adozona.hu
651/B/1999. AB határozat
651/B/1999. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítási járulék-folyószámlák rendezéséről szóló 1999. évi LXIV. törvény 5. §-a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az indítványozó azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a társadalombiztosítási járulék-folyószámlák rendezéséről szóló 1999. évi LXIV. törvény (a t...
1. Az Alkotmány rendelkezései:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam."
"70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."
2. A Tv. támadott szabálya:
"5. § (1) Ha a járulékfizetésre kötelezett a jegyzőkönyv aláírásától számított 30 napon belül igazolja, hogy megfizette az egyeztetés során megállapított járuléktartozását, akkor a járulékigazgatóság a késedelmi pótlék- és bírságtartozást elengedi.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott rendelkezés alkalmazását az a járulékfizetésre kötelezett is kérheti tartozásának rendezésére, aki e törvény hatálybalépésekor érvényes megállapodással, fizetési könnyítési határozattal rendelkezik, illetőleg aki az 1. § (1) bekezdésében meghatározott értesítésben foglalt állapot-közléssel egyetért.
(3) Ha a járulék-folyószámlán mutatkozó járuléktartozás a 10 000 forintot nem haladja meg, akkor a járuléktartozást, a késedelmi pótlék és bírság összegét a járulékigazgatóság elengedi. Ebben az esetben a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 38. §-ának (2) bekezdése nem alkalmazható."
1. Az Alkotmány 70/I. §-a szerint minden jogalany köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.
Az Alkotmány nem határozza meg a közteher fogalmát, de az Alkotmánybíróság gyakorlata köztehernek tekinti mindazt a közcélú fizetési kötelezettséget, amely az állam tevékenységének, intézményei működtetésének fedezetét szolgálja (821/B/1990. AB határozat, ABH 1994, 481, 486.). Az egészségügyi hozzájárulás alkotmányossági vizsgálatával kapcsolatban az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a szociális biztonság megteremtésére az államot kötelezettség terheli, és ennek fedezetét jogszabályok által előírt, a jogalanyok által teljesítendő hozzájárulások képezik. A hozzájárulás formájú fizetési kötelezettség lényegében adó jellegű [32/1997. (V. 16.) AB határozat, ABH 1997, 234, 238-239.].
A társadalombiztosítási járulék mértéke a nemzetgazdaság állapotának, továbbá egyéb tényezőnek a függvénye, és mindaddig nem tárgya alkotmányossági vizsgálatnak, amíg az Alkotmányban biztosított jogokat, meghatározott kereteket nem sért (722/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 519, 522.). A közterhekhez való hozzájárulás tekintetében a mentesség és a kedvezmény meghatározásánál az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a jogalkotónak széles körű mérlegelési joga van. Az Alkotmányban meghatározott korlátok itt is érvényesülnek, de ezen túlmenően gazdaságpolitikai, szociálpolitikai és egyéb megfontolások szerint dönt a jogalkotó [61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 281.].
A Tv. megalkotására - az Országgyűlés elé terjesztett törvényjavaslat miniszteri indokolása szerint - azért került sor, mert a társadalombiztosítási ellátások fedezetét nyújtó járulékbefizetések nyilvántartási rendszere nem volt megfelelő, a rendezetlen állapotot és a befizetések elmaradását sürgősen meg kellett szüntetni. A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény - a rendszer hatékonyabbá tétele érdekében - az adóhatóság feladatává tette a társadalombiztosítási járulék beszedését. Az átállás során szükség volt a járulék-folyószámlák rendezésére. Ennek keretében írta elő kivételes kedvezményként a Tv. támadott szabálya a befizetések egyeztetésével megállapított tartozás megszüntetésének az esetére a késedelmi pótlék és a bírság törlését. Ugyanezt a kedvezményt állapította meg a Tv. a kis összegű tartozásoknál. Ezek a kedvezmények a gazdaságpolitikai elgondolások megvalósítását szolgálják, nem sértik az Alkotmány 70/I. §-át.
2. Az indítványozó álláspontja szerint a Tv. 5. §-a ellentétes az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésével. A támadott jogszabály és az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése között azonban nem állapítható meg alkotmányjogi összefüggés.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Budapest, 2006. október 9.