BH 2015.9.262

2012. január 1. után a szolgálati járandóság folyósítása melletti keresőtevékenységgel a fél, mivel nem saját jogú nyugdíjas, nyugdíjnövelésre nem, csak szolgálati időre szerezhet jogosultságot (1997. évi LXXXI. tv. 22/A. §; 2011. évi CLXVII. tv. 6. §).

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1]Az alperes első fokon hozott határozatát, melyben az igénylő nyugdíjnövelés iránti igényét elutasította, a másodfokon eljáró társadalombiztosítási szerv határozatával helybenhagyta, megállapítva, hogy az igénylő 2007. december 31. napjától szolgálati nyugdíjban részesült, mely ellátás 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került folyósításra. Ez utóbbi ellátás nem minősül saját jogú nyugellátásnak, ezért a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tn...

BH 2015.9.262 2012. január 1. után a szolgálati járandóság folyósítása melletti keresőtevékenységgel a fél, mivel nem saját jogú nyugdíjas, nyugdíjnövelésre nem, csak szolgálati időre szerezhet jogosultságot (1997. évi LXXXI. tv. 22/A. §; 2011. évi CLXVII. tv. 6. §).
[1]Az alperes első fokon hozott határozatát, melyben az igénylő nyugdíjnövelés iránti igényét elutasította, a másodfokon eljáró társadalombiztosítási szerv határozatával helybenhagyta, megállapítva, hogy az igénylő 2007. december 31. napjától szolgálati nyugdíjban részesült, mely ellátás 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került folyósításra. Ez utóbbi ellátás nem minősül saját jogú nyugellátásnak, ezért a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 22/A. §-a alapján a P. G. Zrt.-nél 2012. január 1-jétől 2012. december 31-ig fennállt jogviszonyából származó jövedelme után nyugdíjnövelés nem volt megállapítható. A Tny. 6. §-a nem alkalmazható, mivel a felperes 2012. január 1-jétől már szolgálati járandóságban és nem saját jogú nyugellátásban részesült.
[2]A felperes kérte a társadalombiztosítási szervek határozatainak hatályon kívül helyezését és az alperes új határozat hozatalára utasítását, valamint a 0,5%-os emelés megállapítását, amire a Tny. 6. §-a szerint szerzett joga van. A jogviszonya 2012. január 1. óta folyamatos, így azt megelőzően a nyugdíjnövelésre már jogot szerzett. Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte határozataiban foglalt indokait fenntartva.
[3]A közigazgatási és munkaügyi bíróság a társadalombiztosítási szervek határozatait hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. A bíróság ítéletében idézte a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény (a továbbiakban: Khtv.) 1. § cj) alpontját, 3. § (1) bekezdését, 5. § (1) bekezdését és 6. §-át, valamint a Tny. 22/A. § (1) bekezdését. A bíróság megállapította, hogy - a felek által sem vitatottan - a felperes 2007. december 1-jét követően szolgálati nyugdíjban részesült, mely ellátás korhatár előtti ellátásnak minősült. A felperes a 2012-es évet megelőzően - szolgálati nyugdíj mellett - kereső tevékenységet folytatott a P. G. Zrt.-nél, mely jogviszonyára tekintettel a 2011-es évre alperes a 0,5%-os nyugdíjnövelést megállapította. Az ítéleti érvelés szerint a Khtv. 6. §-ából levezethetően, amennyiben a felperes szolgálati nyugdíj melletti munkavégzése alapján 2011. évben a nyugdíjnövelésre jogot szerzett, úgy ez a jogosultsága a szolgálati járandóság melletti munkavégzés esetére 2012-ben is megmaradt. A Khtv. 6. §-a azokat a szolgálati járandóságban részesülőket zárja ki a nyugdíjnövelésből, akik csupán 2012. január 1-jét követően kezdenek kereső tevékenységet végezni. A bíróság álláspontja szerint a Khtv. 6. §-ának rendelkezése a szerzett jogok védelmét szolgálja azáltal, hogy aki 2012. január 1-je előtt már kereső tevékenységet folytatott, az 2012. január 1-jét követően is jogosult legyen a nyugdíjnövelésre.
