adozona.hu
935/B/2002. AB határozat
935/B/2002. AB határozat
a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 24. § (1) bekezdésének "a titoktartási (hallgatási díj)" szövegrésze alkotmányellenességének vizsgálatáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 24. § (1) bekezdésének "a titoktartási (hallgatási díj)" szövegrésze alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az indítványozó az adókról, járulékokról és egyéb kö...
Ezzel összefüggésben azt kifogásolta, hogy sem a Tbjm., sem pedig az ennek módosító rendelkezéseivel érintett, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.), illetve Tbj. nem határozza meg az értelmező rendelkezései között "»a titoktartási (hallgatási díj)« jogintézménybeli hovatartozását, illetve jelentéstartalmát."
Kifejtette, hogy a támadott törvényi szövegrésszel összefüggésben arra a következtetésre jutott, hogy az a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 3. § (6) bekezdéséhen foglalt versenytilalmi megállapodás kötelező tartalmi elemét képező "»megfelelő ellenérték« sajátos megjelenítése a társadalombiztosítási jogban." E következtetés (jogértelmezés) alapján álláspontja szerint a titoktartási (hallgatási díj) olyan jövedelem, amely után - a "biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony hiányára tekintettel" - nem állapítható meg járulékfizetési kötelezettség.
Az indítványozó érvelésének alátámasztásaként több gyakorlati példát is felhozott annak az igazolására, hogy azon juttatások, amelyek olyan polgári jogviszonyok alapján kerülnek kifizetésre, melyekben a juttatásban részesülő személy részéről nem kerül sor személyes közreműködésre, illetőleg munkavégzésre [pl.: osztalék, "nem egyéni vagy társasvállalkozás keretében történő ingatlan (lakás, üdülő, garázs) bérbeadásából származó" jövedelem etc.] nem képeznek társadalombiztosítási járulékalapot.
Az indítványozó álláspontja szerint az általa indítványában kifejtett indokok alapján megállapítható, hogy a titoktartási (hallgatási díj) is a fent jelzett juttatások körébe tartozik, és "ennélfogva következetesen érvényesülő jogelvi és joggyakorlati szempontokat sért a vizsgálni indítványozott törvényhelybe foglalt idézett szövegrész."
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam."
2. A Tbjm. indítvánnyal érintett rendelkezése:
"195. § (1) A Tbj. 24. § (1) bekezdése a következő mondattal egészül ki: »A foglalkoztatott nem fizet egészségbiztosítási járulékot a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a titoktartási (hallgatási díj), a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás és a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88. § (2) bekezdése alapján kifizetett összeg után.«"
3. A Tbj. indítvánnyal érintett rendelkezése:
"24. § (1) A foglalkoztatott a 19. § (2) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott nyugdíjjárulékot és a 19. § (3) bekezdésében meghatározott egészségbiztosítási járulékot fizet. A nyugdíj- és egészségbiztosítási járulék alapja a társadalombiztosítási járulék alapját képező jövedelem. A foglalkoztatott az Szja tv. 69. §-a szerinti természetbeni juttatás értéke után nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási járulékot nem fizet. A foglalkoztatott nem fizet egészségbiztosítási járulékot a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a titoktartási (hallgatási díj), a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás és a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88. § (2) bekezdése alapján kifizetett összeg után."
Az Alkotmánybíróság az utólagos normakontrollra irányuló indítvány tartalmi vizsgálata előtt utal arra, hogy már a 8/2003. (III. 14.) AB határozatában (ABH 2003, 74.) rámutatott: "ha az indítványozó egy új rendelkezés tartalmának alkotmányellenességét állítja, akkor az Alkotmánybíróság nem az új rendelkezést hatályba léptető, hanem a módosítás révén az új rendelkezést magába foglaló (inkorporáló) jogszabály alkotmányellenességét vizsgálja meg." (ABH 2003, 74, 81.)
Az Alkotmánybíróság erre tekintettel a jelen ügyben sem a Tbjm. indítványozó által támadott törvényi szövegrészére, hanem az ezt inkorporáló a Tbj. 24. § (1) bekezdésében foglalt törvényi szövegrészre nézve folytatta le az alkotmányossági vizsgálatot.
