adozona.hu
ÁRMB határozat (HÉ 2022/49.)
ÁRMB határozat (HÉ 2022/49.)
a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttének megállapításáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Iktatószám: MSF/60693-12/2021-ITM
Tárgy: Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttét megállapító határozat
Az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (székhely: 1215 Budapest, Árpád u. 1., képviseli: Takács László elnök), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (székhely: 1149 Budapest, Egressy út 77., képviseli: Ignácz József Péter elnök), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (székhely: 1108 Budapest, Újh...
Tárgy: Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttét megállapító határozat
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság a TEÁOR '08 szerinti 493 egyéb szárazföldi személyszállítás, 494 közúti áruszállítás, költöztetés elnevezésű alágazatokban jogszerűen létrejött. A TEÁOR '08 szerinti 5210 raktározás, tárolás, 5221 szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5222 vízi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5224 rakománykezelés, 5229 egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatás elnevezésű szakágazatokban nem jött létre.
A Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek megfelelt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
Az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottságnak az alapítási a kérelemben megjelölt döntési jogról nem kellett rendelkezni.
Jelen határozat véglegessé válásával egyidejűleg az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság korábbi, NGM/21611/2016. számon hozott, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrehozásáról rendelkező határozata hatályát veszti.
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság jelen határozat véglegessé válásával jön létre.
Az Ágazati Részételt Megállapító Bizottság eljárása illetékmentes. Az eljárás során eljárási költség nem merült fel.
A határozattal szemben fellebbezésnek helye nincs, azzal szemben közigazgatási per kezdeményezhető a Fővárosi Törvényszék előtt a határozat közlésétől számított 30 napon belül. A kereseti kérelmet az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottságnál (Innovációs és Technológiai Minisztérium / Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság, 1441 Budapest, Pf. 88) kell benyújtani.
A kérelem benyújtását követően az ÁRMB az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: ÁPBtv.) 9. § (2) bekezdésében foglaltak alapján az MSZF/60693-1/2021-ITM számú végzésével az felek alapításra vonatkozó kérelmét közzétette a Magyar Közlöny mellékletét képező Hivatalos Értesítőben. A közzététel útján az ÁRMB az adott ágazati párbeszéd bizottsághoz (a továbbiakban: ÁPB) történő csatlakozás lehetőségét kívánta biztosítani a kérelemmel érintett ágazatban működő további érdekképviseletek részére. A közzétételt követő 30 napban további részvételi szándék bejelentésére nem került sor.
Az ÁRMB a kérelmezőket az MSZF/60693-2/2021-ITM, MSZF/60693-3/2021-ITM, MSZF/60693-4/2021-ITM, MSZF/60693-5/2021-ITM, MSZF/60693-6/2021-ITM és az MSZF/60693-7/2021-ITM számú végzéseiben felhívta az ágazati párbeszéd bizottságokról, valamint a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény végrehajtásáról szóló 22/2009. (IX. 30.) SZMM rendelet 1. számú melléklet 1. pontja, illetve 2. pontja szerinti adatok elektronikus szolgáltatására az MKIR-en keresztül.
A kérelmezők az adatszolgáltatási kötelezettségüket teljesítették. Az MKIR-ben rögzített adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége 55 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 40 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A kérelmező teljesítette az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 2623 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 1567 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 3873 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 2020 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége az adatszolgáltatás során 11 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 7 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni, mely révén 9,4%-os lefedettséget ért el. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az alapítási eljárás keretében a munkavállalói oldalon résztvevő két szakszervezet egymással koalícióra lépett az ÁPBtv. 7. § (6) bekezdésében foglaltak célból. Az ÁRMB erre tekintettel az általuk szolgáltatott adatokat együttesen értékelte.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete és a Közúti Közlekedési Szakszervezet az adatszolgáltatásaik során kizárólag a rendelkező részben is jelzett TEÁOR '08 szerinti 493, 494 alágazatokban tudták teljesíteni a részvételi feltételeket. Az AIÁPB által lefedett ágazatokban a munkavállalói oldal 15 munkáltatónál 5%-os lefedettséget ért el, teljesítve ezzel az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában foglalt részvételi feltételt. A munkavállalói oldalnak a rendelkező részben jelzett négyjegyű szakágazatok kapcsán szolgáltatott adataik egyenként és összesítve sem érték el az ÁPBtv.-ben rögzített részvételi küszöböt.
