ÁRMB határozat (HÉ 2022/49.)

a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttének megállapításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Iktatószám: MSF/60693-12/2021-ITM
Tárgy: Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttét megállapító határozat
Az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (székhely: 1215 Budapest, Árpád u. 1., képviseli: Takács László elnök), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (székhely: 1149 Budapest, Egressy út 77., képviseli: Ignácz József Péter elnök), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (székhely: 1108 Budapest, Újh...

ÁRMB határozat (HÉ 2022/49.)
a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttének megállapításáról
Iktatószám: MSF/60693-12/2021-ITM
Tárgy: Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttét megállapító határozat
HATÁROZAT
Az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (székhely: 1215 Budapest, Árpád u. 1., képviseli: Takács László elnök), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (székhely: 1149 Budapest, Egressy út 77., képviseli: Ignácz József Péter elnök), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (székhely: 1108 Budapest, Újhegyi út 3/A, képviseli: Dittel Gábor főtitkár) és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (székhely: 1066 Budapest, Teréz krt. 38., képviseli: Dr. Varsányi Péter és Kardos János) mint munkáltatói oldali, valamint a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete (1239 Budapest, Nagykőrösi út 351., képviseli: Székely Sándor elnök) és a Közúti Közlekedési Szakszervezet (székhely: 1081 Budapest, János Pál pápa tér 3., képviseli: Baranyai Zoltán elnök) mint munkavállalói oldali érdekképviseletek közreműködésével létrehozni kívánt Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság megalapítása iránti eljárása keretében döntésével az alábbiakat állapította meg.
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság a TEÁOR '08 szerinti 493 egyéb szárazföldi személyszállítás, 494 közúti áruszállítás, költöztetés elnevezésű alágazatokban jogszerűen létrejött. A TEÁOR '08 szerinti 5210 raktározás, tárolás, 5221 szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5222 vízi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5224 rakománykezelés, 5229 egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatás elnevezésű szakágazatokban nem jött létre.
A Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek megfelelt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége mint ágazati munkáltatói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban való részvétel feltételeinek megfelelt.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet mint ágazati munkavállalói érdekképviselet a fentiek szerint létrejött Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban a reprezentativitás feltételeinek nem felelt meg.
Az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottságnak az alapítási a kérelemben megjelölt döntési jogról nem kellett rendelkezni.
Jelen határozat véglegessé válásával egyidejűleg az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság korábbi, NGM/21611/2016. számon hozott, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrehozásáról rendelkező határozata hatályát veszti.
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság jelen határozat véglegessé válásával jön létre.
Az Ágazati Részételt Megállapító Bizottság eljárása illetékmentes. Az eljárás során eljárási költség nem merült fel.
A határozattal szemben fellebbezésnek helye nincs, azzal szemben közigazgatási per kezdeményezhető a Fővárosi Törvényszék előtt a határozat közlésétől számított 30 napon belül. A kereseti kérelmet az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottságnál (Innovációs és Technológiai Minisztérium / Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság, 1441 Budapest, Pf. 88) kell benyújtani.
Indokolás
A kérelmezők 2021. május 28. napján közös kérelmet nyújtottak be az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottsághoz (a továbbiakban: ÁRMB) a Munkaügyi Kapcsolatok Információs Rendszeren (a továbbiakban: MKIR) keresztül. Kérelmükben kezdeményezték a Közúti Közlekedési Alágazati Párbeszéd Bizottság létrehozását a TEÁOR '08 szerinti 493 egyéb szárazföldi személyszállítás, 494 közúti áruszállítás, költöztetés elnevezésű alágazatokban, valamint az 5210 raktározás, tárolás, 5221 szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5222 vízi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5224 rakománykezelés és 5229 egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatás elnevezésű szakágazatokban, valamint a kérelmezők döntési jogának és reprezentatív státuszának megállapítását.
A kérelem benyújtását követően az ÁRMB az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: ÁPBtv.) 9. § (2) bekezdésében foglaltak alapján az MSZF/60693-1/2021-ITM számú végzésével az felek alapításra vonatkozó kérelmét közzétette a Magyar Közlöny mellékletét képező Hivatalos Értesítőben. A közzététel útján az ÁRMB az adott ágazati párbeszéd bizottsághoz (a továbbiakban: ÁPB) történő csatlakozás lehetőségét kívánta biztosítani a kérelemmel érintett ágazatban működő további érdekképviseletek részére. A közzétételt követő 30 napban további részvételi szándék bejelentésére nem került sor.
Az ÁRMB a kérelmezőket az MSZF/60693-2/2021-ITM, MSZF/60693-3/2021-ITM, MSZF/60693-4/2021-ITM, MSZF/60693-5/2021-ITM, MSZF/60693-6/2021-ITM és az MSZF/60693-7/2021-ITM számú végzéseiben felhívta az ágazati párbeszéd bizottságokról, valamint a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény végrehajtásáról szóló 22/2009. (IX. 30.) SZMM rendelet 1. számú melléklet 1. pontja, illetve 2. pontja szerinti adatok elektronikus szolgáltatására az MKIR-en keresztül.
