7/1976. (VII. 15.) KPM rendelet

a polgári repülés hajózó személyzete munka-, repülési és pihenőidejének szabályozásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A polgári repülésről szóló 1964. évi 26. törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott 27/1964. (XI. 10.) Korm. rendelet 1. §-a (1) bekezdésének i) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt szakszervezetekkel, valamint az ügykörüket érintő kérdések tekintetében az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:
E rendelet hatálya a polgári repülési szervek lajstromba vett légi járművein munkaviszony alapján
légijárművezető...

7/1976. (VII. 15.) KPM rendelet
a polgári repülés hajózó személyzete munka-, repülési és pihenőidejének szabályozásáról
A polgári repülésről szóló 1964. évi 26. törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott 27/1964. (XI. 10.) Korm. rendelet 1. §-a (1) bekezdésének i) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt szakszervezetekkel, valamint az ügykörüket érintő kérdések tekintetében az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
E rendelet hatálya a polgári repülési szervek lajstromba vett légi járművein munkaviszony alapján
- légijárművezető (repülőgép- és helikoptervezető),
- rádiós,
- navigátor,
- rádiós-navigátor,
- mérnök (szerelő),
- légiutaskísérő
hajózó szakszolgálatot munkaköri feladatként ellátó dolgozókra (a továbbiakban: hajózó személyzet) terjed ki.
2. §
(1) A hajózó személyzet munkaideje
a) a repülési feladat végrehajtásával kapcsolatos munkával eltöltött időből és
b) a szolgálatban eltöltött egyéb időből
tevődik össze.
(2) A hajózó személyzetnek a repülési feladat végrehajtásával kapcsolatos munkával eltöltött idejébe [(1) bek. a) pont] kell beszámítani:
a) az előkészületi időt, amely a repülési feladat végrehajtására felkészülés céljából a szolgálatra történt jelentkezés időpontjától a légijármű felszállásáig tart;
b) a repülési időt, amely a légijármű felszállásától (a felszállás céljából történő fékoldást követő elmozdulástól) a légijármű leszállásáig (a földetérést követően a leszállópálya elhagyásáig, illetőleg az esetleges ottani megállásig) tart;
c) a tartózkodási időt, amely a repülési feladat végrehajtása során végzett közbeeső leszállástól az újbóli felszállásig tart, - feltéve hogy az a három órát nem haladja meg;
d) a befejezési időt, amely - a repülési feladat végrehajtása után - a légijármű leszállásától a lejelentkezésig tart.
(3) Az előkészületi és a befejezési idő mértékét [(2) bek. a) és d) pont] - a légijármű típusának és a repülési feladat jellegének figyelembevételével - a kollektív szerződésben kell meghatározni; kollektív szerződés hiányában a mértéket a polgári repülési szerv vezetője a szakszervezet vállalati szervével egyetértésben saját hatáskörében szabályozza.
(4) A hajózó személyzetnek a szolgálatban eltöltött egyéb idejébe [(1) bek. b) pont] kell beszámítani:
a) a légijármű fedélzetén váltószemélyzetként, valamint szolgálati utazással eltöltött időt;
b) a szolgálati helyen tartalék-szolgálatban eltöltött időt, - kivéve ha ezt az időt a dolgozó pihenésre alkalmas helyen töltheti el;
c) a légijármű késedelmes indulása esetében a szolgálatra jelentkezéstől a tényleges indulás előtti felkészülés megkezdéséig eltöltött várakozási időt, - kivéve ha ezt az időt a dolgozó pihenésre alkalmas helyen töltheti el;
d) a repülési feladat során végzett közbeeső leszállástól az újbóli felszállásig eltöltött, három órát meghaladó tartózkodási időt, - kivéve ha ezt az időt a dolgozó pihenésre alkalmas helyen töltheti el;
e) a repülési feladat végrehajtásának értékelésével, a kötelező szakmai oktatáson és ellenőrzésen részvétellel, valamint a repülési feladat végrehajtására történő rendkívüli felkészüléssel eltöltött időt;
f) a munkakörhöz tartozó egyéb - az a)-e) pontban nem említett - feladatok végzésével eltöltött időt.
3. §
(1) A hajózó személyzet munkaidejét - a törvényes heti 44 óra munkaidő alapulvételével -évi keretben kell megállapítani.
