adozona.hu
1129/B/1992. AB határozat
1129/B/1992. AB határozat
a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 96. § (3)-(4) bekezdése és a 100. § (2) bekezdése, valamint az egyes munkaügyi szabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 103/1992. (VI. 26.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály utólagos alkotmányossági vizsgálatára benyújtott indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 96. § (3)-(4) bekezdése és a 100. § (2) bekezdése, valamint az egyes munkaügyi szabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 103/1992. (VI. 26.) korm. rendelet 2. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére beadott indítványt elutasítja.
A Munka Törvénykönyvéről szóló ...
A továbbiakban a 100. § (2) bekezdése lehetőséget ad arra, hogy a bíróság - a rendkívüli felmondás jogellenességének megállapítása esetében - a munkáltató kérelmére a jogellenességnek az Mt. 100. § (1) pontjában rögzített következményei közül mellőzze a munkavállalónak az eredeti munkakörbe történő visszahelyezését, feltéve, ha a munkáltató megfizeti a munkavállalónak a rendes felmondás esetén járó végkielégítés kétszeresének megfelelő összeget.
Az indítványozó álláspontja szerint a Munka Törvénykönyvének e rendelkezései ellentétesek az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével, amely szerint "a Magyar Köztársaságban a törvényekben meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírói, államigazgatási vagy más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét sérti". Álláspontjának indokolása szerint a Munka Törvénykönyve 96. § (4) bekezdése a munkáltatót feljogosítja szankció érvényesítésére azzal a munkavállalóval szemben, aki a munkáltatói rendkívüli felmondást a munkaügyi bíróság előtt vitatja, a 100. § (2) bekezdése pedig az igazság érvényesülését zárja ki azzal, hogy az elszenvedett kártól függetlenül a végkielégítés kétszeresében maximált kárátalány fizetését teszi lehetővé.
A törvényi rendelkezéseken kívül az indítványozó alkotmányellenesnek tartja az egyes munkaügyi szabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 103/1992. (VI. 26.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdését is, mivel szerinte személyiségi jogokat sért a munkavállaló által egy éven belül át nem vett munkakönyv megsemmisítésének lehetővé tétele.
Az Alkotmány 57. § (5) bekezdése bírói, államigazgatási vagy más hatósági döntés ellen hoz létre jogorvoslati jogot törvényekben meghatározandó módon. A munkaviszony szerződéses jogviszony, annak urai a szerződő felek. A felek akaratnyilvánításai nem tartoznak abba a hatósági döntési körbe, amelyre vonatkozóan az Alkotmány e hivatkozott rendelkezése a jogorvoslati jogot meghatározza. A munkáltató rendkívüli felmondási nyilatkozata az egyik szerződő fél akaratnyilvánítása, annak indokoltságát a másik fél el is fogadhatja, de vitathatja is. Ha vitatja, bírósághoz fordulhat és a bírói döntés ellen van jogorvoslati lehetőség.
Nem minősíthető alkotmányellenesnek, ha a törvény perindítás esetén lehetőséget ad a munkáltatónak arra, hogy a munkavállalót a jogvita jogerős elbírálásáig állásából felfüggessze. A rendkívüli felmondás ugyanis a törvényben meghatározott súlyos kötelességszegés vagy magatartás esetén gyakorolható és ez a munkaviszonyt azonnali hatállyal megszünteti. Minthogy a jogvitában épp a munkaviszony megszűnése vitatott, a függő helyzet a felek eltérő nézetének eredményeként jön létre, és teremt mindkét fél számára arányosan biztosítékot, a kereset halasztó hatálya miatt. Az Alkotmánynak az indítványozó által hivatkozott 57. § (5) bekezdése jelen esetre nem vonatkoztatható.
A törvény 100. § (2) bekezdése - midőn lehetővé teszi azt, hogy a rendes felmondás esetén járó végkielégítés kétszeresének felajánlása esetén a munkáltató kérelmére a bíróság mellőzze a munkavállalónak az eredeti munkakörbe történő visszahelyezését - a munkavállaló javára tartalmaz az indokolatlan rendkívüli felmondás miatt szankciót, anélkül, hogy a munkavállalót bármilyen jogától megfosztaná. A szerződéses munkaviszony rendes felmondásának ugyanis alkotmányos akadálya nincs. A rendkívüli, de indokolatlan felmondás egyéb jogkövetkezményeiről a támadott törvényszakasz nem szól.
E jogszabályi rendelkezés a munkavállalónak a munkakönyvvel való rendelkezési jogát megfelelő időtartam meghatározásával biztosítja. Ezzel lehetőséget ad a munkavállalónak arra, hogy az Alkotmány 59. § (1) bekezdése alapján őt megillető, személyes adatok védelméhez való jogát gyakorolja. Az őrzési idő utáni megsemmisítési kötelezettség előírásával a jogszabály az illetéktelen felhasználás lehetőségét akadályozza meg. A rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására ezért az Alkotmánybíróság alapot nem látott.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Budapest, 1993. január 5.