adozona.hu
BH 2020.12.378
BH 2020.12.378
A keresetkiterjesztés tilalmába ütközik, ha a felperes a perindítási határidő letelte után új megtámadási irányt kíván szabni a közigazgatási perben. A megelőző eljárásban nem értékelt tényre, körülményre a fél abban az esetben hivatkozhat, ha az értékelés elmaradása neki nem róható fel [2017. évi I. tv. (Kp.) 2. § (4) bek., 6. §, 37. § (1) bek., 43. § (1) bek., 78. § (4) bek., 85. § (1) bek., 2003. évi CXXV. tv. (Ebktv.) 5. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] K. M. Sándor, a hatósági eljárás kérelmezője 2019. június 25-én jelentkezett a felpereshez a melodiak.hu weboldalon "Hostess munka városnéző hajóra", illetve "Diáklányokat keresünk városnéző hajóra" felhívással meghirdetett állásra. Ugyanezen a napon a felperestől elutasító választ kapott, amely szerint "A hirdetés hostess munkára szól, sajnos nem keresünk hostokat."
[2] A kérelmező kérelmére eljárt alperes - a kérelmező és a felperes nyilatkoztatását követően - a 2019. november 12-én ke...
[2] A kérelmező kérelmére eljárt alperes - a kérelmező és a felperes nyilatkoztatását követően - a 2019. november 12-én kelt, keresettel támadott határozatában megállapította, hogy a felperes a kérelmezővel szemben megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, és férfi nemhez tartozáson alapuló közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósított meg. Megtiltotta a felperesnek a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását, és 500 000 forint bírság megfizetésére kötelezte. Elrendelte továbbá a határozat nyilvános közzétételét 30 napra a felperes és a hatóság internetes oldalán.
[3] Határozatának indokolásában rögzítette, hogy a munkáltató felperesre az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) 5. § d) pontja alapján a törvény személyi hatálya kiterjed. Megállapította, hogy a kérelmező férfi nemére hivatkozott védett tulajdonságaként, amellyel a sérelem bekövetkezésének időpontjában rendelkezett. Egyértelműen azonosíthatónak tartotta a kérelmezőt ért hátrány - vagyis, hogy a felperes nem vette fel őt a megpályázott munkakörbe -, valamint a kérelmező védett tulajdonsága között ok-okozati összefüggést. Rámutatott, hogy az ágazatspecifikus kimentési szabályban foglalt feltételek nem álltak fenn. Számba vette a jogkövetkezmények alkalmazása kapcsán figyelembe vett szempontokat is.
[5] Keresetlevelében eljárási jogszabálysértésként lényegében a tényállás tisztázatlanságára hivatkozott az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) 62. § (1) bekezdésének, 74. § (1) bekezdésének, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 279. § (1) bekezdésének felhívása mellett, anyagi jogszabálysértésként pedig magatartása jogsértő voltának hiányával érvelt az Ebktv. 8. § a) pontjára, 21. § a) és b) pontjaira, valamint 22. § (1) bekezdés a) pontjára utalással.
[6] A per tárgyalásán a fentieken túl előadta, hogy nem minősül munkáltatónak, így nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe. A Meló-Diák Universitas Iskolaszövetkezettel (a továbbiakban: Iskolaszövetkezet) fennálló szerződéses jogviszonyából eredően az Iskolaszövetkezet minősül munkáltatónak, ezért vele szemben kellett volna az eljárást lefolytatni.
[7] Az alperes védiratában a kereset elutasítását kérte.
[8] Fenntartotta a határozatában foglaltakat, mert álláspontja szerint a döntése megalapozott és jogszerű.
