adozona.hu
150150/1945. PM rendelet
150150/1945. PM rendelet
a földreform céljaira igénybe vett ingatlanok földadójának felosztása és behajtása tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földmives nép földhözjuttatásáról szóló 600/1945. ME rendelet alapján földhözjuttatott földadókötelezettsége 1945. évi január hó 1.-én áll be.
A 600/1945. ME rendelet alapján végrehajtott birtokfelosztás olyan földfeldarabolás (birtokrendezés1, amely a F. H. Ö. 21. §-a értelmében új föIdadókataszteri munkálatok készítését teszi szükségessé. Miután az uj adókötelesek (földhözjuttatottak) adókötelezettsége már a birtokbahelyezés időpontjával áll be, a...
A 600/1945. ME rendelet alapján végrehajtott birtokfelosztás olyan földfeldarabolás (birtokrendezés1, amely a F. H. Ö. 21. §-a értelmében új föIdadókataszteri munkálatok készítését teszi szükségessé. Miután az uj adókötelesek (földhözjuttatottak) adókötelezettsége már a birtokbahelyezés időpontjával áll be, addig ameddig a F. H. Ö. 21. § a alapján uj földadókataszteri munkálatok elkészülnek, a pénzügyigazgatóság a behajtási eljárást a juttatott területek után járó földadó és járulékai erejéig a régi adókötelesre nézve felfüggeszti és egyidejűleg utasítja a községi elöljáróságot (városi adóhivatalt), hogy a juttatott területek után járó földadót és járulékait a íöldhözjuttatottak közt az általuk kapott terület arányában ossza fel és a felosztás alapján azt a birtokbahelyezés időpontjától kezdve tőlük szedje be.
A földreform céljaira igénybevett ingatlan földadójának felosztását a községi elöljáróság (városi adóhivatal) a következőképen hajtja végre.
A községi földigénylő bizottságtól soronkivül beszerzi a felosztási tervet és vázrajzot, arról hiteles másolatot készit. Az igénybevett ingatlant tartalmazó kataszteri birtokiv címlapján feltünteti az ingatlannak felosztás utáni területét és összes kataszteri tisztajövedelmét, azután kiszámítja és feltünteti az egy négyzetölre (négyzetméterre) eső kataszteri tisztajövedelmet, azaz a felosztott ingatlan átlagos kataszteri tisztajövedelmét.
Ha a megváltott vagy elkobzott ingatlanokon olyan kert vagy szőlő terület is van, mely az 1945. évi 600. ME rendelet 34. §-ának első bekezdésében megállapított birtoknagyság alapján külön kiosztás tárgyát képezte, vagy olyan erdő terület fordul elő, mely a megemlített rendelet 20. §-ának értelmében egyéni juttatás tárgyát nem képezhette - mivel az erdő osztatlan egészként jutott községi, illetőleg állami tulajdonba -, ugy a megosztás tárgyát képező földbirtok összes kataszteri tisztajövedelmét egy összegben az átlag meghatározásánál számításba venni nem szabad.
hanem az összes kataszteri tisztajövedelmet a juttatás tárgyát képező mivelési ágak csoportjainak megfelelően meg kell osztani s a birtokiv címlapján igy feltüntetni.
Ilyen esetekben a kataszteri birtokiv adataiból a községi elöljáróság tüzetesen megállapítja és a birtokiv címlapján külön feljegyzi:
1. a szántó, rét, legelő és nádas mivelési ágakban felvett földrészletei: juttatás előtti és utáni együttes területét, valamint ezen mivelési ágaknak a megosztás előtti összes kataszteri tisztajövedelmet.
2. a birtoknagyság szempontjából külön megosztás tárgyát képező kert és szőlő mivelési ágakban felvett földrészletek juttatás előtti és utáni együttes területét, valamint a megoszlás előtti kataszteri tisztajövedelmét és végül
3. a községi, illetőleg állami tulajdonba került erdő mivelési ágban szereplő birtok -részletek juttatás előtti és utáni együttes területét, valamint megosztás előtti kataszteri tisztajövedelmét és pedig olyan pontossággal, hogy a fenti 1., 2., illetőleg 3. alatt felsorolt mivelési ágak juttatás előtti területe és kataszteri tiszta-jövedelme az ingatlanra vonatkozó birtokiv adataival teljesen megegyezzék.