(2) A hajózó személyzetnek az egy napon, illetőleg 24 órán belül szolgálatban eltölthető ideje legfeljebb 15 óra, váltószemélyzetes üzemelési módnál pedig legfeljebb 18 óra.
(3) A hajózó személyzet repülési ideje - az (1) és a (2) bekezdés szerint meghatározott keretek között - olyan légijárművön, amelyen a légiüzemeltetési utasításnak megfelelően
a) egy légijárművezető van:
- egy napon (24 órán) belül 6 óra,
- egy hónapon belül 100 óra,
- egy éven belül 700 óra;
b) két légijárművezető van:
- egy napon (24 órán) belül 9 óra,
- egy hónapon belül 100 óra,
- egy éven belül 800 óra.
(4) A (3) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott napi (24 órán belüli) repülési idő alatt végezhető felszállások száma
a) nemzetközi közforgalmú repülés esetében legfeljebb 8,
b) egyéb repülés esetében legfeljebb 55.
(5) A (3) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott napi (24 órán belüli) repülési idő, valamint a (4) bekezdésben meghatározott felszállások száma az alábbi esetekben és mértékben növelhető:
a) a légijármű parancsnokának elhatározása alapján, ha a túllépés szükségessége a repülési feladat végrehajtásának megkezdésekor még nem volt ismeretes, vagy a légijárművel javítás céljából a javítás helyére kell repülni, - 10%-kal;
b) a légijármű parancsnokának elhatározása alapján, elemi csapás, valamint a légijárművet, személyzetét, utasait, más légi- vagy tengeri járművet fenyegető veszély esetében - saját repülése biztonságának veszélyeztetése nélkül - segítségnyújtás, illetőleg a veszély elhárítása érdekében, - 25%-kal;
c) a légügyi hatóság engedélyével és az általa meghatározott biztonsági követelmények teljesítése esetében, különleges fontosságú repülési feladat vagy ejtőernyős ugratás végrehajtása érdekében, - 25%-kal;
d) a légijármű üzembentartójának intézkedésére, ha a légijárművön a légiüzemeltetési utasításnak megfelelően váltószemélyzet van és a váltószemélyzet részére a fedélzeten elkülönített pihenőhely áll rendelkezésére, - 50%-kal.
(6) A napi (24 órán belüli) repülési idő az (5) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott körülmények együttes fennállása esetében sem növelhető 50%-nál nagyobb mértékben.
(7) A (3) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott havi repülési idő a csúcsforgalmi időszakban legfeljebb 10%-kal növelhető. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a nemzetközi közforgalmú repülésben foglalkoztatott hajózó személyzet repülési idejére.
4. §
A hajózó személyzet részére két szolgálat között az alábbi napi pihenőidőt (szabadidőt), illetőleg pihenőnapot kell biztosítani:
a) a napi (24 órán belüli) szolgálat befejezése után
- 10 órát meg nem haladó szolgálat esetében legalább 12 óra,
- 10,01-13 óra szolgálat esetében legalább 14 óra,
- 13,01-15 óra szolgálat esetében legalább 16 óra,
- 15 órát meghaladó szolgálat esetében legalább 24 óra
időtartamú napi pihenőidőt (szabadidőt);
b) a munkaviszonyra vonatkozó szabályokban meghatározott heti pihenőnapokon felül minden naptári hónapban egy alkalommal egybefüggő 48 óra időtartamú pihenőnapot.
5. §
A hajózó személyzetet a napi repülési feladat végrehajtásának megkezdése előtt a 2. §-ban meghatározott feladatoktól eltérő egyéb munka végzésére utasítani nem szabad.
6. §
(1) A hajózó személyzet munka-, repülési és pihenőidejét érintő, e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében a Munka Törvénykönyvének és a végrehajtására kiadott rendeleteknek, valamint a kollektív szerződésnek a munkaviszonyra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(2) A kollektív szerződés a légiutaskísérők repülési idejét a 3. § (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően szabályozhatja.
7. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a MALÉV (Magyar Légiközlekedési Vállalat) utazó-forgalmi dolgozói munka- és repülési idejének szabályozásáról szóló 26/1967. (Közl. Ért. 24.) KPM utasítás hatályát veszti.
Dr. Ábrahám Kálmán s. k.,
közlekedés- és postaügyi minisztériumi államtitkár
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.