[10] Ítéletének indokolásában - egyebek mellett - felhívta a Kp. 43. § (1) bekezdését és rámutatott: az a per tárgyalásán tett felperesi előadás, amely szerint nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe, tiltott keresetkiterjesztésnek minősül. Kiemelte, hogy erre a körülményre a felperes a keresetlevelében nem utalt. E kérdés vizsgálata nem tartozik a tényállás tisztázását vitató kereseti érvelésbe, mert az ilyen tágan nem értelmezhető. A felperes olyan kereseti kérelmi elemet nem terjesztett elő határidőben, amihez az általa a per tárgyalásán hivatkozott Ebktv. 5. § d) pontja kapcsolódhatna. Rögzítette továbbá, hogy a felperes a megelőző közigazgatási eljárás során sem adott elő érvelést az Ebktv. 5. § d) pontjával összefüggésben. Ennek elmulasztására tekintettel, a Kp. 78. § (4) bekezdése alapján, az önhiba hiányát kellett volna bizonyítania, amit azonban a felperes nem tudott igazolni. Annak a felperesi hivatkozásnak, amely szerint az alperes előtt még jogi képviselő nélkül járt el, e körben nem tulajdonított jelentőséget, mert nem a jogszabályhely pontos megjelölésének az elmaradását értékelte, hanem azt, hogy a felperes ezen indokról, érvről a hatóság előtt említést sem tett. Figyelemmel volt arra, hogy a felperes az alperes felhívására részletes nyilatkozatot adott, de nem utalt arra, hogy felelősségre vonásának alapját vitatná. Mindezekre tekintettel az elsőfokú bíróság a felperes keresetkiterjesztése körében nem hozott érdemi döntést. A határidőben benyújtott, keresetlevélben szereplő hivatkozások körében pedig megállapította, hogy az alperes sem anyagi, sem az ügy érdemi elbírálására lényeges kihatással bíró eljárási jogszabálysértést nem követett el.
[12] A Pp. 7. § (1) bekezdés 10. és 12. pontjaira hivatkozással hangsúlyozta, hogy a keresetkiterjesztés és a keresetváltoztatás fogalmai nem azonosak. Keresetkiterjesztéssel nem élt, keresetváltoztatással pedig csak annyiban, hogy kereseti kérelme jogi indokolását az első tárgyaláson kiegészítette az Ebktv. 5 § d) pontjára történő hivatkozással. E keresetváltoztatásnak pedig az első tárgyaláson a Kp. 43. § (1) bekezdése alapján helye volt. Álláspontja szerint a Kp. 78. § (4) bekezdése tükrében nem kellett valószínűsítenie az önhiba hiányát, mert az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás olyan körülmény, amely a hatósági eljárásban az alperes előtt is ismert volt, így azt a tényállás tisztázásakor figyelembe kellett volna vennie. Előadta, hogy a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény (Sztv.) rendelkezései alapján a szövetkezeti tag (jelen esetben a kérelmező) és a szolgáltatás fogadója (jelen esetben a felperes) nem állnak egymással semmilyen jogviszonyban, amire figyelemmel fenntartotta, hogy nem minősül munkáltatónak, így nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe, az esettel kapcsolatban az Iskolaszövetkezet lett volna elmarasztalható. Az elsőfokú bíróság ítélete így az Ebktv. 3. § (1) bekezdés a) és b) pontjait, 5. § d) pontját, valamint 21. § a) és b) pontjait sérti. Megjegyezte, hogy a jogi végzettséggel nem rendelkező ügyvezetőjétől nem volt elvárható, hogy a bonyolult jogviszonnyal kapcsolatos előadást tegyen, s megjelölje az Iskolaszövetkezetet, mint amelyre az Ebktv. hatálya kiterjed. Csatolta az Iskolaszövetkezettel kötött, módosított megbízási szerződését, az Iskolaszövetkezet cégtörténetét, valamint az Iskolaszövetkezet által a perbeli időszakban kiállított számlát.
[13] Az alperes fellebbezési ellenkérelmében az elsőfokú bíróság ítéletének helybenhagyását kérte, mert álláspontja szerint az a jogszabályoknak megfelel. Perköltséget számított fel.
[14] Kiemelte, hogy az eljárás megindításáról szóló értesítésben részletesen tájékoztatta a felperest a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekről, így arról is, hogy az Ebktv. 5. § d) pontja alapján vonta eljárás alá, ám a felperes a megelőző közigazgatási eljárás során ezzel kapcsolatos kifogását nem jelezte. Rámutatott, hogy a kérelmező ténylegesen a felperessel került kapcsolatba, a felperesnél kellett az állásra jelentkeznie és a felperestől kapta meg az elutasító választ is.
