97/1987. (XII. 30.) PM rendelet

a vállalati gazdálkodó szervezetek és a vállalkozók pénzügyi-gazdasági ellenőrzéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény (a továbbiakban: Ápt) végrehajtásáról szóló 23/1979. (VI. 28.) MT rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 105. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a külképviseletek és a külkereskedelmi kirendeltségek tekintetében a külügyminiszterrel és a kereskedelmi miniszterrel, a felügyeletük alá tartozó vállalati gazdálkodó szervezetek tekintetében a belügyminiszterrel és az igazságügy miniszterrel, a szövetkezetek tekintetében az országos ér...

97/1987. (XII. 30.) PM rendelet
a vállalati gazdálkodó szervezetek és a vállalkozók pénzügyi-gazdasági ellenőrzéséről
Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény (a továbbiakban: Ápt) végrehajtásáról szóló 23/1979. (VI. 28.) MT rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 105. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a külképviseletek és a külkereskedelmi kirendeltségek tekintetében a külügyminiszterrel és a kereskedelmi miniszterrel, a felügyeletük alá tartozó vállalati gazdálkodó szervezetek tekintetében a belügyminiszterrel és az igazságügy miniszterrel, a szövetkezetek tekintetében az országos érdekképviseleti szervekkel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
(1) A vállalati gazdálkodó szervezetek és a vállalkozók (a továbbiakban együtt: ellenőrzött szerv) pénzügyi-gazdasági ellenőrzését az Adó-és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) és szervei az Ápt. 62. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint kötelesek végrehajtani.
(2) A hivatal szervei által végzett pénzügyi-gazdasági ellenőrzés során az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvényben (a továbbiakban: Áe), az állami ellenőrzésről szóló jogszabályban, valamint az e rendeletben foglaltak szerint kell eljárni.
(3) A hivatal hatáskörébe tartozó adóellenőrzésre az Áe hatósági ellenőrzésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
2. §
(1) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés feladataival összefüggésben cél- és témavizsgálatok is végezhetők.
(2) Témavizsgálat az a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés, amely azonos feladat, rendelkezés végrehajtását, vagy jogszabály alkalmazását több vállalati gazdálkodó szervezetnél, vállalkozónál azonos szempontok szerint vizsgálja.
(3) Célvizsgálat az az ellenőrzés, amely egy meghatározott feladat, rendelkezés végrehajtását vagy jogszabály alkalmazását egy vállalati gazdálkodó szervezetnél vagy vállalkozónál vizsgálja.
3. §
(1) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzést az állami ellenőrzésre vonatkozó előírások szerint kell tervezni.
(2) A tervnek tartalmaznia kell a Minisztertanács, illetőleg más, erre jogosult állami szerv által a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés számára előírt feladatokat.
(3) A pénzügyi ellenőrzési tervet a Hivatal elnökének iránymutatása alapján a fővárosi, megyei adó- és ellenőrzési igazgatóságok (a továbbiakban: igazgatóság), illetőleg a fővárosi, megyei adófelügyelőségek (továbbiakban: adófelügyelőség) készítik el.
(4) Az éves pénzügyi ellenőrzési tervnek tartalmaznia kell
a) az ellenőrzésre kijelölt szerv (ellenőrzött szerv) megnevezését,
b) az ellenőrzés alá vont időszakot,
c) az ellenőrzés megkezdésének tervezett időpontját,
d) a rendszeres pénzügyi-gazdasági ellenőrzés keretében vagy azon kívül végzendő és a tervkészítés időszakában ismert cél-, illetve témavizsgálatok megjelölését,
e) a felügyeletet, állami törvényességi felügyeletet, ágazati irányítást gyakorló és más állami ellenőrző szervekkel közösen végzendő vizsgálatokat.
(5) Az adóellenőrzést az (1)-(4) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével kell tervezni.
4. §
(1) Az ellenőrzés alá vont időszakot úgy kell meghatározni, hogy az közvetlenül kapcsolódjék az előző vizsgálat által lezárt időszak befejező időpontjához.
(2) Ha a tényállás feltárása indokolja, vagy ha az előző ellenőrzés megállapításainak végrehajtását kell megvizsgálni, az ellenőrzés az elévülési időn belül olyan időszakokra is kiterjeszthető, amelyet már ellenőriztek.
5. §
(1) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés - és ha ezt a Hivatal elnöke előírja, az adóellenőrzés - előkészítése során vizsgálati programot kell készíteni. A programnak tartalmaznia kell az ellenőrzés jellegét, célját, feladatait, az ellenőrzés alá vont időszak megjelölését, a vizsgálat kezdő időpontját és tervezett időtartamát. A vizsgálati program tartalmazhatja továbbá azt is, hogy az ellenőrzést milyen módszerrel kell elvégezni.
