adozona.hu
25/1953. (V. 21.) MT rendelet
25/1953. (V. 21.) MT rendelet
az állami létszámfelügyeletről

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az igazgatási dolgozók létszámának és alapbérének nyilvántartása, valamint béralapgazdálkodásának ellenőrzése céljából a Pénzügyminisztériumban központi létszámfelügyelőség, Budapesten a megyékben, továbbá egyes városokban területi létszámfelügyelőségek működnek.
Az állami létszámfelügyelet szervei a pénzügyminiszter főfelügyelete alatt állanak. A Központi Létszámfelügyelőség, valamint a területi létszámfelügyelőségek dolgozóit a pénzügyminiszter nevezi ki és menti fel, fegyelmi hatóságuk a ...
Az igazgatási dolgozók létszámának és alapbérének nyilvántartása, valamint béralapgazdálkodásának ellenőrzése céljából a Pénzügyminisztériumban központi létszámfelügyelőség, Budapesten a megyékben, továbbá egyes városokban területi létszámfelügyelőségek működnek.
2. §
Az állami létszámfelügyelet szervei a pénzügyminiszter főfelügyelete alatt állanak. A Központi Létszámfelügyelőség, valamint a területi létszámfelügyelőségek dolgozóit a pénzügyminiszter nevezi ki és menti fel, fegyelmi hatóságuk a pénzügyminiszter.
3. §
(1) A Központi Létszámfelügyelőség
a) irányítja és ellenőrzi a területi létszámfelügyelőségek munkáját,
b) ellátja az állami létszámfelügyelet tennivalóit azokra a szervekre nézve, amelyeket a pénzügyminiszter közvetlenül a Központi Létszám felügyelőség ellenőrzése alá rendel.
(2) A területi létszámfelügyelőségek illetékessége azokra a szervekre terjed ki, amelyeknek székhelye az illető megye, vagy város területén van. Nem tartoznak a területi létszámfelügyelőségek ellenőrzése alá azok a szervek, amelyeket a pénzügyminiszter az illetékes miniszterekkel egyetértésben közvetlenül a Központi Létszámfelügyelőség ellenőrzése alá rendel. A területi létszámfelügyelőségek illetékességét egyébként részleteiben a pénzügyminiszter szabályozza.
4. §
Az állami létszámfelügyelet hatásköre a költségvetési szervekre és az állami költségvetés keretén kívül gazdálkodó szervekre egyaránt kiterjed.
Az állami létszámfelügyelet
a) nyilvántartja az államigazgatási szervek engedélyezett létszámát és béralapját, valamint a vállalatok státusát,
b) a létszám és béralapgazdálkodást, illetve a vállalatoknál az alapbér betartását a helyszínen ellenőrzi,
c) a Helyszíni ellenőrzés során szerzett tapasztalatok alapján javaslatokat készít az Országos Létszámbizottság részére az engedélyezett létszám vagy béralap felülvizsgálatára,
d) felhívja az illetékes felügyeleti szervek figyelmét a helyszíni ellenőrzés során észlelt visszaélésekre, szabálytalanságokra és mulasztásokra, ellenőrzi, hogy a felelősségrevonás megtörtént-e és az észlelt szabálytalanságokat megszüntették-e.
6. §
(1) Az államigazgatási szervek engedélyezett létszámát és béralapját, valamint a vállalatok státusait az erre vonatkozó külön szabályok szerint be kell jegyeztetni az illetékes létszámfelügyelőségnél.
(2) Ha az Országos Létszámbizottság valamely szervre, vagy a szervek csoportjára nézve létszámnormát vagy típusstátust állapított meg, a létszám-felügyelőség az államigazgatási szerv létszámát és béralapját, illetőleg a vállalat státusát a közvetlen felügyeleti hatóság igazolása alapján az Országos Létszámbizottság külön határozata nélkül jegyzi be.
(3) Ha az Országos Létszámbizottság valamely államigazgatási szerv létszámának vagy béralapjának, illetőleg valamely vállalat státusának emelésére vonatkozó határozatot hozott, a határozatot csak a bejegyzés után szabad végrehajtani. Ha az Országos Létszámbizottság valamely államigazgatási szerv létszámát vagy béralapját, illetőleg valamely vállalat státusát csökkentette, az illetékes létszámfelügyelőség köteles erről a Magyar Nemzeti Bankot haladéktalanul értesíteni.
7. §
Az illetékes létszámfelügyelőség az ellenőrzése alá tartozó szerveket félévenként legalább egyszer a helyszínen ellenőrzi. Az ellenőrzés megkezdéséről az ellenőrzött szerv vezetőjét tájékoztatni kell.
8. §
(1) Az ellenőrzés során a létszámfelügyelő betekinthet minden olyan iratba, amely az ellenőrzés végrehajtásához szükséges. A létszámfelügyelő felkérésére az ellenőrzött szerv bármely dolgozója köteles az ellenőrzés körébe eső kérdésekre szóban vagy írásban nyilatkozatot tenni, adatokat szolgáltatni, vagy okiratot bemutatni.
(2) A létszám- és béralapellenőrzéssel kapcsolatban beszerezni kívánt iratok és felvilágosítások adását akkor sem lehet megtagadni, ha ezek egyébként titoktartási kötelezettség alá esnek.
(3) A létszámfelügyelő jogosult az ellenőrzött szerv bármely olyan helyiségébe belépni, ahol az ellenőrzés végzése céljából vizsgálatot kell folytatnia.
9. §
Az illetékes miniszter egyes adatok vagy iratok, továbbá egyes helyiségekbe való belépési engedély kiadását magának tarthatja fenn és - indokolt esetben - csak a pénzügyminiszternek bocsátja rendelkezésre.
10. §
(1) A helyszíni ellenőrzésről vizsgálati jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvben meg kell állapítani az esetleges visszaéléseket, szabálytalanságokat vagy mulasztásokat, ezek okait és következményeit és a felelős személyek nevét is. A jegyzőkönyvet az ellenőrzött szerv vezetőjével ismertetni kell és ennek megtörténtét a vezető aláírásával kell tanúsítani.
(2) Ha az ellenőrzés a létszám és béralapgazdálkodás körül visszaélést, szabálytalanságokat, vágy mulasztást állapított meg, a vizsgálati jegyzőkönyv egy példányát meg kell küldeni az illetékes felügyeleti hatóságnak. A felügyeleti hatóság 30 napon belül köteles tájékoztatni a Központi Létszámfelügyelőséget (tanács alá tartozó vállalat esetében a területi létszámfelügyelőséget) arról, hogy az ellenőrzés megállapításai alapján milyen intézkedést tett.
Az államigazgatási létszám- és béralapgazdálkodás egyes kérdéseiről szóló 52/1952. (VI. 26.) MT rendelet 3. §-ának (2)-(5) bekezdése, valamint 4. §-ának (3) bekezdése hatályát veszti.