[16] A Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 108. § (1) bekezdése szerint a fellebbezés és a fellebbezési ellenkérelem keretei között vizsgálta, és megállapította, hogy az elsőfokú bíróság ítélete e körben a jogszabályoknak megfelelő. Az elsőfokú bíróság az ítéletében részletesen idézte a keresetváltoztatással, keresetkiterjesztéssel kapcsolatos, valamint megelőző eljárásban nem értékelt tényre, körülményre vonatkozó hivatkozások korlátozását tartalmazó törvényi rendelkezéseket, és azok helyes értelmezésével, alkalmazásával helytálló következtetésre jutott abban a kérdésben, hogy a felperes Ebktv. 5. § d) pontjára alapított kereseti kérelme érdemben nem volt elbírálható. E döntésével és kifejtett indokaival a Kúria is egyetértett, a fellebbezésben foglaltakra figyelemmel az alábbiakat tartja szükségesnek hangsúlyozni.
[17] A közigazgatási perben a felek rendelkezési jogának érvényesülését szolgálja az az alapvető rendelkezés, amelynek értelmében - fő szabály szerint - a bíróság a közigazgatási jogvitát a kereseti kérelem, a felek által előterjesztett kérelmek és jognyilatkozatok keretei között bírálja el [Kp. 2. § (4) bek.]. A kereseti kérelemhez kötöttség közelebbről azt jelenti, hogy a bíróság a közigazgatási tevékenység jogszerűségét a kereseti kérelem korlátai között vizsgálja [Kp. 85. § (1) bek.]. A közigazgatási pert keresetlevéllel kell megindítani, amely egyebek mellett tartalmazza a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával [Kp. 37. § (1) bek. f) pont]. A közigazgatási perben tehát a kereseti kérelem nem általában vonatkozik valamely közigazgatási tevékenység jogszerűségének vizsgálatára, hanem a felperesnek pontosan meghatározott irányú vizsgálatot kell kérnie. A felperes által megjelölt jogsérelem szabja meg ugyanis a bíróság számára azokat a korlátokat, amelyek között a közigazgatási tevékenység jogszerűségét vizsgálhatja.
[18] Előfordulhat, hogy a felperes a per során az előterjesztett keresetén változtatni kíván, amelynek eredményeként azt a továbbiakban nem a keresetlevelében előterjesztett tartalommal tartja fenn. A keresetváltoztatás (illetve a keresetkiterjesztés) mindazonáltal a közigazgatási perben szigorú feltételekhez kötött, ami - a perkoncentráció, az eljárás észszerű időn belüli lefolytatása, a per lehetőleg egy tárgyaláson érdemben való elbírálhatósága követelményeinek megfelelően - a per elhúzódásának megakadályozását célozza. A Kp. 43. § (1) bekezdése szerint a felperes a keresetét legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg. A keresetet a közigazgatási cselekmény keresettel nem támadott, a cselekmény egyéb rendelkezéseitől egyértelműen elkülöníthető rendelkezésére csak a keresetindításra nyitva álló határidőn belül lehet kiterjeszteni.
[19] Hangsúlyozza a Kúria, hogy a Kp. 6. §-a szerint a közigazgatási perben vagy az egyéb közigazgatási bírósági eljárásban a polgári perrendtartás szabályait akkor kell alkalmazni, ha azt e törvény kifejezetten előírja. A Kp. a keresetváltoztatás, keresetkiterjesztés körében nem utal a Pp. szabályaira, így sem a felperes fellebbezésében hivatkozott Pp. 7. § (1) bekezdés 10. és 12. pontjaiban írt fogalommeghatározásoknak, sem a keresetváltoztatás és a keresetkiterjesztés Pp.-beli szabályainak a közigazgatási perben nincs jelentősége. A keresetváltoztatás, keresetkiterjesztés Pp.-ben szereplő fogalmai, szabályozása nem azonosak a Kp. 43. §-ában használt definíciókkal, rendelkezésekkel. A Kp. 43. § (1) bekezdéséből következően a felperesnek legkésőbb a perindítási határidő leteltéig előadott kereseti indokai határozzák meg a közigazgatási per irányát, a bíróság jogszerűségi vizsgálatának kereteit. A felperes a perindítási határidő letelte után, de a per első tárgyalásának befejezése előtt csak a már előadott kereseti indokai körében változtathat, azokat kibonthatja, részletezheti, pontosíthatja, ha megállapítható, hogy az a kereseti érveléséből okszerűen következik, ugyanakkor e kereseti indokoktól alapvetően eltérő, új szempontok bevezetése a per teljesen új irányát eredményezné, ezért az nem megengedett. A keresetkiterjesztés tilalmába ütközik, ha a felperes a perindítási határidő letelte után új megtámadási irányt kíván szabni a közigazgatási perben.