Az indítványozó indítványában a Tbj. támadott törvényi szövegrészéhez kapcsolódóan az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság alkotmányos rendelkezésének a sérelmét állította.
Ezzel összefüggésben azt kifogásolta, hogy sem a Tbjm., sem az Szja tv., illetve a Tbj. nem tartalmaz értelmező rendelkezést a titoktartási (hallgatási díj) fogalmának a meghatározására. Az indítványozó ezen túlmenően nem fejtett ki további alkotmányjogilag értékelhető érvelést arra nézve, hogy a Tbj. vitatott törvényi szövegrészét milyen okból és mennyiben tekinti alkotmányellenesnek.
Az indítványozó indítványa további részében arra nézve fejtett ki érvelést, hogy a Tbj. támadott szövegrésze - mely az indítványozó jogértelmezése szerint azonos az Mt. 3. § (6) bekezdésében foglalt versenytilalmi megállapodás alapján járó díjazással - álláspontja szerint miért nem tekinthető társadalombiztosítási járulékalapot képező jövedelemnek. A Tbj. vitatott törvényi szövegrészéhez kapcsolódó saját jogértelmezésére támaszkodva annak "jogelvi" és "joggyakorlati" szempontokkal fennálló ellentétére hivatkozott.
Az Alkotmánybíróság az indítványozó által felhívott az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság, az ennek részét képező jogbiztonság alkotmányos elvéhez kapcsolódóan már a 26/1992. (IV. 30.) AB határozatának (ABH 1992, 135.) az indokolásában megállapította:
"A jogbiztonság - amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság fontos eleme - megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat hordozzon." (ABH 1992, 135, 142.)
Az Alkotmánybíróság a 71/2002. (XII. 17.) AB határozatának (ABH 2002, 417.) az indokolásában azt is kimondta továbbá, hogy "[a] jogbiztonságból nem következik a jogalkotónak olyan kötelezettsége, hogy minden fogalmat minden jogszabályban külön meghatározzon." (ABH 2002, 417, 424.)
A 685/B/1999. AB határozat indokolásában az Alkotmánybíróság - kialakult gyakorlatára hivatkozással - utalt arra, hogy csak akkor állapítja meg a normavilágosság sérelméből fakadóan az alkotmányellenességet, ha a jogalkalmazói értelmezés egyáltalán nem lehetséges vagy eltérő értelmezést enged, illetve ha a normaszöveg túl általános megfogalmazása teret enged a szubjektív, önkényes jogalkalmazásnak. (ABK 2004. augusztus-szeptember, 674, 678.)
Az Alkotmánybíróság - a fent hivatkozott korábbi határozataiban foglaltakra is tekintettel - a jelen ügyben azt állapította meg, hogy a Tbj. indítványozó által támadott szövegrésze nem tekinthető bizonytalan, homályos vagy többértelmű jogfogalomnak.
A támadott törvényi szövegrész világos, egyértelmű és a jogalkotói akaratot kifejező szabályozást tartalmaz.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Tbj. kifogásolt szövegrészének a tartalma az indítványozó által indítványában megjelölt jogszabályi rendelkezések - így különösen a Tbj. módosítással érintett 24. § (1) bekezdésének egésze és az Mt. 3. § (6) bekezdése - összevetése alapján jogalkalmazói jogértelmezéssel egyértelműen megállapítható.
Ebből következően az Alkotmánybíróság megítélése szerint a vitatott törvényi szövegrész vizsgálata alapján nem lehet olyan következtetésre jutni, hogy annak tartalma - akár a norma címzettei, akár a jogalkalmazás számára - ne hordozna felismerhető normatartalmat, illetve, hogy az eleve értelmezhetetlen lenne a számukra.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Tbj. 24. § (1) bekezdésének vitatott szövegrésze tekintetében megállapította, hogy az nem sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, és ebből következően a támadott törvényi szövegrész megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
Budapest, 2004. december 7.