adozona.hu
BH 2022.8.217
BH 2022.8.217
A jogerős ítélet érdemi indokolása során az Alaptörvény 28. cikke szerinti jogértelmezési követelmény érvényesítése, a jogalkotói cél figyelembevétele nem mentesíti a bíróságot a felek által vitatott jogintézmény releváns elemeinek a konkrét ügyre irányadó tételes jogszabályi rendelkezésekkel való összevetésén alapuló indokolás teljesítése alól [2013. évi CCXXXVII. törvény (Hpt.) 3. § (1) bek. b) pont, 6. § (1) bek., 7. § (2) bek.; 337/2017. (XI. 14.) Korm. rendelet (Jtcsr.)].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az I. rendű felperes mint dolgozó és adós, a II. rendű felperes mint adóstárs, valamint a perben nem szereplő B. Cs. L. mint készfizető kezes 2018. december 28. napján "Megállapodás a munkáltatói támogatásról és annak feltételeiről" címmel, 29022/86-7/2018. kölcs. számon munkáltatói kölcsönszerződést kötöttek az I. rendű felperes munkáltatójával mint hitelezővel, a lakáscélú munkáltatói kölcsönről szóló 44/2012. (VIII. 29.) BM rendelet (a továbbiakban: BM rendelet) alapján. A munkáltatói ...
[2] A felperesek és az adóstárs 2019. január 10. napján "Megállapodás (munkáltatói kölcsön visszafizetésére)" címmel szerződést kötöttek a (…) Bank, a munkáltató által az adós részére nyújtott munkáltatói kölcsönnek a munkáltatói kölcsönszerződésben foglalt feltételek szerinti törlesztéséről és az adós nevén kölcsönszámla vezetéséről. A munkáltatói kölcsön összegét a (…) Bank folyósította, az esedékes törlesztőrészleteket a (…) Bank által vezetett kölcsönszámlára kellett teljesíteni.
[3] A felperesek a 2020. augusztus 2. napján született második gyermekükre figyelemmel kérelmet terjesztettek elő a három- vagy többgyermekes családok lakáscélú jelzáloghitel-tartozásainak csökkentéséről szóló 337/2017. (XI. 14.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Jtcsr.) meghatározott támogatási feltételeknek való megfelelés megállapítása iránt.
[4] Az alperes a 37947/11/2020. iktatószámú határozatával a felperesek kérelmét elutasította. Határozatának indokolásában rögzítette, hogy a felperesek azért nem felelnek meg a támogatási feltételeknek, mert a kérelmükben megjelölt (...) azonosító számú kölcsönszerződés a (...) Bank által kiadott igazolás szerint nem minősül lakáscélú jelzáloghitelnek. Utalt a Jtcsr. 2. § (1) bekezdés 4. pont a) vagy b) pontjában foglalt követelményekre, és rögzítette, hogy a 2017. november 14. napját követően kötött munkáltatói kölcsön vonatkozásában nem igényelhető a támogatás, mivel nem minősül a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény (a továbbiakban: Hpt.) 6. § (1) bekezdés 76. pontja szerinti forintalapú lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződésnek.
[9] A felperesek a felülvizsgálati ellenkérelemben kérték a jogerős ítélet hatályában fenntartását, annak helyes jogi és ténybeli alapjaira tekintettel, továbbá kérték az alperes kötelezését a jelen perrel felmerült perköltség megfizetésére.
[11] A Kúria a 2. sorszámú végzésével az alperes felülvizsgálati kérelmét a Kp. 118. § (1) bekezdés a) pont aa), ab) és ad) alpontjának az alkalmazásával befogadta. A Kúria a Kp. 115. § (2) bekezdése folytán alkalmazandó Kp. 108. § (1) bekezdésének, továbbá a Kp. 120. § (5) bekezdésének megfelelően a jogerős ítéletet csak a felülvizsgálati kérelem és a felülvizsgálati ellenkérelem keretei között, a rendelkezésre állt iratok és bizonyítékok alapján vizsgálhatja felül. Az alperes a munkáltatói kölcsön Jtcsr. alkalmazása szempontjából való minősítését, valamint az elsőfokú ítéletnek az ahhoz kapcsolódó érdemi indokolása hiányát sérelmezte. Az alperes felülvizsgálati érveivel összefüggésben a Kúria a következőket emeli ki.
