adozona.hu
985/B/2000. AB határozat
985/B/2000. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 16. § (10) bekezdése első mondata és az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 2000. évi CXIII. törvény 270. § (5) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
1. Az ind...
Tartalmilag az Áfat.-nak azt a módosított rendelkezését támadja, amely a koncessziós jog átengedése esetén úgy szabályozza az adófizetési kötelezettséget, hogy az a fizetési részletekhez igazodjon. Ezzel kapcsolatban állítja az átmeneti rendelkezés alkotmányellenességét is, mert az a törvény kihirdetése előtt átengedett koncessziós jog ellenértékének a törvény kihirdetése után esedékes részleteire is az említett új szabályt rendeli alkalmazni, ha az adókötelezettséget még nem teljesítették.
Azzal érvel, hogy mindkét támadott szabály sérti az Alkotmány 9. §-át, a gazdasági verseny szabadságának alkotmányos jogát, mivel utólagosan teszi lehetővé a mentesülést már meglévő adófizetési kötelezettség alól, és ezáltal különbséget tesz magántulajdon és magántulajdon között.
Állítja, hogy a kifogásolt rendelkezések az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésébe is ütköznek, mert a jogalkotó nem kiküszöböl esélyegyenlőtlenséget, hanem törvény által, expressis verbis létrehoz esélyegyenlőtlenséget.
Az indítványozó szerint az általános forgalmi adó fizetési kötelezettség minden állampolgár és a gazdasági verseny minden résztvevőjének törvényi kötelezettsége az Alkotmány 70/I. §-a alapján, a hivatkozott törvény ezért az Alkotmánynak ezt a rendelkezését is sérti. Egyben sérti azon gazdálkodó szervezetek jogait is, amelyek, tudván a pályázatok beadásakor hatályban volt adójogszabályi rendelkezésekről, koncessziós jog vagy műsorszolgáltatási jogosultság elnyerésére kiírt pályázaton nem vettek részt, valamint azon pályázók jogait is, akik a pályázaton sikerrel vettek részt, és jogkövető magatartást tanúsítva eleget tettek adófizetési kötelezettségüknek.
2. Az indítvány benyújtását követően az Áfat. 16. § (10) bekezdését módosította az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról szóló 2004. évi IX. törvény 23. § (1) bekezdése, 2004. május 1-jétől.
Az Áfat. 16. §-ának módosított (10) bekezdése első mondata azonban tartalmilag a korábban hatályban volttal azonosan rendelkezik az indítvánnyal támadott körben. Az Alkotmánybíróság ezért az eljárást a hatályos szabályok tekintetében folytatta le.
"9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát. (... )
70/A. § (... )
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti. (... )
70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."
2. A Tv. rendelkezései szerint:
"64. § Az Áfat. 16. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:
(10) Ha a koncessziós jog (ideértve a műsorszolgáltatási jogot is) átengedésekor az ellenérték nem ismert, illetve nem teljes összege ismert, a teljesítés időpontja az egyes részkifizetések esedékességének napja. (... )
270. § (...)
(5) Az Áfat.-nak e törvény 64. §-ával megállapított 16. § (10) bekezdésében foglalt rendelkezését az e törvény kihirdetése után átengedett koncessziós jog esetén kell alkalmazni. Az Áfat.-nak e törvény 64. §-ával megállapított 16. § (10) bekezdése alkalmazandó az e törvény kihirdetése előtt átengedett koncessziós jog ellenértékének az e törvény kihirdetése után esedékes részleteire is - feltéve, hogy e törvény kihirdetéséig az e törvény kihirdetése után esedékes részleteket is magában foglaló ellenértékre eső adókötelezettséget pénzügyileg nem teljesítették -, valamint az ellenértéknek e törvény kihirdetése előtt esedékes részleteire is, ez utóbbi esetben akkor, ha az arra vonatkozó adókötelezettséget pénzügyileg nem teljesítették."
3. Az Áfat. hatályos szabályai szerint:
"16. § (...)
(10) Vagyoni értékű jogok átengedése esetén - amennyiben a jog átengedésének ellenértékét a felek időszakonként számolják el - az adófizetési kötelezettség az elszámolás esedékességének napján keletkezik. Egyéb esetekben az adófizetési kötelezettség a jog átengedésének időpontjában keletkezik. A közös jogkezelő szervezet által történő vagyoni értékű jog átengedés, jogdíj-, illetve járulékigény érvényesítés esetében a teljesítés időpontja a szolgáltatást igénybevevő által fizetett ellenérték átvételének (jóváírásának) napja."
