adozona.hu
47/1983. (XI. 20.) PM rendelet
47/1983. (XI. 20.) PM rendelet
a lakossági adóigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 54/1981. (XI. 19.) PM számú rendelet módosításáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az 58/1981. (XI. 19.) MT számú rendelet 14. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az 54/1981. (XI. 19.) PM rendeletet (a továbbiakban: Vhr.) az alábbiak szerint módosítom:
A Vhr. az alábbi 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. § Az adó megállapításához való jog elévülésének kezdete adóelőleg fizetési kötelezettség esetén annak az évnek az utolsó napja, amelyben az előleg megállapításához szükséges adóbevallást be kell nyújtani."
A Vhr. 19. §-a az alábbi (7) bekezdéssel egészül ki:
...
A Vhr. az alábbi 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. § Az adó megállapításához való jog elévülésének kezdete adóelőleg fizetési kötelezettség esetén annak az évnek az utolsó napja, amelyben az előleg megállapításához szükséges adóbevallást be kell nyújtani."
2. §
A Vhr. 19. §-a az alábbi (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Külföldi természetes és jogi személyre kivetett adó behajtásának biztosítására a kivetés jogerőre emelkedése előtt biztosítási végrehajtást lehet vezetni az adókötelezett vagyontárgyaira, vagyoni értékű jogaira és követeléseire."
3. §
A Vhr. 21. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A visszatartási jog hatálya alá eső követelések kifizetéséhez a jogosult állandó lakóhelye szerinti adóhatóság által kiállított, 30 napnál nem régebbi keletű adóigazolás szükséges. Az a szerv, amely visszatartási jog hatálya alá eső pénzköveteléseket fizet ki, köteles az adóigazolásban feltüntetett tartozást - ha annak visszatartása alól az adóigazolást kiállító adóhatóság felmentést nem adott - levonni és haladéktalanul átutalni az adóhatósághoz. Az adóigazolást vagy a felmentést a kifizetési okmányhoz kell csatolni."
4. §
A Vhr. 22. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(2) Az adóigazolást az ügyfél állandó lakóhelye szerinti adóhatóság adja ki. Ha az adóhatóságtól kisiparos vagy magánkereskedő ügyfél kér adóigazolást, annak kiadása előtt az adóhatóság megkeresi az ügyfél telephelye szerinti adóhatóságot, és az általa közölt köztartozást is feltünteti az adóigazolásban."
5. §
A Vhr. az alábbi 24/A. §-sal egészül ki:
"24/A. § (1) Méltányosság gyakorlása általában akkor indokolt, ha az adó megfizetése az adózó létalapját súlyosan veszélyeztetné. E körbe elsősorban az alacsony összegű nyugellátásban, járadékszerű ellátásban vagy szociális ellátásban részesülő olyan idős adózók tartoznak, akik egyedül élnek és tartásra kötelezett hozzátartozójuk nincsen.
(2) Az adórövidítésből származó adótartozás (adóhiány) méltányosság címén csak a tartozást megállapító szerv véleményének kikérésével engedhető el."
6. §
A Vhr. az alábbi 28/A. §-sal egészül ki:
"28 A. § Az R. 13 A. §-ának (2) bekezdése alapján a bírósági felülvizsgálat nem terjed ki az adózás szempontjából figyelembe vett bevételek és kiadások nagyságának, valamint azok felmerülése időpontjának, továbbá az ingatlan vagy ingó vagyon forgalmi vagy más szempontból meghatározott értékének vizsgálatára."
7. §
(1) Ez a rendelet 1984. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell; egyidejűleg a Vhr. 21. § (2) bekezdése hatályát veszti.
(2) A Vhr. Melléklete e rendelet melléklete szerint módosul.
"1. A fővárosban egy - szakmai osztályok
szerint tagozódó - kisipari és egy vegyes szakmai magánkereskedői adóközösség, a megyékben egy-egy vegyes szakmai kisipari, illetőleg magánkereskedői adóközösség működik. A megyei illetőségű magánkereskedők adóközösségei koordinatív szerve budapesti székhellyel működik, míg a kisiparosoknál e feladat ellátásáról az érdekképviseleti szerv Országos Vezetősége gondoskodik. Az adóközösségek általános felügyeletét az Ipari, illetőleg a Belkereskedelmi Minisztériummal egyeztetve a Pénzügyminisztérium, hatósági felügyeletét (szakfelügyeletét) a megyei, fővárosi tanács vb pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerve látja el. A fővárosi tanács vb pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerve e jogkörét a Fővárosi Illetékhivatal útján gyakorolja."
2. A Vhr. Melléklete A/6. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"6. A vezetőség elnökből, egy elnökhelyettesből, legfeljebb négy tagból és a titkárból áll.
