadó-művészeti szervezet ilyen minősítését meg kell szüntetni, ha a minősítés alapjául szolgáló feltételek közül
a) a (2) bekezdés d) pontja vagy a (3) bekezdés d) pontja szerinti feltétel tartósan,
b) a (2) bekezdés a)-b) pontja vagy a (3) bekezdés a)-b) pontja szerinti feltételek valamelyike 12 hónapot alapul véve,
c) a (2) bekezdés c) pontja vagy a (3) bekezdés c) pontja szerinti feltétel 12 hónapot, különösen indokolt esetben 24 hónapot alapul véve
nem áll fenn."
(4) Az Emtv. 11. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Az (5) bekezdés c) pontja szerinti, 24 hónap alapul vételére irányuló rendelkezés alkalmazására a fenntartó a miniszter részére benyújtott, indokolással ellátott kérelme alapján kerülhet sor."
3. §
Az Emtv. 39. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"39. §
(1) Költségvetési szervként működő vagy az Mt. hatálya alá tartozó, állami vagy önkormányzati fenntartású, nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetnél a munkáltató vezetőjével (a továbbiakban: vezető) - az e törvényben foglalt eltérésekkel - az Mt. vezető állású munkavállalókra vonatkozó rendelkezései alkalmazásával munkaviszonyt kell létesíteni.
(2) A vezető feladatainak ellátására a munkáltatói jogkör gyakorlója pályázatot ír ki.
(3) A munkáltatói jogkör gyakorlója a pályázatok véleményezésére szakmai bizottságot kér fel.
(4) A pályázat kiírásának, benyújtásának és értékelésének rendjét, a szakmai bizottság összetételét és eljárásrendjét a Kormány rendeletben határozza meg."
4. §
Az Emtv. 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"40. §
A vezető munkaköre betöltésének feltételeit és a feltételek alól adható felmentés szabályait a Kormány rendeletben határozza meg."
5. §
(1) Az Emtv. 47. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"f) határozza meg az előadó-művészeti bizottságok által elkészítendő felosztási szabályzat és javaslat elkészítésére és tartalmára vonatkozó szabályokat,"
(2) Az Emtv. 47. § (1) bekezdése a következő r)-s) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"r) határozza meg a költségvetési szervként működő vagy az Mt. hatálya alá tartozó, állami vagy önkormányzati fenntartású, nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezet vezetőjének megválasztására irányuló pályázat tartalmára és a pályázati eljárásra vonatkozó szabályokat, a pályázatok véleményezésére felkért szakmai bizottság összetételét és eljárásának rendjét, valamint a pályázatok elbírálásának rendjét,
s) határozza meg a költségvetési szervként működő vagy az Mt. hatálya alá tartozó, állami vagy önkormányzati fenntartású, nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezet vezetője tekintetében a munkakör betöltésének feltételeit és a feltételek alól adható felmentés szabályait."
6. §
Az Emtv.
a) 6. § (1) bekezdés f) pontjában az "az e törvényben vagy e törvény" szövegrész helyébe az "a törvényben vagy törvény",
b) 23. § (1) bekezdésében a "15. § (2) bekezdése szerinti jogosult" szövegrész helyébe a "15. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti jogosult",
c) 39/A. §-ában a "költségvetési szervként működő előadó-művészeti" szövegrész helyébe a "39. § (1) bekezdése szerinti előadó-művészeti",
d) 41. § (5) bekezdésében az "Az állami vagy önkormányzati fenntartású előadó-művészeti" szövegrész helyébe az "A 39. § (1) bekezdése szerinti előadó-művészeti",
e) 44. § 57. pontjában az "a capella" szövegrész helyébe az "a cappella",
f) 47. § (1) bekezdés l) pontjában a "szervezet számára fenntartói megállapodásban biztosított támogatás" szövegrész helyébe a "szervezettel kötendő fenntartói megállapodás"
szöveg lép.
7. §
Hatályát veszti az Emtv.
a) 23. § (2) bekezdése, valamint
b) 42. és 43. §-a.
8. §
Ez a törvény 2017. július 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az állami és önkormányzati fenntartású előadó-művészeti szervezet első számú vezetőjének kinevezése kiemelkedően fontos döntés, hatása túlmutat magán az intézkedésen, hiszen középtávra meghatározza a szervezet arculatát, működésének legfőbb jellemzőit, az ország művészeti palettáján, a székhely és a régió kulturális életében betöltött szerepét.
Az elmúlt évek gyakorlati tapasztalata alapján az érintett önkormányzati és állami fenntartók, valamint a szakmai társadalmi szervezetek részéről számos szabályozási értelmezési kérdés és pontosítási igény merült fel, így szükségessé vált a vezetőválasztásra vonatkozó rendelkezések felülvizsgálata. Jelen módosítással a szabályozás átláthatóbbá válik, világosan megfogalmazva az előadó-művészeti szervezetek vezetőválasztási eljárása során elvárt eszköz-és feltételrendszert.
Jelen módosítás az Emtv. részleges deregulációjával és alacsonyabb jogszabályú szintű felhatalmazó rendelkezések megalkotásával kétszintű szabályozást vezet be; a nyilvántartásba vett, állami vagy önkormányzati fenntartású előadó-művészeti szervezet vezetőjére vonatkozó, általános foglalkoztatási szabályoktól eltérő, sajátos rendelkezések törvényi, míg a részletszabályok - a munkakör betöltésének feltételeire vonatkozó a pályáztatás során alkalmazandó, elsősorban eljárási szabályokat meghatározó rendelkezések - pedig kormányrendeleti szinten kapnak helyet, a törvény hatálybalépésével egyidejűleg.
A részletszabályok kormányrendeleti szintre kerülésével a mindennapi kihívások szabályozási szükségletére gyorsabban és hatékonyabban reagál majd a jogalkotó.
Ezen túlmenően a jogszabály koherenciás és pontosító rendelkezéseket tartalmaz.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A nyilvántartásba vétel az előadó-művészeti szervezetek támogatásának egyik alapeleme. Jelenleg a szabályozás nem rendelkezik a változás-bejelentési kötelezettségről, melyet a változástól, vagy az arról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül kel teljesíteni.
2. §
Részben szövegkoherenciás jellegű módosítás, az előadó-művészeti szervezetek minősítési követelményei között a kormányrendeleti szintű szabályozásra utalás bevezetése, valamint a minősítési követelmények elmulasztása esetén szükséges intézkedési határidő pontosítása, különösen indokolt esetben az intézkedési határidő meghosszabbítása.
3-4. §
Részben szövegkoherenciás jellegű módosítás, a fejezet sajátos szabályaival érintett kör (költségvetési szervként működő vagy az Mt. hatálya alá tartozó, állami, vagy önkormányzati fenntartású, nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezet) kijelölése és a foglalkoztatás módjának (munkaviszony) meghatározása.
A munkáltató vezetője megválasztása során alkalmazott eljárás meghatározása (pályáztatás), valamint az alacsonyabb jogszabályi szintű rendelkezések megalkotásához szükséges felhatalmazást megalapozó anyagi jogi rendelkezések.
5. §
Jogtechnikai, koherenciás jellegű módosítás, valamint az alacsonyabb jogszabályú szintű felhatalmazó rendelkezések megalkotása.
6. §
Jogtechnikai, koherenciás jellegű módosítások.
7. §
A törvényi szinttel párhuzamosan megalkotott, alacsonyabb jogszabályi szintre kerülő rendelkezések deregulációja.
8. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.