788/B/1991. AB határozat

a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata és megsemmisítése iránti indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja-
Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § b) pontja és 21. § (2) bekezdé...

788/B/1991. AB határozat
a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatáról
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata és megsemmisítése iránti indítvány alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja-
INDOKOLÁS
I.
Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § b) pontja és 21. § (2) bekezdése alapján kérte a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmánynak a hátrányos megkülönböztetés tilalmát megállapító rendelkezésébe ütköznek a sérelmezett jogszabályhelyek, mert egyes hivatalos iratoknak a magánszemély munkahelyére kézbesítése esetén a postai kézbesítés és az iratnak a tényleges címzett által történő tényleges kézhezvétele időben eltér egymástól, és a tényleges címzett személyesen nem is veheti át a postától közvetlenül az ilyen küldeményt.
II.
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése szerint a "Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül".
A Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének (a továbbiakban: Postaszabályzat) 58. § (11) bekezdése szerint a fiók- vagy raktárbérlet esetén a Posta nemcsak a bérlő, hanem mindazok címére érkezett küldeményeket is ezen az úton kézbesítheti, akiknek küldeményeit a szabályzat alapján a bérlőnek kell kézbesíteni.
A Postaszabályzat 60. § (7) szerint fiók bérlése esetén a tértivevényes hivatalos iratot a meghatalmazottnak - jogi személy címzett esetén a közönséges tértivevényes hivatalos iratot csak könyvelt küldemény átvételére jogosult személynek - kézbesítik.
A Postaszabályzat 61. § (3) bekezdése szerint a Posta a közvetett úton kézbesítendő küldeményt a szerv címére, a szerv vezetője által az átvételre kijelölt személy kezéhez kézbesítheti. Ha a szerv fiókot bérel, a kézbesítés a fiók útján történik. A 61. § (4) bekezdése a közvetett úton nem kézbesíthető küldeményeket sorolja fel.
III.
Az Alkotmánybíróság az indítványt nem tartja megalapozottnak.
Az Alkotmány 70/A. § az emberi és állampolgári jogoknak a hátrányos megkülönböztetés nélküli biztosítását írja elő. Nem minősül sem emberi, sem állampolgári jognak a tértivevényes küldemények kézbesítésének módja, így az indítványozó által vizsgálni kért jogszabályi rendelkezések és az Alkotmány 70/A. § között összefüggés nincs.
Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt elutasította.
Felhívja továbbá az Alkotmánybíróság az indítványozó figyelmét az alábbiakra: A Postaszabályzat 49. § (1) bekezdése szerint a postai küldemény jogosult átvevője a címzett. A szabályzat határozza meg azokat az eseteket, amikor a Posta a küldeményt a címzett helyett más személynek kézbesítheti.
A Postaszabályzat 60. § (8) bekezdése szerint, ha valamely hivatalos iratot - akár a küldemény eredeti címe alapján, akár a sikertelen házhoz kézbesítési kísérlet után - fiók útján kell vagy lehet kézbesíteni, de az irat nem a bérlő címére érkezett, a tulajdonképpeni címzett részére a postahivatal a fiókba értesítést helyez el. A Postaszabályzat 60. § (9) bekezdése alapján a címzett a küldeményt a postahivatalban átveheti.
A Postaszabályzat 61. § (4) bekezdése szerint a közvetett kézbesítésnek a 61. § (1) bekezdésében felsorolt eseteiben sem kézbesítheti a Posta közvetett úton a tértivevényes hivatalos iratot.
Budapest, 1993. március 2.
Dr. Kilényi Géza s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János s. k.,
előadó alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.