[4]A jogerős ítélet ellen az alperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, annak hatályon kívül helyezését és a bíróság új eljárásra utasítását kérte a Tny. 22/A. §-a és a Khtv. 6. §-a megsértését állítva. Az alperes felülvizsgálati kérelmében hivatkozott arra, hogy a Tny. 22/A. §-a rendelkezésének értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személy jogosult csak nyugdíjnövelésre. A felperes 2007. december 31. napjától részesült szolgálati nyugdíjban, amely 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került tovább folyósításra. A szolgálati nyugdíj korhatár előtti ellátássá alakult, amely nem minősül saját jogú nyugellátásnak, így a Tny. 22/A. §-a szerinti nyugdíjnövelésre a felperes nem jogosult. Az alperes érvelése szerint a bíróság tévesen értelmezte a Khtv. 6. §-a rendelkezését, amely - a bíróság értelmezésével ellentétben - kizárólag a 2012. január 1. előtt a nyugdíjnövelésre szerzett jog alapján történő járandóság növelésére vonatkozik. A felperes jogosultságát a nyugdíjnövelésre 2011. január 11. és december 31. közötti időben folytatott kereső tevékenysége alapján megszerezte, ezért az alperes a felperes szolgálati járandóságát a 2012. évben 0,5%-kal növelte. A 2012. évben végzett kereső tevékenysége után a felperes nyugdíjnövelésre nem szerezhet jogosultságot, mivel 2012. január 1. napjától már nem minősül saját jogú nyugdíjasnak.
[5]A felperes felülvizsgálati ellenkérelmet nem terjesztett elő.
[6]A felülvizsgálati kérelem megalapozott az alábbiak szerint.
[7]A peradatok szerint a felperes 2007. december 31-én szolgálati nyugdíjba vonult, melyet követően szolgálati nyugdíjban részesült. Szolgálati nyugdíja mellett a felperes 2011. január 11. óta a P. G. Zrt.-nél diszpécser munkakörben foglalkoztatási jogviszonyt létesített.
[8]Az alperes a felperes részére - kérelmére - 0,5%-os mértékű nyugdíjnövelést állapított meg a 2011. január 11.-december 31. közötti időszak (355 nap) figyelembevételével.
[9]Nem volt vitatott a felek között, hogy a felperes szolgálati nyugdíja saját jogú nyugellátásnak minősült a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 4. § f) pontja alapján.
[10]A Tny. 22/A. §-a értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személy jogosult a nyugdíjnövelésre.
[11]A felek egyező előadása szerint a felperes részére 2007. december 31-től szolgálati nyugdíjként folyósított ellátás a Khtv. 5. § (1) bekezdése alapján 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került továbbfolyósításra.
[12]A Khtv. 1. § c) pont cj) alpontja szerinti e törvény alkalmazásában korhatár előtti öregségi nyugdíj: az öregségi nyugdíjkorhatárt be nem töltött személynek járó szolgálati nyugdíj.
[13]A Khtv. 3. § (1) bekezdése értelmében: korhatár előtti öregségi nyugdíj 2011. december 31-ét követő kezdő naptól nem állapítható meg. A 2012. január 1-jét megelőző kezdőnaptól megállapításra kerülő korhatár előtti öregségi nyugdíjak megállapítására a korhatár előtti öregségi nyugdíj kezdőnapján hatályos szabályokat kell alkalmazni.
[14]A perben eldöntendő kérdés az volt, hogy a Khtv. 6. § (1) bekezdése, valamint a Tny. 22/A. § (1) bekezdése rendelkezései alapján a 2012. január 1. napját követően a szolgálati járandóság folyósítása mellett végzett keresőtevékenység, foglalkoztatási jogviszony nyugdíjnövelésre jogosít-e.
[15]A Khtv. 6. § (1) bekezdése szerint, aki korhatár előtti öregségi nyugdíj mellett 2012. január 1-je előtt a Tny. 22/A. §-a alapján nyugdíjnövelésre jogot szerzett, ezt a jogát korhatár előtti ellátás, illetve szolgálati járandóság esetén is érvényesítheti az öregségi nyugdíjra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával.