[20] A perbeli esetben a felperes maga is elismerte, hogy kereseti kérelme jogi indokolását az első tárgyaláson egészítette ki az Ebktv. 5 § d) pontjára történő hivatkozással. A felperes a perben egészen addig még csak nem is utalt az Ebktv. 5 § d) pontjának esetleges sérelmére, nem vitatta a törvény hatálya alá, ezáltal az egyenlő bánásmódra vonatkozó törvényi rendelkezések megtartására kötelezettek körébe tartozását. Ez az újonnan előadott érvelése korábbi kereseti indokaitól markánsan eltért, a Kúria elsőfokú bírósággal egyező álláspontja szerint a per teljesen új irányát eredményezte volna, ezért annak - a perindítási határidő leteltére figyelemmel - a Kp. 43. § (1) bekezdése alapján már nem volt helye.
[21] Továbbmenően, az adott ügyben a keresetkiterjesztés, keresetváltoztatás megengedhetősége körében az elsőfokú bíróság - helyesen - figyelemmel volt a Kp. 78. § (4) bekezdésének szabályozására is, amelynek értelmében a megelőző eljárásban nem értékelt tényre, körülményre a fél abban az esetben hivatkozhat, ha az értékelés elmaradása neki nem róható fel.
[22] Amint arra az elsőfokú bíróság is helyesen rámutatott, az alperes a felperest a megelőző hatósági eljárás során nyilatkozattételre hívta fel, ennek során a felperesnek pedig lehetősége lett volna kifejteni azon álláspontját, amely szerint a perbeli jogviszony specialitásaira tekintettel az egyenlő bánásmód követelményének megtartását nem rajta kell számon kérni. Ennek ellenére a felperes a megelőző eljárásban még csak említés szintjén sem hivatkozott arra, hogy ne tartozna az Ebktv. 5. § d) pontjának a hatálya alá. Az elsőfokú bíróság az ítéletből is kiolvashatóan nem azt várta el a felperest a közigazgatási eljárásban képviselő ügyvezetőtől, hogy a vonatkozó jogszabályhelyet pontosan megjelölje, részletes jogi okfejtést adjon elő, azt azonban igen, hogy a felperes szerint a felelősségét alapjaiban érintő szempontról legalább említést tegyen. A felperes az e körben tett előadásával nem tudta alátámasztani, hogy az Ebktv. 5. § d) pontjával kapcsolatos körülményekre a megelőző eljárásban önhibáján kívül nem hivatkozott, ezért megalapozottan foglalt állást az elsőfokú bíróság abban a kérdésben is, hogy a keresetkiterjesztése - a Kp. 43. § (1) bekezdésén túl - a Kp. 78. § (4) bekezdése alapján sem volt elfogadható.
[23] A kifejtettek alapján az elkésetten előterjesztett, új irányú felperesi indokokról sem az első-, sem a másodfokú bíróság érdemben nem dönthetett.
[24] Minderre tekintettel a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 109. § (1) bekezdése alapján helybenhagyta.
(Kúria Kf.VI.39.149/2020.)
Az ügy száma: Kf.VI.39.149/2020/8.
