2/B/2004. AB végzés

a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 56. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 56. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
Az indítványozó a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 56. § (3) beke...

2/B/2004. AB végzés
a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 56. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 56. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
Indokolás
Az indítványozó a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 56. § (3) bekezdése alkotmányellenessége megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Az indítványozó képzési támogatás iránti kérelmét ugyanis a munkaügyi központ elutasította azzal, hogy határozata ellen az Flt. 56. § (3) bekezdése alapján jogorvoslatnak nincs helye. Az indítványozó keresete alapján másodfokon eljáró megyei bíróság elrendelte a keresetlevél áttételét a felettes közigazgatási szervhez. Az indítványozó hivatkozott arra, hogy az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 3. § (8) bekezdése értelmében a (6) és (7) bekezdésben nem említett államigazgatási eljárásokra vonatkozó jogszabályok az Áe. rendelkezéseitől csak akkor térhetnek el, ha ezt az Áe. megengedi. Sem a (6), sem a (7) bekezdés nem említi az Flt.-t, így az Fit. nem térhetett volna el az Áe. rendelkezéseitől. Az indítványozó álláspontja szerint az Flt. 56. § (3) bekezdése - mivel annak alapján ügyében kizárták a jogorvoslatot - sérti az Alkotmány 57. § (5) bekezdését, kérte annak megsemmisítését.
Az Alkotmánybíróság eljárása során az Flt. támadott rendelkezésének új szövegét állapította meg az Fit. módosításáról szóló 2006. évi CXIII. törvény 22. §-a, Áe. helyébe pedig a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) lépett. Az Flt. indítvánnyal támadott rendelkezése az indítvány benyújtásakor a következő volt: "(3) A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, a munkaügyi központ központi szervezeti egysége, valamint kirendeltsége által mérlegelési jogkörben hozott határozat ellen akkor van helye jogorvoslatnak, ha a kérelem elutasítására a jogszabályban meghatározott feltételek hiánya miatt került sor, vagy a határozatot hozó szerv a mérlegelési jogkör gyakorlására irányadó jogszabályban meghatározott szabályokat megsértette." A módosítás nyomán az indítvány elbírálásakor hatályos szöveg a következő: "(3) Az e törvényben és a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott ügyekben mérlegelési jogkörben hozott határozat ellen kérelem alapján - a kijavítás kivételével - akkor van helye jogorvoslatnak, ha a kérelem elutasítására a jogszabályban meghatározott feltételek hiánya miatt került sor, vagy a határozatot hozó szerv a mérlegelési jogkör gyakorlására irányadó jogszabályban meghatározott szabályokat megsértette." Az indítvány szempontjából a rendelkezés fő tartalma tehát nem módosult.
Az Áe.-hez képest a Ket. vonatkozó szabályozása viszont lényegesen változott. A Ket. 13. § (2) bekezdés b) pontja szerint a Ket. rendelkezéseit az elkülönített állami pénzalap terhére jogszabály alapján juttatott támogatással összefüggő eljárásokban csak akkor kell alkalmazni, ha az ügyfajtára vonatkozó törvény eltérő szabályokat nem állapít meg. Az indítvány tárgya a Munkaerőpiaci Alapból nyújtott képzési támogatás. A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetésről szóló 2007. évi CLXIX. törvény 9. számú melléklete szerint elkülönített állami pénzalap a Munkaerőpiaci Alap, s így a Ket. 13. § (2) bekezdés b) pontja szerint minősül. Az Flt. 54. § (1) bekezdés a) pontja szerint a foglalkoztatást elősegítő támogatásokkal kapcsolatos ügyekben a Ket. rendelkezéseit akkor kell alkalmazni, ha e törvény eltérően nem rendelkezik.
Az indítvány által érintett törvények változásaira figyelemmel az Alkotmánybíróság felhívta az indítványozót, hogy nyilatkozzon: az új törvényi szabályok figyelembevételével fenntartja-e, kiegészíti-e indítványát és milyen indokokkal.
Az indítványozó az Alkotmánybíróság ezen végzését nem vette át, a postai jelzés szerint "ismeretlen helyre költözött". Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványban felvetett ellentét - amin az indítvány alapult - az Flt. és a Ket. között már nem áll fenn, az indítványozó pedig az új törvényi szabályozásra nem terjesztette ki az indítványát, így az indítvány tárgytalanná vált. Ezért az
Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. § a) pontja alapján megszüntette az eljárást.
Budapest, 2008. február 12.
Dr. Paczolay Péter s. k.,
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Balogh Elemér s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.