1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 38. § (1) bekezdés "86/A"..." />

346/B/2007. AB határozat

a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 38. § (1) bekezdés "86/A" szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány elutasításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 38. § (1) bekezdés "86/A" szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 38. § (1) bekezdés "86/A"...

346/B/2007. AB határozat
a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 38. § (1) bekezdés "86/A" szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány elutasításáról
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 38. § (1) bekezdés "86/A" szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 38. § (1) bekezdés "86/A" szövegrésze alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére. A támadott szabály a közalkalmazotti jogviszony tekintetében kizárja a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvénynek (a továbbiakban: Mt.) a munkaviszony megszűnéséről és megszüntetéséről szóló rendelkezései közül a 86/A. §-a alkalmazását, amely szerint: "Ha a munkaviszony a 86. § b) pontjában foglaltak [ti. a munkáltató jogutód nélküli megszűnése] alapján szűnik meg, a munkavállaló részére a munkáltató rendes felmondása esetén meghatározott munkavégzés alóli mentesítési idejére járó átlagkeresetnek megfelelő összeget ki kell fizetni, kivéve, ha rendes felmondás esetén a munkavégzés alóli mentesítés időtartamára a munkavállaló munkabérre nem lenne jogosult. " Az indítványozó szerint az Mt. 86/A. §-a alkalmazásának kizárása sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését, mert alkotmányellenes különbségtételt tesz a felmentett, s a felmentés folytán - a végkielégítés mellett - felmentési időre járó átlagkeresetre is jogosult és azok között a közalkalmazottak között, akiknek a közalkalmazotti jogviszonya a munkáltató jogutód nélküli megszűnése folytán szűnt meg: ez utóbbi körbe tartozó közalkalmazottak felmentési időre és az arra járó átlagkeresetre nem, csupán végkielégítésre tarthatnak igényt. Az indítványozó az alkotmányellenesség körében hivatkozott arra is, hogy a támadott szabály lehetőséget ad a munkáltatóknak arra, hogy a jogviszonyok megszüntetése során egyes közalkalmazottakat indokolatlan előnyben részesítsenek.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy a Kjt. 38. § (1) bekezdését az indítvány benyújtását követően módosította a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló 2007. évi C. törvény 21. §-a. Mivel e módosítás az indítványozó által kifogásolt rendelkezést - az Mt. 86/A. § alkalmazásának kizárását -nem érintette, az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az elbíráláskor hatályos szabályra vonatkozóan végezte el.
II.
Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
"70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül. "
A Kjt. érintett rendelkezése:
"38. § (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének a munkaviszony megszűnéséről és megszüntetéséről szóló rendelkezései közül (Harmadik rész, IV. fejezet), a 85/A. §-ának (5)-(6) bekezdése, a 86-86/A. §, a 87. §-ának (1) bekezdése, a 87/A. §, a 88. §, a 89. §-ának (1)-(6) bekezdése, a 90. § (4) bekezdése, a 92. 8 93. §-ának (1)-(2) bekezdése, a 95-96. § -a, a 98. §-ának (1) bekezdése, a 99-101. §-a nem alkalmazható. "
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság - az indítványozó által is hivatkozott- 734/B/1998. AB határozatában (a továbbiakban: Abh., ABH 2006, 1117.) az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésével összefüggésben már vizsgálta a Kjt. 38. § (1) bekezdése "86/A" szövegrésze alkotmányosságát. Ezért az Alkotmánybíróságnak elsőként döntenie kellett arról, hogy az indítvány "ítélt dolognak" minősül-e, ebben az esetben ugyanis az eljárás megszüntetésének van helye: az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata 31. § c) pontja értelmében "ítélt dolognak" minősül és az eljárás megszüntetését eredményezi, ha az indítvány az Alkotmánybíróság által érdemben már elbírált jogszabállyal azonos rendelkezés felülvizsgálatára irányul, és az indítványozó az Alkotmány ugyanazon §-ára, illetőleg alkotmányos elvére, és ezen belül azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva kéri az alkotmánysértés megállapítását.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Abh. -ban az Alkotmánybíróság az Mt. 86/A. §-a alkalmazásának a közalkalmazottakra vonatkozó kizárásáról rendelkező szabály alkotmányosságáról a munkavállalók és a közalkalmazottak közötti különbségtétel vizsgálata alapján döntött. A jelen ügyben az indítványozó a fenti határozatban elbíráltaktól eltérő indokok alapján, más alanyi körre (a felmentett és a munkáltató jogutód nélküli megszűnése folytán megszűnt jogviszonyú közalkalmazottakra) vonatkozóan állította a diszkrimináció tilalmának megsértését, ezért az Alkotmánybíróság - állandó gyakorlatának megfelelően [35/1997. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1997, 200, 212.; 37/2004. (X. 15.) AB határozat, ABH 2004, 908, 911. ] - az indítvány érdemi vizsgálatába bocsátkozott.
2. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése az emberek faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti diszkriminációját tiltja. Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint alkotmányellenes megkülönböztetés csak összehasonlítható jogosultak vagy kötelezettek között vethető fel [4/1993. (II. 2.) AB határozat, ABH 1993, 48, 65. ], és csak az ütközik a megkülönböztetés tilalmába, ha az adott szabályozási koncepción belül eltérő szabályozás vonatkozik valamely csoportra [21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 77. ].
A Kjt. támadott szövegrésze az Mt. 86/A. §-a alkalmazását "a közalkalmazotti jogviszony tekintetében" zárja ki. Ez utóbbi szabály - a közalkalmazotti jogviszonyban állókra szintén nem alkalmazható - Mt. 86. § b) pontjában foglaltak alapján (a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt) megszűnt jogviszonyú munkavállalót jogosítja a munkáltatói rendes felmondás esetén meghatározott munkavégzés alóli mentesítés idejére járó átlagkeresetnek megfelelő összegre. A vizsgált rendelkezés - az indítványozó értelmezésével ellentétben - nem tesz különbséget a felmentés és a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt megszűnt jogviszonyú közalkalmazottak között a mentesítési időre járó átlagkeresetre való jogosultság, vagy a jogosultságot befolyásoló, a jogviszony megszűnésére vezető munkáltatói intézkedések szempontjából. E szabály az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató jogutód nélküli megszűnése okán megszűnt jogviszonyú munkavállalókhoz képest zárja ki valamennyi, ugyanezen ok miatt megszűnt jogviszonyú közalkalmazott mentesítési időre számított átlagkeresetre való jogosultságát. A fentiekből következően az indítványozó által a támadott szabállyal összefüggésben állított hátrányos megkülönböztetés nem állapítható meg, ezért az Alkotmánybíróság a Kjt. 38. § (1) bekezdése "86/A" szövegrésze alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
Budapest, 2007. november 12.
Dr. Bihari Mihály s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.