A vezetőséget a titkár kivételével a közgyűlés öt évre választja. Választott tisztségviselő kiválása esetén a vezetőség - a soron következő közgyűlés ülésszakáig - kooptálással egészül ki.
Az adóközösség titkárát - a Pénzügyminisztérium illetékes szervezeti egysége vezetőjének egyetértésével - az érdekképviseleti szerv elnöke nevezi ki. A titkárral szemben a munkáltatói jogokat a kinevező gyakorolja. A döntés előtt a Pénzügyminisztérium kikéri a megyei (fővárosi) tanács vb pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerv vezetőjének véleményét. A titkár gyakorolja a munkáltatói jogokat a Titkárság dolgozói tekintetében. Az adóközösség titkára és a Titkárság dolgozói az adóközösséggel munkaviszonyban állnak. A KMAT esetében az előző rendelkezéseket értelemszerűen kell alkalmazni. Az adóközösségi munkaviszony feltételeit az ügyrend szabályozza. A magánkereskedők megyei szervezete titkársága - a KMAT irányítása mellett - adóközösségi adminisztratív feladatokat is elláthat.
A vezetőség együttesen gondoskodik az ügyvitelről, az adóközösségre, vonatkozó jogszabályok betartásáról, a közgyűlés határozatainak végrehajtásáról. Az adóközösség titkára felelős az adóközösséghez befolyt pénzek kezeléséért. A vezetőség a rendes évi adókivetés során egyes adózók adóalapjának megállapítását - indokolt esetben - saját hatáskörbe vonhatja. Az adóközösség képviseletét az ügyrend szabályozza."
3. A Vhr. Melléklete A/7. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"7. Ha jogszabály az adóközösség részére adminisztratív feladatot ír elő, a teendőket a titkár irányításával a Titkárság dolgozói látják el.
A rendes évi adómegállapítás alkalmával a Titkárság veti ki az adóközösségi tagok jövedelem és forgalmi adóját, illetőleg állapítja meg az adómentességet vagy kedvezményt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően kijavítja, kiegészíti vagy módosítja az adóközösség által kibocsátott fizetési meghagyást, évközi változás esetén adóelőleget állapít meg, iparszünetelés esetén a szükséges intézkedéseket megteszi vagy az iparmegszüntetés esetén az adót leszámolja. Erről az adóhatóságot értesíti."
4. A Vhr. Melléklete A/8. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"8. Az adóközösség ügyrendjében meghatározott létszámban és módon szakmai és ezen belül területi elv szerint véleményező bizottságokat kell létrehozni. A bizottságok elnökét és tagjait - a megyei (fővárosi) érdekképviseleti szerv álláspontját kikérve - az adóközösség vezetősége bízza meg feladatának ellátására. A véleményező bizottság a helyi és szakmai ismeretei alapján mond véleményt a Titkárság által előzetesen kivetett, az átalányozott adóközösségi tagok jövedelemadó alapjára, akik bevallásadásra voltak kötelezve. A bizottság egyszerű szótöbbséggel dönt."
5. Vhr. Mellékletének A/9. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"9. Az adóalap megállapító bizottság legfeljebb 10 elnökből, és legfeljebb 60 tagból áll. A bizottságok számát szakmai és ezen belül területi elv szerint az ügyrend szabályozza. A bizottság tisztségviselőit a vezetőség javaslatára a közgyűlés választja meg. A vezetőség a javaslatának elkészítése előtt a tisztségviselők személyével kapcsolatban köteles kikérni az érdekképviseleti szerv és az illetékhivatal véleményét.
Az adóalap megállapító bizottság feladata azon átalányozott adóközösségi tagok általános jövedelemadójának megállapítása, akikre a véleményező bizottságtól észrevétel érkezett. A bizottság a vonatkozó jogszabályok, szerint, a rendelkezésre álló adatok és saját szakmai, helyi ismerete alapján dönt. Döntésénél figyelembe veheti a véleményező bizottság álláspontját. A döntést öttagú tanácsban kell meghozni. Bizottságonként egy tagsági hely illeti meg az adóközösség titkárát, illetőleg az általa kijelölt titkársági dolgozót, aki előterjeszti az ügyeket. A bizottság egyszerű szótöbbséggel dönt."
6. A Vhr. Melléklete B/3. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"3. A január 15-ig benyújtandó bevallásokat az adóközösség az illetékhivatal, továbbá a helyi tanácsi adóhatóság által január 31-ig közölt adatok (kisiparosokra egy összegben a bevételi adat, a kiadási tételre vonatkozó adat jogcímenkénti bontásban, valamint a magánkereskedők bevételi és kiadási adatai) és saját nyilvántartása alapján alaki, tartalmi szempontból felülvizsgálja, és 15 napos határidő kitűzésével gondoskodik a bevallások kiegészítéséről. A bevallások egy példányát megküldi az illetékhivatalnak, Budapesten a telephely szerinti kerületi tanács vb pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatás szervének."