A fentebb megjelölt adatok feltüntetése után a községi elöljáróság (városi adóhivatali az egyes mivelési ág csoportok meghatározott kataszteri tisztajövedelmét a mivelési ág csoport megosztás utáni területével (négyzetölre vonatkoztatva) elosztja s az egy négyzetölre (négyzetméterre) eső átlagot igy külön meghatározva a birtokiv címlapján szintén feltünteti.
Ha a községi elöljáróság az előző bekezdésekben ismertetett terület és kataszteri tisztajövedelem feljegyzések véghezvitele alkalmával azt tapasztalná, hogy az egyes mivelési ág csoportok juttatás előtti és juttatás utáni területe között egy kataszteri holdnál nagyobb eltérés mutatkozik - ami a legtöbb esetben az okból következett be, mert a volt tulajdonos a mivelési ág változást nem jelentette be, vagy pedig a bejelentett mivelési ág változást a pénzügyigazgatóság idő rövidsége miatt a kataszteri alapmunkálatokon még nem érvényesíthette - a kataszteri tisztajövedelem egy négyzetölre eső hányadának megállapítását nem szabad az előző bekezdés szerint végrehajtani.
Ez esetben ugyanis az egyes mivelési ág csoportok, területe a tényleges állapotnak még csak megközelítőleg sem felel meg és igy a kataszteri tisztajövedelem átlaga helytelen és igazságtalan volna.
Ennek elkerülése céljából a községi elöljáróság (városi adóhivatal) annak a mivelési ág csoportnak a kataszteri tisztajövedelméhez, amely mivelési ág csoport területe a juttatás Után a birtokivi állapothoz képest megnövekedett, annak a mivelési ág csoportnak kataszteri tisztajövedelméből, amelynek területe a mivelési ág változás folytán csökkent, annyi egység-hányadot, amennyi egységhányaddal a másik mivelési ág csoport területe megnövekedett, hozzáad s az igy megnövekedett kataszteri tisztajövedelmet osztja el a juttatás utáni területtel, s az átlag kataszteri tisztajövedelmet ily módon állapítja meg.
Az eljárás könnyebb megértése végett szolgáljon a következő példa: A községi elöljáróság egy kataszteri birtokivből megállapítja, hogy Kiss Péter 400 kataszteri holdat kitevő és 6.000 korona kataszteri tisztajövedelmet képviselő birtokán a szántó, rét, legelő és nádas összterülete
200 kataszteri hold volt .......... 2.000 K
kataszteri tisztajövedelemmel, a kert és szőlő összterülete
100 kataszteri hold volt ................ 3.000 K
kataszteri tisztajövedelemmel. s végül az erdő összterülete
100 kataszteri hold volt ......................... 1.000 K
kataszteri tisztajövedelemmel.
A kiosztásra vonatkozó műszaki munkálatok szerint azonban ugyanezen birtokon a juttatás alkalmával mindössze csak 150 kataszteri hold volt szántó, rét, legelő és nádas mivelési ágban, míg további 50 kataszteri holdon a volt tulajdonos még a juttatás előtt kertet, illetőleg szőlőt telepitett. minek következtében a birtoknagyság szempontjából külön kiosztás tárgyát képezett kert. illetőleg szőlő mivelési ágban talált birtok-részletek területe a 100 kataszteri holdról 150 kataszteri holdra növekedett meg.
Ez esetben tehát a községi elöljáróság (városi adóhivatal) a szántó, rét, legelő és nádas mivelési ágban volt földrészletek kataszteri tisztajövedelméből 50 kataszteri holdnak megfelelő kataszteri tiszta jövedelmet ezen mivelési ágak kataszteri tisztajövedelméből levonásba hoz (80.000 x 0.625 - 500 K) és hozzáad a kert és szőlő mivelési ág szerint juttatott földrészletek kataszteri tisztajövedelméhez. (3 000 + 500 - 3.500 korona.)
