(2) Az Rtv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az Rtv. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Mentes az adó alól a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalany ad..." />

T/14684. számú törvényjavaslat indokolással - a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2017. évi XLVII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adó mértéke a 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap esetén 2017. január 1. és 2017. május 31. között 0%, 2017. június 1-jétől 9%."
(2) Az Rtv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az Rtv. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Mentes az adó alól a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalany ad...

T/14684. számú törvényjavaslat indokolással - a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról
2017. évi XLVII. törvény a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról
1. §
(1) A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adó mértéke a 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap esetén 2017. január 1. és 2017. május 31. között 0%, 2017. június 1-jétől 9%."
(2) Az Rtv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az Rtv. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Mentes az adó alól a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalany adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevételéből 100 millió forint.
(4) A (3) bekezdés szerinti mentesség csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, amely az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályaival összhangban vehető igénybe."
2. §
Az Rtv. a következő 6/A. alcímmel egészül ki:
"6/A. Az Európai Bizottság C(2016) 6929 final számú határozatának végrehajtását szolgáló rendelkezések
8. § (1) A 2017. május 31-ig lezárult adóévekre a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalanyként bevallott és megfizetett adó az adózás rendjéről szóló törvény szerinti túlfizetésnek minősül, amelynek visszatérítésére az adózás rendjéről szóló törvény adó-visszatérítésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(2) A 2017. május 31-ig lezárult adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni.
(3) Az e § szerint adó-visszatérítésre jogosult, 3. § (1) bekezdés szerinti adóalanyokat az állami adóhatóság értesíti a reklámadó visszatérítésének lehetőségéről és feltételeiről."
3. §
Az Rtv. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"9. § (1) A 2017. június 1-jét magában foglaló adóév esetén az adóalany az adóév adóalapjának azon hányadára (részére) alkalmazza a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról szóló 2017. évi .... törvénnyel (a továbbiakban: Mód. törvény) megállapított 5. § (1) bekezdése szerinti 0%-os adómértéket, amekkora
a) hányadot az adóév 2017. május 31-ig tartó naptári napjai az adóév egészének naptári napjaiban képviselnek, vagy az adózó döntésétől függően
b) adóalap az adóév - a 2017. május 31. napjára készített könyvviteli zárlat alapján -2017. május 31-ig tartó időszakában keletkezett.
(2) A 2017. június 1-jét magában foglaló adóévben esedékes adóelőleg 7. § (3) bekezdés szerinti összegét a 2016. évben kezdődő adóévi, 100 millió forintot meghaladó, Mód. törvénnyel megállapított 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap alapulvételével kell megállapítani, bevallani és megfizetni."
4. §
Az Rtv. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"10. § Az 5. § (3) bekezdése az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013. 12.24., 1.o.) hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz."
5. §
Az Rtv. 2. § (1) bekezdésében a "reklám közzététele" szövegrész helyébe a "reklám ellenszolgáltatás fejében történő közzététele" szöveg lép.
6. §
Hatályát veszti az Rtv.
1. 1. § 10. pontja,
2. 4. § (1) bekezdésében a "Saját célú reklám közzététele esetén az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség." szövegrész,
3. 11. §-a.
7. §
Ez a törvény 2017. május 25-én lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az Európai Bizottság 2016. november 4-én meghozott, C(2016) 6929 final számú határozatában megállapította, hogy a reklámadó több ponton sérti az uniós állami támogatási szabályokat. A Kormány e határozat tartalmával nem ért egyet, azzal szemben az Európai Unió Bírósága előtt jogorvoslattal élt. Mindazonáltal a jogvita az Európai Bizottság határozatának végrehajtását illetően nem bír halasztó hatállyal. Ezért a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: törvényjavaslat) benyújtásának oka az Európai Bizottság határozatának végrehajtása.
A törvényjavaslat ennek érdekében elrendeli a már megfizetett reklámadó visszatérítését az adó-visszatérítés szabályai szerint, továbbá rendelkezik arról is, hogy a korábbi adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni.
A törvényjavaslat célja, hogy az alacsony (100 millió forintnál nem magasabb) reklámadóalappal rendelkező vállalkozásoknak lehetőség szerint a továbbiakban se kelljen reklámadót fizetni. Ezért a törvényjavaslat szerint 100 millió forint mentes lenne az adó alól. E mentesség az uniós állami támogatási szabályokkal összhangban de minimis támogatásként vehető igénybe.