[16]A Tny. 22/A. §-a értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személyt - ideértve azt a személyt is, akinek nyugellátása szünetel - nyugellátását kérelemre, saját jogú nyugdíjasként történő foglalkoztatása, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett kiegészítő tevékenysége alapján, a naptári évben elért nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem összege egy-tizenketted részének 0,5%-ával növelni kell.
[17]2012. január 1-jétől lényegesen leszűkült a Tbj.-ben rögzített saját jogosult nyugdíjas fogalma. A saját jogú nyugdíjas személyi köréből kikerültek azok a személyek, akik 2011. december 31-ig korengedményes nyugdíjban, előnyugdíjban, bányásznyugdíjban, szolgálati nyugdíjban részesültek, de nyugdíjuk az öregségi nyugdíjkorhatár el nem érése miatt 2012. január 1. napjával átminősült korhatár előtti ellátássá, illetve szolgálati járandósággá.
[18]A két új ellátás, a korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság megállapítására és folyósítására - a külön nem szabályozott kérdésekben - a nyugdíjra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
[19]A jogszerzések lezárása érdekében a Khtv. 6. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a korhatár előtti nyugellátás mellett folytatott munkavégzés alapján nyugdíjnövelésre 2012. január 1-je előtt megszerzett jog érvényesítésére benyújtott kérelemre a korhatár előtti ellátást, illetve a szolgálati járandóságot növelni kell. Értelemszerűen a korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság mellett 2012. január 1. után végzett keresőtevékenységgel az érintettek - mivel nem nyugdíjasok - nem nyugdíjnövelésére jogosultak, hanem szolgálati időt szereznek.
[20]A Khtv. 18. §-a ezen személyek esetére biztosítja (3) bekezdésében, hogy az öregségi nyugdíj (1) vagy (2) bekezdés szerinti folyósítása esetén a nyugdíjas - a nyugdíjkorhatár betöltését követő 6 hónapon belül - a nyugdíjmegállapító szervtől kérheti az öregségi nyugdíj összegének ismételt megállapítását, ha a korhatár előtti ellátásban, illetve a szolgálati járandóságban részesülés időtartama alatt legalább 365 nap szolgálati időt szerzett. Az öregségi nyugdíj összegét - az öregségi nyugdíjkorhatár betöltésének napjától kezdődően - abban az esetben lehet ismételten megállapítani, ha az így megállapított öregségi nyugdíj magasabb az (1), illetve (2) bekezdés szerint folyósított összegnél.
[21]A fentebb kifejtettek alapján a Kúria megállapította, hogy a bíróság téves jogértelmezés eredményeként jutott arra a következtetésre, hogy felperes - mivel 2012. január 1. előtt megkezdett kereső tevékenységét 2012. január 1. napja után is folyamatosan végezte - a Khtv. 6. § (1) bekezdése alapján jogosult a nyugdíjnövelésre.
[22]A hivatkozott jogszabályhely helyes értelmezése szerint a 2012. január 1. előtt a nyugdíjnövelésre szerzett jog érvényesítésére van lehetőség 2012. január 1. után (erre irányuló kérelemmel). A felperes a 2011-es évben - a szolgálati nyugdíj folyósítása melletti keresőtevékenység végzésével - a nyugdíj növelésére a jogot megszerezte, mely igényét 2012. január 1. után érvényesíthette és amely kérelme alapján a szolgálati járandóságát az alperes 2012. január 1. napjától 0,5%-kal növelte. 2012. január 1. után a szolgálati járandóság melletti keresőtevékenység végzésével a felperes nyugdíjnövelésre jogosultságot már nem, csupán szolgálati időt szerezhet.
[23]Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet - a Pp. 275. § (4) bekezdése alkalmazásával - hatályon kívül helyezte és a felperes keresetét elutasította.
(Kúria Mfv. III. 10.065/2015.)