7. A Vhr. Mellékletének B/4. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"4. Ha a véleményező bizottság álláspontja eltér a Titkárság által készített, az átalányozottakra vonatkozó előzetes adókivetéstől, az ügyet az adóalapmegállapító bizottság elé kell terjeszteni. Egyező álláspont esetén a véleményező bizottság döntését kell az adózóval a Titkárságnak közölni."
8. A Vhr. Mellékletének B/5. és B/6. pontja hatályát veszti.
9. A Vhr. Mellékletének B/7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. Az adóközösség a megállapított általános jövedelemadót és forgalmi adót fizetési meghagyás (határozat) útján közli az adózókkal. A fizetési meghagyást a titkár vagy az ügyrendben meghatározott személy írja alá."
10. A Vhr. Mellékletének B/8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. Ha az adózó átalánya évről-évre nem változik, fizetési meghagyást évente kiadni nem kell. Ilyen esetben a fizetendő adóról az adózó adóív útján értesül."
11. A Vhr. Mellékletének B/10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"10. Az adóközösségi tagok évközi változás esetén az általános jövedelemadó és forgalmi adóbevallást a vonatkozó jogszabályban előírt határidőre két példányban nyújtják be az adóközösséghez. Ugyancsak ennek megfelelően igazolják azokat az adatokat, amelyek befolyással vannak az adózásra."
12. A Vhr. Melléklete B/12. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"12. Az adóközösségben adózók forgalmi adófizetési kötelezettségüknek adóbevallás útján kötelesek eleget tenni.
A forgalmi adó előleget havi egyenlő részletekben - a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig - kell az adóközösséghez befizetni. A megállapított előleget változatlan összegben kell fizetni addig, amíg azt nem módosítják. Ha a forgalmi adóelőleget a végleges forgalmi adó meghaladja, a különbözetet az erről szóló határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül kell kiegyenlíteni.
A forgalmi adó késedelmes fizetése esetén az adóközösség a késedelem minden megkezdett hónapjára 1%-os adópótlékot számít fel."
13. A Vhr. Melléklete B/14. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"14. Az adóközösség a költségvetési fedezete figyelembevételével az általa kezelt forgalmi adót minden hónap 20-ig tartozik az illetékhivatalhoz, Budapesten az V. ker. Tanács V. B. Pénzügyi osztálya forgalmi adó beszedési számlájára átutalni.
Legkésőbb minden év július hó 15-ig az illetékhivatal felülvizsgálja az előző évi forgalmi adó befizetéseket és határozatilag intézkedik a szükséges teendőkről. Az adóközösség vezetősége - az illetékhivatal, Budapesten a kerületi tanács vb pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerve álláspontjának figyelembevételével- az általa kezelt forgalmi adó hátralékot - méltányosság címén - részben vagy egészben elengedheti, vagy annak megfizetésére legfeljebb kétéves időszakra, részletfizetési kedvezményt, -illetőleg fizetési halasztást adhat."
14. A Vhr. Mellékletének B/15. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"15. Az adóközösség az adókivetésekkel összefüggésben az adózóknál adatszerzést, könyvvizsgálatot végezhet, tapasztalatairól adatlapot, vagy jegyzőkönyvet vesz fel. A hátralékosokat adófizetésre felhívhatja, a jogszabályban előírt módon felemelt adót állapít meg, vagy szabálysértés kiszabására az Illetékhivatal, Budapesten a kerületi tanács vb. szakigazgatási szerv felé javaslatot tehet."
15. A Vhr. Melléklete B/17. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"17. Az adóközösség, illetőleg a 16. pontban felsorolt szervek határozata ellen a megyei (megyei városi) tanács vb. pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szervéhez, Budapesten a Fővárosi Illetékhivatalhoz lehet fellebbezni. A fellebbezést a határozatot kibocsátó szervhez kell benyújtani, amely azt véleményével terjeszti elő a másodfokú szervhez. A felterjesztéshez csatolni kell az érdekképviseleti szerv írásos véleményét."
16. A Vhr. Melléklete B/18. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"18. Az adómegállapítással kapcsolatos nyilvántartási, ügyviteli és adatszolgáltatási feladatokat - ideértve az elektronikus adatfeldolgozásban való közreműködést is - az adóközösség a Pénzügyminisztérium külön rendelkezései szerint látja el. A Pénzügyminisztérium egyéb, a lakossági adóztatással összefüggő adatfeldolgozási feladatokat is az adóközösség hatáskörébe utalhat."