A tanács tagjai: dr. Fekete Ildikó a tanács elnöke
dr. Remes Gábor előadó bíró
dr. Mohay György bíró
A felperes:
A felperes képviselője: Funtig Ügyvédi Iroda,
ügyintéző: dr. Funtig Zoltán ügyvéd
Az alperes:
Az alperes képviselője: dr. Gregor Katalin kamarai jogtanácsos és
dr. Varga Judit kamarai jogtanácsos
A per tárgya: esélyegyenlőségi ügyben hozott EBH/HJF/363/9/2019. számú határozat, mint közigazgatási cselekmény jogszerűségének vizsgálata
A fellebbezett határozat: a Fővárosi Törvényszék 102.K.700.004/2020/8. számú ítélete
A fellebbezést benyújtó fél: a felperes (106.K.701.004/2020/5. szám alatt)
Kötelezi a felperest, hogy tizenöt nap alatt fizessen meg az alperesnek 40.000 (azaz negyvenezer) forint másodfokú perköltséget, valamint az államnak - felhívásra - 40.000 (azaz negyvenezer) forint fellebbezési illetéket.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] A kérelmező kérelmére eljárt alperes - a kérelmező és a felperes nyilatkoztatását követően - a 2019. november 12-én kelt, keresettel támadott határozatában megállapította, hogy a felperes a kérelmezővel szemben megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, és férfi nemhez tartozáson alapuló közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósított meg. Megtiltotta a felperesnek a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását, és 500.000 forint bírság megfizetésére kötelezte. Elrendelte továbbá a határozat nyilvános közzétételét 30 napra a felperes és a hatóság internetes oldalán.
[3] Határozatának indokolásában rögzítette, hogy a munkáltató felperesre az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) 5. § d) pontja alapján a törvény személyi hatálya kiterjed. Megállapította, hogy a kérelmező férfi nemére hivatkozott védett tulajdonságaként, amellyel a sérelem bekövetkezésének időpontjában rendelkezett. Egyértelműen azonosíthatónak tartotta a kérelmezőt ért hátrány - vagyis, hogy a felperes nem vette fel őt a megpályázott munkakörbe -, valamint a kérelmező védett tulajdonsága között ok-okozati összefüggést. Rámutatott, hogy az ágazatspecifikus kimentési szabályban foglalt feltételek nem álltak fenn. Számba vette a jogkövetkezmények alkalmazása kapcsán figyelembe vett szempontokat is.
[5] Keresetlevelében eljárási jogszabálysértésként lényegében a tényállás tisztázatlanságára hivatkozott az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL törvény (Ákr.) 62. § (1) bekezdésének, 74. § (1) bekezdésének, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 279. § (1) bekezdésének felhívása mellett, anyagi jogszabálysértésként pedig magatartása jogsértő voltának hiányával érvelt az Ebktv. 8. § a) pontjára, 21. § a) és b) pontjaira, valamint 22. § (1) bekezdés a) pontjára utalással.
[6] A per tárgyalásán a fentieken túl előadta, hogy nem minősül munkáltatónak, így nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe. A Meló-Diák Universitas Iskolaszövetkezettel (a továbbiakban: Iskolaszövetkezet) fennálló szerződéses jogviszonyából eredően az Iskolaszövetkezet minősül munkáltatónak, ezért vele szemben kellett volna az eljárást lefolytatni.
[7] Az alperes védiratában a kereset elutasítását kérte.
[8] Fenntartotta a határozatában foglaltakat, mert álláspontja szerint a döntése megalapozott és jogszerű.
[10] Ítéletének indokolásában - egyebek mellett - felhívta a Kp. 43. § (1) bekezdését és rámutatott: az a per tárgyalásán tett felperesi előadás, amely szerint nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe, tiltott keresetkiterjesztésnek minősül. Kiemelte, hogy erre a körülményre a felperes a keresetlevelében nem utalt. E kérdés vizsgálata nem tartozik a tényállás tisztázását vitató kereseti érvelésbe, mert az ilyen tágan nem értelmezhető. A felperes olyan kereseti kérelmi elemet nem terjesztett elő határidőben, amihez az általa a per tárgyalásán hivatkozott Ebktv. 5. § d) pontja kapcsolódhatna. Rögzítette továbbá, hogy a felperes a megelőző közigazgatási eljárás során sem adott elő érvelést az Ebktv. 5. § d) pontjával összefüggésben. Ennek elmulasztására tekintettel, a Kp. 78. § (4) bekezdése alapján, az önhiba hiányát kellett volna bizonyítania, amit azonban a felperes nem tudott igazolni. Annak a felperesi hivatkozásnak, amely szerint az alperes előtt még jogi képviselő nélkül járt el, e körben nem tulajdonított jelentőséget, mert nem a jogszabályhely pontos megjelölésének az elmaradását értékelte, hanem azt, hogy a felperes ezen indokról, érvről a hatóság előtt említést sem tett. Figyelemmel volt arra, hogy a felperes az alperes felhívására részletes nyilatkozatot adott, de nem utalt arra, hogy felelősségre vonásának alapját vitatná. Mindezekre tekintettel az elsőfokú bíróság a felperes keresetkiterjesztése körében nem hozott érdemi döntést. A határidőben benyújtott, keresetlevélben szereplő hivatkozások körében pedig megállapította, hogy az alperes sem anyagi, sem az ügy érdemi elbírálására lényeges kihatással bíró eljárási jogszabálysértést nem követett el.
