adozona.hu
13/1984. (II. 14.) PM rendelet
13/1984. (II. 14.) PM rendelet
a kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelemszabályozásáról, az érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló 43/1981. (X. 27.) PM rendelet módosításáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelemszabályozásáról szóló 50/1981. (X. 27.) MT rendelet 7. §-a (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával, továbbá az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt ágazati miniszter...
A [72/1982. (XI. 30.) PM rendelettel és a 33/1983. (XI. 3.) PM rendelettel módosított] 43/1981. (X. 27.) PM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (2) bekezdése a következő h) és i) pontokkal egészül ki:
[(2) A bruttó jövedelem számításnál az összes bevételt a következőkkel kell csökkenteni:]
"h) a beszámolás évében a korábban bérkiegészítésként fizetett bérpótlék ténylegesen kifizetett éves összegével;
i) egyes hitelcéloknál a költségként elszámolt kamatnak - a külön előírt feltételek teljesítése esetén - az R. melléklete szerinti százalékkal számított összegével."
2. §
Az R. 3. §-a (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A nyilvántartásba vett fogyasztási szolgáltató vállalatok* 18% jövedelemadót fizetnek."
3. §
Az R. 3. §-a a következő (3)-(6) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A vállalatnál - a 7312 fényképészet szakágazatba sorolt vállalatok kivételével - a lakosság részére végzett fogyasztási szolgáltatási tevékenység** (a pénznyerő automaták működtetését kivéve) nettó árbevételének az összes nettó árbevételhez viszonyított arányában számított személyi jövedelem és az alkalmazottaknak kifizetett bér 10%-ának megfelelő összeg 1984. évben egyéb pénzügyileg nem bonyolított dotációként számolható el.
(4) A (3) bekezdés szerinti nettó árbevételek meghatározásakor az eladott áruk beszerzési értékével és az elszámolt alvállalkozói teljesítményekkel csökkentett nettó árbevételeket kell figyelembe venni.
(5) A (3) és (4) bekezdés alapján meghatározott összeg sorrendben a befizetendő jövedelemadóból és termelési adóból tartható vissza. Az adóvisszatartással nem fedezett összeg dotáció címén igényelhető.
(6) A befizetendő jövedelemadó összege csökken egyes hitelcéloknál az amortizációs alapból fizetett kamatnak - a külön előírt feltétélek teljesítése esetén - az R. melléklete szerinti százalékkal számított összegével."
4. §
Az R. 5. §-a (2) bekezdésének továbbá a (3) bekezdésének a) pontja, valamint a (4) és (7) bekezdésének helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2 A vállalatnál a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló rendelet*** (a továbbiakban: Ny. r.) 6. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az e bekezdések szerint képezhető összeg csak felső határt jelent."
[(3) Közvetlenül a jóléti és kulturális alapba kell helyezni a következő összeget:]
"a) a jóléti és kulturális alapból fenntartott intézmények bevételeit (beleértve az intézmények más célú bérbeadásából, egyéb célú hasznosításából származó bevételeket, a más vállalattól, szervtől kapott jóléti és kulturális átutalásokat és a dolgozók befizetéseit is);"
"(4) A jóléti és kulturális alap a rendelkezési alapból, valamint a társadalmi munka (pl.: kommunista műszak) keretében végzett munkáért járó munkabérrel kiegészíthető."
"(7) A jóléti és kulturális alap felhasználására a Ny. r. 7-9. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni."
5. §
Az R. 7. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A kisszövetkezet a rendelkezési alap legfeljebb 10%-át oszthatja fel a tagok között a jegyzett részjegy arányában."
6. §
Az R. melléklete helyébe a rendelet melléklete lép.
7. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit első ízben az 1984. évi jövedelemadó befizetési kötelezettség meghatározásánál és érdekeltségi alapok képzésénél kell alkalmazni.
- konvertálható hitelkeretből támogatott beruházások 33%
- energiaracionalizálási hitelkeretből támogatott beruházások 33%
- konvertálható beruházásokhoz kapcsolódó középlejáratú forgóalap-megelőlegezési hitelek 25%,
- középlejáratú exportfővállalkozási céghitel export árualap bővítéssel összefüggő hitelrésze 25%,
- konvertibilis export követeléseket finanszírozó rövid lejáratú hitelek 25%,
- közvetlen piaci értékesítésre történő lakásépítésre felvett árbevételből visszafizethető forgóeszköz hitel 25%,
- anyagmegtakarításra és hulladékhasznosításra elkülönített hitelkeretből támogatott fejlesztések 25%,
A fenti célú fejlesztésekhez nyújtott államkölcsönökre a megfelelő kedvezmények érvényesíthetők.