Az elsőfokú adóhatóság a 2006-2007. évekre valamennyi adónemben költségvetési kapcsolat utólagos ellenőrzését végezte el a felperesnél. A jegyzőkönyvi adatok alapján az elsőfokú adóhatóság a számlákhoz-, illetőleg egyéb tényállásokhoz kapcsolódóan áfa, szakképzési hozzájárulás, társasági adó és társas vállalkozáso..." />

AVI 2016.5.35

A Kúria álláspontja szerint alkalmazandó a Szolgáltatások Jegyzéke [1992. évi LXXIV. tv. 15. § (5) bekezdés]

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes munkaerő közvetítést végzett külföldi megrendelőknek, számláit "SZJ 74.50.12. Egyéb munkaerő közvetítés - export" szolgáltatásról állítottak ki, " mentes" megjelöléssel.
Az elsőfokú adóhatóság a 2006-2007. évekre valamennyi adónemben költségvetési kapcsolat utólagos ellenőrzését végezte el a felperesnél. A jegyzőkönyvi adatok alapján az elsőfokú adóhatóság a számlákhoz-, illetőleg egyéb tényállásokhoz kapcsolódóan áfa, szakképzési hozzájárulás, társasági adó és társas vállalkozáso...

AVI 2016.5.35 A Kúria álláspontja szerint alkalmazandó a Szolgáltatások Jegyzéke [1992. évi LXXIV. tv. 15. § (5) bekezdés]
A felperes munkaerő közvetítést végzett külföldi megrendelőknek, számláit "SZJ 74.50.12. Egyéb munkaerő közvetítés - export" szolgáltatásról állítottak ki, " mentes" megjelöléssel.
Az elsőfokú adóhatóság a 2006-2007. évekre valamennyi adónemben költségvetési kapcsolat utólagos ellenőrzését végezte el a felperesnél. A jegyzőkönyvi adatok alapján az elsőfokú adóhatóság a számlákhoz-, illetőleg egyéb tényállásokhoz kapcsolódóan áfa, szakképzési hozzájárulás, társasági adó és társas vállalkozások külön adója adónemekben állapított meg adókülönbözetet a felperes terhére, áfa adónemben 6 225 000 forintot. Az adóhiány után adóbírságot szabott ki és késedelmi pótlékot számított fel, továbbá 50 000 forint mulasztási bírságot is megállapított.
Az alperes a határozatával helybenhagyta az elsőfokú határozatot. Indokolásában rögzítette, hogy a felperes számla adatai, nyilvántartásai, és a szerződések alapján az elsőfokú adóhatóság a tényállást teljeskörűen feltárta, helytálló adóügyi megállapítást tett: a felperes a számlákkal egyezően egyéb munkaerő közvetítést nyújtott. Ez a tevékenység pedig nem tartozik a felperes által hivatkozott, az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. tv. (a továbbiakban: Áfa. tv.) 15. § (5) bekezdés d) pontjának hatálya alá, az áfa fizetési kötelezettséget a 15. § (1) bekezdés szerint kell megállapítani.
A felperes keresetében arra hivatkozott, hogy tevékenysége az SZJ 74.50 alá sorolandó, egyéb gazdasági szolgáltatás, ezen belül munkaerő közvetítésnek minősül, és így az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdése szerinti körbe tartozik.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével elutasította a felperes keresetét. Indokolása szerint nem osztotta, hogy a munkaerő közvetítés az SZJ 74. Egyéb gazdasági szolgáltatás alatt felsorolt tevékenységek közé tartozna. A felperes maga hivatkozott arra keresetlevelében, hogy a tevékenység az SZJ 74.50 alá sorolható, amely ugyan elnevezésében munkaerő közvetítés, de tartalmát tekintve ennél szélesebb körű. Az elsőfokú bíróság álláspontja szerint a felperes tevékenysége a magán munkaközvetítés fogalmi körébe tartozik. A felperes csak hivatkozott a külföldi szerződő partnerek által kiállított számlák tekintetében, de bizonyítást nem terjesztett elő. A felperes áfa fizetési kötelezettségére az Áfa. tv. 15. § (1) bekezdése az irányadó.
A felperes felülvizsgálati kérelemében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és az alperesi határozat hatályon kívül helyezését kérte.
Előadta, a magyar nemzeti előírásoknak a HÉA irányelvhez való igazítása során a cél az volt, hogy az egyes tagállamokban letelepedett adóalanyok közötti gazdasági kapcsolatok adókötelezettségét oly módon szabályozzák, hogy a tipikus esetekben ne kerüljön sor adó felszámítására. A felperessel üzleti kapcsolatban álló dán partner azonos tevékenységről az adott időszakban áfamentes számlát bocsátott ki. A későbbiekben előadta, hogy a külföldi partner számláit ugyan valóban nem csatolta a keresetleveléhez, de erre nem is szólították fel; a felügyeleti intézkedés iránti kérelemhez azonban mellékelte a számlákat.
Álláspontja szerint a jogerős ítéletben értelmezhetetlen, hogy a munkaerő közvetítés ne tartozna az SZJ 74. alá. A számlákra az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdés d) pontja alkalmazandó, mivel ott olyan szolgáltatások kerültek felsorolásra, amelyek a gazdasági tevékenység végzését segítik elő. Az hogy a jogalkotó a 15. § (5) bekezdés g) pontjában konkrétan felsorolja a kivételek között a személyzet átadást, munkaerő-kölcsönzést, nem zárja ki azt, hogy ezek a tevékenységek más pont alá ne lennének besorolhatók.
(Kúria, Kfv. I. 35.429/2012/5.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.