[12] Az alperes azon hivatkozása, hogy a Jtcsr. 9. § (3) bekezdés a) pont aa) alpontjában foglaltak szerint járt el, a (...) Bank megkeresése útján és nyilatkozata alapján állapította meg, hogy a kérelemmel érintett munkáltatói kölcsön nem felel meg a Jtcsr. 2. § (1) bekezdés 4. pont b) alpontja szerinti lakáscélú jelzáloghitelnek, önmagában nem teszi megalapozottá a felülvizsgálati kérelmet. A munkáltatói kölcsön elsőfokú bíróság általi minősítése helyességének vizsgálata körében ugyanis nem annak van jelentősége, hogy az alperes milyen bizonyítékok alapján jutott arra a következtetésre, hogy a munkáltatói kölcsön tekintetében nem állnak fenn a Jtcsr.-ben meghatározott kritériumok, hanem annak, hogy a levont következtetés, ezáltal a minősítés az irányadó jogszabályi rendelkezéseknek megfelel-e.
[13] A tényállás körében nem volt vitatott, hogy a munkáltatói kölcsön nyújtója, míg annak folyósítása és a számlavezetés tevékenysége során járt el a (…) Bank, miként az sem volt vitatott, hogy a felperesek által igénybe vett lakáscélú munkáltatói kölcsön jelzálogjoggal biztosított.
[14] A jelzálogjoggal biztosított munkáltatói kölcsön tekintetében az alperes helytállóan mutatott rá a pénzügyi intézmény által nyújtott hitel és a munkáltatói kölcsön között fennálló eltérésekre. Az elsőfokú bíróság az ítéletét az Alaptörvény 28. cikkében előírt jogalkotói cél vizsgálatára alapította, ennél fogva nem vizsgálta a munkáltatói kölcsön sajátosságait, hogy azt nem pénzügyi intézmény nyújtotta, arra a Hpt. szabályai nem terjednek ki, mivel a Hpt. személyi és tárgyi hatályára figyelemmel a Hpt. 6. § (1) bekezdés 76. pontjában definiált pénzügyi szolgáltatások a pénzügyi intézmények által nyújtott hitel- vagy kölcsönszerződést jelentik. A Kúria hangsúlyozza, hogy a felperesek által kötött munkáltatói kölcsönszerződésből egyértelműen megállapítható, hogy arra nem a Hpt., hanem a BM rendelet szabályai az irányadók, a BM rendelet pedig nem pénzügyi szolgáltatást, hanem a szolgálati jogviszonyhoz kapcsolódó munkáltatói támogatást, juttatást szabályoz. A munkáltatói kölcsön tehát nem üzleti alapú hitel- és pénzkölcsönnyújtás, hanem a szolgálati jogviszonyra figyelemmel kamatmentesen adott támogatás, amely támogatás visszafizetését, annak idejét és mértékét a szolgálati jogviszony időtartama és fennállása is befolyásolja. A BM rendeletből, valamint a közigazgatási iratok között rendelkezésre álló munkáltatói kölcsönszerződésből megállapítható, hogy a kamatmentesen nyújtott kölcsönt nem kell teljes egészében visszafizetni, mivel a szolgálati jogviszony időtartamára tekintettel a BM rendelet a tartozás egy részének visszafizetése alól kedvezményt biztosít, ugyanakkor a szolgálati jogviszony megszüntetéséhez is fűz a munkáltatói kölcsönt érintő jogkövetkezményeket. Ezeket a körülményeket az elsőfokú bíróság nem vizsgálta, így az alperes érvelése kellően alátámasztja az ítélet érdemi indokolásának a hiányát, továbbá azt is, hogy a Hpt. rendszerétől eltérő, a Hpt. hatálya alá nem tartozó jogügylet valósult meg a felperesek és a (…) között.