(2) Az előkészítéshez be kell szerezni és fel kell használni minden olyan adatot, segédletet, információt, amely szükséges a vizsgálati program összeállításához.
(3) A vizsgálati programot az igazgatóság és az adófelügyelőség az ellenőrzés során módosíthatja, illetve kiegészítheti.
6. §
(1) Az igazgatóság a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, annak megkezdéséről, időtartamáról és az ellenőrök tartózkodási helyéről a vállalati gazdálkodó szerv vezetőjét (vezető testületét), ahol ilyen működik a felügyelő (ellenőrző) bizottságot, továbbá a dolgozókat és a társadalmi szervezetek vezetőit a helyben szokásos módon tájékoztatja.
(2) A felügyelő (ellenőrző bizottság elnökét - ha igényli - a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés megállapításairól a vizsgálat folyamatában is tájékoztatni kell, és véleményét, észrevételeit meg kell hallgatni.
(3) A belső ellenőrt a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés végrehajtásába bevonni nem lehet. A belső ellenőrzés megállapításait a párhuzamos vizsgálatok elkerülése érdekében, a belső ellenőrzésre történő utalással és az ellenőrzött tudomásával lehet felhasználni.
7. §
A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés indokolt esetben egy ízben legfeljebb 30 napi időtartamra megszakítható. Erről az ellenőrzött szervet értesíteni kell.
8. §
(1) A pénzügyi-gazdasági, továbbá az adóellenőrzés során felvett jegyzőkönyvnek (Vhr. 87. § (1) és (2) bekezdések) tartalmaznia kell a megállapított tényállást, a figyelembe vett bizonyítékokat - ideértve a becslési eljárást és ennek eredményét-, továbbá a megsértett jogszabályok megjelölését.
(2) Ha a külön jegyzőkönyvet személyes felelősségrevonás kezdeményezése, illetve lefolytatása céljából veszik fel, a külön jegyzőkönyvhöz csatolni kell a felellőssé tett személy írásbeli magyarázatát.
(3) Az írásbeli magyarázatot a felelőssé lett személynek a jegyzőkönyv átadását és a felhívást követő nyolc napon belül kell megadnia. Ebben nyilatkoznia kell arról, hogy a terhére rótt cselekményt vagy mulasztást és az azzal kapcsolatos felelősséget elismeri-e, továbbá, hogy mi volt a szabálytalanság oka. A magyarázatra indokolt esetben hosszabb határidő is megállapítható.
9. §
(1) A vállalati gazdálkodó szervezetnél tartott pénzügyi-gazdasági ellenőrzés zárótárgyalására az ellenőrzést végző igazgatóság a szervezet vezetőjét és a számviteli rendért felelős vezetőt köteles meghívni.
(2) A vállalati gazdálkodó szervezet vezetője (vezető testülete) hívja meg a zárótárgyalásra, ahol ilyen működik, a felügyelő (ellenőrző) bizottság elnökét, a belső ellenőrzés vezetőjét, a társadalmi szervezetek helyi képviselőit és a törvényességi felügyeletet ellátó szervezet képviselőjét.
(3) Az ellenőrzést végző igazgatóság, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezet vezetője a zárótárgyalásra meghívhatja a felügyeleti szerv, valamint az érdekképviseleti szerv képviselőjét is.
(4) Az ellenőrzést végző adófelügyelőség, ha a vállalkozónál zárótárgyalást tart, arra a Kisiparosok Országos Szervezete illetékes alapszervezetének képviselőjét is meg kell hívnia.
(5) Ha az ellenőrzés megállapításai a apján az igazgatóság, illetve az adófelügyelőség határozatot hoz, az elintézési határidőt (Áe 15. § (1) bekezdés) az ellenőrzés befejezésétől - a zarétárgyalás napjától, zárótárgyalás hiányában a jegyzőkönyv kézhezvételének napjától - kell számítani.
10. §
(1) Ez a rendelet 1988. január 1. napján lép hatályba.
(2) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés során iratnak minősül az Áe 28. §-ában meghatározott minden olyan tárgy, amely adatot rögzít, de különösen az eredeti okmány és ezek hitelesített másolata, kivonata, a tanúsítvány, ügyirat, terv, szerződés, levelezés, statisztikai adat, az elszámolás alapjául szolgáló számviteli, könyvviteli nyilvántartás, kimutatás, bizonylat, a közösen felvett jegyzőkönyv, a nyilatkozat - ideértve a vagyonnyilatkozatot is - valamint a szakértői vélemény.
(3) A Hivatal, az igazgatóság, az adófelügyelőség dolgozójának betekintési jogára az államtitkot képező iratok tekintetében a külön jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
Dr. Villányi Miklós s. k.,
pénzügyminiszter
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.