A törvényjavaslat markáns változtatása, hogy a saját célú reklám közzététele nem lesz adóköteles, annak közvetlen költsége nem képez adóalapot, ugyanakkor az adó mértéke emelkedik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
A törvényjavaslat értelmében az adó mértéke 2017. január 1. és 2017. május 31. között - annak érdekében, hogy egyetlen adózó esetén se következzék be visszamenőleges hatályú tehernövekedés - egységesen, a reklám-közzétételi tevékenységből eredő nettó árbevétel, mint adóalap után 0%, 2017. június 1-jétől pedig 9 %.
A törvényjavaslat szerint mentes az adó alól az adóköteles reklám-közzétételi tevékenységet végző adóalany adóköteles nettó árbevételéből 100 millió forint. E mentesség csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül. Az adóalany azt akkor tudja igénybe venni, ha megfelel a csekély összegű támogatásokról rendelkező 1407/2013/EU bizottsági rendelet kritériumainak (3 év alatt 200 000 euró értékben nyújtott kis összegű támogatások, azzal, hogy mezőgazdasági, illetve halászati tevékenységnél a de minimis keret lényegesen alacsonyabb).
a 2. §-hoz
A törvényjavaslat kiegészíti a reklámadó szabályait egy önálló alcímmel, amely az Európai Bizottság C(2016) 6929 final számú határozatának végrehajtását fogalmazza meg. A végrehajtás módja az, hogy a reklámadót fizető adóalanyok által a 2017. május 31-ig lezárt (2014-2016 és 2017-ben kezdődő törtidőszaki) adóévekre bevallott és megfizetett adó az adózás rendjéről szóló törvény szerinti túlfizetésnek minősül, melynek az adózás rendjéről szóló törvény szerinti visszatérítését az arra jogosultak kérhetik az állami adóhatóságtól. A törvényjavaslat azt is megfogalmazza, hogy a 2017. május 31-ig lezárt adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni.
A törvényjavaslat előírja az állami adóhatóság számára, hogy a visszatérítésre jogosult reklám-közzétevő adóalanyokat értesítse arról, hogy a megfizetett reklámadó - az adózás rendjéről szóló törvény szerinti adó-visszatérítés szabályai szerint - visszajár. (Amennyiben az adózónak más köztehernemben tartozása áll fenn, akkor a megfizetett reklámadónak csak a tartozást meghaladó része téríthető vissza.)
a 3. §-hoz
A törvényjavaslat átmeneti szabályként arról rendelkezik, hogy ha az adóalany adóéve magában foglalja 2017. június 1-jét, akkor az adóalany a 2017. január 1. és 2017. május 31. közötti időszakra vonatkozó 0%-os adómértékeket - döntésétől függően - időarányosan számított adóalapjára (a teljes adóévi adóalap időarányos részére) vagy az időszakra vonatkozóan tételesen, könyvviteli zárlat alapján megállapított adóalapjára (adóalap-részre) alkalmazza.
A törvényjavaslat értelmében a 2017. június 1-jét magában foglaló adóévre fizetendő adóelőleget a 2016. évben kezdődő adóévben elért, saját célú reklámok közvetlen önköltsége nélkül számított adóalap figyelembevételével kell megállapítani, bevallani és megfizetni, de csakis akkor, ha az adóalap összege a 100 millió forintot meghaladja.
a 4. §-hoz
A törvényjavaslat rögzíti, hogy a reklámközzétételből származó 100 millió forint árbevételig igénybe vehető mentesség a csekély összegű támogatásokról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatásnak minősül. Ezzel együtt az elhatárolt veszteségek 2014. évi reklámadóalapból való levonásának lehetőségére vonatkozó, az Rtv. 10 §-ában foglalt korábbi rendelkezés is hatályát veszti.
az 5. §-hoz
A törvényjavaslat megszünteti a saját célú reklám adókötelezettségét, azáltal, hogy csak az ellenszolgáltatás fejében való reklámközzétételt teszi adókötelessé.
a 6. §-hoz
A törvényjavaslat hatályon kívül helyezi a saját célú reklámra vonatkozó, valamint azon rendelkezéseket, melyek a törvényjavaslat miatt szükségtelenné válnak.
a 7. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.