[12] A Pp. 7. § (1) bekezdés 10. és 12. pontjaira hivatkozással hangsúlyozta, hogy a keresetkiterjesztés és a keresetváltoztatás fogalmai nem azonosak. Keresetkiterjesztéssel nem élt, keresetváltoztatással pedig csak annyiban, hogy kereseti kérelme jogi indokolását az első tárgyaláson kiegészítette az Ebktv. 5 § d) pontjára történő hivatkozással. E keresetváltoztatásnak pedig az első tárgyaláson a Kp. 43. § (1) bekezdése alapján helye volt. Álláspontja szerint a Kp. 78. § (4) bekezdése tükrében nem kellett valószínűsítenie az önhiba hiányát, mert az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás olyan körülmény, amely a hatósági eljárásban az alperes előtt is ismert volt, így azt a tényállás tisztázásakor figyelembe kellett volna vennie. Előadta, hogy a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény (Sztv.) rendelkezései alapján a szövetkezeti tag (jelen esetben a kérelmező) és a szolgáltatás fogadója (jelen esetben a felperes) nem állnak egymással semmilyen jogviszonyban, amire figyelemmel fenntartotta, hogy nem minősül munkáltatónak, így nem tartozik az Ebktv. 5. § d) pontjában meghatározott személyi körbe, az esettel kapcsolatban az Iskolaszövetkezet lett volna elmarasztalható. Az elsőfokú bíróság ítélete így az Ebktv. 3. § (1) bekezdés a) és b) pontjait, 5. § d) pontját, valamint 21. § a) és b) pontjait sérti. Megjegyezte, hogy a jogi végzettséggel nem rendelkező ügyvezetőjétől nem volt elvárható, hogy a bonyolult jogviszonnyal kapcsolatos előadást tegyen, s megjelölje az Iskolaszövetkezetet, mint amelyre az Ebktv. hatálya kiterjed. Csatolta az Iskolaszövetkezettel kötött, módosított megbízási szerződését, az Iskolaszövetkezet cégtörténetét, valamint az Iskolaszövetkezet által a perbeli időszakban kiállított számlát.
[13] Az alperes fellebbezési ellenkérelmében az elsőfokú bíróság ítéletének helybenhagyását kérte, mert álláspontja szerint az a jogszabályoknak megfelel. Perköltséget számított fel.
[14] Kiemelte, hogy az eljárás megindításáról szóló értesítésben részletesen tájékoztatta a felperest a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekről, így arról is, hogy az Ebktv. 5. § d) pontja alapján vonta eljárás alá, ám a felperes a megelőző közigazgatási eljárás során ezzel kapcsolatos kifogását nem jelezte. Rámutatott, hogy a kérelmező ténylegesen a felperessel került kapcsolatba, a felperesnél kellett az állásra jelentkeznie és a felperestől kapta meg az elutasító választ is.
[16] A Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 108. § (1) bekezdése szerint a fellebbezés és a fellebbezési ellenkérelem keretei között vizsgálta, és megállapította, hogy az elsőfokú bíróság ítélete e körben a jogszabályoknak megfelelő. Az elsőfokú bíróság az ítéletében részletesen idézte a keresetváltoztatással, keresetkiterjesztéssel kapcsolatos, valamint megelőző eljárásban nem értékelt tényre, körülményre vonatkozó hivatkozások korlátozását tartalmazó törvényi rendelkezéseket, és azok helyes értelmezésével, alkalmazásával helytálló következtetésre jutott abban a kérdésben, hogy a felperes Ebktv. 5. § d) pontjára alapított kereseti kérelme érdemben nem volt elbírálható. E döntésével és kifejtett indokaival a Kúria is egyetértett, a fellebbezésben foglaltakra figyelemmel az alábbiakat tartja szükségesnek hangsúlyozni.