A kérelmezők az adatszolgáltatási kötelezettségüket teljesítették. Az MKIR-ben rögzített adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége 55 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 40 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A kérelmező teljesítette az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 2623 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 1567 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 3873 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 2020 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége az adatszolgáltatás során 11 db tagmunkáltatót jelentett be. Ebből az ÁRMB az eljárása során 7 db tagmunkáltatót tudott figyelembe venni, mely révén 9,4%-os lefedettséget ért el. A leírtak alapján a kérelmező az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában foglalt részvételi feltételt teljesítette.
Az alapítási eljárás keretében a munkavállalói oldalon résztvevő két szakszervezet egymással koalícióra lépett az ÁPBtv. 7. § (6) bekezdésében foglaltak célból. Az ÁRMB erre tekintettel az általuk szolgáltatott adatokat együttesen értékelte.
Az MKIR-be felvitt adatok alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete és a Közúti Közlekedési Szakszervezet az adatszolgáltatásaik során kizárólag a rendelkező részben is jelzett TEÁOR '08 szerinti 493, 494 alágazatokban tudták teljesíteni a részvételi feltételeket. Az AIÁPB által lefedett ágazatokban a munkavállalói oldal 15 munkáltatónál 5%-os lefedettséget ért el, teljesítve ezzel az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában foglalt részvételi feltételt. A munkavállalói oldalnak a rendelkező részben jelzett négyjegyű szakágazatok kapcsán szolgáltatott adataik egyenként és összesítve sem érték el az ÁPBtv.-ben rögzített részvételi küszöböt.
Az adatszolgáltatás vizsgálata során az ÁRMB megállapította, hogy a munkáltató oldalon több alapító tag esetében is ugyanazon munkáltatók kerültek megjelölésre tagként. Mindezek alapján az egyes munkáltatói oldali alapítók tagsági adatai között átfedések alakultak ki. Az ÁRMB-nek az átfedések miatt az ÁPBtv. 7. § (3) bekezdésében foglaltak alapján nyilatkoztatnia kellett az érintett 20 db tagmunkáltatót, hogy adataikat az ÁRMB mely érdekképviselet tekintetében és milyen arányban vegye figyelembe az eljárása során. A nyilatkozatok hiányában az ÁRMB nem tudott érdemi, megalapozott döntést hozni. A kért nyilatkozatok az eljárási határidőn túl érkeztek vissza az ÁRMB-hez.
Az adatok összesítése alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Alágazati Párbeszéd Bizottság a rendelkező részben jelzett ágazatokban jött létre.
Az alapítási kérelem közzétételét követően a felek megküldték az ÁRMB részére a Közúti Közlekedési AIÁPB létrehozására vonatkozó megállapodásukat, valamint az MKIR-ben kérelmükhöz mellékelték a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban (a továbbiakban: NGTT) részt vevő munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletekben betöltött tagsággal kapcsolatos igazolásokat. A benyújtott igazolások alapján a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete és a Közúti Közlekedési Szakszervezet a Magyar Szakszervezeti Szövetség mint munkavállalói oldali NGTT tagszervezetnek a tagjai. A többi kérelmező részéről igazolás benyújtására nem került sor.
Kérelmükhöz mellékelték a nemzetközi munkáltatói és munkavállalói érdekképviseleti szervezeti tagságról szóló igazolásokat is. Ezek alapján a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete az IRU (World Road Transport Organisation) tagja. A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet az ETF (European Transport Workers' Federation) tagjai, azonban tagságuk csak közvetett módon érvényesül, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségén keresztül. Mindezek alapján a nem alanyi jogon megvalósuló nemzetközi tagságot az ÁRMB nem tudta figyelembe venni a döntéshozatal során.
A kérelmezők benyújtották alapszabályaikat is, melyekből megállapítható, hogy megfelelnek az ÁPBtv. 6. §-ában foglalt érdekképviselet feltételeinek.
Az ÁRMB az ÁPBtv. 7. § (4) bekezdésében foglalt feltételeket vizsgálva megállapította, hogy a kérelmezők érdekképviseleti tevékenységüket több mint két éve gyakorolják.
Az ÁRMB-nek a döntési jogról nem kellett rendelkeznie, mivel az alapítók az ÁPB-t létrehozó megállapodásuk 3. pontjában rendelkeztek a tagok szavazati jogáról és az ÁPB döntési mechanizmusát illetően.
Az ÁRMB a rendelkező részben jelzett két alágazat tekintetében vizsgálta a kérelmezők reprezentatív státuszát. A vizsgálat eredményeként megállapította, hogy az ÁPBtv. 2. számú mellékletében foglaltak értékelési szempontok szerint végzett számítás alapján a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége 0,34 pontot ért el. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 18,65 pontot ért el. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 15,07 pontot ért el. A Közúti közlekedési Vállalkozások Szövetsége 5,39 pontot ért el. A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet együtt 9,1 pontot ért el.
Az ÁPBtv. 12. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a reprezentatív státuszhoz legalább 10 pont szükséges. A fent leírtakra tekintettel az ÁRMB a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
Az ÁRMB hatásköre az ÁPBtv. 21. § (4) bekezdés a) pontján alapul. A jogorvoslati tájékoztató az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 112. és 114. §-ában foglaltakon, valamint a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 39. §-ában foglaltakon alapszik.
Budapest, 2021. december 22.
Dr. Petrovics Zoltán s. k.,
elnök
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.