722/B/1994. AB határozat

jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt kezdeményezett eljárásban

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt kezdeményezett eljárásban meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők munkavégzéséről, munka- és pihenőidejéről, jutalmazásáról, valamint juttatásairól szóló 170/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indítványozók a köztisztviselők munkavégzéséről, munka- és pihenőidejéről, jutalmazásáról, vala...

722/B/1994. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt kezdeményezett eljárásban
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata iránt kezdeményezett eljárásban meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők munkavégzéséről, munka- és pihenőidejéről, jutalmazásáról, valamint juttatásairól szóló 170/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
INDOKOLÁS
I.
Indítványozók a köztisztviselők munkavégzéséről, munka- és pihenőidejéről, jutalmazásáról, valamint juttatásairól szóló 170/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 11. § (2) bekezdése alkotmányellenességének utólagos megállapítását és a rendelkezés megsemmisítését kérték. Megítélésük szerint az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében foglaltakkal ellentétes, hogy az R. 11. § (2) bekezdése nem teszi lehetővé a jubileumi jutalom kifizetését az olyan köztisztviselőnek, aki 1992. július 1-jét megelőzően töltötte be a 25, a 30, illetve a 40 éves közszolgálati jogviszonyát.
II.
Az indítványok nem megalapozottak.
Az R. 11. § (2) bekezdése alapján a köztisztviselő a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) hatálybalépésének napjától e rendelet szerint jogosult jubileumi jutalomra, ha 1992. július 1-jét követően tölti be a 25, a 30, illetve a 40 éves közszolgálati jogviszonyát.
Az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdése szerint az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
Az Alkotmánybíróság a 137/B/1991. AB határozatában megállapította, hogy az Alkotmány 70/B. §-a az általános diszkriminációtilalmat megfogalmazó 70/A. §-nak a munka világára vonatkoztatott konkretizálása (ABH 1992. 459.). Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármely megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez való jog alkotmányos tartalma minden olyan megkülönböztetést tilt, ami nem a munkát végző személy munkavégzésével kapcsolatos. Az Alkotmánybíróság a továbbiakban azt vizsgálta, hogy nem vezet-e a köztisztviselők között alkotmányellenes különbségtételhez, ha a jubileumi jutalomra való jogosultság feltételét ahhoz köti a jogalkotó, hogy a köztisztviselő a 25, a 30, illetve a 40 éves közszolgálati jogviszonyát 1992. július 1-jét - a Ktv. hatálybalépését - követően töltse be.
A jubileumi jutalom olyan jogszabály által rögzített juttatás, amit a köztisztviselő a közszolgálatban eltöltött hosszabb idejéért kap. A jubileumi jutalom alapja - függetlenül attól, hogy ez egyúttal megfelelő színvonalú közszolgálati munkavégzést is jelent - a közszolgálati jogviszonyban eltöltött hosszabb idő. A jubileumi jutalom alapvetően nem a köztisztviselő által végzett munka ellenértéke és mint ilyen nem hozható kapcsolatba az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében meghatározott rendelkezésével. Természetesen ez nem jelent azt, hogy a jubileumi jutalom szabályozása során a jogalkotónak ne kelljen figyelemmel lennie az Alkotmány diszkriminációt tiltó szabályára. Az Alkotmánybíróság több határozatában megállapította, hogy a diszkrimináció tilalmából nem következik, hogy az állam célszerűségi, gazdaságossági, jogtechnikai, méltányossági, az eltérő társadalmi helyzetekre figyelemmel lévő, stb. szempontok szerint a jogok és kötelezettségek jogalkotási úton való megállapítása során a személyek között ne különböztethetne, ha ezzel egyébként az alkotmányos követelményeket nem sérti (ABH 1993. 556.). Amikor az R. támadott rendelkezése ahhoz köti a jubileumi jutalomra való jogosultságot, hogy a köztisztviselő 1992. július 1-jét követően töltse be a 25, a 30, illetve a 40 éves közszolgálati jogviszonyát nem sérti a diszkrimináció alkotmányos tilalmát.
Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
Budapest, 1996. december 16.
Dr. Schmidt Péter s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.