[17] A közigazgatási perben a felek rendelkezési jogának érvényesülését szolgálja az az alapvető rendelkezés, amelynek értelmében - fő szabály szerint - a bíróság a közigazgatási jogvitát a kereseti kérelem, a felek által előterjesztett kérelmek és jognyilatkozatok keretei között bírálja el (Kp. 2. § (4) bek.). A kereseti kérelemhez kötöttség közelebbről azt jelenti, hogy a bíróság a közigazgatási tevékenység jogszerűségét a kereseti kérelem korlátai között vizsgálja (Kp. 85. § (1) bek.). A közigazgatási pert keresetlevéllel kell megindítani, amely egyebek mellett tartalmazza a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával (Kp. 37. § (1) bek. f) pont). A közigazgatási perben tehát a kereseti kérelem nem általában vonatkozik valamely közigazgatási tevékenység jogszerűségének vizsgálatára, hanem a felperesnek pontosan meghatározott irányú vizsgálatot kell kérnie. A felperes által megjelölt jogsérelem szabja meg ugyanis a bíróság számára azokat a korlátokat, amelyek között a közigazgatási tevékenység jogszerűségét vizsgálhatja.
[18] Előfordulhat, hogy a felperes a per során az előterjesztett keresetén változtatni kíván, amelynek eredményeként azt a továbbiakban nem a keresetlevelében előterjesztett tartalommal tartja fenn. A keresetváltoztatás (illetve a keresetkiterjesztés) mindazonáltal a közigazgatási perben szigorú feltételekhez kötött, ami - a perkoncentráció, az eljárás észszerű időn belüli lefolytatása, a per lehetőleg egy tárgyaláson érdemben való elbírálhatósága követelményeinek megfelelően - a per elhúzódásának megakadályozását célozza. A Kp. 43. § (1) bekezdése szerint a felperes a keresetét legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg. A keresetet a közigazgatási cselekmény keresettel nem támadott, a cselekmény egyéb rendelkezéseitől egyértelműen elkülöníthető rendelkezésére csak a keresetindításra nyitva álló határidőn belül lehet kiterjeszteni.
[19] Hangsúlyozza a Kúria, hogy a Kp. 6. §-a szerint a közigazgatási perben vagy az egyéb közigazgatási bírósági eljárásban a polgári perrendtartás szabályait akkor kell alkalmazni, ha azt e törvény kifejezetten előírja. A Kp. a keresetváltoztatás, keresetkiterjesztés körében nem utal a Pp. szabályaira, így sem a felperes fellebbezésében hivatkozott Pp. 7. § (1) bekezdés 10. és 12. pontjaiban írt fogalommeghatározásoknak, sem a keresetváltoztatás és a keresetkiterjesztés Pp.-beli szabályainak a közigazgatási perben nincs jelentősége. A keresetváltoztatás, keresetkiterjesztés Pp.-ben szereplő fogalmai, szabályozása nem azonosak a Kp. 43. §-ában használt definíciókkal, rendelkezésekkel. A Kp. 43. § (1) bekezdéséből következően a felperesnek legkésőbb a perindítási határidő leteltéig előadott kereseti indokai határozzák meg a közigazgatási per irányát, a bíróság jogszerűségi vizsgálatának kereteit. A felperes a perindítási határidő letelte után, de a per első tárgyalásának befejezése előtt csak a már előadott kereseti indokai körében változtathat, azokat kibonthatja, részletezheti, pontosíthatja, ha megállapítható, hogy az a kereseti érveléséből okszerűen következik, ugyanakkor e kereseti indokoktól alapvetően eltérő, új szempontok bevezetése a per teljesen új irányát eredményezné, ezért az nem megengedett. A keresetkiterjesztés tilalmába ütközik, ha a felperes a perindítási határidő letelte után új megtámadási irányt kíván szabni a közigazgatási perben.