* * *

TELJES HATÁROZAT

A Kúria O. Z. felperesnek a dr. Szűcs Csaba jogtanácsos által képviselt Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal alperes ellen társadalombiztosítási határozat bírósági felülvizsgálata iránt a Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 3.M.281/2014/3. számú jogerős ítélet ellen az alperes részéről előterjesztett felülvizsgálati kérelem folytán - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

í t é l e t e t:

A Kúria a Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 3.M.281/2014/3. számú ítéletét hatályon kívül helyezi és a felperes keresetét elutasítja.
Az elsőfokú bírósági és a felülvizsgálati eljárás illetékét a magyar állam viseli.

I n d o k o l á s

Az alperes első fokon hozott határozatát, melyben az igénylő nyugdíjnövelés iránti igényét elutasította, a másodfokon eljáró társadalombiztosítási szerv határozatával helybenhagyta megállapítva, hogy az igénylő 2007. december 31. napjától szolgálati nyugdíjban részesült, mely ellátás 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került folyósításra. Ez utóbbi ellátás nem minősül saját jogú nyugellátásnak, ezért a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 22/A. §-a alapján a P. G. Zrt.-nél 2012. január 1-től 2012. december 31-ig fennállt jogviszonyából származó jövedelme után nyugdíjnövelés nem volt megállapítható. A Tny. 6. §-a nem alkalmazható, mivel a felperes 2012. január 1-től már szolgálati járandóságban és nem saját jogú nyugellátásban részesült.
A felperes kérte a társadalombiztosítási szervek határozatainak hatályon kívül helyezését és az alperes új határozat hozatalára utasítását, valamint a 0,5%-os emelés megállapítását, amire a Tny. 6. §-a szerint szerzett joga van. A jogviszonya 2012. január 1. óta folyamatos, így azt megelőzően a nyugdíjnövelésre már jogot szerzett. Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte határozataiban foglalt indokait fenntartva.
A közigazgatási és munkaügyi bíróság a társadalombiztosítási szervek határozatait hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. A bíróság ítéletében idézte a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény (a továbbiakban: Khtv.) 1. § cj) pontját, 3. § (1) bekezdését, 5. § (1) bekezdését, és a 6. §-át, valamint a Tny. 22/A. § (1) bekezdését. A bíróság megállapította, hogy - a felek által sem vitatottan - a felperes 2007. december 1-jét követően szolgálati nyugdíjban részesült, mely ellátás korhatár előtti ellátásnak minősült. A felperes a 2012-es évet megelőzően - szolgálati nyugdíj mellett - kereső tevékenységet folytatott a P. G. Zrt.-nél, mely jogviszonyára tekintettel a 2011-es évre alperes a 0,5%-os nyugdíjnövelést megállapította. Az ítéleti érvelés szerint a Khtv. 6. §-ából levezethetően, amennyiben a felperes szolgálati nyugdíj melletti munkavégzése alapján 2011. évben a nyugdíjnövelésre jogot szerzett, úgy ez a jogosultsága a szolgálati járandóság melletti munkavégzés esetére 2012.-ben is megmaradt. A Khtv. 6. § azokat a szolgálati járandóságban részesülőket zárja ki a nyugdíjnövelésből, akik csupán 2012. január 1-jét követően kezdenek kereső tevékenységet végezni. A bíróság álláspontja szerint a Khtv. 6. § rendelkezése a szerzett jogok védelmét szolgálja az által, hogy aki 2012. január 1. előtt már kereső tevékenységet folytatott, az 2012. január 1.-ét követően is jogosult legyen a nyugdíjnövelésre.
