adozona.hu
788/B/1991. AB határozat
788/B/1991. AB határozat
a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata és megsemmisítése iránti indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének 58. § (11) bekezdése, 60. § (7), 61. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja-
Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § b) pontja és 21. § (2) bekezdé...
A Postaszabályzat kiadásáról szóló 1/1966. (V. 15.) KPM rendelet mellékletének (a továbbiakban: Postaszabályzat) 58. § (11) bekezdése szerint a fiók- vagy raktárbérlet esetén a Posta nemcsak a bérlő, hanem mindazok címére érkezett küldeményeket is ezen az úton kézbesítheti, akiknek küldeményeit a szabályzat alapján a bérlőnek kell kézbesíteni.
A Postaszabályzat 60. § (7) szerint fiók bérlése esetén a tértivevényes hivatalos iratot a meghatalmazottnak - jogi személy címzett esetén a közönséges tértivevényes hivatalos iratot csak könyvelt küldemény átvételére jogosult személynek - kézbesítik.
A Postaszabályzat 61. § (3) bekezdése szerint a Posta a közvetett úton kézbesítendő küldeményt a szerv címére, a szerv vezetője által az átvételre kijelölt személy kezéhez kézbesítheti. Ha a szerv fiókot bérel, a kézbesítés a fiók útján történik. A 61. § (4) bekezdése a közvetett úton nem kézbesíthető küldeményeket sorolja fel.
Az Alkotmány 70/A. § az emberi és állampolgári jogoknak a hátrányos megkülönböztetés nélküli biztosítását írja elő. Nem minősül sem emberi, sem állampolgári jognak a tértivevényes küldemények kézbesítésének módja, így az indítványozó által vizsgálni kért jogszabályi rendelkezések és az Alkotmány 70/A. § között összefüggés nincs.
Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt elutasította.
Felhívja továbbá az Alkotmánybíróság az indítványozó figyelmét az alábbiakra: A Postaszabályzat 49. § (1) bekezdése szerint a postai küldemény jogosult átvevője a címzett. A szabályzat határozza meg azokat az eseteket, amikor a Posta a küldeményt a címzett helyett más személynek kézbesítheti.
A Postaszabályzat 60. § (8) bekezdése szerint, ha valamely hivatalos iratot - akár a küldemény eredeti címe alapján, akár a sikertelen házhoz kézbesítési kísérlet után - fiók útján kell vagy lehet kézbesíteni, de az irat nem a bérlő címére érkezett, a tulajdonképpeni címzett részére a postahivatal a fiókba értesítést helyez el. A Postaszabályzat 60. § (9) bekezdése alapján a címzett a küldeményt a postahivatalban átveheti.
A Postaszabályzat 61. § (4) bekezdése szerint a közvetett kézbesítésnek a 61. § (1) bekezdésében felsorolt eseteiben sem kézbesítheti a Posta közvetett úton a tértivevényes hivatalos iratot.
Budapest, 1993. március 2.