A birtokiv címlapjára vezetendő feljegyzés igy alakul: szántó, rét, legelő és nádas összterülete 200 kataszteri hold, 150 kataszteri hold ..... 1.500 K
kataszteri tiszta jövedelemmel, egység tehát 0.625 fillér;
kert és szőlő összterülete 100 kataszteri hold, 150 kataszteri hold ..... 3.500 K
kataszteri tiszta jövedelemmel, egység tehát 1.458 fillér;
erdő összterülete 100 kataszteri hold ..... 1.000 K
kataszteri tisztajövedelemmel, egység tehát 0.625 fillér.
Magától értetődik, hogy ha a kert és szőlő, illetőleg az erdő külön juttatás tárgyát nem képezi, vagy pedig a Földigénylő Bizottság, a Megyei Földbirtokrendező Tanács, illetőleg az Országos Földbirtokrendezö Tanács a juttatásnál a kerteket és szőlőket a terület nagyság meghatározása szempontjából a többi mezőgazdasági ingatlantól el nem választja, hanem a juttatásnál olyannak tekinti, mintha azok nem kertek, illetőleg szőlők lettek volna, ugy a kert, szőlő és erdőterületek kataszteri tisztajövedelmét a birtokiv címlapján nem kell külön kimutatni s az egység meghatározásánál külön tárgyalni.
Olyan községeknél, hol a birtok kataszteri tisztajövedelmét az 1945. évi 600. ME rendelet 40. §-a alapján a Megyei Földbirtok-rendező Tanács állapítja meg, a megoszlott ingatlan után járó földadónak kiszámítása nem történhetik a Megyei Földbirtokrendezö Tanács által megállapított kataszteri tisztajövedelem alapján, hanem a juttatott föld után járó földadó alapja továbbra is csak az a kataszteri tisztajövedelem lehet, mely kataszteri tiszta-jövedelem a megosztott ingatlanra (földbirtokra) nézve a pénzügyigazgatóságnál vagy községi elöljáróságnál (városi adóhivatalnál) feltalálható földkataszteri munkálatokból megállapítható.
Ennek megtörténte után földadókivetési lajstrom nyomtatványon függeléket készit a községi földigénylő bizottságtól beszerzett felosztási tervezet alapján. A nyomtatvány l. hasábjába bejegyzi a folyószámot. a 2. hasábjába a földhözjuttatott nevét, lakóhelyét és házszámát, a 3. hasábba a juttatott terület nagyságát. Ezt a területet kell beszorozni az egy négyzetölre (négyzetméterre) az előbbiek szerint kiszámított átlagos kataszteri tisztajövedelemmel és az igy nyert összeget kell a 8. hasábba bejegyezni. A 8. hasábba bejegyzett kataszteri tiszta jövedelmek végösszegének egyezni kell az igénybevett terület összes kataszteri tisztajövedelmével. Ha a régi tulajdonosnak maradt vissza terület. a földadókivetési lajstrom függelék végére a földhöz-jutlatottak felsorolása után fel kell venni a felosztott ingatlan régi tulajdonosat, feltüntetni a visszamaradt területet és annak kataszteri tisztajövedelmét. Ennek a kataszteri tisztajövedelemnek és az igénybevett terület összes kataszteri tisztajövedelme együttes összegének egyezni kell a kataszteri birtokiv végösszegével, illetőleg a földadókivetési lajstromban a régi tulajdonos neve alalt feltüntetett kataszteri tisztajövedelemmel.
A földadókivetési lajstrom függelékben akként kiszámított kataszteri tiszta jövedelmek alapján a földadókivetési kulcs segítségével a megfelelő földadót ki kell számítani és összegezni. Az összegezés eredményének egyezni kell a régi tulajdonos terhére kivetett földadó összegével.
Budapest, 1945. évi június hó 11.-én.