A jogerős ítélet ellen az alperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, annak hatályon kívül helyezése és a bíróság új eljárásra utasítását kérte a Tny. 22/A. §-a és a Khtv. 6. §-a megsértését állítva. Az alperes felülvizsgálati kérelmében hivatkozott arra, hogy a Tny. 22/A. §-a rendelkezésének értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személy jogosult csak nyugdíjnövelésre. A felperes 2007. december 31. napjától részesült szolgálati nyugdíjban, amely 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került tovább folyósításra. A szolgálati nyugdíj korhatár előtti ellátássá alakult, amely nem minősül saját jogú nyugellátásnak, így a Tny. 22/A. §-a szerinti nyugdíjnövelésre a felperes nem jogosult. Az alperes érvelése szerint a bíróság tévesen értelmezte a Khtv. 6. § rendelkezését, amely - a bíróság értelmezésével ellentétben - kizárólag a 2012. január 1. előtt a nyugdíjnövelésre szerzett jog alapján történő járandóság növelésére vonatkozik. A felperes jogosultságát a nyugdíjnövelésre 2011. január 11. és 2011. december 31. közötti időben folytatott kereső tevékenysége alapján megszerezte, ezért az alperes a felperes szolgálati járandóságát a 2012. évben 0,5%-kal növelte. A 2012. évben végzett kereső tevékenysége után a felperes nyugdíjnövelésre nem szerezhet jogosultságot, mivel 2012. január 1. napjától már nem minősül saját jogú nyugdíjasnak.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelmet nem terjesztett elő.
A Kúria a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül bírálta el.
A felülvizsgálati kérelem megalapozott az alábbiak szerint.
A peradatok szerint a felperes 2007. december 31-én szolgálati nyugdíjba vonult, melyet követően szolgálati nyugdíjban részesült. Szolgálati nyugdíja mellett a felperes 2011. január 11. óta a P. G. Zrt.-nél diszpécser munkakörben foglalkoztatási jogviszonyt létesített.
Az alperes a felperes részére - kérelmére - 0,5%-os mértékű nyugdíjnövelést állapított meg a 2011. január 11.- 2011. december 31. közötti időszak (355 nap) figyelembe vételével.
Nem volt vitatott a felek között, hogy a felperes szolgálati nyugdíja saját jogú nyugellátásnak minősült a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 4. § f) pontja alapján.
A Tny. 22/A. §-a értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személy jogosult a nyugdíjnövelésre.
A felek egyező előadása szerint a felperes részére 2007. december 31-től szolgálati nyugdíjként folyósított ellátás a Khtv. 5. § (1) bekezdése alapján 2012. január 1. napjától szolgálati járandóságként került továbbfolyósításra.
A Khtv. 1. § c) pont cj) alpontja szerinti e törvény alkalmazásában korhatár előtti öregségi nyugdíj: az öregségi nyugdíjkorhatárt be nem töltött személynek járó szolgálati nyugdíj.
A Khtv. 3. § (1) bekezdése értelmében: korhatár előtti öregségi nyugdíj 2011. december 31.-ét követő kezdő naptól nem állapítható meg. A 2012. január 1-jét megelőző kezdőnaptól megállapításra kerülő korhatár előtti öregségi nyugdíjak megállapítására a korhatár előtti öregségi nyugdíj kezdőnapján hatályos szabályokat kell alkalmazni.
A perben eldöntendő kérdés az volt, hogy a Khtv. 6. § (1) bekezdése, valamint a Tny. 22/A. § (1) bekezdése rendelkezései alapján a 2012. január 1. napját követően a szolgálati járandóság folyósítása mellett végzett kereső tevékenység, foglalkoztatási jogviszony nyugdíjnövelésre jogosít-e.
A Khtv. 6. § (1) bekezdése szerint, aki korhatár előtti öregségi nyugdíj mellett 2012. január 1-je előtt a Tny. 22/A. §-a alapján nyugdíjnövelésre jogot szerzett, ezt a jogát korhatár előtti ellátás, illetve szolgálati járandóság esetén is érvényesítheti az öregségi nyugdíjra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával.
A Tny. 22/A. §-a értelmében a saját jogú nyugellátásban részesülő személyt - ide értve azt a személyt is, akinek nyugellátása szünetel - nyugellátását kérelemre, saját jogú nyugdíjasként történő foglalkoztatása, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett kiegészítő tevékenysége alapján, a naptári évben elért nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem összege egytizenketted részének 0,5%-ával növelni kell.
