1198/B/2004. AB végzés

a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló 2003. évi LXXXIII. törvény 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló 2003. évi LXXXIII. törvény 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló törvény (a továbbiakban: Meszktv.) 26. § (1) bekezdése alkotmán...

1198/B/2004. AB végzés
a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló 2003. évi LXXXIII. törvény 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló 2003. évi LXXXIII. törvény 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
Indokolás
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló törvény (a továbbiakban: Meszktv.) 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére. Az indítványozó azt kifogásolja, hogy a támadott rendelkezés értelmében a gyógyító-megelőző ellátás keretében végzett szakdolgozói szakképesítéshez kötött tevékenységet - a Meszktv. 26. § (2) bekezdésében meghatározott kivételekkel - csak az végezheti, aki a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara tagja. Az indítványozó szerint az előírt kötelező kamarai tagság sérti az Alkotmány 70/B. §-ában rögzített a munka- és foglalkozás szabad megválasztásának jogát; ezzel alapvető jog lényeges tartalmát korlátozza, és így az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével ellentétes. Álláspontja szerint a Meszktv. hivatkozott rendelkezése hátrányosan érinti a szakszervezetek érdekvédelmi jogosítványát, s ezáltal az Alkotmány 4. §-át is sérti.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy az indítvány benyújtását követően a Meszktv.-t 2007. április 1. napjával az egészségügyben működő szakmai kamarákról szóló 2006. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Eüszktv.) 34. § (1) bekezdés c) pontja hatályon kívül helyezte, és ezen időponttól kezdve a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamarára vonatkozó szabályozást az Eüszktv. tartalmazza. Ezen jogszabályi változások jelentősen érintették az indítványozó által vizsgálni és megsemmisíteni kért törvényi rendelkezést és szövegkörnyezetét is. Az új szabályozás az indítványozó által kifogásoltakhoz hasonló szabályt jelenleg nem tartalmaz és nem is tartalmazhat, mivel az Eüszktv. Preambuluma rögzíti, hogy a szakmai önkormányzat célja: lehetővé tenni az egyes szakmák gyakorlói számára, hogy szakmai ügyeiket közvetlenül az általuk választott testületek, tisztségviselők útján demokratikusan - a törvények által meghatározott keretek között -önállóan intézzék, a közérdekkel összhangban meghatározzák és képviseljék szakmai, etikai, gazdasági és szociális érdekeiket, és hozzájáruljanak az egészségpolitika alakításához, a lakosság egészségügyi ellátásának javításához. "A szakmai önkormányzatiság azonban a szakma gyakorlóit nem korlátozhatja abban, hogy a megfelelő, és különös szakmai érdekeikhez legközelebb álló szakmai szervezethez való tartozás kérdésében maguk dönthessenek, még kevésbé abban, hogy képesítésüknek megfelelő tevékenységüket - a szakmai önkormányzásban való intézményes részvételükre tekintet nélkül - szabadon gyakorolhassák." Mindezek értelmében az egészségügyben működő kamarák (Magyar Orvosi Kamara, Magyar Gyógyszerészi Kamara, Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara) esetében megszűnt a kötelező kamarai tagság intézménye.
3. Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (a továbbiakban: Ügyrend) 31. § a) pontja értelmében (ABH 2003, 2065,2076.) az Alkotmánybíróság megszünteti az eljárást, ha az indítvány benyújtása után a vizsgálat alá vont jogszabály hatályát vesztette, és ezzel az indítvány tárgytalanná vált. Az Ügyrend e szabályára tekintettel a jelen esetben az Alkotmánybíróság megszüntette a Meszktv. 26. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárását.
Budapest, 2008. február 12.
Dr. Paczolay Péter s. k.,
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Balogh Elemér s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.