A gazdasági verseny szabadságának alkotmányos tartalmát az Alkotmánybíróság számos korábbi határozatában már értelmezte. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a gazdasági verseny szabadsága nem alapjog, hanem "a piacgazdaság olyan feltétele, amelynek meglétét és működését biztosítani az Alkotmány 9. § (2) bekezdése értelmében az államnak is feladata. A versenyszabadság állami elismerése és támogatása megköveteli a vállalkozáshoz való jog és a piacgazdasághoz szükséges többi alapjog objektív, intézményvédelmi oldalának kiépítését. Elsősorban ezeknek az alapjogoknak az érvényesítése és védelme által valósul meg a szabad verseny, amelynek - a piacgazdasághoz hasonlóan - külön alkotmányossági mércéje nincs. Az Alkotmánybíróság a piacgazdaság, a verseny-szabadság és más hasonló államcélok alkotmányellenes megsértését csak szélsőséges esetben állapítja meg, ha az állami beavatkozás fogalmilag és nyilvánvalóan ellentétes az államcéllal" (818/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 759, 761.). [Lásd még: 21/1994. (IV. 16.) AB határozat, ABH 1994, 117, 120.; 35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 197, 200.].
Az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében az Alkotmány 9. § (1) bekezdése az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése jogegyenlőségi tételének, valamint a 9. § (2) bekezdésbe foglalt vállalkozási jog és a verseny szabadsága általános tételének a tulajdonhoz való jogra vonatkoztatott kifejtése, a tulajdon bármely formájára nézve diszkriminációtilalmat fogalmaz meg [21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 81].
Az Áfat. 16. § (10) bekezdése rendelkezéseiben nem ismerhető fel sem az, hogy ez a szabály fogalmilag és nyilvánvalóan ellentétes lenne a versenyszabadsággal mint államcéllal, sem az, hogy tulajdonformán alapuló különbségtételt tartalmazna. A támadott szabály az adófizetési kötelezettség keletkezését határozza meg bizonyos szolgáltatásnyújtásoknál. Valamennyi olyan esetre vonatkozik, amikor a szolgáltatásnyújtó és a szolgáltatás igénybevevője időszakonként számolja el valamely vagyoni értékű jog átengedésének ellenértékét. Ennek számos oka lehet: különösen nagy összegű koncessziós díj fizetése esetén előfordulhat, hogy a felek évente fizetendő díjban állapodnak meg, azonban ennek összege a jog átengedésekor még nem ismert, csak számítási módja.
Az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölésére nem állapít meg alanyi jogot, hanem általános állami célkitűzést és törekvést fogalmaz meg a jogegyenlőség megvalósulását, az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedések kilátásba helyezésével (2100/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 554, 557.). Az Áfat. 16. § (10) bekezdése akkor, amikor az adófizetési kötelezettség keletkezésének meghatározásakor a vizsgált körben jelentőséget tulajdonít a felek megállapodásának, nem sérti azt a követelményt, hogy az államnak a formális jogegyenlőség megvalósulását a tényleges esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel segítenie kell.
Az Alkotmány 70/I. §-a nem alapvető jogot, hanem alapvető kötelezettséget fogalmaz meg. Az Alkotmány 70/I. §-a nem "egyenlő közteherviselés"-ről rendelkezik. Csupán azt mondja ki, hogy "...minden állampolgár köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni". Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ezt az állampolgári kötelezettséget nem lehet úgy értelmezni, hogy mentességi, méltányossági és kivételes szabályokat a pénzügyi kormányzat, illetve kezdeményezése alapján a jogalkotó törvényben ne állapíthasson meg (72/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 788, 788-789.).
Az Áfat. 16. § (10) bekezdése nem kerül ellentétbe az Alkotmány 70/I. §-ával akkor, amikor úgy szabályoz, hogy bizonyos esetekben az adófizetési kötelezettség nem a jog átengedésének időpontjában, hanem későbbi időpontokban keletkezik.
Az Alkotmánybíróság számos határozatában foglalkozott a jogbiztonsággal, s a jogbiztonságra figyelemmel a visszamenőleges hatályú jogi szabályozás tilalmával. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 12. § (2) bekezdése szerint a jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé. Következetes az alkotmánybírósági gyakorlat a tekintetben, hogy valamely jogszabály nem csupán akkor minősülhet az említett tilalomba ütközőnek, ha a jogszabályt a jogalkotó visszamenőlegesen léptette hatályba, hanem akkor is, ha a hatálybaléptetés nem visszamenőlegesen történt ugyan, de a jogszabály rendelkezéseit - erre irányuló kifejezett rendelkezés szerint - a jogszabály hatálybalépése előtt létrejött jogviszonyokra is alkalmazni kell [57/1994. (XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.].
A Tv. 270. § (5) bekezdése átmeneti rendelkezésként a hatálybalépését megelőző időre nem állapít meg kötelezettséget, és nem nyilvánít valamely magatartást jogellenessé; az érintett adóalanyokra nézve kedvezőbb szabályozást tartalmaz.
Minderre figyelemmel az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Budapest, 2006. szeptember 4.