[15] A felperesek a felülvizsgálati kérelemben a Jtcsr. feltételrendszerét akként értelmezték, hogy a jelzálogalapú lakáscélú hitel kritériumnak a munkáltatói kölcsön megfelel, az pedig nem jelentős, hogy ki a hitelező, mivel a Hpt. 6. § (1) bekezdés 76. pontja ezt nem szabályozza. A Kúria rámutat arra, hogy a Hpt. 6. § (1) bekezdés 76. pontja a lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés fogalmát a Hpt. rendszerében adja meg, amelyből az is következik, hogy az adott fogalom a hitelezőre és a pénzügyi szolgáltatási tevékenységre vonatkozó szabályoktól nem függetleníthető. A Jtcsr. 2. § (1) bekezdés 4. pont b) alpontja tekintetében nemcsak a hitelcélnak, hanem - miként arra az alperes a felülvizsgálati kérelemben hivatkozott - a hitelező személyének is jelentősége van, mivel a Hpt. 6. § (1) bekezdés 76. pontja a pénzügyi szolgáltatásként, hitelező által nyújtható hitelek körében határozza meg a lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés definícióját. Ez összességében a Jtcsr. rendelkezéseiben is kifejezésre jut, mivel a támogatással összefüggésben - akár a hitel fennállásának igazolása, akár a jogosulatlanul igénybe vett támogatás miatti felelősség körében - a pénzügyi intézményt nevesíti, amely alatt a Jtcsr. 2. § (1) bekezdés 5. pontja a magyarországi székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező hitelintézetet és pénzügyi vállalkozást érti, azaz azokat a pénzügyi intézményeket, amelyek a Hpt. 7. §-a szerint is pénzügyi szolgáltatásra jogosultak. A (...) nem tartozik a pénzügyi intézmények körébe, az általa nyújtott munkáltatói kölcsön a BM rendelet alapján nyújtott munkáltatói támogatás. Az elsőfokú bíróság az ítélet indokolása során a Jtcsr. jogalkotói célját értékelte, amelyből eredően annak már nem tulajdonított jelentőséget, hogy a munkáltatói kölcsönszerződést a felperesek nem pénzügyi intézménnyel kötötték.
[16] A Kúria az alperes felülvizsgálati kérelmében megjelölt, a Győri Törvényszék 101.K.700.194/2021/7. számú ítélete vonatkozásában elfogadta a felperesek azon hivatkozását, hogy az nem precedensképes, ezért az abban foglaltakat a felülvizsgálati eljárás során nem vizsgálta.
[17] A Kúria helyt adott annak az alperesi érvelésnek, miszerint az elsőfokú bíróság az ítélet indokolásában érdemben nem támasztotta alá, hogy a Jtcsr. hatályba lépését követően kötött munkáltatói kölcsönszerződés megfelel a Hpt. szabályainak. A Kúria rögzíti, hogy az elsőfokú bíróság az ítéletének rendelkező részével összhangban álló indokolást adott, az Alaptörvény 28. cikke alapján, azonban kizárólag a jogalkotó szándékából kiindulva vonta le azt a következtetést, hogy a jogalkotónak nem lehetett szándéka a lakáscélú, jelzálogjoggal biztosított munkáltatói kölcsönszerződés adósainak kizárása a támogatásból. Ugyanakkor ezen indokolás a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseken, a tételes jogi normákon túlterjeszkedő következtetéshez vezetett. A tételes jogi normában ugyanis az jelenik meg, hogy a jogalkotó a pénzügyi intézmények által nyújtott jelzálogalapú lakáscélú hitelek terheit kívánta csökkenteni, a lakáscélú munkáltatói kölcsönt azért nem vonta be a támogatott körbe, mert az eleve kamatmentes juttatás, amelyből a munkáltató további kedvezményt is biztosít.
