adozona.hu
163/B/2000. AB határozat
163/B/2000. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló eljárásban meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény 51. §-a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
1. Az indítványozó azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság semmisítse meg a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (a továbbiakban: Gt.) 61. §-át, mert az ellentétes az Alkotmány 2. §-ának (1) ...
Az igazságügy-miniszter közölte álláspontját az indítványról.
2. Az indítvány beadása után a gazdasági társaságra vonatkozó jogi kérdéseket a jogalkotó újra szabályozta. A 2006. július 1-jével hatályba lépett, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény (a továbbiakban: ÚjGt.) 51. §-a tartalmazza - egyebek mellett - a Gt. támadott szabályát.
Az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányellenességét nem vizsgálja, hacsak nem annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés (335/B/1990. AB határozat, ABH 1990, 261, 262.). Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlatának megfelelően az utólagos normakontrollra irányuló vizsgálatot a régi helyébe lépő új szabályozás tekintetében folytatja le, ha az tartalmilag alkotmányossági szempontból a korábbival azonos (137/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 456, 457.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544, 545.). Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az ÚjGt. 51. §-a tekintetében végezte el.
1. Az Alkotmány rendelkezése:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam."
2. A Gt. rendelkezései:
"61. § (1) Ha a gazdasági társaság a számviteli törvény szerint készített beszámolójának adatai alapján egymást követő két évben nem rendelkezik a társasági formájára kötelezően előírt jegyzett tőkének megfelelő összegű saját tőkével és a társaság tagjai (részvényesei) a második év számviteli törvény szerinti beszámolójának elfogadásától számított három hónapon belül a szükséges saját tőke biztosításáról nem gondoskodnak, a gazdasági társaság köteles elhatározni más gazdasági társasággá való átalakulását.
(2) Az átalakulás során olyan társasági formát kell választani, amely esetében a törvény a jegyzett tőke legkisebb összegét nem határozza meg, vagy az olyan mértékű, amelynek a gazdasági társaság az átalakulással eleget tud tenni."
"298. § (1) E törvény - a 306. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés kivételével - a kihirdetését követő száznyolcvanadik napon lép hatályba. A 306. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés hatálybalépésének napja e törvény kihirdetését követő negyvenötödik nap. A 306. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés e törvény VII. fejezetének hatálybalépése napján veszti hatályát."
3. Az ÚjGt. szabályai:
"51. § (1) Ha a gazdasági társaság a számviteli törvény szerinti beszámolójában foglaltak alapján egymást követő két teljes üzleti évben nem rendelkezik a társasági formájára kötelezően előírt jegyzett tőkének megfelelő összegű saját tőkével és a társaság tagjai (részvényesei) a második év számviteli törvény szerinti beszámolójának elfogadásától számított három hónapon belül a szükséges saját tőke biztosításáról nem gondoskodnak, a gazdasági társaság köteles e határidő lejártát követő hatvan napon belül elhatározni más gazdasági társasággá való átalakulását, vagy rendelkeznie kell jogutód nélküli megszűnéséről.
(2) Az átalakulás során olyan társasági formát kell választani, amely esetében a törvény a jegyzett tőke legkisebb összegét nem határozza meg, vagy az olyan mértékű, amelynek a gazdasági társaság az átalakulással eleget tud tenni.
(3) A korlátolt felelősségű társaság törzstőkéjének és a részvénytársaság alaptőkéjének veszteség folytán való csökkenése jogkövetkezményeire törvény eltérő szabályokat állapíthat meg."
"333. § (1) E törvény - a (2)-(5) bekezdésben foglaltak kivételével - 2006. július 1-jén lép hatályba."
1. Az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése kimondja a jogállamiság elvét.
A jogállamiság egyik fontos eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság egyebek mellett azt jelenti, hogy a jogszabályok megismerhetők, a jogalanyok a szabályokhoz tudják igazítani magatartásukat. Ezzel összefüggésben áll az a követelmény, hogy a jogszabályok a kihirdetésüket megelőző időre ne állapítsanak meg kötelezettségeket, és valamilyen jogszerű magatartást utólag ne minősítsenek jogellenesnek [25/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 131, 132.].
Az Alkotmánybíróság gyakorlata nemcsak akkor minősít visszamenőleges hatályúnak egy jogszabályt, ha a közzététele előtti időpontra állapítja meg hatálybalépését, hanem abban az esetben is, ha a rendelkezéseit a hatálybalépése előtt keletkezett jogviszonyokra is alkalmazni kell [57/1994. (XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]. Az Alkotmánybíróság nem állapítja meg azonban valamely jogszabály alkotmányellenességét azon az alapon, hogy az állampolgárok másként cselekedtek volna, ha előre látták volna a jogszabály módosítását [55/1994. (XI. 10.) AB határozat, ABH 1994, 296, 305.; 30/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 130, 141.].
2. A vizsgált esetben a Gt. támadott szabálya a gazdasági társaság átalakulási kötelezettségét írta elő abban az esetben, ha a társaság a számviteli törvény szerint készített beszámolójának adatai alapján egymást követő két évben nem rendelkezik a társasági formájára kötelezően előírt jegyzett tőkének megfelelő összegű saját tőkével, és a társaság tagjai (részvényesei) a második év számviteli törvény szerinti beszámolójának elfogadásától számított három hónapon belül a szükséges saját tőke biztosításáról nem gondoskodnak. Ilyen kötelezettség korábban nem volt. Az ÚjGt. 61. §-a az át alakulás tekintetében nem tartalmazott új szabályt, de a jogutód nélküli megszüntetés tekintetében a Gt.-ben nem szereplő rendelkezést léptetett hatályba. Az új szabály alkalmazására külön hatálybaléptetési rendelkezés nem született. Ebben a tekintetben is irányadó tehát a hatálybalépésre vonatkozóan meghatározott az a rendelkezés, amely szerint a 2005 decemberében elfogadott törvény mintegy fél évvel később lép hatályba.
A számviteli jogszabályok az üzleti évet általános szabályként a naptári évvel azonosan állapítják meg [így rendelkezett a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvény 4. §-ának (1) bekezdése és a hatályos jogszabály, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 11. §-ának (1) bekezdése]. A gazdasági társaságoknak tehát valójában a támadott rendelkezésre való felkészülésre nemcsak a hatálybalépésnek a kihirdetés időpontjától számított féléves időtartam állt rendelkezésre. A rendelkezés tartalma azonban nem teljesen új, mert az átalakulás helyett a jogutód nélküli megszűnés lehetősége korábban is megvolt, amint erre az ÚjGt. javaslatához fűzött miniszteri indokolás a kérdéses szakasznál rá is mutat. A Gt. hatálybalépése előtti időszakra alkalmazandó jogszabály, a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény pedig a társaság vagyonának jelentős csökkenése esetére a társaság legfőbb szervének állásfoglalását írta elő (42. §, 189. §, 289. §). Nem állapítható meg sem az, hogy az indítványozó által támadott szabály a kihirdetését megelőző időpontra állapított volna meg kötelezettséget, sem az, hogy a már fennálló jogviszonyokra olyan rendelkezést tartalmazna, amelynek alkalmazására történő felkészüléshez nem állt volna rendelkezésre elég idő. A támadott szabály nem sérti tehát az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdését.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság a támadott rendelkezés alkotmányellenességét nem állapította meg, az indítványt elutasította.
Budapest, 2006. november 21.