adozona.hu
652/D/2005. AB határozat
652/D/2005. AB határozat
alkotmányjogi panasz tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
1. Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 23/A. § (2) bekezdésének a "cégbizonyítvánnyal" szövegrésze ellen, az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközése miatt benyújtott alkotmányjogi panaszt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 23/A. § (2) bekezdésének a "cégbizonyítvánnyal" szövegrésze ellen, az Alkotmány 9. § (2) bekezdésébe ütközése miatt benyúj...
2. Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 23/A. § (2) bekezdésének a "cégbizonyítvánnyal" szövegrésze ellen, az Alkotmány 9. § (2) bekezdésébe ütközése miatt benyújtott alkotmányjogi panasz tárgyában az eljárást megszünteti.
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam."
"9. § (2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát."
Az Itv. érintett rendelkezései:
"23/A. § (1) Ingatlan tulajdonjogának cégjegyzék, illetve vállalkozói igazolvány alapján az illetékkötelezettség keletkezésekor a főtevékenység szerint ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó, ha a vagyonszerzés illetékkiszabásra bejelentéskor tett nyilatkozata szerint az ingatlant továbbeladás céljából vásárolta, és az illetékkötelezettség keletkezésekor ingatlanok pénzügyi lízingjét főtevékenységként végző vállalkozó, ha a vagyonszerzés illetékkiszabásra bejelentésekor tett nyilatkozata szerint az ingatlant pénzügyi lízingbeadás céljából vásárolta (a továbbiakban együtt: vállalkozó), továbbá az ingatlanalap által történő megszerzésekor az illeték mértéke az ingatlan - terhekkel nem csökkentett - forgalmi értékének 2%-a.
(2) A főtevékenységként folytatott ingatlanforgalmazást a vállalkozó cégbizonyítvánnyal, illetve vállalkozói igazolvánnyal, az ingatlanalap-kezelői tevékenységre jogosultságot az alapkezelő a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által kiadott engedéllyel igazolja."
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az alkotmányjogi panasz előterjesztésének törvényi feltételei fennállnak-e. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. § (1) bekezdése szerint az Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. A (2) bekezdés értelmében az alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napon belül lehet az Alkotmánybírósághoz írásban benyújtani.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány az alkotmányjogi panasz benyújtásához szükséges feltételeknek megfelel. Az indítványozó a jogerős ítéletet 2005. június 3-án vette kézhez. Az alkotmányjogi panasz a törvényes határidőn belül, 2005. július 5-én érkezett az Alkotmánybírósághoz, ezért azt az Alkotmánybíróság érdemben bírálta el.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként az Alkotmány 2. § (1) bekezdésére alapított indítványt vizsgálta meg. Az indítványozó azért tekintette az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközőnek a támadott rendelkezésbe foglalt "cégbizonyítvány" kitételt, mert az nem felel meg a normák szövegével szemben megfogalmazott alkotmányos követelménynek. Állítása igazolására hivatkozik az Alkotmánybíróság két, e tárgyban hozott döntésére [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65.; 26/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 135, 142.].
A jelen ügyben a normavilágosság követelménye alapján azt kellett vizsgálni, hogy a cégbizonyítvánnyal - és csak azzal - történő igazolás előírása sérti-e a világos, a jogalkalmazás során értelmezhető és egyértelmű normatartalom követelményét.
Az Alkotmánybíróság szerint a támadott jogszabályba foglalt "cégbizonyítvány" fogalom használata nem sérti e követelményeket. Az Itv. 23/A. § (1) bekezdése szerint az illetékkedvezmény jogosultja a cégjegyzék alapján az illetékkötelezettség keletkezésekor a főtevékenysége szerint ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó. A (2) bekezdés pedig a főtevékenységként folytatott ingatlanforgalmazás cégbizonyítvánnyal való igazolását írja elő. E rendelkezés világosan és a jogalkalmazók, valamint a jogkereső közönség számára egyértelműen határozza meg a kedvezmény igénybevételének feltételét. Az Alkotmánybíróság a 463/D/2004. AB határozatában az Itv. 23/A. § (7) bekezdésének vizsgálatakor már megállapította azt, hogy "[a]z Alkotmány sem a közigazgatási eljárásra, sem a közigazgatási eljárás bizonyítási rendjére vonatkozóan nem tartalmaz rendelkezéseket, és a jogbiztonságból sem vezethető le olyan következtetés, hogy az ügyfél számára igazolási kötelezettség ne lenne előírható" (ABK 2005. május, 336, 338.). Az Alkotmányból nem következik, hogy a jogalkotó ne írhatná elő okiratok bemutatását valamely jogi tény bizonyítására, illetve az sem, hogy egy jogi tény kizárólag meghatározott (köz)okirattal legyen igazolható. Adott esetben az illetékkedvezmény igénybevételének egyik feltétele a kedvezményezett tevékenységi körének cégbizonyítvánnyal történő igazolása. A cégbizonyítvány tartalmáról a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény 3. § (3) bekezdése rendelkezik. Eszerint a cégbizonyítvány - kérelemtől függően - a cégjegyzék egyes fennálló vagy törölt adatait tanúsítja hitelesen, illetve azt, hogy valamely meghatározott bejegyzés a cégjegyzékben nem szerepel(t). Ennek alapján megállapítható; nem sérti a jogbiztonságot, hogy a jogalkotó a közigazgatási eljárásban az Itv. 23/A. § (2) bekezdésében a cégbizonyítvánnyal történő igazolást követeli meg, és ezen bizonyítási eszköz előírása megfelel a normavilágosság követelményének is, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
3. Az indítványozó az Alkotmány 9. § (2) bekezdése alapján is alkotmányellenesnek tartja a cégbizonyítványra vonatkozó előírást.
Az Alkotmánybíróság az 1416/D/1996. AB határozatában már vizsgálta az Itv. 23/A. § (1) és (2) bekezdését (ABH 2002, 788, 796.). Ezen ügy egyik indítványozója a jelen ügyben szereplő érvek alapján kérte a 23/A. § (1) bekezdésének részleges, (2) bekezdésének pedig teljes megsemmisítését. Az alkotmányellenesség megállapítását e rendelkezés vonatkozásában arra alapították, hogy az ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó mindaddig nem veheti igénybe az illetménykedvezményt, amíg cégbizonyítvánnyal nem igazolja jogosultságát. Ebből következően - az indítványozó szerint - a Gt. 14. §-a alapján az előtársa-ságként működő vállalkozásokat a kedvezmény nem illeti meg, ami sérti az Alkotmány 9. §-ában garantált versenyszabadság és a vállalkozás szabadságának elvét. Az Alkotmány 9. §-ának sérelmét ebben az ügyben az Alkotmánybíróság nem állapította meg. Elutasította azt az indítványt is, amely az előtársaságra vonatkozóan a Gt. és az Itv. támadott rendelkezései közötti, az indítványozó szerint létező ellentmondást a versenyszabadságba, illetőleg a vállalkozás szabadságába ütközőnek tartotta.
Az alkotmánybírósági eljárásban az Alkotmánybíróság által érdemben már elbírált jogszabállyal azonos jogszabályi rendelkezések felülvizsgálatára irányuló indítvány, ha az az Alkotmány ugyanazon §-ára, illetve alkotmányos elvére (értékére) - ezen belül - azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva kéri az alkotmánysértés megállapítását, ítélt dolognak minősül. Miután az Alkotmánybíróság a jelen indítványban szereplő jogi kérdést már érdemben elbírálta, az eljárást az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. § c) pontja alapján megszüntette.
Budapest, 2006. március 21.