2012. január 1-től lényegesen leszűkült a Tbj.-ben rögzített saját jogosult nyugdíjas fogalma. A saját jogú nyugdíjas személyi köréből kikerültek azok a személyek, akik 2011. december 31-ig korengedményes nyugdíjban, előnyugdíjban, bányásznyugdíjban, szolgálati nyugdíjban részesültek, de nyugdíjuk az öregségi nyugdíjkorhatár el nem érése miatt 2012. január 1. napjával átminősült korhatár előtti ellátássá, illetve szolgálati járandósággá.
A két új ellátás, a korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság megállapítására és folyósítására - a külön nem szabályozott kérdésekben - a nyugdíjra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
A jogszerzések lezárása érdekében a Khtv. 6. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a korhatár előtti nyugellátás mellett folytatott munkavégzés alapján nyugdíjnövelésre 2012. január 1-je előtt megszerzett jog érvényesítésére benyújtott kérelemre a korhatár előtti ellátást, illetve a szolgálati járandóságot növelni kell. Értelemszerűen a korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság mellett 2012. január 1. után végzett kereső tevékenységgel az érintettek - mivel nem nyugdíjasok - nem nyugdíjnövelésére jogosultak, hanem szolgálati időt szereznek.
A Khtv. 18. §-a ezen személyek esetére biztosítja (3) bekezdésében, hogy az öregségi nyugdíj (1) vagy (2) bekezdés szerinti folyósítása esetén a nyugdíjas - a nyugdíjkorhatár betöltését követő 6 hónapon belül - a nyugdíj megállapító szervtől kérheti az öregségi nyugdíj összegének ismételt megállapítását, ha a korhatár előtti ellátásban, illetve a szolgálati járandóságban részesülés időtartama alatt legalább 365 nap szolgálati időt szerzett. Az öregségi nyugdíj összegét - az öregségi nyugdíjkorhatár betöltésének napjától kezdődően - abban az esetben lehet ismételten megállapítani, ha az így megállapított öregségi nyugdíj magasabb az (1), illetve (2) bekezdés szerint folyósított összegnél.
A fentebb kifejtettek alapján a Kúria megállapította, hogy a bíróság téves jogértelmezés eredményeként jutott arra a következtetésre, hogy felperes - mivel 2012. január 1. előtt megkezdett kereső tevékenységét 2012. január 1. napja után is folyamatosan végezte, - a Khtv. 6. § (1) bekezdése alapján jogosult a nyugdíjnövelésre.
A hivatkozott jogszabályhely helyes értelmezése szerint a 2012. január 1. előtt a nyugdíjnövelésre szerzett jog érvényesítésére van lehetőség 2012. január 1. után (erre irányuló kérelemmel). A felperes a 2011-es évben - a szolgálati nyugdíj folyósítása melletti keresőtevékenység végzésével - a nyugdíjnövelésére a jogot megszerezte, mely igényét 2012. január 1. után érvényesíthette és amely kérelme alapján a szolgálati járandóságát az alperes 2012. január 1. napjától 0,5%-kal növelte. 2012. január 1. után a szolgálati járandóság melletti keresőtevékenység végzésével a felperes nyugdíjnövelésre jogosultságot már nem, csupán szolgálati időt szerezhet.
Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet - a Pp. 275. § (4) bekezdés alkalmazásával - hatályon kívül helyezte és tekintve, hogy a perben felülvizsgálni kért társadalombiztosítási határozat nem jogszabálysértő, a felperes keresetét elutasította.
Az alperes az elsőfokú bírósági eljárási és a felülvizsgálati eljárási költség megtérítését nem igényelte, ezért a Kúria e tárgyban a Pp. 78. § (2) bekezdése alapján mellőzte a határozat hozatalt.
A Kúria az elsőfokú bírósági és a felülvizsgálati eljárás illetékéről a Tny. 81. §-a alapján határozott.
Budapest, 2015. május 11.
Dr. Zanathy János sk. a tanács elnöke, Dr. Farkas Katalin sk. előadó bíró, Dr. Magyarfalvi Katalin sk.bíró
(Kúria Mfv. III. 10.065/2015.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.