[20] A perbeli esetben a felperes maga is elismerte, hogy kereseti kérelme jogi indokolását az első tárgyaláson egészítette ki az Ebktv. 5 § d) pontjára történő hivatkozással. A felperes a perben egészen addig még csak nem is utalt az Ebktv. 5 § d) pontjának esetleges sérelmére, nem vitatta a törvény hatálya alá, ezáltal az egyenlő bánásmódra vonatkozó törvényi rendelkezések megtartására kötelezettek körébe tartozását. Ez az újonnan előadott érvelése korábbi kereseti indokaitól markánsan eltért, a Kúria elsőfokú bírósággal egyező álláspontja szerint a per teljesen új irányát eredményezte volna, ezért annak - a perindítási határidő leteltére figyelemmel - a Kp. 43. § (1) bekezdése alapján már nem volt helye.
[21] Továbbmenően, az adott ügyben a keresetkiterjesztés, keresetváltoztatás megengedhetősége körében az elsőfokú bíróság - helyesen - figyelemmel volt a Kp. 78. § (4) bekezdésének szabályozására is, amelynek értelmében a megelőző eljárásban nem értékelt tényre, körülményre a fél abban az esetben hivatkozhat, ha az értékelés elmaradása neki nem róható fel.
[22] Amint arra az elsőfokú bíróság is helyesen rámutatott, az alperes a felperest a megelőző hatósági eljárás során nyilatkozattételre hívta fel, ennek során a felperesnek pedig lehetősége lett volna kifejteni azon álláspontját, amely szerint a perbeli jogviszony specialitásaira tekintettel az egyenlő bánásmód követelményének megtartását nem rajta kell számon kérni. Ennek ellenére a felperes a megelőző eljárásban még csak említés szintjén sem hivatkozott arra, hogy ne tartozna az Ebktv. 5. § d) pontjának a hatálya alá. Az elsőfokú bíróság az ítéletből is kiolvashatóan nem azt várta el a felperest a közigazgatási eljárásban képviselő ügyvezetőtől, hogy a vonatkozó jogszabályhelyet pontosan megjelölje, részletes jogi okfejtést adjon elő, azt azonban igen, hogy a felperes szerint a felelősségét alapjaiban érintő szempontról legalább említést tegyen. A felperes az e körben tett előadásával nem tudta alátámasztani, hogy az Ebktv. 5. § d) pontjával kapcsolatos körülményekre a megelőző eljárásban önhibáján kívül nem hivatkozott, ezért megalapozottan foglalt állást az elsőfokú bíróság abban a kérdésben is, hogy a keresetkiterjesztése - a Kp. 43. § (1) bekezdésén túl - a Kp. 78. § (4) bekezdése alapján sem volt elfogadható.
[23] A kifejtettek alapján az elkésetten előterjesztett, új irányú felperesi indokokról sem az első-, sem a másodfokú bíróság érdemben nem dönthetett.
[24] Minderre tekintettel a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 109. § (1) bekezdése alapján helybenhagyta.
[27] Az alperes költségeinek megfizetésére a sikertelenül fellebbező felperes a Kp. 35. § (1) bekezdése folytán alkalmazandó Pp. 83. § (1) bekezdése alapján köteles. A Kúria a másodfokú perköltség viseléséről, összegéről a Pp. 82. § (1)-(3) bekezdéseire, valamint a bírósági eljárásban megállapítható ügyvédi költségekről szóló 32/2003. (VIII. 22.) IM rendeletben foglaltakra is figyelemmel döntött, megállapítva, hogy a felszámítás a jogszabályoknak megfelelő és arányos volt.
[28] Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 62. § (1) bekezdés h) pontjában biztosított tárgyi illetékfeljegyzési jog folytán le nem rótt, az Itv. 39. § (3) bekezdés d) pontjában és 46. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű fellebbezési illeték viselésére a felperes a Pp. 101. § (1) bekezdése, valamint 102. § (1) bekezdése alapján köteles.
[29] A Kúria által hozott határozat ellen felülvizsgálatnak a Kp. 116. § d) pontja alapján nincs helye.