[18] A Kúria hangsúlyozza, hogy az Alaptörvény 28. cikke szerinti követelmény érvényesítése a jogszabály értelmezését segíti, azonban nem ad felhatalmazást a jogszabályi rendelkezés kereteinek indokolatlan kitágítására és nem mentesít az érdemi indokolás alól, amelynek - a jogalkotói cél mellett - ki kell terjednie a peres felek által vitatott jogintézmény sajátosságainak és a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek az összevetésére is. A Jtcsr. a jelzálogjog alapú lakáscélú kölcsön fogalmát a Hpt. szerinti definícióra visszautalva szabályozza, nem áll fenn olyan szabályozási hiányosság vagy jogszabályi ellentmondás, amely az Alaptörvény 28. cikke alapján a jogalkatói cél kizárólagos figyelembevételét indokolná vagy a Jtcsr. tételes jogi rendelkezésének jogalkalmazói kitágítását szükségessé tenné, így az elsőfokú ítélet érdemi indokolását kellő alappal hiányolta az alperes.
[19] A Kúria az Alaptörvény 28. cikkében foglalt jogértelmezési rendelkezés körében utal az Alkotmánybíróság határozataiban megnyilvánuló követelményekre. Kiemeli egyrészt azt, hogy a tételes szabályok felülírása, kitágítása már nem jogértelmezési, hanem contra legem jogalkalmazási - tulajdonképpen már jogalkotási - tevékenység. Ezzel összefüggésben a 3026/2015. (II. 9.) AB határozat [27] pontja rögzíti, hogy "A jogállamiság elvéből, követelményéből az is következik, hogy a jogértelmezés nem válhat a jogalkalmazó szerv önkényes, szubjektív döntésének eszközévé. Ellenkező esetben sérülne a jogbiztonság követelménye, a jogalkalmazó szervek döntéseire vonatkozó kiszámíthatósági és előre láthatósági elvárás." Másrészt, az Alkotmánybíróság a 23/2018. (XII. 28.) AB határozat [30] pontjában kiemelte, hogy "pusztán az a tény, hogy a bíróság a jogszabály céljának vizsgálata után azzal ellentétes tartalmú döntést hoz, nem eredményez minden esetben és feltétlenül alaptörvény-ellenességet. Egy ilyen követelmény a jogrend működőképességét veszélyeztető rugalmatlanságát idézhetné elő. Maga az Alaptörvény 28. cikke is akként fogalmaz, hogy a jogértelmezésnek a jogszabály célját elsősorban kell figyelembe vennie, és nem zárja ki, hogy a jogszabály tartalmának megállapításakor a bíróság egyéb szempontokra is figyelemmel legyen, és hogy ezek mérlegelése során, indokolt esetben, a jogszabály eredeti céljával ellentétes következtetésre jusson." Az alperes felülvizsgálati kérelmében kifejtett érvek mentén a Kúria úgy értékelte, hogy a konkrét tényállás mellett a Hpt. szerinti jelzálogalapú lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés, a BM rendelet alapján munkáltatói támogatásként juttatott, jelzáloggal biztosított, kamatmentes lakáscélú munkáltatói kölcsön, valamint a releváns jogszabályi rendelkezések összevetése az érdemi indokolás megfelelő alapját képezheti.
[20] A fentiekre figyelemmel a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 121. § (1) bekezdés a) pontja alapján hatályon kívül helyezte, és az elsőfokú bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasította.
[21] Az új eljárásban az elsőfokú bíróságnak az ítéletet a konkrét ügy tényállására vonatkozó tételes jogszabályi rendelkezések keretei között, a munkáltatói kölcsön és a Hpt. szerinti lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés sajátosságaira is kiterjedően kell indokolnia. Az Alaptörvény 28. cikke szerinti jogértelmezési követelmény érvényesítése nem eredményezheti kizárólag a jogalkotói célon alapuló indokolást, továbbá a tételes jogszabályi rendelkezések jogalkalmazás szintjét elérő kitágítását sem.
(Kúria Kfv.I.37.021/2022/7.)