Az adatszolgáltatás vizsgálata során az ÁRMB megállapította, hogy a munkáltató oldalon több alapító tag esetében is ugyanazon munkáltatók kerültek megjelölésre tagként. Mindezek alapján az egyes munkáltatói oldali alapítók tagsági adatai között átfedések alakultak ki. Az ÁRMB-nek az átfedések miatt az ÁPBtv. 7. § (3) bekezdésében foglaltak alapján nyilatkoztatnia kellett az érintett 20 db tagmunkáltatót, hogy adataikat az ÁRMB mely érdekképviselet tekintetében és milyen arányban vegye figyelembe az eljárása során. A nyilatkozatok hiányában az ÁRMB nem tudott érdemi, megalapozott döntést hozni. A kért nyilatkozatok az eljárási határidőn túl érkeztek vissza az ÁRMB-hez.
Az adatok összesítése alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Alágazati Párbeszéd Bizottság a rendelkező részben jelzett ágazatokban jött létre.
Az alapítási kérelem közzétételét követően a felek megküldték az ÁRMB részére a Közúti Közlekedési AIÁPB létrehozására vonatkozó megállapodásukat, valamint az MKIR-ben kérelmükhöz mellékelték a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban (a továbbiakban: NGTT) részt vevő munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletekben betöltött tagsággal kapcsolatos igazolásokat. A benyújtott igazolások alapján a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete és a Közúti Közlekedési Szakszervezet a Magyar Szakszervezeti Szövetség mint munkavállalói oldali NGTT tagszervezetnek a tagjai. A többi kérelmező részéről igazolás benyújtására nem került sor.
Kérelmükhöz mellékelték a nemzetközi munkáltatói és munkavállalói érdekképviseleti szervezeti tagságról szóló igazolásokat is. Ezek alapján a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete az IRU (World Road Transport Organisation) tagja. A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet az ETF (European Transport Workers' Federation) tagjai, azonban tagságuk csak közvetett módon érvényesül, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségén keresztül. Mindezek alapján a nem alanyi jogon megvalósuló nemzetközi tagságot az ÁRMB nem tudta figyelembe venni a döntéshozatal során.
A kérelmezők benyújtották alapszabályaikat is, melyekből megállapítható, hogy megfelelnek az ÁPBtv. 6. §-ában foglalt érdekképviselet feltételeinek.
Az ÁRMB az ÁPBtv. 7. § (4) bekezdésében foglalt feltételeket vizsgálva megállapította, hogy a kérelmezők érdekképviseleti tevékenységüket több mint két éve gyakorolják.
Az ÁRMB-nek a döntési jogról nem kellett rendelkeznie, mivel az alapítók az ÁPB-t létrehozó megállapodásuk 3. pontjában rendelkeztek a tagok szavazati jogáról és az ÁPB döntési mechanizmusát illetően.
Az ÁRMB a rendelkező részben jelzett két alágazat tekintetében vizsgálta a kérelmezők reprezentatív státuszát. A vizsgálat eredményeként megállapította, hogy az ÁPBtv. 2. számú mellékletében foglaltak értékelési szempontok szerint végzett számítás alapján a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége 0,34 pontot ért el. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 18,65 pontot ért el. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 15,07 pontot ért el. A Közúti közlekedési Vállalkozások Szövetsége 5,39 pontot ért el. A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet együtt 9,1 pontot ért el.
Az ÁPBtv. 12. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a reprezentatív státuszhoz legalább 10 pont szükséges. A fent leírtakra tekintettel az ÁRMB a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
Az ÁRMB hatásköre az ÁPBtv. 21. § (4) bekezdés a) pontján alapul. A jogorvoslati tájékoztató az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 112. és 114. §-ában foglaltakon, valamint a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 39. §-ában foglaltakon alapszik.
Budapest, 2021. december 22.