adozona.hu
1259/B/1992. AB határozat
1259/B/1992. AB határozat
a Munka Törvénykönyve egyes rendelkezéseinek a rendőrség, a Köztársasági Őrezred, a tűzoltóság, a polgári védelem, valamint a határőrség hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyára történő alkalmazása tárgyában kiadott 11/1992. (VIII. 3.) BM rendelet 1. §-ának (1) és (4) bekezdései alkotmányellenességének vizsgálatáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránti indítvány és megsemmisítésére vonatkozó kérelem ügyében meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyve egyes rendelkezéseinek a rendőrség, a Köztársasági Őrezred, a tűzoltóság, a polgári védelem, valamint a határőrség hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyára történő alkalmazása tárgyában kiadott 11/1992. (VIII. 3.) BM rendelet 1. §-ának (1) és (4) bekezdései alkotmányellenességének me...
2. Az Alkotmánybíróságnak az indítvánnyal kapcsolatos megkeresésére a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára kifejtette, hogy véleménye szerint az indítvány tartalma alapvető jogértelmezésbeli félreértésen alapul, ugyanis a Belügyminisztérium kebelében a hivatásos állomány foglalkoztatása nem munkaviszony, hanem szolgálati jogviszony alapján történik. A Mt. rendelkezéseinek átvételét sérelmező érveléssel kapcsolatban általános jelleggel rámutatott, hogy a Mt. hatályosulását 1. §-ának (1) bekezdésében maga a Mt. korlátozza. A fegyveres erők és a fegyveres testületek szolgálati viszonyáról az 1971. évi 10. tvr. rendelkezik. A Mt. rendelkezései tehát egyrészt nem alkalmazhatók a tvr.-ben szabályozott kérdésekben, másrészt pedig a Mt. rendelkezései csak akkor érvényesülhetnek, ha az illetékes miniszter a szolgálati jogviszony sajátosságainak megfelelően azokat a hivatásos állomány tagjaira rendeleti úton kiterjeszti. A továbbiakban előadta, hogy a belügyminiszteri rendelet 1. §-ának (4) bekezdése nem a szakszervezeti jogokat, hanem csak azt rögzíti, hogy melyik szakszervezetet kell reprezentatívnak tekinteni.
A Mt. 1. §-a rendelkezik a tv. tárgyi hatályáról, de (1) bekezdése azt a kitételt is tartalmazza, "ha jogszabály eltérően nem rendelkezik". A fegyveres erők és a fegyveres testületek hivatásos állományú tagjának lenni - "önként vállalt élethivatás". A szolgálat sajátos jellege a munkavégzés általános jogi szabályozásától eltérő, a sajátosságokat tükröző rendelkezések megalkotását teszi szükségessé. A Mt.-hez képest speciális szabályokat tartalmaz a fegyveres erők és fegyveres testületek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról szóló 1971. évi 10. tvr., amelyben a 48. § (1) bekezdése kimondja, hogy "A hivatásos állomány tagjaira a munkaviszonyban álló dolgozókra vonatkozó rendelkezések is irányadók, amennyiben e törvényerejű rendelet vagy más jogszabály eltérően nem rendelkezik. A (2) bekezdés felhatalmazza az illetékes minisztert, hogy az (1) bekezdésben említett rendelkezéseket - a szolgálati viszony sajátosságainak megfelelően - a hivatásos állomány tagjaira kiterjessze. A belügyminiszter e felhatalmazással élve adta ki a 11/1992. (VIII. 3.) BM rendeletet. E rendelet 1. §-ának (1) bekezdése a Mt.-nek a rendőrség, a Köztársasági Őrezred, a tűzoltóság, a polgári védelem, valamint a határőrség hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyára alkalmazandó rendelkezéseit sorolja fel. A felsorolásban valóban nem szerepel a Mt.-nek a klasszikus munkaviszony keretében érvényesülő "A munkaügyi kapcsolatok"-ról szóló 14. §-a, szerepel azonban "a gazdasági és társadalmi érdekeik előmozdítása, védelme érdekében, mindennemű megkülönböztetés nélkül, másokkal együtt való érdekképviseleti szervezetek alakítását, az általuk választott szervezetekbe - kizárólag az adott szervezet szabályaitól függően történő belépést vagy az ilyen szervezetektől való távolmaradás lehetőségé"-t biztosító 15. §. A felsorolás a Mt.-nek a szakszervezetekről szóló II. fejezetéből csak a kollektív szerződés megkötéséről rendelkező 20. §át, a munkavállalókat vagy érdek-képviseleti szerveiket közvetlenül érintő jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás) elleni kifogásolási jogot, illetőleg a munkáltatónál reprezentatívnak minősülő szakszervezet meghatározását tartalmazó 29. § (2) bekezdését hagyta ki. Az indítványozó tévedett a Mt. 28. §-ában: a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló munkajogi védelmét tartalmazó rendelkezést a felsorolás tartalmazza.
A Mt. egyes rendelkezéseinek a rendeletből való kimaradására a hivatásos fegyveres szolgálat sajátos volta ad magyarázatot. A szolgálati viszony jogi rendezésének részletes szabályait az 1971. évi 10. tvr. tartalmazza, többek között a panaszjogot is: "A hivatásos állomány tagja a jogszabályokban és szolgálati parancsokban megállapított jogának megsértése, illetőleg elöljárója részéről ért jogtalanság miatt - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - panasszal élhet"; ebben a szakszervezet közreműködését a belügyminiszteri rendelet nem tiltja.
A reprezentatívnak minősülő szakszervezet meghatározásától való eltérést az érintett szervezetek sajátos felépítése indokolja. A belügyminiszteri rendelet 1. §-ának (4) bekezdése úgy szól, hogy a Mt. 29. §-a (1) bekezdésének alkalmazásában reprezentatívnak azt a szakszervezetet kell tekinteni, amelyet az érdekelt szakszervezetek és a munkáltató együttes megállapodásában annak tekintenek". Az idézett meghatározás nem érint szakszervezeti jogokat, hiszen a reprezentatív szakszervezetről való döntést az érdekelt szakszervezetek és a munkáltató megállapodására bízza, amely nem örök érvényű. A körülmények változásával a megállapodás más szakszervezettel is megköthető a többi szakszervezet javaslatára vagy hozzájárulásával.
Erre tekintettel, az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 4. §-a, valamint 7. § (2) bekezdése a belügyminiszteri rendelet kibocsátásával nem szenvedett sérelmet. Annak kibocsátására a belügyminiszternek hatásköre volt a fegyveres erők és a fegyveres testületek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról szóló 1971. évi 10. tvr. 48. § (2) bekezdése alapján. Ez pedig alapvető szakszervezeti jogokat nem sért.
Budapest, 1993. február 23.